בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תחקיר

ההקלטות נחשפות: האיומים על עובדי הקבלן של אל על בנתב"ג

עובדי קבלן באיי־טי סופט נאבקים לשיפור תנאי העסקתם באל על ■ "אם תשבתו, אל על תודיע לאיי־טי סופט 'תודה רבה, לא רוצים אותך יותר'" אמר לעובדים מנהל שהוקלט על ידם ■ העובדים: "כל חברה גוזרת את הקופון שלה, ואנחנו נפגעים" ■ העובדים ישבתו הערב מ-20:00 עד חצות

137תגובות

בשנה האחרונה נתקלו כמה קבוצות של עובדים מתאגדים במשק - מעובדי כלל ביטוח ועד עובדי פלאפון ו-HOT - בהנהלות שניסו בדרכי כוחנות ואיומים להפחיד אותם, וכך לסכל את ההתאגדות. לפני שבועיים אמרו מנהלי HOT לעובדיהם השובתים, "אם תשבתו - לא תשובצו לעבודה", ובסוף השבוע נודע על גרירת רכבים של עובדים שובתים, גם כן בחברת HOT. ואולם, בשבוע שעבר הגיע לידי TheMarker תיעוד חדש של איומים כלפי עובדים, והפעם מצד אל על.

העובדים המאוימים הם כלל לא עובדי אל על, אלא עובדי קבלן העוסקים בתחום תיקון התקלות בעמדות הצ'ק־אין ובשערי העלייה למטוס בנתב"ג. ובכל זאת, אל על לא הסתפקה בפנייה למעסיק העובדים - עמוס איתן, בעלים ומנכ"ל של חברת איי־טי סופט - אלא כינסה אותם לשיחה, ואמרה להם שאם הם ישבתו, משרותיהם יימצאו בסכנה. השיחה עם העובדים, שתועדה בהקלטה, התקיימה ביוני, שנה לאחר שהתאגדו 12 עובדי המחשוב באמצעות כוח לעובדים, וזמן קצר אחרי שהודיעו לכלל הגופים המעורבים כי הכריזו על סכסוך עבודה, שצפוי להתגלגל לכדי שביתה.

לצפייה בסמארטפון ובטאבלט

כתבות נוספות ב-TheMarker

דירת 4 חדרים במיליון שקל? המדינה עובדת על זה

מכונית הסופר-מיני הטובה ביותר בישראל

"אל על לא יכולה להרשות לעצמה שהעסק לא ימשיך להתנהל, אז מפעילים את הצוות הטכני ‏(של אל על, ה"ו‏) ‏(...‏) אם תשבתו, נתפוס פיקוד וניתן את השירות ‏(...‏) אל על בונה צוות חלופי", אמר לעובדים משה לוי, סגן ראש אגף תקשוב באל על. הוא הוסיף והסביר מה המשמעות של הכנסת צוות חלופי במקום העובדים השובתים: "אם אל על תיכנס לפה, איי־טי סופט ילכו הביתה. כלומר, אל על תשבור את החוזה עם איי־טי סופט, כלומר תודיע לאיי־טי סופט 'תודה רבה, לא רוצים אותך יותר', ותחפש גורם חדש ‏(...‏) זה לא שאיי־טי סופט תגיד לעובדים ללכת הביתה, אלא שהיא מפסיקה להיות חתומה על חוזה מול אל על ‏(...‏) אם אתם לוקחים את זה בחשבון, זה בסדר גמור. זכותכם לעשות מה שאתם חושבים".

עובדי המחשוב - האחראים על תיקון התקלות בדלפקי הבידוק ובשערי העלייה למטוסים של כלל חברות התעופה בנתב"ג - הם עובדי קצה בשרשרת ארוכה של התקשרויות קבלניות, המתחילה ברשות שדות התעופה ‏(רש"ת‏). רש"ת מזמינה שירותי מחשוב מהחברה הבינלאומית SITA. חברה זו מספקת שירותי תקשורת לשדות תעופה בעולם ומפיצה מערכת המכונה "CUTE" - תוכנה המופעלת בדלפקי הבידוק ובשערי העלייה למטוסים של כלל חברות התעופה בנתב"ג.

עד 2009 היתה אל על אחראית על תחזוקת המערכת, ואולם באותה שנה, לטענתה על רקע צורכי התייעלות, היא העבירה את השירות לידי חברת מיקור חוץ, איי־טי סופט. הנימוק של אל על להעברת השירות מצוי בפסק דין של בית הדין האזור לעבודה בתל אביב 
מ–2010, שבו נדונה תביעה של כמה מעובדי אל על נגד החברה ואיי־טי סופט. העובדים טענו כי פיטוריהם מאל על על רקע מיקור החוץ, והכוונה להעבירם לאיי־טי סופט ‏(כוונה שלא מומשה‏), התרחשו בניגוד להסכמים בין הצדדים.

התובעים טענו כי הפיטורים וניסיון ההעברה לאיי־טי סופט נעשו "משיקולים זרים וכתוצאה מקנוניה בין הנתבעות". התביעה נדחתה, ואל על, כמצוין בפסק הדין, מסרה כי ההחלטה על מיקור חוץ מקורה ב"שורה של צעדים, התייעלות, לרבות צמצום עובדים". השופטת אהובה עציון סיכמה כי "מצאתי כי פיטורי העובדים ‏(עובדי אל על, ה"ו‏) נעשו כדין, ולא נפלו בהם פגמים שיש בהם בכדי לאיין אותם ‏(...‏) לאור מסקנה זו, נדחית תביעתם של התובעים במלואה".

דודו בכר

בשיחה שניהל עם העובדים התייחס לוי לשרשרת הקבלנות, שבסופה נמצאים עובדי איי־טי סופט. "אתם רואים במהלך שלכם מהלך חשוב, צודק, whatever, אבל למהלך הזה יש השלכות - עליכם, על איי־טי סופט, על SITA ועל רש"ת. יש פה חמישה גופים מעורבים, ומי שייפגעו בסוף הם הנוסעים שמגיעים לטוס פה. רש"ת תקים כל זעקה ל–SITA, שתקים קול זעקה יותר חזק לאל על, ולאל על לא תהיה ברירה אלא לתת פתרון, כי היא חייבת לתת שירות ‏(...‏) לאל על יש 180 עובדים בחטיבת ה-IT, אז היא תביא את האנשים".

עוד ציין לוי כי אל על אמרה ל-SITA כי לא ידוע לה על תוכניות שביתה. לדבריו, "אל על חתומה על הסכם דרקוני מול SITA, ואמרנו להם שאנחנו ממשיכים בשירות. לכאורה אנחנו לא יודעים על שביתה".

מאל על נמסר בתגובה: "מדובר בסכסוך עבודה אצל ספק שירות של חברת אל על. אל על אינה מתערבת בפרטי הסכסוך שאינה צד לו, אך היא מצפה כי השירות ינתן על ידי הספק באופן רציף ומלא, כמתחייב מההסכם עמו".

עובדי המחשוב החליטו בכל זאת לפתוח בשביתה, במחאה על תנאי ההעסקה שלהם - ועשו כן בסוף השבוע האחרון. הם מתכננים להמשיך לשבות השבוע. בינתיים לא סיימה אל על את החוזה מול המעסיקה, אבל העובדים עדיין חוששים שכך יקרה בעתיד אם ימשיכו לשבות.

העובדים מוחים על הפרות בתחום חוקי העבודה - אי מתן החזר נסיעות מלא, אי מתן יום מנוחה שבועי לפי חוק ואי מתן תוספת תשלום בעת עבודה בחופשה. כמו כן הם טוענים כי שכר הבסיס שלהם הוא שכר מינימום ‏(4,300 שקל‏), ולכן הם פתחו במשא ומתן לשיפור תנאי ההעסקה שלהם, שעד כה לא הוביל להתקדמות.

"לא היה מכרז"

עם כל זאת, נראה שהסיפור של עובדי איי־טי סופט הוא יותר מסיפור סטנדרטי נוסף על עובדי קבלן שמנהלים מאבק מול המעסיקה ומול מזמינת השירות. העובדים מעלים תהיות בנוגע לאופן שבו התקשרו ביניהן איי־טי סופט ואל על ב-2009, ובנוגע לרקע של איי-טי סופט ופעילותה מול לקוחות נוספים. העובדים קושרים בין תנאי ההעסקה שלהם לבין התהיות האלה.

האם איי־טי סופט קיבלה את הפרויקט בנתב"ג - ללא מכרז - בגלל היכרות מוקדמת בין מנכ"ל החברה, עמוס איתן, לבין עפר צברי, סמנכ"ל מחשוב וארגון באל־על, תוך שהתשלום לאיי־טי סופט משרת את שני הצדדים ‏(אל על הרי חוסכת בעלויות‏), אך לא את העובדים? על השאלה הזאת ואחרות אין מענה ברור, אך התהיות לא מסתיימות כאן.

כך למשל, לחברה אין משרדים - ולא ברור מיהם לקוחותיה הנוספים מלבד אל על. מנכ"ל החברה סירב לציין מיהם לקוחותיו הנוספים, ורק אמר כי "יש לי צוות שמטפל בתקלות בנתב"ג, אבל אלה לא כל העיסוקים של החברה. יש לי עוד, אבל אני לא רוצה להגיב לגבי כל מה שקשור לחברה שלי".

לגבי כך שהחברה התקשרה בחוזה מול אל על ללא מכרז, אמר איתן כי "נכון, לא היה מכרז, אבל הכל נעשה באופן חוקי, כפי שגם צוין בפסק הדין ‏(מ–2010, ה"ו‏)". בדיון בבית הדין אישר צברי כי לא התבצע מכרז וכי הוא עצמו לא נתן פטור ממכרז. הוא העיד כי "אני לא סמכות לפטור במכרז ‏(...‏) יש כמה תהליכים בחברה כדי לבחור ספק. בתהליך הזה, לאחר התייעצות עם הרכש וחטיבת הכספים, הגשנו המלצה משותפת למנכ"ל חברת אל על לעבוד עם הספק הספציפי הזה ולפטור ממכרז". צברי נשאל אם יש לו את המסמכים שהגיש למנכ"ל, והשיב כי "לא בידי. זה תהליך שקורה".

עובדה מעניינת נוספת היא כי איתן, כאמור, מכיר את צברי משירותם הצבאי המשותף בחיל האוויר, ודרך היכרות זו נולד שיתוף הפעולה העסקי. כשנשאל לגבי ההיכרות בין השניים בבית הדין ב-2010, אמר איתן - כמפורט בפרוטוקול הדיון: "אני מכיר את עפר, שירתתי אתו ביחד בחיל האוויר ‏(...‏) עפר פנה אלי" ‏(בכדי לתת את שירות ה-CUTE, ה"ו‏). גם צברי הודה בהיכרות בבית הדין: "אני מכיר אותו ‏(את איתן, ה"ו‏) הרבה שנים. חברת איי־טי סופט נותנת שירותים לאל על כמה שנים".

כשנשאל בתחילה איתן בידי TheMarker לגבי הקשר עם צברי, אמר כי "אני לא רוצה להגיב לרכילויות. הכל נעשה באופן חוקי ושקוף, ובאישור בית הדין", ואחר כך אמר: "אני לא רוצה להגיד איזה קשר יש לי עם בכיר באל על. אני עובד עם אל על כבר ארבע שנים, עברנו את אישור בית המשפט, ולא עשיתי דבר שאינו חוקי".

כשנשאל איתן אם אל על היא הלקוח העיקרי שלו והיכן הוא יושב פיסית, סירב להגיב. בבית הדין נשאל אותה שאלה, וגם שם לא נתן תשובה ברורה, אלא השיב: "אני עובד הרבה עם אל על". הוא נשאל "עיקר הפעילות שלך היא עם אל על?", והשיב: "מה זה עיקר? כמות הכסף, כמות העובדים?"

כשנשאלה אל על בידי TheMarker שורת שאלות הנוגעות לדרך שבה התקשרה עם איי־טי סופט - מדוע לא התקיים מכרז, אם אל על קיבלה הצעות מספקים נוספים לפני שבחרה באיי־טי סופט ואם כן, מדוע איי־טי סופט הועדפה עליהן - היא השיבה: "הבחירה בספקים בחברת אל על מתבצעת על פי נוהלי החברה".

"לפתור את הסכסוך בדרכי שלום"

העובדים טוענים, מצדם, כי "מדובר בחברה על הנייר בלבד. אין לה משרדים, המנכ"ל לא מכיר את העבודה שלנו ואנחנו מקבלים את הכל מאל על - הסעות, חנייה, ביגוד, שירותי משרד. אל על מעסיקה אותנו בפועל".

ואכן, בפרוטוקול הדיון נשאל איתן אם יש לו ידע מקצועי על מערכת CUTE, והשיב: "לא". עוד נשאל אם הוא נותן הוראות מקצועיות לעובדים, וענה: "אני לא, ראש הצוות שלי נותן".

עידן כהן, 28, נציג העובדים בוועד, מסביר כי "בשרשרת ההעסקה הקבלנית הזאת, כל חברה גוזרת את הקופון שלה, ואנחנו - העובדים שבקצה - נפגעים. 27 מתוך 38 עובדים עזבו את איי־טי סופט בארבע השנים האחרונות. מאז שהכרזנו על סכסוך עבודה ביוני, באל על עשו כל שביכולתם בכדי לאיים ולהפחיד אותנו. שלחנו מכתבים לאל על ולרש"ת בכדי להימנע משביתה, והתלוננו על העסקה לא חוקית, ואף אחד לא התייחס. אנחנו מחפשים לפתור את הסכסוך בדרכי שלום, לא במלחמות - אבל לא הותירו לנו ברירה".

יואב כהן, 33, העובד בחברה שנתיים, סיפר כי "שכר הבסיס הוא 4,300 שקל, ועליו יש עוד תוספות. אין לי בעיה עם העבודה, אלא עם התנאים. אנחנו נאבקים על שיפורם".

עו"ד איתי סבירסקי, חבר הנהגת כוח לעובדים ומשפטן הארגון, מסביר כי אף שאל על אינה המעסיקה הישירה של העובדים, היא פוגעת בזכות השביתה שלהם. לדבריו, "פסקי דין קודמים שדנו בסוגיות דומות ‏(פסק דין תדיראן ופסק דין גן המדע‏) העלו כי אסור על מזמינת שירות להחליף עובדי קבלן המאיימים בשביתה בעובדים אחרים".

עמוס איתן, מנכ"ל איי־טי סופט, מסר בתגובה לטענות העובדים: "העובדים מנסים לגרור את המאבק לכיוונים לא רלוונטיים. השכר ברוטו של העובדים הוא 7,500-6,600 שקל, בהתאם לתפקיד. שכר הבסיס אינו שכר מינימום. כיווני הפעולה של העובדים הם על גבול הבלתי־חוקיים.

"אנו נמצאים במשא ומתן מול העובדים כבר ארבעה־חמישה חודשים, ונפגשתי אתם לפחות חמש פעמים. הצגנו בפני העובדים הצעה לשיפור תנאי העסקתם, לרבות העלאת שכר של 7%, אך העובדים דחו אותה. אין לי שום בעיה עם התאגדות, ואכן באנו לקראתם בניהול המשא ומתן. הטענה שתחלופת העובדים גבוהה אינה נכונה. העובדים הם סטודנטים שבאים והולכים, וזה בסדר".

עוד אמר כי "אני משלם משכורות בזמן, נותן מתנת שי ומלווה עובדים גם בעזיבתם. לא היה עובד אחד שלא קיבל את כספי הפיצויים, למשל. החשש שלי הוא שהם לא יודעים מהי הסכנה שצפויה להם בעקבות השביתות. אמשיך להיות הוגן עם העובדים עד הדקה האחרונה, ואני לא הולך לעשות שום דבר לא־חוקי. אם שביתות העובדים יימשכו - אל על תסיים אתי את החוזה והעובדים כנראה יפוטרו".

רשות שדות התעופה מסרה בתגובה: "על אף העובדה כי לרש"ת אין כל יחסי עבודה ו/או יחסי מעביד עם עובדי SITA, לא במישרין ולא בעקיפין, פנתה רשות שדות התעופה לחברה במכתב, שבו הבהירה ל-SITA כי היא מצפה מהחברה לבחון את תלונות עובדיה, במטרה להגיע לפתרון המחלוקת בינם לבין עובדיהם, כדי לא לפגוע ברמת השרות הניתנת בשדה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו