בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גם ג'.ר.ר מרטין רוצה עוד מ"משחקי הכס"

בראיון לקראת שידור הפרק העשירי והאחרון בעונה הנוכחית של "משחקי הכס", מספר ג'ורג' ר.ר מרטין, יוצר סדרת הספרים "שיר של אש ושל קרח", עליה מבוססת "משחקי הכס", מה הביא אותו לכתוב פנטזיה ואיך הוא היה רוצה שכס הברזל ייראה

13תגובות

התרבות המערבית מאוהבת בימים אלה בכתיבה של ג'ורג' ר.ר מרטין, בייחוד בסדרה הנמכרת "שיר של אש ושל קרח" (שתורגמה לעברית בהוצאת אופוס), עליה מבוססת סדרת הטלוויזיה המצליחה של HBO, "משחקי הכס", שעונתה הרביעית מסתיימת בימים אלה.

למרות ההצלחה הרבה יש מידה של מתח בין הפרשנות של HBO לחלום של "משחקי הכס" לבין זו של מרטין. בסדרה צופים בממוצע יותר מ-18 מיליון איש בפרק, והעונה הנוכחית גברה על "הסופרנוס" בתור הסדרה הנצפית ביותר של HBO. לאור הנתונים האלה, משפחות סטארק ולאניסטר, בראתיאון וטרגריין כבר אינן שייכות אך ורק למרטין.

לנוכח שיאי הרייטינג של הסדרה והביקורת הנוקבת שהיא סופגת בעונה הנוכחית, ניאות מרטין לדבר על ההישגים שצברה הסדרה עד כה, על מה שחסר בה ועל הדברים שמעניינים אותו באמת. הוא מספק את ההבחנות האלה מנקודת המבט הנדירה של סופר שעבד לא מעט בטלוויזיה, נוסף על כתיבת ספרים רבי מכר.

בריאיון טלפוני שנערך לא מכבר הוא אומר שאינו מתקשה לחבב את העיבוד הטלוויזיוני של ספריו "כי הם עשו עבודה מצוינת"; כוונתו ליוצרי "משחקי הכס", ובראשם דייוויד בניוף וד"ב וייס – תוכלו לראות בהם האבות החורגים של הדרקונים – שיצרו את הסדרה עבור HBO. אבל יש דבר אחד שהיה יכול לשמח את מרטין מאוד.

בתור אדם בעל דמיון עשיר ובו מאות אם לא אלפי דמויות מלאות חיים, הוא היה שמח מאוד אילו הסדרה הפגינה כוח רב יותר למול ראשי הערוץ, שמקצים לכל עונה עשרה פרקים בלבד.

AP

"הלוואי שהיו לנו יותר פרקים", הוא אומר מביתו בסנטה פה שבניו מקסיקו. "הייתי שמח אילו היו לנו 13 פרקים. ב-13 פרקים היינו יכולים לכלול סצנות קטנות יותר שנאלצנו לקצץ, סצנות שהיו מעמיקות ומעשירות את הסיפור".

אך הוא מבין את חישובי התקציב. אתרי הצילומים מרוחקים – איסלנד, צפון אירלנד, מלטה, קרואטיה, מרוקו – וכל הקרבות רחבי היריעה אך ההכרחיים, מביאים לכך שעלות צילומי עונה אחת של "משחקי הכס" מגיעה על פי הדיווחים ל–60-70 מיליון דולר. "לצלם קרבות זה עניין יקר", אומר מרטין, שעבד בטלוויזיה בשנות השמונים, בפסקנות של בקי ומנוסה.

בעניין הרגעים החסרים, הוא מזכיר סצנה מהספר הראשון, "משחקי הכס", שהושמט מהעונה הראשונה. משפחת סטארק נוסעת למעלה המלך, בירת שבע הממלכות, עם משפחת המלוכה. האחיות סאנסה ואריה סטארק מוזמנות לתה ועוגיות לימון עם המלכה סרסיי, אבל אריה רוצה לצאת לחפש אבני אודם עם בנו של הקצב והאחיות מתקוטטות בשל כך.

מרטין אומר שהוא מצר על השמטת הסצנה משום שהיא מוסיפה למרקם ועוזרת לבסס את הדמויות ואת הקשר ביניהן בשלב מוקדם. אף על פי שהסצנה לא נכללה בסדרה, הסצנה הופיעה באודישנים המוצלחים של סופי טרנר, המגלמת את סאנסה, ושל מייזי ויליאמס, המגלמת את אריה.

Helen Sloan

אפקטי הפרפר

מרטין, שבתחילת דרכו בשנות השבעים פרסם סיפורים קצרים במגזיני מדע בדיוני, ראה בעצמו מאז ומתמיד סופר, ואילו עולם הספרים העתיר עליו פרסים, ובהם פרסי הוגו, נבולה, סטוקר ופרס הפנטזיה העולמי. "אני מעדיף לעבוד לבד, לא בשיתוף פעולה עם אחרים", הוא מספר.

אבל הוא בהחלט עבד עם אחרים בטלוויזיה, כעורך עלילתי ב"אזור הדמדומים" של סי־בי־אס ב-1986, וככותב ומפיק של "היפה והחיה", שעלתה לראשונה בסי־בי־אס ב-1987. אבל "תמיד הייתי קצת מתוסכל", הוא אומר. ככותב הוא מתעניין יותר בשאלות כגון "איך לעשות את הסיפור טוב יותר, חזק יותר? איזו מלה תתאים כאן? אני רוצה להיות המחליט הסופי. נמאס לי להילחם בקרב המשנה הזה, נמאס לי ממשוואת הכוח של הוליווד".

הוא מוסיף: "אם איזו הצעה של אן לא נראית לי" – הכוונה לעורכת שלו בהוצאת באנטם, אן גרול – "אני פשוט לא מקבל אותה. בטלוויזיה יש לך על הראש את הרשת ואת האולפן, כמו זאוס בשמים".

הוא פנה עורף לטלוויזיה וחזר לספרים. ב-1991 התחיל בכתיבת הסאגה "שיר של אש ושל קרח", בהחלטה נחושה להניח לסיפור להתגלגל כרצונו ולחזור לצור מחצבתו היצירתית.

מרטין, בן 65, גדל בבאיון שבניו ג'רזי. אביו היה סוור. כבר בגיל צעיר התאהב בספרי פנטזיה, מדע בדיוני וקומיקס, ביצירותיהם של רוברט היינליין, ג'ק ואנס, ב"שר הטבעות" של טולקין ובקומיקס של חברת מארוול. בחוברת 20 של "ארבעת המופלאים", מ-1963, יש אפילו מכתב מהקורא ג'ורג' ר' מרטין – אז כנראה עוד לא אימץ את הר' השנייה, הטולקינאית – על "ארבעת המופלאים" מס' 17, שבה פנטסטיק, הדבר וחבריהם נלחמים בדוקטור דוּם. אפילו אז היה מרטין מוטרד מהיחס שבין האקשן למספר הדפים.

באדיבות yes/HBO

"אני לא מבין איך אתם מסוגלים להכניס כל כך הרבה אקשן לכל כך מעט דפים", כתב.

בסדרת ספרי "שיר של אש ושל קרח" מרטין מכניס הרבה אקשן בהרבה דפים – כ-5,000 עד כה ועוד היד נטויה – החל ב-1996, אז ראה אור "משחקי הכס". אף על פי שיש בו שלל מרכיבי פנטזיה, מבחינות רבות הוא דומה יותר לרומן מהמאה ה-19 עם עיטורי פנטזיה, ומזכיר לעתים קרובות את טולסטוי הרבה יותר מאשר את טולקין. מרטין אומר שלא העלה על דעתו שיהיה אפשר לעבד את הספר לטלוויזיה.

יש קוראים שהיו שמחים אילולא נוצר העיבוד הטלוויזיוני. עם עליית הפופולריות של הסדרה התלוננו כמה מבקרים על תיאורי האלימות המינית בסדרה. אך מרטין אומר שזה היבט בלתי נמנע של העולם הזה. "בכל מלחמה בהיסטוריה היו אונס ואלימות מינית, מהשוּמרים העתיקים ועד ימינו", כתב ל"ניו יורק טיימס" בדואר אלקטרוני בחודש שעבר. "אילו היו משמיטים אותם מנרטיב שמתמקד במלחמה ובכוח, זה היה שקרי ושגוי מהיסוד".

אבל מרטין ממהר לציין בריאיון האחרון שהתפקיד שהוא ממלא בסדרה של HBO הוא משני. הוא מפיק בפועל־שותף והוא כותב פרק אחד בכל עונה. לדבריו הוא מנסה שלא להניח לשינויים הטלוויזיוניים להדיר שינה מעיניו. ועם זאת, הוא אומר, "שינויים קטנים עלולים להוביל לשינויים גדולים".

קחו למשל את המוזיקאי מריליון מהעונה הראשונה. בסדרה הטלוויזיונית מטילים במריליון מום – לשונו נעקרת – על פי החלטה שרירותית של המלך ג'ופרי, ואחר כך הוא נעלם מהסדרה. בספר זה לא כך – שם הוא משמש שעיר לעזאזל כשלורד פיטר בייליש רוצח את ליסה ארין (המופיע בסדרה בעונה הנוכחית). "צריך לשנות את זה" בסדרת הטלוויזיה, אומר מרטין על הרצח שלה. "אפקטי הפרפר הולכים ומצטברים".

ומה על החלום שלו, על החזון שלו? האם HBO מממש אותו? הוא אומר שהוא מרוצה באופן כללי מהתלבושות ומהתפאורה ומהאפקטים המיוחדים. אילו היה מעורב יותר בהפקה, הוא אומר, הוא היה מציע כל מיני תיקונים. "לא, לא, בואו נעצב את הקסדה קצת אחרת".

ללא קרדיט

אבל מרכיב מכריע אחד מעורר בו תסכול: העיצוב של כס הברזל האכזרי והמונומנטלי. "הכס של HBO נהפך לסמל", הוא כתב בבלוג שלו. "ובצדק. זה סמל נהדר, והוא שירת היטב את הסדרה. עשו ממנו העתקים, משתמשים בו בתור משקולת לניירות, הוא קיים בגדלים שונים. כולם מכירים אותו. אני מת עליו. יש לי על המדף את כל הגרסאות שלו".

ועם זאת, הוא ממשיך וכותב, "זה לא כס הברזל שאני רואה כשאני עובד על 'רוחות החורף' (הספר הבא בסדרת 'שיר של אש ושל קרח'). זה לא כס הברזל שאני רוצה שהקוראים שלי יראו לנגד עיניהם. בספרים הכס מתואר כענקי, מפחיד, שחור ומעוות, עם מדרגות ברזל תלולות מלפנים, מושב גבוה שממנו המלך מסתכל על כל חצרו מלמעלה... הכס שלי הוא מפלצת שמטילה את חיתתה על כל חדר הכס, הוא מכוער ואסימטרי... בכס הטלוויזיוני אין שום דבר מהדברים האלה".

אם המעריצים מסכימים אתו ואם לא, מיליונים מהם יהיו מרותקים למסך כשתסתיים העונה של "משחקי הכס" (הסדרה תחזור בעונה חמישית ושישית). הספרים נדפסו ביותר מ-31 מיליון עותקים, לדברי ההוצאה, וכשהספר הבא, "רוחות החורף", יגיע לחנויות, הוא מן הסתם יהיה לרב־מכר בן לילה.

הצלחת "משחקי הכס" בטלוויזיה הפכה את מרטין למעין כוכב. הוא מזכיר הוביט במראהו הגוץ וברוחו העליזה – לאו דווקא דמות קלאסית של כוכב תרבות הפופ. "זו חוויה סוריאליסטית", הוא אומר בריאיון. "כולם מקווים להצליח. אבל זו הצלחה ברמה אחרת לגמרי, נעשיתי לסלבריטאי, וזה מעמד שמאבד מקסמו במהירות".

מפורסם או לא, מרטין עדיין מחויב לשבת יום יום ולכתוב משום שמיליוני מעריצים נרגשים מחכים ומקווים ש"רוחות החורף" יגיע – ובקרוב. הוא כותב לאט מדי לטעמם של כמה מהמעריצים, אבל איכות דורשת זמן. לשאלה איך הוא מתקדם בכתיבת "רוחות החורף", מרטין עונה, "זה מתקדם", נאנח ומסתפק בזה.

זו אנחה של בעל חלומות שצריך להספיק לדדליין.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו