בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עסקת פייסבוק-אונבו - לא עוד אקזיט סטנדרטי

החלטת פייסבוק לפתוח מרכז פיתוח ראשון בישראל - כמו הגעת אפל לארץ

8תגובות

זה קרה במארס 2011. יומיים בלבד לאחר שפייסבוק ביצעה את הרכישה הראשונה שלה בישראל, הבינו עובדי הסטארט־אפ סנפטו כי שמחת היזמים אינה בהכרח שמחתם. 25 עובדי החברה הנרכשת נדרשו לעבור את המסננת הקפדנית של פייסבוק, שתחליט מי מהם יישאר בחברה ומי יפוטר.

בכל מקרה, החברה נעלמה תוך כמה שבועות מהנוף המקומי. היזמים וחלק מהעובדים עברו לארה"ב, וסנפטו כחברה אורגנית חדלה להתקיים. גורל דומה היה לחברת פייס.קום, שנרכשה על ידי פייסבוק ביוני 2012. הרשת החברתית העדיפה לרכז את פעילותהפיתוח הקריטית שלה במשרדיה במנלו פארק, ולא להקים שלוחה בישראל.

כתבות נוספות ב-TheMarker

איזו עיר גובה את הארנונה היקרה ביותר בישראל?

טבע שוקלת: להעביר מפעלים מישראל לאסיה

עובדי אונבו, 2013
אונבו

אך משהו יסודי קרה בפייסבוק במהלך החודשים האחרונים. בתחילת 2013 ניהלה פייסבוק משא ומתן לרכישת אפליקצית הניווט הישראלית ווייז. פייסבוק רצתה מאוד לרכוש את החברה, והגיעה עמה לסיכומים ראשוניים לגבי מחיר ותנאי העסקה. אך דבר מהותי אחד לא הצליחה פייסבוק לתת לאנשי ווייז: התחייבות להשאיר את הפעילות הנרכשת בישראל לאורך זמן. למרות שאנשי ווייז כנראה העדיפו לחבור לפייסבוק, הם סירבו בסופו של דבר להצעתה ונמכרו לגוגל, שלא היססה להתחייב.

לפיכך, רכישת אונבו על ידי פייסבוק אינה עוד עסקת אקזיט סטנדרטית, המשפיעה בעיקר על חשבון הבנק של היזמים מוכשרים. ההחלטה של פייסבוק להפוך את אונבו למרכז הפיתוח שלה בישראל שקולה בהשפעתה ארוכת הטווח על ההיי־טק המקומי לעסקת אנוביט, שהביאה את אפל לישראל בדצמבר 2011. פייסבוק הבינה כי לצד המרכזים שלה במנלו פארק בקליפורניה, באוסטין שבטקסס ובלונדון באנגליה, כדאי לה לפתוח מרכז נוסף ברמת גן בישראל.

פייסבוק היא חברה צעירה יחסית, אך השפעתה כיום על זירת החדשנות הגלובלית היא אדירה. לצד גוגל, היא מצליחה לייצר עולם תוכן ענק, שמנקז אליו את זמנם של הגולשים ואת כספם של המפרסמים. מגמה זו נמצאת רק בתחילתה, ורבים מאמינים כי פייסבוק היא אחד מ"ארבעת הסוסים" שמושכים את כל עולם הדיגיטל, ביחד עם גוגל, אפל ואמזון. עד רכישת אונבו, רק שניים מהסוסים הללו החזיקו פעילות פיתוח משמעותית בישראל: אפל וגוגל. עכשיו יהיו שלושה.

עם זאת, אותה מהפכה דיגיטלית שמייצרת ערך אדיר למשתמשים גם פועלת ככוח שמשמיד ערך בדרכו. האינטרנט אמנם מייעל את התעשיות המסורתיות וחותך את המתווכים למיניהם, אך בדרך הוא גם מחסל הרבה מאוד מקומות עבודה. ישראל מושפעת פחות מתהליכים אלה, בזכות כוח האדם המוכשר שלה, אך פירות המהפכה הדיגיטלית אינם מתחלקים באופן שוויוני. רק 9% מהשכירים הישראלים הם היי־טקיסטים שמרוויחים היטב למחייתם. שיעור ההיי־טקיסטים מכלל השכירים נותר יציב כבר 12 שנה, כך ששיעור הנהנים מפירות המהפכה הדיגיטלית נותר ללא שינוי - ומרוכז בקרב בעלי השכלה טכנולוגית.

פייסבוק, גוגל, אפל, מיקרוסופט, HP ויתר ענקיות הטכנולוגיה הפועלות בישראל ישפיעו מהותית על הכלכלה המקומית רק כאשר ירחיבו את ציבור העובדים שלהן מעבר לאנשי הטכנולוגיה. כפי שפייסבוק מחזיקה מרכז שירות ענק באירלנד ובהידרבאד בהודו, היא יכולה לפתוח בישראל מרכז שיספק שירותים לטריטוריות נוספות בעולם. גוגל החלה לעשות זאת, אך עדיין בהיקף מוגבל יחסית. מוטורולה סולושנס עושה זאת כבר שנים רבות.

הטאלנט הישראלי אינו מוגבל רק לתחומי הטכנולוגיה, אלא יכול לשמש את החברות האלה גם בתחומי המכירות, השיווק, הפיתוח העסקי, העיצוב ועוד. הדרישה של היזמים הישראלים להישאר בישראל והנכונות של ענקיות הטכנולוגיה להקים כאן מרכזי פיתוח מהווים פוטנציאל ענק למשק המקומי. פוטנציאל זה יתממש רק כאשר חברות אלה ירחיבו את מגוון המועסקים בהן ויעסיקו גם עובדים שאינם טכנולוגיים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו