בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההצגה הזוכה בפסטיבל עכו: "גן העדן האבוד"

בפרס הבימוי זכתה אילאיל לב כנען, שביימה את ההצגה "מקלט 02"; המחזה הזוכה הוא "סלים סלים"; פרסי המשחק הוענקו לג'ורג' אסקנדר ולנועה הר ציון

6תגובות

"גן העדן האבוד" היא ההצגה הזוכה בפרס ההצגה בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר, שננעל הערב (שלישי) בעכו. בפרס הבימוי זכתה אילאיל לב כנען על בימוי ההצגה "מקלט 02". הצגה זו גם זכתה בפרס על עבודת האנסמבל הטובה ביותר. המחזה הזוכה הוא "סלים סלים" של סתיו פלטי־נגב, והשחקן הראשי בהצגה זו, ג'ורג' אסקנדר, זכה בפרס השחקן; פרס השחקנית הוענק לנועה הר ציון על תפקידה בהצגה "אמסטרדם בלוג".

עם צוות השופטים נמנו הבמאית נעמי פולני, הסופרת סביון ליברכט, היוצר אייל וייזר, הבמאי מאור זגורי והמחזאי אפרים סידון. בעקבות הסכם בין עיריית עכו והיוצרים, לאחר המאבק של היוצרים להגדלת תקציב ההצגות, השנה לא חולקו פרסים כספיים כלל. זאת, בשל העובדה שעיריית עכו קיבלה עליה את עלויות שכר היוצרים והתקציב שנועד לפרסים חולק למעשה בין ההצגות מראש.

שחף דקל

11 הצגות השתתפו בתחרות הפסטיבל, שהתקיים זו הפעם ה–35, נוהל אמנותית על ידי גיל אלון והופק על ידי עיריית עכו. הפסטיבל נמשך ארבעה ימים והחללים היו צרים מלהכיל את הצופים הרבים שגדשו אותו; רבים נותרו ללא כרטיסים להצגות שרצו לראות.

הזוכה הגדולה, "גן העדן האבוד", בניהולה של לילך דקל אבנרי, היא אירוע יותר מאשר הצגה. זו עבודת פרפורמנס מורכבת ותלוית מקום, רבת רבדים והקשרים עכשוויים למיתוסים קדמונים. היא עוסקת בין השאר בסוגיות של ידע מול כוח, בחירה אל מול צווים ואיסורים חברתיים ואחרים, וכן בחופש, אחריות וזיכרון. היא מתכתבת עם הטרגדיה הקלאסית "פרומתאוס הכבול" של אייסכילוס, וכוללת עשרה פרפורמרים שכל אחד מהם הציג תפישה או פרשנות אחרת למיתוס של פרומתאוס ולמאבק הנצחי שלו לחירות ועצמיות. השופטים קבעו כי "'גן העדן האבוד' הוא תחקיר תגובה רחב יריעה החולש על סוגיות פוליטיות, מגדריות, אמנותיות ואתיות עכשוויות. זו עבודה שקשורה ומתייחסת למקום שבו היא נוצרת. היא מהווה סמן חשוב להתוויית אופיו העתידי של פסטיבל עכו לתיאטרון אחר". אחת משחקניות ההצגה, לני שחף, גרפה את פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר. ההצגה זכתה גם בפרס עיצוב החלל שהוענק לאיריס מועלם ובפרס עיצוב הסאונד, שהוענק לדגנית אליקים.

אשר לבימוי ציינו השופטים את הנהגת האנסמבל של לב כנען בהצגה "מקלט 02", את הבימוי וחלקו שבחים ל"יצירת הצגה מקורית מבריקה ונוגעת ללב המגלה קול ייחודי ורגיש בעולם התיאטרון בן זמננו". ההצגה זכתה גם בפרס עיצוב החלל שהוענק לאיריס מועלם; בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר, שהוענק לאריאל בראון; ובפרס עיצוב הסאונד, שהוענק לדגנית אליקים.

רמי שלוש

לא בכדי זכה "סלים סלים" בפרס המחזה. זהו סיפור קטן לכאורה: סיפורו הטרגי של משתף פעולה פלסטיני היוצא מהכלא הישראלי ואין לו בית לחזור אליו, אבל הסיפור הזניח לכאורה לימד על עוצמת הסכסוך. ההצגה הוצגה בין גדרות שמשני עבריהן ישב הקהל, חציו כביכול בצד הישראלי וחציו כביכול בעזה. את ההצגה נשא על כתפיו ג'ורג' אסקנדר והוא אמנם זכה בפרס השחקן, לדברי השופטים, "בזכות גילום רב עוצמה לסיפורו של הגיבור" והודות ל"עיצוב אמין של דמות הכלואה בין שני צדי המתרס של הקונפליקט הישראלי־פלסטיני".

מלבד אלה חולקו גם פרסים נוספים: ההצגה "אני רוצה לרקוד, קייט" בבימוי של ארי טפרברג זכתה בפרס על עיצוב שפת במה, וג'ואנה ג'ונס זכתה בפרס על עיצוב התלבושות בהצגה זו. חמש תלבושות עומדות במרכז ההצגה, שונות זו מזו ובכל זאת מחוברות בגוון ובעיטור, והן מאפשרות ליצור עולם ויזואלי, נעות בחלל ויוצרות ריקוד משל עצמן. אורי רובינשטיין זכה בפרס על עבודת התאורה בהצגה "אמסטרדם בלוג".

המנהל האמנותי אלון אמר הערב: "בסיום פסטיבל עכו 2014, אפשר להסתכל אחורה על התהליך. בשלבים הראשונים של התהליך אני והוועדה האמנותית בוחרים את מה שנגע ללבנו ואת מה שריגש, ואז תוך כדי הפסטיבל ובמפגש עם הקהל מתברר מאליו הקו המשותף. והנה, השנה החוט העובר בין כל ההצגות המגוונות בצורתן הוא חוט של חיפוש אחר השייכות, אובדן הזהות וניתוק מן הכבלים של המוסכמות החברתיות".

אחד משופטי הפסטיבל, אייל וייזר, העלה מחשבה אפיקורסית בנוגע לקיום הפסטיבל במתכונתו הנוכחית. לדבריו, "צריך לשאול אם פסטיבל עכו הוא רלוונטי בכלל כיום ומה הערך המוסף שלו. הדגש בעכו הוא על האחר פורץ הדרך, בנוגע לכך היתה תמימות דעים בין השופטים. זה לא מובן מאליו על רקע ההצגות שהשתתפו בו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו