בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מכונות הכרטיסים לא נרכשו - האוטובוסים שאמורים לנסוע בנתיב הרכבת הקלה מושבתים

האוטובוסים רבי הקיבולת, שנרכשו ב-115 מיליון שקל כדי לשמש פתרון זמני עד שתוקם הרכבת הקלה, עומדים בחניוני דן ללא שימוש

102תגובות

90 אוטובוסים שנרכשו בכ-115 מיליון שקל ושנועדו לנסוע בנתיב הרכבת הקלה עד שזו תוקם, עומדים חודשים ארוכים ללא תזוזה בחניוני חברת דן, המפעילה המיועדת של הרכבת. זאת, מאחר שאין אפשרות להתקין מכונות למכירת כרטיסים בתוך האוטובוסים, ויש להציבן בתחנות - פעולה הדורשת תיאום מול הרשויות המקומיות הרלוונטיות.

במשרד התחבורה ובנת”ע, המקימה את הרכבת, מתכננים כבר זמן רב להפעיל קו BRT ‏(בדומה למטרונית‏) גם בגוש דן, שיהיה “קו מקדים” לקו האדום של הרכבת הקלה. הכוונה היא להרגיל את הנוסעים למסלול של הרכבת הקלה, מפתח תקוה לבני ברק דרך בני ברק, רמת גן ומרכז תל אביב, ולספק להם אפשרות לתחבורה ציבורית יעילה בזמן עבודות החפירה לרכבת, שעלולות לשתק את התנועה בגוש דן. אך הקו המקדים מתעכב, כמו פרויקט הרכבת הקלה כולו.

במשרד התחבורה הסבירו השבוע כי הפעלת האוטובוסים מתעכבת בשל הדחייה של פרויקט הרכבת הקלה כולו, אך אתמול כבר שינו את גרסתם וטענו כי ההפעלה מתוכננת לרבעון הראשון של 2014. בתחילת השבוע דווח שהמשרד החליט להאיץ את פרויקט ה–BRT בגוש דן בעקבות העיכוב ברכבת הקלה, טענה שבמשרד עצמו הכחישו.

מוטי מילרוד

כתבות נוספות באתר TheMarker

החברה שתניע עם מים ואלומיניום את הדור הבא של המכוניות החשמליות

טסלה מכה את מבחני הריסוק: גג המכונית שבר את אחת המכונות

בנת”ע, מנגד, טוענים כי הכל מוכן להפעלת הקווים, ורק נותר להפעיל מכונות כרטוס מחוץ לתחנות. באוטובוסים רבי־קיבולת מהסוג שנקנה אי אפשר להתקין מערכת לרכישת כרטיסים ותיקופם בתוך האוטובוס, וצריך להתקין זאת בתחנות. בנוסף, סגירת מסלול התחבורה הציבורית בפתח תקוה, בעקבות תאונות שהתרחשו שם, מקשה אף היא על הפעלת הקו המקדים. גם בנת”ע מעריכים כי הקו יפעל כבר בראשית 2014.

עם זאת, ייתכן שההערכות באשר למועד הפעלת הקו אופטימיות מדי. מכונות הכרטוס והשלטים האלקטרוניים, שמבקשים בנת”ע להתקין בתחנות, זקוקים לאספקת חשמל, ויש להגיע להסכמה עם הרשויות המקומיות באשר לחיבורם לרשת החשמל. הביורוקרטיה הזו עלולה לעכב את הפעלת הקו עוד יותר. בינתיים, 90 אוטובוסים סופגים נזקים כתוצאה מעמידה ממושכת בשני חניונים של חברת דן.

לא ברור מדוע האוטובוסים נרכשו זמן רב כל כך לפני הפעלת הקו, אך במשרד התחבורה טוענים כי “עדיף שהאוטובוסים יחכו ולא הנוסעים. ברגע שכל ההכנות יושלמו, אפשר יהיה להפעיל את הקו במהירות, בלי לחכות להליכי רכש ארוכים”.

ללא קדימות ברמזורים

בכל מקרה, לא כדאי לצפות לכלי תחבורה מהפכני. האוטובוסים יפעלו בנתיבי תחבורה ציבורית רגילים בחלק מהדרך, ובחלקים אחרים במסלולים רגילים, שם ייתקעו בפקקים כמו כל מכונית אחרת. גם קדימות ברמזורים לא מתוכננת בשלב זה.

בינתיים, מתחילים בנת”ע להתקדם לקראת הקמת הקו האדום. ל–TheMarker נודע כי אחרי כמה שנים ללא מנהל, מונה באחרונה מנהל זר ובעל ניסיון לפרויקט הקו האדום. בחברה מתכננים לפרסם בקרוב מכרז לפורטל ‏(כניסה למנהרה‏) בפתח תקוה, וגם מכרז לדפו ‏(אזור אחזקה‏) של הקרונות עומד להתפרסם. עד סוף ספטמבר יגיעו גם ההצעות במכרז הקרונות של הרכבת.

הקו האדום של הרכבת הקלה, הראשון מבין שמונה קווים, היה מיועד להיפתח ב–2017. כעת, אחרי שורה של עיכובים שנבעו מבעיות תכנון ואי סדרים בניהול הפרויקט, בנת”ע משערים כי יפעל בשלהי 2020, ובחברת הבקרה אז’יס קבעו את 2022 כתאריך יעד מעודכן. בשל החריגות בלוח הזמנים ובכספים, החליטו באוצר לבלום את ביצוע הקווים הנוספים בגוש דן, ובראשם הקו הירוק המיועד לשרת את תושבי הרצליה, תל אביב וראשון לציון.

ממשרד התחבורה נמסר כי “מדובר בפרויקט מורכב, הכולל הכשרת התשתיות לתחבורה ציבורית לצד פיתוחים טכנולוגיים המיועדים לייעל את השירות לנוסעים, ומטבע הדברים, בפרויקטים גדולים בסדר גודל שכזה יש עיכובים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו