שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ניר חסון
ניר חסון
תעודת הפפירוס עם הכיתוב "ירושלמה", המתוארכת לתקופה שלפני 2,800 שנה
תעודת הפפירוס עם הכיתוב "ירושלמה", המתוארכת לתקופה שלפני 2,800 שנהצילום: רשות העתיקות
ניר חסון
ניר חסון

חוקרים הציגו היום (רביעי) תעודת פפירוס מלפני כ-2,800 שנה ועליה המלה "ירושלמה". זהו התיעוד הקדום ביותר למלה ירושלים בעברית, השייך לתקופת בית ראשון.

הפפירוס נתפס לפני כארבע שנים על ידי היחידה למניעת שוד עתיקות של רשות העתיקות במהלך מבצע נגד שודדי עתיקות שפעלו באזור מדבר יהודה. מקורו של הפפירוס אינו ודאי והוא ככל הנראה נחפר על ידי שודדי עתיקות במערה בנחל חבר שבמדבר יהודה. לרוב נזהרים ארכיאולוגים מפרסום ממצאים שלא נחפרו בחפירה מסודרת, אך למרות מקורו הלא ודאי, החוקרים משוכנעים באותנטיות של הממצא.

הפפירוס שעליו מופיעה המלה "ירושלמה"
הפפירוס שעליו מופיעה המלה "ירושלמה"צילום: רשות העתיקות

בדיקות שנעשו לפפירוס בשיטת התיארוך המכונה פחמן-14 העלו כי הוא נוצר לפני כ-2,800 עד 2,500 שנה. האותיות שעל הפפירוס אופייניות למחצית השנייה של המאה השביעית לפני הספירה. למרות שישנה אפשרות לזייף את הכתב עצמו, החוקרים משוכנעים כי הכתב גם הוא אותנטי.

במאמר שהתפרסם היום טוענים פרופ' שמואל אחיטוב מהאוניברסיטה העברית, ד"ר איתן קליין ואמיר גנור מרשות העתיקות כי בתעודה כתובות המלים הבאות: "מת. המלך. מנערתה. נבלים. ירשלמה". להערכתם, מדובר בתעודת משלוח של שני "נבלי יין" (כמות מסוימת של יין) שנשלח "מאמת המלך" – כך משלימים החוקרים את שתי המלים הראשונות - ממקום יישוב בשם "נערה", המצוי בבקעת הירדן, מצפון ליריחו. היין נשלח למלך בירושלים. מדובר להערכתם בתעודת משלוח זמנית שצורפה ליין, אולם, להערכת החוקרים, המטען והתעודה לא הגיעו ליעדם, אלא נשדדו בדרך והתעודה התגלגלה לנחל חבר. "אם התעודה היתה מגיעה לירושלים, היא לא היתה משתמרת בשל האקלים הלח בעיר, לכן אפשר להעריך כי הפפירוס נשאר בתחומי מדבר יהודה".

תעודת הפפירוס נדירה לא רק בשל המלה ירושלים, אלא גם בשל הנדירות של תעודות פפירוס מתקופה זו באזורנו. עד היום נמצאו שני פפירוסים מהתקופה הזו, אחד בירדן והשני היה פפירוס מחוק.

"בשנת 2012 הגיע מידע ליחידה ולפיו "יצא משהו טוב במדבר יהודה" ומי שמחזיק את זה זו חוליה מדרום הר חברון", סיפר מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות, ד"ר אמיר גנור. "לא ידענו מה זה הפריט הזה. הפעלנו סוכן שהתקרב לחוליית השודדים ועקבנו אחרי תהליך המכירה של הפריט לסוחר עתיקות ישראלי ותפסנו אותו לפני השלמת המכירה. קיבלנו את החפץ, אני מחזיק אותו וקורא בעברית עתיקה את המלה "ירושלים" ואומר לעצמי שזה טוב מכדי להיות אמיתי". מאז נחקר הפפירוס ונערכו מבצעים בניסיון לאתר את המקום המדויק שבו הוא נחפר. על פי הערכות, הוא יצא מנחל חבר, אולם דווקא שם לא מוכרים ממצאים מתקופה זו. בעקבות מציאת הפפירוס ועדויות נוספות על התרחבות תופעת שוד העתיקות במדבר יהודה החלה רשות העתיקות במבצע גדול לסקר וחפירות מערות מדבר יהודה.

לדברי פרופ' אחיטוב, הפפירוס מחזק את התפיסה שלפיה השם המקורי של העיר הוא "ירושלם" ולא "ירושלים", שהוא שם מאוחר יותר.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ