בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כולם ידעו ושתקו

הוועדה המסדרת של יו"ר ועד נמל אשדוד

אלון חסן, שנאלץ השבוע להשעות את עצמו, לא פעל בחלל ריק: גורמים רבים איפשרו לו לפתח את עסקיו בנמל תוך ניגודי עניינים צורמים ■ מההסתדרות ועד מבקר המדינה - כך הם נשמעו בשנה האחרונה

95תגובות

א לון חסן ומקורביו חזרו השבוע כמו במנטרה על העובדה שלא היה מי שלא ידע על עסקי המיליונים של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד - כאלה שניהל תוך ניגוד אינטרסים מובהק מול לקוחות הנמל התלויים בו ומול הנמל עצמו. הם דיברו אמת, אבל זה כבר לא עזר לחסן. היו"ר הדומיננטי שידעה העבודה המאורגנת בישראל מאז יהושע פרץ ויורם אוברקוביץ' נאלץ להשעות את עצמו. זה קרה במהלך מתואם עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני, שעל רקע אחוזי הרייטינג הגבוהים של אולפן שישי דרש לזמן אותו לשימוע במהלכו יושעה.

במקביל נסערה גם הנהלת נמל אשדוד מהגילויים המרעישים, והודיעה בבהילות על הפסקת רכישת מוצרי הניקוי של חסן. באותה העת עסקו באוצר במענה לזרם פניות אדיר של עיתונאים. התקשורת זרקה לחלל האוויר שמות של גורמים שאמורים היו להתערב, כמו היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, ראש אגף החקירות יואב סגלוביץ ומבקר המדינה יוסף שפירא. שר התחבורה, ישראל כץ, מיהר להצטרף לכניסה החזיתית בחסן, וכמובן לא נפקד מקומה של ח"כ שלי יחימוביץ' - אולי הראשונה לשחרר תגובה נחרצת נגד חסן כבר בפייסבוק שלה ביום שישי שעבר, שם קראה לו להתפטר. זאת אף שיחימוביץ' הודתה בפני מקורבים כי היתה מודעת לעסקים שניהל חסן בנמל וקראה את כל הכתבות עליו בעיתון "הארץ".

על רקע הסערה הזו מעניין לראות איפה היו כל הגורמים האלה עד היום. חסן לא פעל בחלל ריק: סביבו היו גורמים רבים שאיפשרו לו לפתח את עסקיו בנמל תוך ניגודי עניינים צורמים. מערכת שלמה של שומרי סף גילתה אוזלת יד כשנרדמה בשמירה במקרה הטוב והעלימה עין במקרה הרע.

אספנו את תגובות כל המעורבים מאז ערב פרסום התחקיר הראשון אודות עסקיו של חסן ב"הארץ" ב–27 באוקטובר 2011 וכן לכתבות שפורסמו בהמשך לתחקיר. ככה הם דיברו לפני שהתעוררו השבוע.

נמל אשדוד

דודו בכר

"חסן מעסיק מנהלים - אז זה לא מענייננו"

אחראים: מנכ"ל הנמל מ–2005 שוקי סגיס, יו"ר הנמל עד 2011 יעקב רז והיו"ר הנוכחי גדעון סיטרמן

18.10.2011 האם דווח לכם כי לאלון חסן שתי חברות פרטיות המספקות שירותים לכמה מלקוחות הנמל, ובהן חברת הובלות פרטית שסיפקה שירותים במאות אלפי שקלים לחברת אגרקסקו?

"בעקבות פניות שהגיעו אליה בעבר ערכה חברת נמל אשדוד בדיקה, שממנה עולה כי חסן אינו עובד ואינו פעיל בעסק שבבעלותו, אלא מעסיק מנהלים העוסקים בניהול שוטף של עסקיו. מכאן שהדבר אינו מעניינה של הנהלת חברת נמל אשדוד".

האם חברות פרטיות של חסן מספקות שירותים גם לנמל עצמו? האם התמודדו במכרז לספק שירותים לנמל? אם כן, באילו מכרזים ומה עלה בגורלם?

"ככל שידוע לחברת הנמל - לא".

8.11.2011 בהמשך לתגובתכם לכתבה שפורסמה על חסן, האם פתחתם בבדיקה של התנהלות חסן?

"אין החברה רואה נושא כלשהו שעליה לבצע בדיקה אודותיו".

על פי מידע שהגיע לידינו, חברת נמל אשדוד רוכשת חומרי ניקוי של המותג שחף, שהינו המותג של חברת א.י הופס תעשיות שבשליטת אלון חסן. הרכישות מתבצעות דרך חברת קליר אחזקות והשקעות, שקרובת משפחתו של חסן היא מבעליה.

"אין המדובר בחוזה התקשרות קבוע, כי אם ברכישה בהליך של הצעות מחיר. חברת נמל אשדוד פועלת על פי נהלי החברה, הנגזרים מחוק חובת המכרזים, ומחייבים בהליך של הצעות מחיר בסוג זה של רכש. במקרה הנדון, חברת נמל אשדוד מקפידה ביתר שאת ופועלת על פי נוהל מחמיר יותר מהמתחייב בחוק חובת המכרזים ‏(הדורש רק הצעת מחיר אחת בלבד‏), מבקשת שלוש הצעות מחיר שונות ובוחרת בהצעה הזולה ביותר".

האם ידוע לכם כי אחד מבעלי השליטה בחברת קליר קשור בקשרי משפחה עם אלון חסן?

"לא".

האם הובא לידי הנהלת נמל אשדוד כי החומרים שחברת קליר מוכרת לנמל אשדוד הם חומרים של החברה של אלון חסן?

"לא".

באיזה היקף רוכשת חברת נמל אשדוד חומרי ניקוי של שחף מדי שנה? באיזה היקף רכשה חברת נמל אשדוד עד היום חומרי ניקוי מהחברה?

"לחברת נמל אשדוד אין כל ידיעה על כך שהמוצרים שמספקת קליר הם מוצרים של א.י הופס או כי מוצרים אלה מזוהים כמותג שחף, מאחר שעל גבי המוצרים ובמפרט החומר לא מופיע כל כיתוב שמי או זיהוי של היצרן המוזכר לעיל. חברת נמל אשדוד רכשה חומרי ניקוי בלבד מחברת קליר, בהתאם לצרכים המשתנים מעת לעת".

13.6.2012 האם חברת הופס של חסן ממשיכה לספק מוצרי ניקוי לנמל, באופן ישיר או דרך חברה אחרת? כיצד טיפלה הנהלת הנמל במידע לפיו חסן מוכר לנמל, במישרין או בעקיפין, מוצרי ניקוי?

"חברת נמל אשדוד רכשה חומרי ניקוי מחברת קליר בהתאם לצרכים המשתנים מעת לעת. חברת נמל אשדוד פועלת על פי נהלי החברה, הנגזרים מחוק חובת המכרזים, ומחייבים בהליך של הצעות מחיר בסוג זה של רכש. במקרה הנדון, חברת נמל אשדוד מקפידה ביתר שאת ופועלת על פי נוהל מחמיר יותר מהמתחייב בחוק חובת המכרזים ‏(הדורש רק הצעת מחיר אחת בלבד‏) ומבקשת שלוש הצעות מחיר שונות ובוחרת בהצעה הזולה ביותר".

מה היקף העסקים של אלון חסן בנמל אשדוד? לכמה מלקוחות הנמל מספקות החברות שלו, חברת ההובלות וחברת הניקיון, שירותים, ובאיזה היקף כספי? האם מבקר הנמל בדק את התנהלות חסן ועסקיו הפרטיים בנמל?

"החברה לא חושבת שהיא נדרשת לבדיקה אודות הנושאים המפורטים".

מדיניות העובדים היא שלא לאפשר לחברות פרטיות לעבוד בנמל ללא תשלום, ראו סיפור חוות הדגים. האם חברת בן עידן הובלות שבבעלות אלון חסן משלמת לנמל בגין עבודתה במתחם הנמל?

"לחברת נמל אשדוד אין כל קשר עסקי של ספק־לקוח עם חברות המשאיות. המשאיות מוזמנות על ידי בעלי המטענים. מכאן שאין לחברה מידע על מהות קשריו של חסן עם חברה כלשהי".

13.8.2012 האם דירקטוריון נמל אשדוד ביצע את הוראת רשות החברות הממשלתיות ודן בעסקיו הפרטיים של יו"ר ועד עובדי הנמל בנמל? אם כן, האם הדירקטוריון ביצע את הוראת רשות החברות הממשלתיות והעביר את דו"ח הבדיקה שביצע לגבי עסקיו של חסן? אם לא, מדוע?

"דירקטוריון החברה פועל על פי הנחית רשות החברות, ונמצא בעיצומו של תהליך בדיקה".

14.10.2012 בכוונתי להתייחס בכתבה לעסקיו הפרטיים של אלון חסן בנמל ולכך שסגיס ו/או סיטרמן לא טיפלו בכך עד היום וחושבים שמדובר בהתנהלות תקינה. אבקש תגובתכם לדברים.

"מבקר הפנים של חברת נמל אשדוד ערך בדיקה על פי דרישת הדירקטוריון והגיש באחרונה את ממצאיה לדירקטוריון החברה. חברת נמל אשדוד פועלת על פי הנחיית רשות החברות, וצפויה לדווח על ממצאי הבדיקה למנהל רשות החברות. נערכו דיונים בנושא אצל יו"ר החברה לגבי טיוטת נוהל ניגוד עניינים, בתיאום עם רשות החברות".

17.12.2012 מה ססטוס הבדיקה של עסקי חסן מול לקוחות הנמל?

"מבקר החברה העביר ממצאי בדיקתו לדירקטוריון. הממצאים הועברו לרשות החברות".

מבקר המדינה

"המבקר אכן ערך בעבר ביקורת בנמל"

הממונים: מבקר המדינה עד יולי 2013 השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, והמבקר הנוכחי, השופט בדימוס יוסף שפירא

9.11.2011 האם מבקר המדינה בודק, מתכנן לבדוק או בדק בעבר את התנהלותו של חסן, ובמיוחד של העסקים הפרטיים שלו, מול לקוחות הנמל ומול הנמל עצמו?

"משרד מבקר המדינה נמצא בעיצומה של ביקורת במגוון נושאים הקשורים בנמל אשדוד. המשרד אכן ערך בעבר ביקורת בנמל אשדוד. מעבר לכך לא נוכל בשלב זה למסור עוד פרטים, כדי לא לשבש את עבודת הביקורת".

תומר אפלבאום

מבקר המדינה פירסם לפני כמה חודשים דו"ח על הליכי מכרזים בנמל, אך לא התייחס כלל לעסקיו הפרטיים של חסן בנמל או לכך שחסן מוכר באמצעות חברה של קרובת משפחתו מוצרי ניקוי לנמל.

ההסתדרות

"כל עוד אתה סטרילי, הכל בסדר"

הממונים: יו"ר ההסתדרות עופר עיני ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי

שיחה עם בכיר בהסתדרות לפני פרסום התחקיר:

10.2011 אתה יודע על העסקים הפרטיים של אלון חסן?

"על אלון אני יודע, הוא לא הסתיר את זה אף פעם. אין דבר כזה שמישהו לא יודע. בישיבות שלנו אלון אומר שיש לו חברות".

הוא עובד בנמל?

"הוא יו"ר ועד בפול־טיים ג'וב".

אז איך יש לו זמן להפוך למיני־טייקון שמגלגל מיליונים רבים בעסקים פרטיים?

"הוא לא מנהל עסקים. יש לו אנשים שמנהלים לו את העסקים".

האם תקין שיו"ר ועד עובדים של נמל עובד עם הלקוחות של הנמל?

מוטי מילרוד

"אני לא מכיר את זה".

אז אני אומרת לך. חברת ההובלות שלו מובילה ללקוחות נמל, כולל אגרקסקו למשל. זה תקין בעיניך?

"כל עוד אין בזה הליך פלילי והוא בעלים ולא אקטיבי, ומי שעושה את זה זה מנהל והוא לא עושה הנחות או מכריח, אז זה בסדר. אם יש עבירה משמעתית, בשביל זה יש הנהלת נמל. אם יש עבירה פלילית, בשביל זה יש משטרה. עד לרגע זה אף אחד לא לקח אותו לא להליך משמעתי ולא להליך פלילי. גם רשות החברות לא עשתה שום דבר. אני לא יודע מה לא בסדר ומה לא. אלון חכם ולא יעשה דברים בניגוד לחוק, ואין לי ספק שהוא מגובה משפטית לכל מהלך שהוא עושה בחיים. מי שחושב שאלון חסן נגוע במשהו שיטפל בזה, זו לא בעיה שלי".

אתה מבין שיש פה פתח לבעיה מאוד גדולה?

"כל עוד אתה מתנהל סטרילי אתה לא צריך לפחד מאף אחד".

אדם עם כוח אדיר בנמל שנותן שירותים ללקוחות הנמל זה תקין או לא?

"אם אני יודע שהוא מנצל לרעה זה לא בסדר, אבל אני לא יודע את זה".

ואיך נדע אם הוא מנצל לרעה או לא? בגלל זה יש חשיבות למנוע ניגוד עניינים, לא?

"אם יש לו מישהו שמנהל את העסקים שלו והוא לא משתמש בקשרים האישיים, אז אין בעיה. לא אני זה שצריך לקבוע אם זה בסדר. אני מטפל ב–30 אלף עובדים. הדבר האחרון שאני צריך לעשות זה לטפל בדבר הזה. בשביל זה יש את משטרת ישראל. אני, מתי שיש יו"ר לא מתפקד שפוגע בעובדים שלו, אז אני שם".

השבוע מיהרו בהסתדרות להכריז כי בכוונתם לשנות את חוקת ההסתדרות כך שלא יתאפשר לחבר ועד להחזיק בעסקים פרטיים המצויים בקשר עסקי עם מקום העבודה.


רשות החברות הממשלתיות

"דירקטוריון הנמל בדק ולא מצא פגם"

הממונים: שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, שר האוצר הנוכחי יאיר לפיד; מנהל רשות החברות לשעבר דורון כהן ומ"מ מנהל הרשות היום, רוני פרידמן ‏(לרשות החברות אין מנהל בפועל‏)

אלכס קולומויסקי

מרגע פרסום התחקיר ועד 13 ביוני 2012 פניתי לרשות החברות הממשלתיות פעמים רבות. בשיחות טלפוניות נאמר לי כי אין כל צעדים בנוגע לעסקיו של חסן. ב–13 ביוני, בעקבות פנייה נוספת, השתנו הרוחות ברשות, לפחות כלפי חוץ.

13.6.2012 האם רשות החברות הממשלתיות ערכה עד היום בדיקה של התנהלות העסקית הפרטית של חסן בנמל? אם כן - מה ממצאי הבדיקה? אם לא - מדוע? כיצד רואים במשרד האוצר את העובדה שעובד ציבור מנהל עסקים פרטיים בהיקף של מיליוני שקלים בתחומי מקום עבודתו, החברה הממשלתית נמל אשדוד, ואל מול הלקוחות הנמל? האם החוק מאפשר לעובד ציבור לעבוד בעבודות פרטיות? אם לא, מדוע רשות החברות או הממונה על השכר מאפשרים לחסן להמשיך לנהל עבודות פרטיות בנמל מול לקוחות הנמל?

"בנושא נוהל 'עיסוק נוסף מחוץ לחברה' פנתה הרשות לחברה כדי שתשנה את הנוהל הקיים, כך שבדומה לקבוע בתקשי"ר, עובד חברה המבקש להיות חבר בהנהלה או דירקטוריון של תאגיד, בין אם העיסוק הוא בשכר ובין אם לאו, יחויב לקבל את אישור החברה, אף אם מעורבותו של העובד בתאגיד לא נשאה אופי של פעילות ניהול אקטיבית. בדומה לקבוע בתקשי"ר, אישור כאמור לא יינתן אם תחום פעילותו של התאגיד קרוב לתחום פעילות החברה הממשלתית או שיש בו משום התנגשות אינטרסים עם תפקידיו או עבודתו של העובד בחברה הממשלתית.

"הרשות הורתה להנהלת החברה לקיים דיון דחוף תוך שבעה ימים בכדי לדון בנושאים שהוצגו בכתבה. בכלל זה ידון הדירקטוריון בסוגיות חשש לניגוד עניינים לכאורה - ככל שישנו. הרשות הורתה לדירקטוריון החברה להגיש דו"ח מיוחד לרשות תוך 14 יום, בו יפורטו הפרטים העובדתיים ביחס לטענות שהועלו. ממצאי הבדיקה יועברו ליועץ המשפטי לממשלה בכדי שתקיים בדיקה באשר לתקינות ההתנהלות".

30.7.2012 ביוני מסרה רשות החברות, בניהולו של דורון כהן, ל"הארץ" כי הורתה להנהלת הנמל לקיים בתוך שבוע דיון דחוף באשר לעסקי חסן. הרשות הורתה להגיש לה את ממצאי הבדיקה בתוך שבועיים והצהירה כי בכוונתה להעביר את הדברים לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה. ברצוני לדעת מה עלה בגורל דרישות אלה. האם הדירקטוריון מילא אחר דרישות הרשות? האם העביר הממצאים לרשות? ואילו צעדים ננקטו עד כה? אם לא ננקט כל צעד למרות הצהרת רשות החברות הממשלתיות, אבקש לדעת למה.

"ב–14 ביוני 2012 הורתה רשות החברות לדירקטוריון חברת נמל אשדוד לקיים דיון דחוף בכדי לדון בהתנהלותו של יו"ר ועד העובדים אלון חסן. כמו כן הורתה רשות החברות לדירקטוריון החברה להגיש לה דו"ח בעניין, בו יפורטו הפרטים העובדתיים ביחס לטענות שהועלו. מאז קיים הדירקטוריון ישיבה בעניין, ובימים האחרונים העביר מבקר הפנים של החברה את טיוטת הדו"ח ליו"ר הדירקטוריון. הדו"ח יועבר לרשות החברות הממשלתיות בימים הקרובים, ולאחר קבלתו תבחן הרשות את הדברים ותפעל בהתאם".

13.8.2012 מה ססטוס הבדיקה של עסקי אלון חסן מול לקוחות הנמל?

"באשר לעניינו של אלון חסן, ועדת הביקורת של דירקטוריון חברת נמל אשדוד תדון בדו"ח מבקר החברה ותעבירו לרשות החברות. עם קבלת הדו"ח תקבע הרשות את המשך הטיפול".

האם אפשר להסיק מהתייחסותכם כי רשות החברות הממשלתיות חוזרת בה, ומאפשרת לדירקטוריון חברת נמל אשדוד להעביר לה את ממצאי הבדיקה מתי שירצה מבלי שיידרש לעמוד בכל דד־ליין?

"אין תגובה".

14.10.2012 למרות שלפני כמה חודשים, בתקופה שבה דורון כהן עדיין ניהל את הרשות, בישרה רשות החברות כי היא פוצחת בבדיקה של עסקי אלון חסן בנמל, דבר לא נעשה בנדון. אבקש את תגובתכם ואת תגובתו של דורון כהן לסיבה שבגינה רשות החברות נמנעת מבדיקת התנהלותו של יו"ר ועד העובדים בנמל, וכן את התייחסותכם לביקורת שערך מבקר המדינה בנושא רכישת ציוד, טובין ושירותים בנמל.

"דו"ח הביקורת טרם נמסר לרשות החברות הממשלתיות. הרשות במעקב מול הנהלת הנמל".

17.12.2012 מה הסטטוס של בדיקת עסקי אלון חסן אל מול לקוחות הנמל?

"דירקטוריון נמל אשדוד בדק ולא מצא פגם בהתנהלות".

משרד התחבורה

שר התחבורה העדיף להתעלם

הממונה: השר ישראל כץ ‏
(המכהן בקדנציה שנייה‏)

אמיל סלמן

בעקבות פרסום תחקיר "הארץ" באוקטובר 2011 פנתה תנועת אומ"ץ בראשותו של אריה אבנרי לשר התחבורה, ישראל כץ, ב–9 בנובמבר 2011, בדרישה להשעות את חסן מתפקידו. להלן מכתבה:

"מתוך העובדות העולות מכתבתה של שרון שפורר על התנהלותו של חסן, עולה לכאורה התנהלות שאינה הולמת מדינה מסודרת בעלת שלטון חוק. הנאמר בכתבה מצביע על כך כי חסן חוצה דרך קבע את הגבולות של מותר ואסור בשירות הציבור והצליח בדרך כוחנית לקבוע נורמות עבודה שאינן הולמות את מדינת ישראל בלשון המעטה. לדעתנו, צבירת עוצמה, כפי שמתוארת בכתבה, יכולה לקרות בין היתר כתוצאה מחולשת הנהלת ורשות הנמלים. אבקשך לבחון היטב את נסיבות האירועים המתוארים בכתבה וליצור הוראות נוהל חד־משמעיות בכדי, למשל, שיו"ר ועד עובדי הנמל לא יעמוד בקשר ישיר עם יבואנים ו/או מובילים.

לעניות דעתנו, אין זה מתפקידו של ועד העובדים לנהל את הנמל... תפקידו של הוועד הוא לייצג את העובדים בפני ההנהלה בלבד. הציטטות מפיו של חסן כפי שהובאו בכתבה מוכיחות התנהלות חולה עד למאוד... אבקשך להורות לגופים המתאימים לבצע חקירה לאלתר בכל הקשור להתנהלות חסן ולהורות על השהייתו משירותו בנמל עד לגמר החקירה". העתקים מהמכתב נשלחו למבקר המדינה לינדנשטראוס, לנציבות שירות המדינה וליו"ר הנמל יעקב רז.

השר כץ לא השיב למכתב מעולם. השבוע מיהר כץ לפנות לעופר עיני מעל גבי התקשורת, כשקרא לו: "עופר ידידי, תפגין מנהיגות, תסלק את חסן ותתמוך ברפורמות".

רשות המסים

אוריה תדמור

איפה היתה רשות המסים?

הממונים: מנהל רשות המסים לשעבר דורון ארבלי ומנהל רשות המסים הנוכחי משה אשר

28.2.2013 על פי תחקיר "הארץ" מנובמבר 2011, אלון חסן הצהיר כי הוא ניפח את המחיר בעסקה לרכישת חברת א.י הופס תעשיות בכדי לקבל החזרי מס. כבר פניתי בעבר כמה פעמים בעניין זה. מדוע רשות המסים לא פתחה בחקירה בעניינו של חסן?

"ככלל, רשות המסים בודקת כל מידע המתקבל ונמצא רלוונטי. אין אנו נוהגים למסור פרטים על פעולות חקירה, בין אם הן מתנהלות ובין אם לא".

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו