שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
סי ג'יי יוז
ניו יורק טיימס
סי ג'יי יוז
ניו יורק טיימס

הבניינים שלו אולי אינם הגבוהים ביותר, היקרים ביותר או המוזרים ביותר. ואף על פי כן נדמה שהאדריכל נורמן פוסטר זוכה בימים אלה לפופולריות גדולה בניו יורק. ארבעה בניינים חשובים שתיכנן האדריכל, שמרבה להשתמש בפלדת אל־חלד ובזכוכית, נבנים בימים אלה או עומדים להיבנות בקרוב במנהטן, עיר שבה האדריכל עטור הפרסים שמר על שקט יחסי מאז החלה הקריירה שלו לפני 50 שנה.

והבניינים החדשים האלה — בנייני דירות בכיכר האומות המאוחדות 50, בית מס' 551 ברחוב 21 מערב, שדרת לקסינגטון 610, ופרויקט משרדים בפארק אווניו 425 — קמים לאחר שפוסטר נחל כמה מפלות בולטות, ובהן החלטת הספרייה הציבורית של ניו יורק לא מכבר לגנוז את ההפיכה המתוכננת של חלק מאגף המחקר לספריית השאלה בתכנונו.

מגדל הרסט, עד כה הפרויקט הידוע ביותר של פוסטר בניו יורקצילום: Chuck Choi

מה אפוא מניע את גל האהדה העכשווי לפוסטר?

"דווקא השאלה ההפוכה היא המזעזעת: למה אחד האדריכלים החשובים בדורו לא קיבל עד כה ייצוג הולם בניו יורק?" אומר ויליאם ליי זקנדורף, יו"ר־שותף של חברת הפיתוח זקנדורף, שבניין המגורים בכיכר האומות המאוחדות 50, בן 88 דירות, הוא פיתוח משותף לה ולחברת גלובל נכסים.

פוסטר. אחד החשובים בדורוצילום: WireImage

לדברי פוסטר עצמו, משרדו עובד בניו יורק כבר יותר מעשר שנים ושניים מהפרויקטים העכשוויים — לקסינגטון 610 וכיכר האומות המאוחדות 50 — הוזמנו לפני שהגיע המיתון והבנייה נעצרה באופן זמני. העובדה שהבניינים האלה, ואיתם בית המגורים בצ'לסי שהוזמן ב-2011, "מוקמים בימים אלה בו־בזמן מעידה רבות על בריאותה של הכלכלה בעיר ניו יורק", אומר פוסטר.

הבניין של זקנדורף, גורד שחקים בן 43 קומות שקופות שחזיתו פונה אל בניין האו"ם בשדרה הראשונה, נמצא בשלב המתקדם ביותר מבין הפרויקטים של פוסטר ויהיה בית הדירות הראשון שלו בארצות הברית. חלונותיו המעוגלים, המשווים לחזית מראה צינורי, מותקנים בימים אלה, והדיירים צפויים להיכנס לגור בו בתחילת השנה הבאה. כשייפתח הבניין יוכלו דייריו חדי־העין לזהות את טביעת ידו של פוסטר, אומר זקנדורף, ומוסיף שנתן לאדריכל יד חופשית ככל האפשר בעבודה על הפרויקט.

ואכן, 90% מהרעיונות בבניין — מהעדר תבנית קבועה בתכנון הדירות ועד החופה המבהיקה מעל דלת הכניסה הראשית וקיר המפל בלובי — הם רעיונות של פוסטר (אם כי זקנדורף העדיף שלא להשתמש בידיות הדלת הגליליות ממתכת של פוסטר). ב–2012 גבר פוסטר על אדריכלים כגון זאהה חדיד, רם קולהאס וריצ'רד רוג'רס בתחרות לעיצוב הבית בפארק אווניו 425, בניין משרדים בן 47 קומות בשטח של כ–62 דונם, סמוך לרחוב 55 מזרח. העבודות יחלו על פי התכנון באביב הבא, לאחר שייהרס הבניין הניצב באתר כיום, והבנייה תושלם עד 2017.

הבניין של פוסטר בלקסינגטון 610 במנהטן, אחד מארבעת הפרויקטים החדשיםצילום: Hayes Davidson \\ Foster Partners

"הוא איש מוכשר בצורה לא רגילה, מלא אנרגיה", אומר דייוויד לוינסון, מנכ"ל חברת נכסים L&L, יזמית הבניין. והוא שרטט נלהב, שלא כמו אדריכלים עכשוויים אחרים שעושים את כל התכנון במחשב, אומר לוינסון. "אני לא יוצא לשום מקום בלי עיפרון ומחברת השרטוט שלי", אומר פוסטר. ומאחר שטרנד האדריכלים הכוכבים אינו צפוי לדעוך בקרוב, הביקוש לעבודתו של פוסטר ילך ויגבר, אומר מייקל סורקין, אדריכל וסופר. "אדריכלים הם היום סלבריטאים", הוא אומר, "וכאן באמריקה עושים עניין גדול מסלבריטאים".

הבניין הזה מהפכני

זקנדורף, שהוא גם יזם הבניין ברחוב סנטרל פארק 15 מערב שאותו תיכנן משרד האדריכלים רוברט א"מ סטרן, אומר שמחירן של דירות בעיצוב אדריכלים ידועים הוא תמיד גבוה. המחיר הממוצע בפרויקט, שעלותו 500 מיליון דולר, עומד על כ-2.21 מיליון דולר לדירה הזולה ביותר, בת שני חדרים. זה מחיר נמוך ממה שמבקשים כיום תמורת דירות מסוימות ברחוב 57 מערב — אך הסכום עדיין נכבד. זקנדורף מסרב לומר כמה דירות נמכרו בכיכר האו"ם 50 מאז החל השיווק באוקטובר.

הבניין בכיכר האומות המאוחדות 50צילום: Foster Partners

הדירות בבניין שתיכנן פוסטר ברחוב 21 מערב נמכרות במחירים דומים. זה בניין בן 19 קומות ו-44 דירות בסמוך לכביש המהיר וסט סייד במערב צ'לסי. המחיר מתחיל ב-7.25 מיליון דולר לדירת שלושה חדרים. כמחצית מהדירות נמצאות בתהליך חתימה על חוזי מכירה מאז מארס, לדברי אס-אר קפיטל, היזמית. האלמנטים העיצוביים בבניין יכללו חלונות מחופים מבפנים ומבחוץ במתכת מוזהבת, חדרי מגורים עם רצפות עץ לבנות בדוגמת עצם דג ומטבחים עם דלפקי שיש. פוסטר, שאחראי גם לעיצוב הפנים, יעצב גם ידיות לדלתות. החזית העשויה לוחות בטון תשווה לבניין מראה מכופתר יותר מכמה מבתי המגורים המתוכננים באזור, ובהם הבניין המקומר, בן 11 קומות, שעיצבה זאהה חדיד לחברת רילייטד - בית מס' 520 ברחוב 28 מערב, ליד ההיי ליין.

אך לתכנון המקורי של פוסטר לבניין ברחוב 21 מערב התבקשה חזות הרבה יותר מתכתית, אומר סקוט רזניק, מנהל אס-אר קפיטל, ומוסיף שלתחושתו המראה המבריק יותר משווה לבניין חזות של בניין משרדים. כך או כך, "לדעתי הבניין הזה מהפכני", הוא אומר בסיור שנערך לא מכבר בבניין, שיושלם על פי התכנון בסתיו 2015.

מבחינת רזניק, בן לשושלת נדל"ן, גיוסו של פוסטר היה מעין סגירת מעגל. בתחילת שנות האלפיים שכרה חברת ג'ק רזניק ובניו את פוסטר לתכנן בית דירות בן 258 דירות ברחוב צ'יימברס 200 ליד הכביש המהיר וסט סייד. אך פוסטר וחברת רזניק נפרדו לאחר שהעירייה סירבה להתיר בנייה לגובה של יותר מ-30 קומות. קוסטאס קונדיליס ושות' סיימו את עיצוב הבניין ושמרו על כמה מהפרטים בתכנון של פוסטר, מספר רזניק, אך מוסיף שהוא ופוסטר "נשארו ידידים במשך השנים".

הבניין בפארק אווניו 425צילום: Foster Partners

פוסטר, בן 79, שגדל במנצ'סטר שבאנגליה ולמד באוניברסיטת ייל, הקים את משרד האדריכלות הקרוי על שמו ב-1967. ב-1993 הוחלף שם המשרד לפוסטר ושות' כדי לשקף גישה שיתופית יותר. הלך הרוח הזה ניכר בפרויקטים הניו יורקיים שלו. במשך חלק ניכר מהקריירה שלו היה פוסטר ידוע בתכנון בנייני משרדים, וב-1999 זכה בפרס פריצקר לאדריכלות, אות הכבוד הנחשב ביותר בתחומו. המלכה אליזבת השנייה העניקה לו תואר אבירות ב-1990, וב-1999 הוענק לו תואר אצולה.

המשרד שלו, שהבניין המפורסם ביותר שתיכנן בשנים האחרונות הוא כנראה זה ברחוב מרי אקס 30 בלונדון, המתנשא לכ-180 מטרים ומכונה "המלפפון החמוץ" בשל צורתו, מחזיק כיום בסניפים ב-20 מדינות. בניו יורק, שבה פתח פוסטר משרד ב-2007, הפרויקט הידוע ביותר שלו עד כה הוא מגדל הרסט, בשדרה השמינית פינת רחוב 57 מערב — בניין בעל קירות פלדה וזכוכית בצורות הנדסיות.

אך פוסטר פועל בניו יורק זה שנים. בתחילת שנות האלפיים הוא עיצב לקמעונאית היוקרה הבריטית אספריי-אנד-גאררד חנות במגדל טראמפ בשדרה החמישית, וקבע בה חלונות ראווה ענקיים. אך החנות נסגרה כעבור כמה שנים. פוסטר ושות' הם גם אחת משבע קבוצות עיצוב שהתמודדו על יצירת תוכנית האב לאתר מרכז הסחר העולמי, פרויקט שזכה בו בסופו של דבר משרדו של דניאל ליבסקינד ב-2003. פוסטר עיצב את המגדל מספר שתיים באתר מרכז הסחר העולמי, ברחוב גריניץ' 200 — בניין משרדים בן 88 קומות, שקצהו המשופע מכיל ארבע צורות יהלום — אבל נדמה שבנייתו מתעכבת לנצח; הבנייה היתה אמורה להסתיים ב-2011, והיזם סילברסטיין נכסים מנסה בימים אלה להשיג דייר חשוב שיסייע לו להשיג מימון לפרויקט.

בניין 551 ברח' 21 מערב צילום: Katy Harris

הפרויקט הטרי ביותר בזיכרון הציבורי הוא אולי התכנון של משרד פוסטר לספרייה הציבורית בניו יורק, שנועד להפוך אזור סגור בסניף הראשי שלה לספריית השאלה שבמרכזה אטריום. בחודש מאי גנזה הספרייה את הפרויקט שתקציבו 300 מיליון דולר בשל חשש מתוספת עלויות ובעקבות ביקורת רבה, בין השאר מצד אנשי אקדמיה שהתנגדו לפינוי ספרים כדי ליצור את החללים החדשים. פוסטר אמר בנושא: "אם אני מצטער על משהו בעניין הזה – מלבד כמובן העובדה שהפרויקט לא יוצא לפועל והעובדה שאני ועמיתי השקענו בו כמות עצומה של זמן אנרגיה — זה שההצעה לא נחשפה לציבור".

מלון צר שקירותיו לבנים, שפוסטר תיכנן לשדרת לקסינגטון 610, סמוך לרחוב 53 מזרח, הוקפא בתקופת המיתון. אבל צוות הפיתוח של RFR נכסים וצ'יינה ואנקה, יזם בתי־המגורים הגדול בסין, החזיר את הפרויקט לחיים כבית מגורים, ובימים אלה מניחים את היסודות לבניין, על פי התכנון המקורי של פוסטר.

בעולם שבו יש אדריכלים המזוהים מאוד עם סגנון מסוים — לדוגמה עיצובי "הנייר המקומט" של פרנק גרי — חותמו של פוסטר אולי אינו ניכר לעין בקלות, אומרת ננסי פאקס, יועצת נדל"ן שאינה קשורה לפרויקטים שלו. אך הדגשת הפרסים הרבים שהוענקו לו ותיק העבודות הגלובלי המרשים שלו עשויים לשכנע רוכשי דירות שהוא נכס שכדאי להשקיע בו, מוסיפה פאקס. "כיום קניית דירות מקבילה לקניית בגדים", היא אומרת. "אין אופנה עילית בלי מעצב שהוא שם מפורסם. זה נכון גם לגבי בניינים".

מאנגלית: אורלי מזור־יובל

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ