בתוך שנה, תעש מכרה לאזרחי ארה"ב תחמושת בעלות של רבע מיליארד שקל - מדיני ביטחוני - הארץ

בתוך שנה, תעש מכרה לאזרחי ארה"ב תחמושת בעלות של רבע מיליארד שקל

המכירות גדלו פי עשרה בשנתיים על רקע החמרת הפיקוח על נשק בארה"ב. תעש מתכוונת להרחיב את פעילותה בשוק הפרטי האמריקאי, והיעד הוא כשליש ממכירות התחמושת

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
גילי כהן
גילי כהן

התעשייה הצבאית (תעש) הגדילה פי עשרה את כמות התחמושת שהיא מוכרת לשימוש אזרחי בארה"ב בתוך שנתיים. החברה מוכרת את התחמושת לשישה מפיצים המשווקים אותה בשוק הפרטי בארה"ב, ובעוד שב–2014 ההזמנות שקיבלה הסתכמו בכ–25 מיליוני שקלים, השנה גדל הסכום לרבע מיליארד שקל.

לפי הערכות, העלייה במכירות קשורה בהחמרת הפיקוח על מכירת נשק בארה"ב, שגורמת בינתיים לאפקט הפוך: גידול במכירות לאזרחים שממהרים להתחמש. השינוי במדיניות הבית הלבן הביא לעלייה במכירות של כל יצרניות הנשק והתחמושת הפועלות בשוק האמריקאי, ולא רק של תעש.

תצוגת מכירה של כלי נשק בקנטאקי בארה"ב, בשנה שעברה
תצוגת מכירה של כלי נשק בקנטאקי בארה"ב, בשנה שעברהצילום: בלומברג

את התחמושת של החברה, שמייצרת כדורים לסוגים שונים של כלי נשק, ניתן לרכוש בשוק החופשי האמריקאי ובין היתר גם ברשתות אמריקאיות מוכרות. בארה"ב, על פי הערכות, יש כ–50 אלף חנויות נשק.

העסקאות של החברה עם המפיצים האמריקאים כוללות מכירת כדורים בקוטר של 5.56 מילימטרים המתאימים לרובי סער כמו אמ–16, 7.62 מילימטרים המשמשים לירי במקלעים, רובי צלפים ואקדחים וכדורי תשעה מילימטרים המיועדים גם הם לאקדחים.

החברה החלה למכור תחמושת לשימושם של אזרחים נושאי נשק בארה"ב רק בשנים האחרונות, כשעיקר המכירות שלה הן ליחידות צבא. בין לקוחותיה המרכזיים נמנים צה"ל וחלק מצבאות נאט"ו. עם זאת, לפי גורמים בחברה, תעש מתכוונת להמשיך ולהרחיב את פעילותה בשוק הפרטי האמריקאי, כשהיעד הוא ששליש ממכירות התחמושת שלה יופנו לשימוש אזרחי.

בדומה לתעש, גם תעשיות ביטחוניות אחרות החלו לעסוק בשנים האחרונות בתחומים שאינם צבאיים גרידא — על רקע הירידה בתקציבי הביטחון של צבאות שונים ברחבי העולם. חלק מהתעשיות הישראליות הקימו מחלקות חדשות העוסקות בתחום ביטחון הפנים, וגם ההתמקדות של תעש במתרחש בשוק האזרחי נעשית על רקע חשיבה אסטרטגית זו.

"בתחום התחמושת הביקוש עולה על הייצור, והרבה אמריקאים החלו לקנות נשק בהתאם למחירי התחמושת שלו ולנגישות אליה", אמר ל"הארץ" מייקי הרטמן, סגן־אלוף במילואים המשמש מנכ"ל של שלוש חברות המייצרות ומוכרות נשק ואביזרים נוספים בישראל ובארה"ב: "סי־איי־איי", "הרטמן" ו"קלצ'ניקוב ישראל".

רוכשי הנשק והתחמושת בארה"ב מתחלקים לכמה סוגי טיפוסים: חובבי נשק וירי, קלעים מקצועיים, חובבי ציד וכן כאלו שמתחמשים למטרות הגנה עצמית. לדברי הרטמן, "יש שם בין 300 ל–400 מיליון כלי נשק, כלומר יותר מכלי נשק אחד לאדם, וזה משהו שאי אפשר להבין בישראל".

הוא הסביר שבכל פעם שמתפרסמים בארה"ב דיווחים על כוונת הממשל להגביל את הנגישות לנשק — אזרחים רק ממשיכים לצבור תחמושת ונשק נוסף. "האמירות מאוד משפיעות על המכירות: אנשים קונים את הרובים ואת המחסניות כי הם חושבים שהולכים לאסור על זה", אמר. הרטמן הוסיף כי התעשיות הישראליות פונות לשווקים נוספים שנחשבים פופולאריים בקרב האמריקאים מלבד כלי הנשק והתחמושת, ומשווקות לחובבי הנשק כוונות, עיניות ואביזרים המותאמים לכלי נשק מסוימים כמו קתות וידיות.

בתעש אמרו אתמול כי העלייה בכמות ההזמנות מהשוק הפרטי האמריקאי נובעת מאסטרטגיה של החברה "לחדור באופן משמעותי לשוק התחמושת האזרחי בארה"ב ובעולם כולו, לצד השוק הצבאי שבו החברה מובילה בעולם". סמנכ"ל תעש ומנהל חטיבת התחמושת הקלה בחברה, ישראל שמילוביץ, ייחס את ההצלחה שנחלה החברה באחרונה לעובדה שצה"ל, ובמיוחד הכוחות המיוחדים בצבא, רוכשים ממנה את התחמושת שלהם. "העבודה המשותפת עם הכוחות המיוחדים ועם זרועות צה"ל מעניקה לחטיבת התחמושת הקלה יתרון משמעותי בתחרות הבינלאומית", אמר שמילוביץ.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ