כך ייראה הסכם השיווק הבא של ליגת העל - כדורגל ישראלי - הארץ

כך ייראה הסכם השיווק הבא של ליגת העל

ההסכם החדש בין מינהלת הליגה למועצת ההימורים מפחית במעט את הסכום שתשלם המועצה, אך מעניק למינהלת שנה למצוא חברה מאמצת נדיבה, עממית ובעלת פרישה ארצית שתעניק את שמה לליגת העל ותזכה בשלל הטבות

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שחקני באר שבע חוגגים
שחקני האלופה. בשנים הבאות יחגגו אליפות של ליגה אחרתצילום: שרון בוקוב
דור בלך
דור בלך

בתום פגישה שנערכה אתמול (ראשון) בין נציגי מינהלת הליגה, ההתאחדות לכדורגל, המועצה להסדר ההימורים בספורט ונציגי משרד האוצר ומשרד הספורט הושג הסכם שיווק ל-4 השנים הקרובות, והגרלות הליגה וגביע הטוטו ייערכו בשבוע הקרוב. על פי ההסכם החדש, הליגה לא תקרא יותר "ליגת ווינר" והמינהלת תוכל למכור את הזכויות על השם ואת כלל הפעילות השיווקית. כמו כן, החל מהעונה הבאה ההסכם בין המינהלת למועצה להסדר ההימורים בספורט ישנה את שמו ל"הסכם התפעול".

משום שהמינהלת לא תספיק להוציא לפועל מכרז להסכם השיווק החדש לעונה הקרובה, בעונה זו יישאר סכום התמיכה של המועצה להסדר ההימורים בספורט זהה לזה שבהסכם הקודם - 80 מיליון שקלים בשנה. החל מהשנה הבאה יירד הסכום, בהתאם לסכום שיניב מכרז זכויות השם.

הסכם השיווק יבטיח בכל מקרה לליגה סכום של 73 מיליון שקלים, שיירד בהדרגה בהתאם לסכום שיתקבל על זכויות השם: עד לסכום של 15 מיליון שקלים תישאר התמיכה בגובה 73 מיליון שקלים. אם תצליח המינהלת למכור את הזכויות ביותר, על כל סכום שייכנס בין 15 מיליון ל-18 מיליון שקלים, 15% מהסכום יירד מהסכום שהטוטו מעביר בהסכם השיווק.

המדרגה הבאה היא על כל סכום מעל 18 מיליון, כשחצי מהסכום שיתקבל מעל לרף זה יירד מהסכום שמגיע להתאחדות במסגרת הסכם השיווק.

תחנת הימורים
תחנת טוטו ווינר (למצולמים אין קשר לכתבה). הליגה לא תקרא יותר "ליגת ווינר"צילום: מוטי מילרוד

את הצלחת המהלך יהיה כמובן ניתן לבחון רק בהתאם להסכם השיווק החדש שייחתם עם חברה מסחרית, אך על הנייר רשמו המינהלת וההתאחדות הצלחה, שכן עד כה החלק של התפעול בהסכם השיווק עמד על 28 מיליון שקלים בלבד - 22 מיליון על האפשרות של הטוטו לשבץ את המשחקים על פני ארבעה ימים שונים, ועוד שישה מיליון שקלים על הפעלת גביע הטוטו. כל שאר הסכום הגיע עבור סעיפי שיווק שונים - החל משילוט והשמעת המנון הליגה עם נפנוף דגל הווינר על ידי ילדים לפני כל משחק, ועד לזכויות השם. כעת, כאמור, יעמוד הסכום על 73 מיליון שקלים, כשמהמועצה להסדר הימורים בספורט יגיעו 25 מיליון שקלים, ויתר הסכום יגיע ממשרד הספורט ומשרד האוצר.

יש לציין כי החוזה עדיין לא נחתם, ועדיין ישנה מחלוקת אחת בנוגע לפרסום ה"ווינר" במשחקי ליגת העל. במועצה להסדר הימורים בספורט דורשים כי במסגרת ההסכם החדש, הם ימשיכו לזכות לפרסום בשלטים הדיגיטליים והאנלוגיים בצידי המגרש במשחקים. במינהלת ובהתאחדות הודיעו למועצה כי היות שההסכם החדש איננו הסכם שיווק, היא לא זכאית לכך. העונה היא עוד תזכה לשילוט הפרסום, בהתאם לחוזה הקודם (המחייב כי 35% מהפרסומות ומזמן הפרסום בשלטי הלד הדיגיטליים יהיו לווינר), אך החל מהעונה הבאה הוא יבוטל, ולכן גם שבעה מיליון השקלים שיופחתו יירדו מהכסף שמקצה המועצה, שהשנה תעביר 32 מיליון שקלים.

למעשה, הוויתור על ענייני השיווק הוא זה שהביא לפריצת הדרך לא פחות מהקטנת הסכום היוצא מהמועצה להסדר הימורים בספורט. המועצה נאלצה להתגונן בפני ענפים נוספים, שטענו כי הסכם השיווק הוא דרכה של המועצה לתקצב את הכדורגל בצורה חסרת פרופורציות. ליגות הספורט הנשיות אף טענו כי מדובר באפליה פסולה שעוקפת את בג"צ אלקטרה, שקבע כי התקצוב לספורט המדיני לספורט הגברים חייב להיות שווה לזה של הנשים. כעת כשמדובר בהסכם תפעול ולא שיווק, גם אם יבואו אל המועצה בטענות, היא תוכל ביתר קלות לתקצב על פי הצרכים של ליגות הנשים לתפעול שוטף, שנמוך בצורה משמעותית מזה של ליגת העל בכדורגל, משום שיש בו צורך בפחות שוטרים, אנשי אבטחה וכן הלאה.

ומה באשר להסכם השיווק החדש? כבר כעת מתחילים לעמול עליו במינהלת, על אף שלמעשה יש להם קרוב לשנה למצוא חברה שתיתן חסות לליגה. במינהלת כועסים מאוד על כך שבתקשורת מדברים רק על מכירת הזכויות לשם הליגה, ואומרים כי מדובר בשיח שנכון לשנות התשעים. הם מסבירים כי הם מוכרים מוצר רחב בהרבה, ומחפשים מותג גדול אך עם זאת עממי - כדי שיפנה לקהל היעד הרלוונטי.

למינהלת יש כבר תוכנית סדורה, אותה רצו אנשיה להציע למועצה בתמורה להגדלת התמיכה מ-80 מיליון למעל ל-100 מיליון. במסגרת התוכנית הציעו במינהלת לבנות ליגת פנטזי ממותגת ולהגדיל את החשיפה באמצעים דיגיטליים, בנוסף לאלמנטים נוספים הקשורים בעיקר לעולם ההימורים. כעת החלו במינהלת לעבוד על עולמות תוכן שונים וכלליים יותר. "זה מאפשר לנו להציע הרבה יותר. הטוטו למעשה כבל אותנו, וכעת אנחנו יכולים להציע מוצר רחב ומעמיק בהרבה. רק השם לא שווה 15 מיליון, אבל מה שנציע לחברה יהיה שווה הרבה יותר".

הפרזנטורים המאוירים של הטוטו
פרסומת לווינר. השנה עדיין איתנו במגרשיםצילום: עמוד הפייסבוק של טוטו ווינר רייסר

אז מה בתוכנית? מעבר למיתוג, השם ומיתוג הסופר קאפ הישראלי על שם נותן החסות, במינהלת מקווים שהמאמצת החדשה תהיה חברה עם פריסה ארצית רחבה. "לדוגמא רמי לוי", מסביר אותו גורם. "שגם קהל היעד שלו דומה, וגם נמצא כמעט בכל עיר". כך, את רוב הכרטיסים למשחק הסופר קאפ יוכלו לרכוש רק בסניפי החברה המאמצת, במחיר מוזל, על בסיס קניה או על בסיס חברות במועדון. האירוע עצמו יהפוך גם הוא להיות מקיף יותר ממשחק כדורגל בלבד, ויכלול אלמנטים בידוריים נוספים - "כך שלמעשה זה יהיה עבור החברה המאמצת כמו הפקת אירוע אקסקלוסיבי ללקוחותיה, כפי שהסופרמרקטים משתתפים בעלויות הפקת הצגות בחנוכה בתמורה לבלעדיות על כרטיסים. החברה המאמצת תעשה את החשבון של כמה זה שווה לה, ורק זה שווה כמה מיליונים טובים".

 כמו כן, במהלך העונה תזכה המאמצת להקצאת כרטיסים ללקוחותיה בערים השונות. במינהלת לא מתכוונים לפגוע בקבוצות ולדרוש כרטיסים רבים שיפריעו למכירת מנויים, אלא תדרוש מכל קבוצה להקצות כ-300-500 כרטיסים בעונה לטובת הספונסרים, כפי שקורה בליגת האלופות ובליגה האירופית.

אופציה נוספת שההשראה לה הגיעה מליגת האלופות היא הקצאת בוקסים באיצטדיונים המכילים אותם (נתניה, פ"ת, חיפה) לטובת המאמצת, שתוכל לארח בהם לקוחות אקסלוסיביים, שותפים, עובדים מצטיינים וכן הלאה.

עדיין לא ברור אם במינהלת ינהלו משא ומתן ישיר עם חברות, או שמא ייצאו למכרז בדומה לזכויות השידור, אך אנשיה בטוחים כי בסופו של ההליך יצליחו לגייס למעלה מ-15 מיליון שקלים, ולמעשה לשדרג את הסכום מהסכם השיווק הקודם. "כפי ששילשנו את הסכום של זכויות השידור, אנו מבטיחים כי נביא תוצאות גם בגזרה הזו. אמרנו כבר בעבר, בתוך חמש שנים מיום קבלת המנדט נביא את הליגה למקומות טובים בהרבה. היא כבר עכשיו במקום מצוין, וזה נראה לאנשים מובן מאליו. בעצם זה אומר שאנחנו עושים את העבודה שלנו היטב".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ