בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יש כאן מישהו שלא עושה סלפי?

כמו כל דבר שמאכילים אותנו ממנו במנות גדושות ומוגזמות, גם הסלפי מתחיל להימאס. זה לא אומר שהתופעה עומדת להיכחד. להיפך

10תגובות

"כאשר מצחצח נעליים מתחיל לתת לי טיפים על הבורסה - זה בדיוק הזמן למכור", הסביר פעם ג'וזף קנדי, אביו של נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי, כיצד ניצל מהמפולת הגדולה בוול סטריט בסוף שנות ה-20. על אותו משקל אפשר לומר היום: כאשר הדודה שלך מתחילה להעלות "סלפיז" לחשבון האינסטגרם שלה - זה בדיוק הזמן למחוק את האפליקציה מהסמארטפון שלך. בר רפאלי במיטה - זה סבבה. מיילי סיירוס בסטודיו - יאללה בסדר. אובמה בהלוויית מנדלה - קול. האפיפיור עם מאמינים - נניח שיש פה משהו נועז. הראלדו ריברה בעירום במקלחת - פה אתה צריך להתחיל לחשוד. ליהיא גרינר מתאוששת מהלידה - טו מאץ' אינפורמיישן. דודה עליזה בשלג בנצרת - נורית האזהרה נדלקת. קולגה לבנבן בחוף הים - האזעקה מופעלת. אייטם על סלפיז בחדשות ערוץ 2 - זה הזמן לברוח, תוכנית ההשמדה העצמית תופעל בתוך 3… 2… 1…

אחד הסימנים המובהקים ביותר לגוויעתו של טרנד הוא מספר המופעים שלו בתקשורת המיינסטרים. הרגע הזה, שבו אמצעי תקשורת ההמונים מחליטים לאמץ לחיקם הממלכתי את הטרנד ולסקר אותו בחמימות משפחתית, מעיד על כך שהתופעה מתחילה לקרוס לתוך עצמה. לפני שנה הכניס מגזין "טיים" את המלה Selfie (תצלום עצמי בעיקר באמצעות מכשיר סמארטפון והעלאה שלו לרשת חברתית) לרשימת "10 המלים האופנתיות ביותר לשנת 2012" ובכך סימן את תחילת מותה של התופעה. שנה לאחר מכן, ב-19 בנובמבר השנה, המועד שבו הכריזו עורכי מילון אוקספורד על המונח "סֶלְפי" כמלת השנה שלהם - המלה כבר היתה מוטלת על הקרשים, כשברקע נשמעת הספירה לאחור. לעתים נדירות אפשר להצביע על המועד המדויק שבו אופנה כלשהי עוברת ממעמד של "קול", למעמד של פאתטי, אבל במקרה של סלפי - די ברור שעכשיו זהו שיאו של תהליך הקריסה.

אי-אף-פי

אין זה אומר שהמלה מתה ושהתופעה נכחדה. להיפך, הטרנד עצמו עדיין נמצא בתאוצה מסחררת ודווקא בשל כך הוא מתחיל להימאס, כמו כל דבר שמאכילים אותנו ממנו במנות גדושות ומוגזמות. ברגעים אלה ממש תופעת הסלפי מתפשטת כמו כוכב ענק אדום ביקום של אפליקציות ורשתות חברתיות ובולעת כל מה שנקרה בדרכה: סלבריטאים, אנשי תקשורת, אזרחים מהשורה, גברים, נשים, צעירים וזקנים. מדרום אפריקה ועד צפון אמריקה, התופעה תפחה לממדים מפלצתיים ולכן היא עומדת, כמו כוכב דועך שאיבד את האנרגיה הקוסמית שלו, לקרוס לתוך עצמה. הגסיסה הזאת יכולה להימשך גם שנה או אפילו שנתיים, בדיוק חלון ההזדמנויות שיש לכרישי השיווק כדי להתנפל על התופעה ולסחוט ממנה את מקסימום הרווח האפשרי. זה הרגע שבו מחזור החיים של הטרנד בא אל קצו כתופעה עממית ואותנטית ובמקומו עולה יישות חדשה, מסחרית, מחושבת, מזויפת אפילו.

בשביל משתמש ממוצע של פייסבוק, אינסטגרם או טוויטר סלפי הוא לא יותר מאשר אמצעי לשתף חוויה, למשוך מעט תשומת לב מהסביבה ולהתבטא, כפי שלא היה מעז לבטא את עצמו בצורה בלתי אמצעית. זה הדבר הכי קרוב ל-15 דקות התהילה שכל אחד שואף להגיע אליהן. תמונה אחת מהמצלמה האחורית של המכשיר, שתיים־שלוש לחיצות נוספות על מסך המגע, וכבר 100, 200, 500 אנשים משתתפים אתך בחוויה. נותנים לייק, עושים ריטוויט, מפרגנים. רשת חברתית בשיא היעילות שלה.

אבל לא כך אצל הסלבריטאים. הם כבר זכו למנת התהילה שלהם ולהם יש מאות אלפי עוקבים (לא חברים). הם לא זקוקים למחוות חברתיות. הם זקוקים לתשומת לב צרכנית עסקית. בשבילם סלפי אינו אמצעי חברתי, אלא כלי עבודה מקצועי. מבחינתם, כל תמונה מוכרחה לעלות בעיתוי הנכון, כל זווית צילום נבחרת במחשבה תחילה וכל כיתוב לתמונה חייב לכלול את הקרדיטים המתאימים. אם כל הפרמטרים לא ישוקללו כמו שצריך והתוצאה לא תהיה מדויקת - הנזק שייגרם עלול להיות בלתי הפיך. נזק שאי אפשר למחוק על ידי הסרת התמונה מהרשת (מאחר שמתוך מאות אלפי העוקבים ברור שיהיה מישהו זריז שישמור את התמונה המביכה), שום ראיון בטלוויזיה לא ינקה (כי מראיין נבון יעשה הכל בשביל עוד קצת רייטינג) ושום אלבום חדש לא יצליח למחוק (כי שערוריות הולכות תמיד עם הצלחות. ולהיפך). עם זאת לסלב שיודע להשתמש בסלפי ביעילות - צפוי תגמול כלכלי וחומרי עצום.

והסלבריטאים מתמכרים ומתמסרים לתופעה. מחקר של ebay deals, שניתח את הפעילות של 50 הסלבריטאים הפופולריים ביותר ברשתות החברתיות, מצא כי 11% מכלל התמונות שהם העלו לאינסטגרם היו תמונות עצמיות - קרוב ל-4,000 סלפיז של 50 מפורסמים. בקרב בעלי חשבונות טוויטר המצב נראה שפוי יותר - רק 2% מהציוצים - כ-350 סלפיז. שטף התמונות העצמיות נותן למעריצים את התחושה - המזויפת ברוב המקרים - של שיתוף בחיי היום יום של האלילים שלהם. הנה הזמרת משוטטת ברחובות ניו יורק. הנה הזמר בשופינג. הנה הדוגמנית עם הכלבלב החמוד שלה. צופה עם חברים בטלוויזיה במשחק של מיאמי דולפינז. שישיית באדווייזר על השולחן. גם אני צפיתי במשחק - איזה צירוף מקרים! היא מהממת. לחיים! הנה השחקנית מבלה חופשה משפחתית עם הבעל והתינוק בחופשת סקי. הנה הרגליים של הזמר משתזפות יפה על שפת הבריכה באתר תיירותי כלשהו (אין סיכוי שהוא יחשוף את האתר, אלא אם שילמו לו די כסף כדי שדווקא כן יגלה למיליוני עוקבים באיזה חוף/מלון/טירה מדובר).

לינדסי לוהן, למשל, שחקנית סוג ב' עם 6.3 מיליון תצייץ את עצמה עם המוצר שלכם תמורת 3,500 דולר לטוויט. סנוקי, כוכבת ריאליטי סוג ז', עם אותו מספר עוקבים, תקבל 7,800 דולר לציוץ. ואילו כוהנת הסלפיז, הסלבריטאית שבנתה את עצמה על אפס כישורים מקצועיים ומקסימום חשיפה תקשורתית, תגרוף לארנקה האופנתי 10,000 דולר לציוץ מסחרי, שייחשף לקהל פוטנציאלי של 18 מיליון עוקבים. השחקן צ'ארלי שין נמצא בצמרת הטבלה לאחר שרשימת 10 מיליון העוקבים שלו הניבה כמה קמפיינים מוצלחים והיום תג המחיר לציוץ ממנו מסתכם ב-50-30 אלף דולר.

במקרים רבים הציוץ הממומן הוא טקסטואלי, אבל כאן לסלפי יש תפקיד חשוב אחר בזרם העדכונים של הכוכב: בניית אמון ואינטימיות עם העוקבים. האפקטיביות של הפיד נמדדת באמינות ובאותנטיות שלו ולכן מדי פעם רצוי לשלב לתוכו סלפי אחד או שניים שיעניקו לו חותמת אישית. חשבונות שלא כוללים מגע יד אישי של בעליהם מסומנים על ידי המעריצים ומאבדים מהאפקטיוויות שלהם והסלפי הוא אחד הכלים הטובים ביותר לרצות את יצר הסקרנות והמציצנות של העוקבים. IZAE, סוכנויות פרסום המתמחה בתיווך בין מפרסמים לסלבריטאי רשתות חברתיות ציינה השבוע בדו"ח שלה, כי שיעור המפרסמים שנעזרו בתצלום עלה מ-24% בשנת 2012 ל-33% השנה. כמו כן, בשנה האחרונה יותר ויותר סלבריטאים דורשים תמורה כספית עבור השירות שהם נותנים. עד לפני שנה הסכימו רבים מסלבריטאי הרשת לקבל תמורת ציוץ, תמונה באינסטגרם או סטטוס בפייסבוק, מתנות חינם והנחות בחנויות, אבל בסקר שעשתה הסוכנות לאחרונה התברר כי הרוב דורשים עתה תגמול כספי.

בישראל, לעומת זאת, השוק קטן הרבה יותר ואחיזתם של הסלבריטאים המקומיים ברשתות החברתיות אינה עמוקה כל כך. בנוסף, ענף הפרסום החברתי עדיין פרמיטיבי והעסקאות המעטות בין המפרסמים למפורסמים מתבססות עדיין על מתנות, מוצרי חינם, הנחות ועל מערכת של פרגון הדדי. בר רפאלי, למשל, שנחשבת למפורסמת הישראלית בעלת מספר העוקבים הגדול ביותר (546 אלף עוקבים בטוויטר ויותר ממיליון באינסטגרם, מרחבי העולם), פירגנה סלפי לכירורג שהסיר לה שומה במותן, למסעדות של חברים ולמעצבות מקורבות. במים הרדודים יותר של הביצה, ליהיא גרינר, פליטת ריאליטי וקדאשיאן וונאבי, (24 אלף עוקבים באינסטגרם ו-10 אלף בטוויטר), מייצרת ללא לאות סלפיז עם מוצרים חינמיים - ממארזי חיתולים ועד קרמים, בשמים ומסעדות.

הפעילות הענפה של המפורסמים ברשתות החברתיות סיפקה בשנת 2013 לא מעט מקרי מבחן בתחום הסלפי. כמה שיעורים במקצוענות צרופה מצד אחד וכמה לקחים לאלה שמעוניינים לרכוב על הגל שהולך ומתנפץ לו מצד שני. הזמרת ביונסה מייצגת את הצד המקצועני, המחושב והזהיר של הסקאלה. במהלך מחושב ומתוזמן ביותר נענתה הזמרת לבקשת מעריצה בקהל להצטלם אתה, ירדה מהבמה והתפרצה לפריים של המעריצה הצעירה. התוצאה: סלפי של ביונסה ומעריצה שעלה לבלוג של הנערה וזכה למיליוני צפיות. ביונסה, מצדה, זכתה למחמאות על חברותיות, ספונטניות והכי חשוב - הערכה ואהדה של כל שאר המעריצים. באותו צד של הסקאלה, רק הרבה הרבה יותר נמוך נמצאת קים קרדאשיאן שהשכילה לרכוב על טרנד NoFilter, נגזרת של סלפי שבו הצלם מעלה תמונה של עצמו באור טבעי וללא פילטר. בתמונה, שצולמה ככל הנראה בחדר הרחצה שלה, הציגה קרדשיאן את גזרתה לאחר לידת בתה, בבגד ים שלם, אך חושפני דיו.

בצד השני של הסקאלה נמצאות פאדיחות הסלפי של השנה. בסקר שנעשה בבריטניה הודו 25% ממצטלמי הסלפיז הבריטים כי הם העלו לרשת תמונה סקסית וחושפנית של עצמם. אלא ששליש מבין הסלפיז הנועזים, הודו כי הם מצטערים על כך והיו מוכנים לוותר על התענוג. זה גם מה שעבר ככל הנראה במוחו של מנחה תוכניות הטלוויזיה הוותיק הראלדו ריברה, דקה אחרי שהעלה סלפי שלו בחדר האמבטיה כשרק מגבת למותניו. "70 הוא ה-50 החדש" הוא התרברב בכיתוב לתמונה, אבל זמן קצר לאחר מכן חזר בו והוריד את התמונה מחשבון האינסטגרם שלו. להגנתו אמר מאוחר יותר כי לילה של אלכוהול גרם לו להעלות את התמונה המיותרת הזאת. התמונה נעלמה אמנם מהחשבון שלו, אך ברשת היא חיה ובועטת.

גם השחקנית והזמרת בת ה-20 אריאנה גרנדה נאלצה לפרסם הבהרה לסלפי שהעלתה מחדר השינה שלה ואף שמבחינתה לסיפור הזה היה סוף טוב - כל המפרסמים צריכים להפיק ממנו לקח. בתמונה שהעלתה לחשבון האינסטגרם שלה נשקף מהמראה שמולה הצטלמה, בפינה השמאלית בתחתית התמונה, אביזר מסתורי שהיה זרוק על הרצפה לצד חפצים אחרים. זמן קצר לאחר פרסום הסלפי נוצר ברשת קונצנזוס סביב זהות החפץ והגולשים קבעו פה אחד: זהו ויברטור. לגרנדה נדרשו יומיים כדי לקלוט את עוצמת הסערה סביב התמונה ולהזים את השמועה באמצעות סרטון אינסטגרם שהעלתה. "אני כאן בחדרי ואני רוצה להראות לכם מה זה באמת", היא אומרת ומפנה את המצלמה לעבר צעצוע המין, לכאורה, שמתגלה כפאנל תמים לתקעי חשמל. "כולכם זקוקים לעזרתו של ישו", היא מסיימת את הסרטון בצחוק מתגלגל.

התמונה המקורית של אריאנה גרנדה:

וסרטון ההסבר שלה:

סלפי הוכתרה למלה הטרנדית ביותר של 2012 וכיכבה במלוא הדרה ב-2013, אבל בשנה הקרובה ניחשף בעוצמה רבה עוד יותר למוטציות המסחריות והשיווקיות שלה. סלבריטאים, מפרסמים ופרסומאים ועשו הכל כדי להשחיל את הסחורה שלהם לתוך הפיד שלכם וזה יהיה אלים, גס ומעצבן. אז כשסבא שלכם יבקש לעשות אתכם סלפי בערב פסח, או כשתגלו שהשכנה הנרגנת מלמעלה עושה לייקים לאינסטוש של אסי עזר - זה יהיה הסימן שלכם שהטרנד המגניב קרס לתוך עצמו. סופית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו