המלחמה החדשה של יוצר "מלחמת הכוכבים" - אדריכלות - הארץ

המלחמה החדשה של יוצר "מלחמת הכוכבים"

הבמאי ג’ורג’ לוקאס שואף להקים מוזיאון בפארק פרסידיו בסן פרנסיסקו אך מתחרה מול שתי הצעות אחרות. הוא מאיים שאם הצעתו תידחה, הוא יבנה את המוזיאון בשיקגו

דברה סולומון, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
דברה סולומון, ניו יורק טיימס

לפני כחודש הונחו שלוש הצעות על שולחן קרן פרסידיו בסן פרנסיסקו. המגישים היו המועמדים הסופיים המתחרים על ההזדמנות לבנות מה שהקרן מכנה "מוסד תרבותי ייחודי" באחד הפארקים האהובים ביותר בארצות הברית, רצועת נוף ירוקה המשקיפה אל המפרץ ואל גשר שער הזהב, הגולדן גייט.

קרן פרסידיו פירסמה את ההצעות למחרת באתר האינטרנט שלה והזמינה את הציבור להשפיע על הבחירה. בחודשים הקרובים תקבל מועצת פרסידיו את החלטתה הסופית, תהליך שהדרמה שבו מועצמת בשל זיכרון מכישלון מפורסם בפארק: בשל הביקורת המתמדת ב-2009 זנחו דון ודוריס פישר, מייסדי גאפ, את תוכניתם לבנות שם מוזיאון חשוב לאמנות מודרנית.

הפרויקט הנוכחי של פרסידיו קשור לאדם מפורסם: הקולנוען ויוצר "מלחמת הכוכבים" ג'ורג' לוקאס, שהוא אחד המתמודדים הסופיים. הוא מקווה לבנות מוזיאון בסגנון בוזאר, שיהיה בו שילוב של אמנות דיגיטלית מהמאה ה-21 והאמנות שנחשבת בעיניו לאמה הורתה, מהמאה ה-20: אוסף מקיף של איורים מספרים וממגזינים שהוא צבר במשך 40 שנה. האוסף כולל יצירות מאת מקספילד פאריש, נורמן רוקוול ואמנים בולטים נוספים מתור הזהב של האיור באמריקה.

ההצעה של לוקאס, שמתלווה אליה הבטחה להשקעה של 700 מיליון דולר מכספו הפרטי, זכתה לתמיכת ראש העיר, אדווין מ' לי. אבל אין פירושו של דבר שהצלחתה מובטחת. בראיון אמר לוקאס שאנשי פרסידיו והמועצה "מעכבים" את הפרויקט זה ארבע שנים וטוענים בזלזול שטעמו באדריכלות הוא תרגיל ב"חקיינות" פשוטה. אם תדחה סן פרנסיסקו את הצעתו החדשה, לוקאס מאיים לבנות את ארמון תרבות הפופ שלו בשיקגו. קרייג מידלטון, מנהל קרן פרסידיו אמר על דבריו של לוקאס: "אין לי עניין להיכנס לזה".

הצעותיהם של שני המועמדים הסופיים האחרים מבוססות על תוכן יותר מאשר על חפצים. מכון ברידג'/קיימות, כך נקראת אחת ההצעות, מציעה יריד מדע בגרסה אינטראקטיבית למאה ה-21, במטרה לספק למבקרים הדרכה במגוון נושאים הקשורים לקיימות, ובהם אנרגיה חלופית, ערים חכמות ושירותי אחזקת מערכת אקולוגית, בבניין בצורת האות L, מחופה עץ טבעי. "הבניין נולד מתוך הפארק, ואנחנו חושבים שהבניין צריך להראות את גילו ואת השינויים שחלים בו במשך השנים בהשפעת הסביבה", אומר בריאן שיילז, אדריכל ממשרד WRNS, שתיכנן את ההצעה יחד עם Chora, חברה לייעוץ למוזיאונים מוושינגטון.

ההצעה השלישית, של ארגון השימור של הפארקים הלאומיים באזור הגולדן גייט, מבקשת להקים מוסד רב תכליתי ושמו פרסידיו אקסצ'יינג' (PX), שיוכל להתאים את עצמו ויעמיד את עצמו לרשות כ-30 ארגונים מקומיים. "הרעיון נובע מהעובדה שפרסידיו הוא פארק לאומי, ופארקים לאומיים הם אחד הדברים המעטים במדינה ששייכים לכולנו", אומר גרג מור, מנהל הארגון.

לוקאס מדבר על ההצעות המתחרות בבוז גלוי, ובשלב מסוים כינה אותן "גיבוב של מלים גבוהות". אבל את הדברים הקשים ביותר הוא ייחד לקרן פרסידיו, שלדבריו ערמה על דרכו קשיים כבר ב-2009, אז הגה את הצעתו למוזיאון שיטפח את הדור הבא של אמנים גרפיים. "הם גרמו לנו לעשות שמיניות באוויר כדי להסביר למה המוזיאון הזה הוא ראוי", הוא מספר. "חשבתי שמוזיאון הוא קונצפט שאנשים כבר הכירו בערכו לפני 200 שנה. הם גורמים לנו לעבוד קשה בתקווה שנתייאש". במלים בוטות, הוא סיכם, "הם שונאים אותנו".

לוקאס אומר שננסי בכטל, יושבת ראש מועצת פרסידיו, מתחה ביקורת על הרעיון שלו להקים בניין שממחזר סגנון היסטורי במקום לקדם סגנון חדש. ההצעה כוללת בניין בסגנון בוזאר שמרני, ועליו כיפה, בהשראת היריד הבינלאומי פנמה־פסיפיק שהתקיים בסן פרנסיסקו ב-1915. "אין שום רע בשחזור אדריכלות ישנה", אומר לוקאס. "כל וושינגטון היא חיקוי של העבר". הדובר של לוקאס, דייוויד פרי, ציין: "ג'ורג' אוהב כיפות". דובר מטעם פרסידיו אמר שבכטל אינה זמינה להגיב.

כמעט כל המעורבים בפארק פרסידיו מסכימים שמרכז התרבות החדש צריך לחלוק כבוד בדרך כלשהי לאתר האהוב עצמו. פריסידיו, כך הם אומרים, אינו סתם פארק פסטורלי. הוא נוסד כמצודה ב-1776 בידי חוקרי ארצות ספרדים, ובהמשך שימש בסיס צבאי. כיום הוא משתייך לשירות הפארקים הלאומיים, ועברו הצבאי ניכר במקבצים של יחידות מגורים מלבנים אדומות ובבית קברות לחיות מחמד, שבו מצאו דורות של כלבי שמירה את מנוחתם האחרונה, בצל עצי האורן של מונטריי.

פארק פרסידיו, המשתרע על שטח של כ-6,000 דונם, אולי נראה כמו ערוגת פרחים לעומת ילוסטון (כ-9 מיליון דונם), אבל יש לו היתרון של כתובת עירונית. המרכז התרבותי מתוכנן לשכון באתר שבו שכנה חנות הבסיס הצבאי בקריסי פילד, שכיום משמש את החנות ספורטס בייסמנט.

לוקאס, בן 69, נפרד מזיכיון "מלחמת הכוכבים" וכן מהחברה שלו, לוקאספילם, באוקטובר אשתקד, כשמכר את שניהם לדיסני תמורת 4.05 מיליארד דולר. להערכתו, בנייתו של מוזיאון לוקאס לאמנויות התרבות תעלה כ-300 מיליון דולר והוא יוסיף לזה תרומה של 400 מיליון דולר. פארק פרסידיו יגבה ממנו שכר חודשי, הוסיף. "הם לא מוותרים על הקרקע", הוא מציין. "אנחנו מדברים על שכר דירה בשווי מיליוני דולרים בשנה. זה לא סכום פעוט".

הוא הדגיש שיש הבדלים משמעותיים בין הפרויקט שלו לבין זה של הזוג פישר, שרצו לבנות את המוזיאון שלהם באחד האזורים המקודשים ביותר בפארק - מגרש המסדרים. אוסף פישר מושאל כיום לטווח ארוך למוזיאון סן פרנסיסקו לאמנות מודרנית, שנסגר לשיפוצים עד 2016; דון פישר מת ב-2009 והוא בן 81, זמן קצר לאחר שהפרויקט של בני הזוג נדחה.

לוקאס אומר שהתנגד "נמרצות" להצעה של פישר. "הכרתי את דון. אמרתי לו, 'למה אתה רוצה מוזיאון שני לאמנות מודרנית בן פרנסיסקו?' באמת!" בשלב הזה התחיל לוקאס לחשוב על מוזיאון משלו. הוא ממילא כבר היה דייר בפרסידיו, לאחר שהקים שם את מרכז לטרמן לאמנויות דיגיטליות ב-2005.

אם תדחה סן פרנסיסקו את הצעתו הנוכחית, יש לו "תומך חזק מאוד בשיקגו", אמר. "הם רצו מאוד את המוזיאון מרגע ששמעו עליו". מי התומך? "רם", השיב לוקאס בפשטות, מבלי לנקוב בשם משפחתו של ראש העיר שיקגו, רם עמנואל. האחרון סירב באמצעות דוברו להגיב בעניין. לוקאס הוסיף: "רם הוא חבר קרוב מאוד של אשתי, שמתגוררת בשיקגו. אני גר שם חלק מהשנה". ביוני הוא התחתן עם מלודי הובסון, אשת עסקים שעומדת בראש חברת ההשקעות אריאל; לזוג יש תינוקת ושמה אוורסט.

למרות קשריו בשיקגו, לוקאס נשאר בן האזור ומשתוקק להקים מוזיאון בסן פרנסיסקו – שימחיש את היוקרה המוענקת לאמנות מופשטת. "אמנות עכשווית מגיעה עם חוברת שמסבירה לך מה רואים בתמונה", אומר לוקאס. "אתה לא יכול להבין את זה מהאמנות עצמה. אתה צריך לקרוא על זה, ובעיני זו החמצה של המטרה".

מאנגלית: אורלי מזור־יובל

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ