בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עם פערים של עד 50%: איפה הכי משתלם לקנות סל לראש השנה?

עלות סל המוצרים לראש השנה ברשתות כמעט לא השתנתה לעומת השנה שעברה - מלבד בשופרסל דיל, שהוזילה את הסל ב–10% ■ למרות זאת, פערי המחיר בין הרשתות גדלו

54תגובות

יום לפני תחילת שנת הלימודים, מרבית הישראלים עדיין לא חושבים על חגיגות ראש השנה - מה שמדאיג אולי את רשתות המזון. בניגוד לשנים קודמות, שבהן הקניות לחג נפרשו על פני שבועיים לפחות, השנה הן צפויות להתרכז בשבוע אחד בלבד - ממחר ועד ערב החג - והדבר צפוי לגרור תורים ארוכים בקופות ולהקטין את רווחי הרשתות.
בכיר באחת מרשתות המזון אומר כי "בגלל המחירים הגבוהים אנשים קונים פחות. מאחר שאין הרבה זמן השנה להשלמת הקניות בהמשך, אנחנו צופים שהמכירות יירדו לעומת שנים קודמות".

בביקור בסניפי הרשתות התרשמנו שאווירת החג כבר ניכרת - עם מדפי דבש שפזורים בכמה מוקדים בחנות ומגשי רימונים גדולים בכניסה - אך בתורים לקופות עמוסות רוב העגלות במצרכים ליומיום, בעוד הגפילטע פיש והחזרת נשארים על המדף.
אף שההערכות הן שהישראלים יקנו בראש השנה מעט פחות מבשנים קודמות, בדיקה שכללה יותר מ–30 מוצרים - בהם בשר, פירות וירקות, שתייה, מוצרים יבשים ומוצרים מיוחדים לחג - מצאנו כי עלות סל הקניות לחג כמעט שלא השתנתה משנה שעברה.

ברשת מגה, מצאנו עלייה קלה של כ–4% בעלות הסל לחג. רשת יינות ביתן, שנכנסה לתחרות השנה לאחר שרכשה את מחסני כמעט חינם ונהפכה לרשת השלישית בגודלה בישראל, רשמה אף היא עלייה של 4% בהשוואה לסניף מחסני חינם שנבדק בשנה שעברה. בשופרסל דיל, לעומת זאת, הוזל הסל בכ–10% לקראת החג השנה בהשוואה לשנה שעברה ‏(ירידה של 44 שקל מסל שעלותו הכוללת היתה 468.85 שקל‏).

כתבות נוספות באתר TheMarker

תוך שנה וחצי: הבנקים צימצמו האשראי למגזר העסקי ב-18 מיליארד שקל

המדינה מפריטה את קליטת העובדים: חברות פרטיות יעריכו את המועמדים

דן קינן

למרות הפערים הקטנים יחסית שנמצאו בין הרשתות בהשוואה לשנה שעברה, יש מוצרים שבהם דווקא נרשמה עליית מחירים בכל הרשתות, והבולטים שבהם הם מוצרי העוף. בניגוד למבצע המוכר של "עוף בשקל", שהציעו הרשתות בעבר, בחג הזה כל מוצרי העוף התייקרו משמעותית. כך למשל, עוף שלם טרי נמכר בשנה שעברה ברמי לוי ובשופרסל ב–9.80 שקל לק"ג, ואילו השנה מחירו 14.90–15.00 שקל לק"ג בהתאמה - עלייה של כ–53%. במגה בול הפער אמנם קטן יותר (36%), אך שם מחיר העוף מלכתחילה היה גבוה יותר. ק"ג עוף שלם טרי עלה בגה בשנה שעברה 14.00 שקל לק"ג, וכעת מחירו 19.00 שקל לק"ג.

גם בהשוואה לסל שנבדק לפני שנתיים מצאנו מוצרים שהרשתות בוחרות להעלות את מחיריהם בהתמדה. כך לדוגמה, מחיר אריזת 800 גרם גרעיני תירס קפואים של סנפרוסט עלה בכל הרשתות - מלבד ברשת רמי לוי, שם המחיר הופחת ב–25 אגורות בהשוואה לשנתיים האחרונות. ברשת יינות ביתן נרשמה עלייה של 30% במחיר התירס - והוא נמכר ב–13 שקל לאריזה, לעומת 10 שקלים בשנתיים האחרונות. בשופרסל דיל הפער בין המחיר השנה לשנה שעברה מסתכם בשקל אחד, אך בהשוואה למחיר שהציעה הרשת לפני שנתיים אפשר לראות עלייה של 113% - וכעת התירס נמכר ב–18.15 שקל במקום ב–8.5 שקלים, כפי שהיה בראש השנה 2011. את העלייה החדה ביותר במחיר אריזת התירס מצאנו במגה בול - 8.5 שקלים לפני שנתיים, 18.15 שקל לפני שנה, ו–21.30 שקל השנה - עלייה של יותר מ–150%, ושל יותר מ–17% לעומת השנה שעברה.

תומר אפלבאום

אז מי מציעה את הסל הזול ביותר?

בבדיקה שנערכה עבור אותו סל קניות נמצא כי כמו בשנים קודמות, גם בחג הזה מציע רמי לוי את הסל הזול ביותר. הסל ברשת רמי לוי אף הוזל השנה בכמה שקלים ועלה רק 369.50 שקל, לעומת 376.10 שקל אשתקד.
את הסל היקר ביותר מצאנו במגה בול, בעלות של 553.50 שקל - כ–50% יותר מהסל שמציע רמי לוי. ואולם גם רשתות אחרות לא מצליחות להתקרב למחיר של לוי: ביינות ביתן עולה הסל 480.50 שקל - 30% יותר מרמי לוי. גם בשופרסל, שהוזילה באופן החד ביותר את הסל בהשוואה לשנה שעברה, העלות הכוללת עדיין גבוהה ב–55 שקל ‏(15%‏) מזה של רמי לוי.

במגה וביינות ביתן משתלם לקנות באתר

קנייה באתרי הרשתות באינטרנט עדיין יקרה יותר מאשר בחנות הרגילה. הרשתות אמנם מודעות לכך שזהו ערוץ שיש לפתח ולקדם, הן מבחינת המחירים והן מבחינת החשיפה לצרכן, אך נראה שהעניין עדיין לא נמצא בראש מעייניהן והן ומסתמכות יותר על הקנייה הפיסית בחנויות.

למרות זאת, הערים בין המחירים באינטרנט לחנויות מתחילים להצטמצם - לא ברור אם הדבר נובע מהורדת המחירים בחנויות המקוונות או מהעלאת המחירים בחנויות הפיסיות.
מבדיקה שנערכה בעזרת אתר MySupermarket.co.il, עולה כי הקנייה באינטרנט, בייחוד בימים עמוסים ודחוקים כמו לפני ראש השנה, יכולה להיות נוחה יותר ולחסוך הרבה זמן, ובמקרים מסוימים גם כסף. עם זאת, יש להביא בחשבון תוספת של 20–30 שקל עבור המשלוח.

הסל של יינות ביתן באינטרנט, למשל, משתלם יותר מהקנייה בחנות. עלות הסל שבדקנו בחנות היתה 480.50 שקל, ואילו באתר של הרשת עולה אותו הסל כ–50 שקל פחות ‏(10%‏). ברשת רמי לוי, לעומת זאת, הקניות באינטרנט נחשבו עד כה לזולות יותר מהחנויות הרגילות, אבל בבדיקה האחרונה התמונה התהפכה מעט - וכעת יקר יותר לרכוש מוצרים דרך האתר: עלות הסל בסניף של רמי לוי הסתכמה ב–369.50 שקל, ואילו באתר ב–400.95 שקל - כ–8.5% יותר. ואולם החנות באינטרנט של רמי לוי עדיין מציעה את הסל הזול ביותר מבין אתרי רשתות השיווק.

גם בשופרסל הקנייה האינטרנטית משתלמת פחות. שופרסל דיל, שבפסח האחרון הורידה את מחיריה באינטרנט, מציגה בחג פער של כ–100 שקל ‏(22%‏) בין מחיר הסל בחנות הפיסית לבין זה שבחנות האינטרנטית. במגה בול הסל באינטרנט אמנם זול מהסל בחנות, אך בשני המקרים אלה הסלים היקרים ביותר שמצאנו. בסניף של מגה בול, עלות הסל מגיעה ל–553.50 שקל - ואילו באתר מגה הסל עולה כ–30 שקל פחות.

רמי לוי מסר בתגובה: "אנחנו מציעים מבצעים מעמיקים באתר ובחנות, וכנראה שהפעם היו מבצעים טובים יותר בחנות בתגובה למחירי המתחרים. האתר בדרך כלל מציע את אותם המחירים ולפעמים הוא אפילו יותר זול".

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל הורידה משמעותית את מחירי הערוץ המקוון שופרסל ONLINE, וכיום מחירי המוצרים דומים למחירי הדיסקאונט. ככל שישנם פערים, הם נקודתיים ונובעים מהוזלות נקודתיות".

במגה בול סירבו להגיב.

כך בדקנו

הבדיקה נערכה ב–21 באוגוסט בסניף שופרסל דיל ברחוב יגאל אלון בתל אביב, בסניף מגה בול יד אליהו בתל אביב, בסניף רמי לוי שיווק השקמה ברמת גן, ובסניף יינות ביתן מגדלי תל אביב ‏(לשעבר מחסני כמעט חינם‏).

כל המחירים נאספו ללא התחשבות בכרטיסי המועדון. השוואת המחירים ל–2011 ו–2012 נעשתה על פי סלים שנאספו ופורסמו בשנים אלה ב–TheMarker. הבדיקה האינטרנטית נערכה גם כן ב–21 באוגוסט, בעזרת מאגר הנתונים של MySupermarket.co.il, המבצע השוואת מחירים בין הרשתות.

בדקנו בסך הכל כ–50 מוצרים, ובהם גפילטע פיש, חזרת, דבש, אבקות כביסה ונוזל כלים. עם זאת, רק 32 מהמוצרים מוצגים בטבלת ההשוואה המצורפת, מכיוון שמוצרים מסוימים לא נמצאו בכמה מהסניפים. גם החישוב של כל 50 המוצרים שנעשה בחנויות האחרות, מראה כי פערי המחירים וסדר הרשתות מהזול ליקר - נשמרו.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו