שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מור דרעי, עכבר העיר
מור דרעי, עכבר העיר

בגיל 51 קרן מור חוזרת למסך הגדול בתפקיד חושפני, שמציג אותה באור חדש שעדיין לא ראינו, כשהיא בוגרת ואמיצה יותר. כבר למעלה משלושה עשורים היא מככבת בחיינו ונוגעת בכל תחום וז'אנר אפשרי, החל בתיאטרון, קולנוע וטלוויזיה וכלה בפרסומות. » פריננס - לכל הפרטים » פרינסס: ביקורת - מסקרן ומטלטל

ב"פרינסס" מעורר המחלוקת של הבמאית טלי שלום עזר, מגלמת מור אם הנמצאת במערכת יחסית משונה עם בתה היחידה ועם בן הזוג הצעיר ממנה. בין מעלליה נכללים התמזמזויות פולשניות עם החבר הצעיר בסלון הבית, מול עיני הבת, שינה צמודה בצוותא והתנהלות נוספת שעלולה בקלות לעורר את זעמה של המועצה לשלום הילד. זוהי לא הפעם הראשונה בה לוקחת על עצמה מור תפקיד שנוי במחלוקת. לפני שבע שנים גילמה את אילנה, אלמנתו של מוריס, בסרט "שבעה", של האחים שלומי ורונית אלקבץ ומאז התרכזה בעיקר בטלוויזיה ובתיאטרון. "הפער לא תלוי בי, אלא בתפקידים שמציעים לי. הפעם לא הייתה התלבטות כי אני עושה ואעשה כל מה שטלי (שלום-עזר, הבימאית. מ.ד) תציע לי" מתוודה מור. "פרינסס הוא סרט שעוסק בחומרים לא פשוטים ומעמיד את מור בפני אתגרים ודילמות שלא נתקלה בהן לפני כן. למרות הרזומה הרחב וקשת התפקידים הרחבה שגילמה, בפרינסס מצליחה מור להציג זווית פרסונלית חדשה – מצד אחד מעוררת זעם, ומצד שני חמלה.בגיל של הבת שלה. קרן מור ושירה הס ב"פרינסס" (צילום: יח"צ)משפחה נורמטיבית לכאורה "פריננס" הוא סרט שאפשר לתייג כאחר ואמיץ בשדה הקולנועי, הן בגלל שפתו הייחודית והן בגלל רוח גילוי העריות המרחפת מעל ראשי הדמויות. העלילה עוקבת אחר משפחה שנראית נורמטיבית, שמורכבת מקרן מור שמגלמת רופאה בשם עלמה, המנהלת זוגיות עם גבר צעיר ממנה (אורי פפר), ויחד הם מתגוררים עם בתה אדר, בת ה-12. בין השלושה מתקיימת דינמיקה משפחתית חריגה ובזמן שעלמה נמצאת בעבודה, אדר ואביה החורג מפתחים משחקי תפקידים הגולשים למחוזות מסוכנים. מערכת היחסים המשפחתית והזוגית, כוללת גם לא מעט סצנות עירום.איך מתכוננים לתפקיד שיש בו עירום מלא?"מגלחים (צוחקת). זה הלחיץ אותי ברמת הקלישאה, אבל מאוד נהניתי לעשות את זה ולצלם את הסצנה הזו. בגלל שאני סומכת על טלי זה לא היווה קושי עבורי. בדיעבד שמחתי להשתחרר מכל העכבות שלי, כולל מה שאני אוהבת ולא אוהבת בגוף שלי. זה תרגיל טוב מאוד בשביל להשתחרר מעכבות. אני מאוד ממליצה".

במהלך הצילומים הייתה לך סצנה שהתקשית איתה במיוחד?"סצנות קשות לשחקנים הן לאו דווקא הסצנות שקשות לצפייה. סצנה לא טובה יכולה להיות בגלל יום לא טוב, מזג אוויר מגעיל, או מצב נפשי פחות מוצלח. בצילומים של פרינסס התמודדנו הרבה עם הקור, רוב הזמן היינו חצי עירומים, או לבושים בבגדים מינימליים וההתמודדות הקבועה עם הקור הייתה לי קשה".

בסרט אין הרבה טקסט ויש מעט מאוד דיאלוגים – את מתחברת לסוג כזה של תסריט?"מאוד. אני מוצאת שגם למבטים, לנגיעות ולתנועות המצלמה יש חלק בשפה הקולנועית, לכן אני אוהבת את השפה של טלי, שהיא לא עשויה כמו סרט דוקומנטרי או ככתבה עיתונאית - אלא משקפת ביטוי אמנותי למצב נפשי".את דרכה כשחקנית החלה מור בניסן נתיב ותפקידה הקולנועי הראשון היה בסרט המצליח "אבא גנוב", אך הפריצה הגדולה שלה התרחשה רק אחרי שלקחה חלק באנסמבל "החמישייה הקאמרית" - שהפכה לקאלט עם השנים, לצד בן זוגה, מנשה נוי. מור מלהטטת בין הקומי לדרמטי באופן עקבי, וברזומה שלה ניתן למצוא את סדרות כמו "הבורגנים", "פרשת השבוע" ,"קצרים", כמו גם רשימה ארוכה של סרטים, בין היתר "שנת אפס" ו"שבעה", ווותק של יותר מ-15 שנים על במת התיאטרון.מדויקת. קרן מור (צילום: Coco Knudson / Indieflix)הדמות שמור מגלמת ב"פרינסס" היא אחת המורכבות שעשתה עד כה ובהחלט מעוררת דיסוננס אצל הצופה. מצד אחד היא רופאה שמסורה למטופליה, אך מצד שני היא לא מסוגלת לגלות את אותה המסירות לבתה. דמותה חסרת ביטחון ונמצאת בתחרות סמויה עם בתה על תשומת הלב של בן זוגה הצעיר, ולכן היא מעלימה עין ממה שקורה לה ומקשיחה את עצמה כלפיה. דמויות אימהיות מהסוג הזה נעדרות מהמסך כמעט לחלוטין וקיים קושי להזדהות איתן. כמה דקות של צפייה מספיקות כדי להעביר ביקורות על עלמה, אך מור מסתייגת. "אני לא שופטת את הדמויות שאני משחקת, אחרת קשה מאוד לשחק אותן. אני מצליחה להבין את עלמה אבל אני לא מצדיקה או שופטת אותה. היא לא מצליחה לראות את הילדה שלה בגלל הבעיות שלה עם עצמה" מסבירה מור.יש דמיון בינך לבין עלמה? למדת ממנה משהו?"אני מקווה שאני מתבוננת בדברים שעלמה פוחדת להסתכל עליהם".

איך הייתה העבודה עם טלי שלום עזר ושאר צוות השחקנים?אני ואורי חברים עוד מלפני הסרט, כך שהאווירה הייתה טובה מאוד. גם עם שירה היה מצוין, כי היא מאוד מקצועית והיא בגיל של הבת שלי, אז יצא שהתחברנו מאוד במהלך הסרט. על טלי הבמאית סמכתי בעיניים עצומות. זו פעם השנייה שאני עובדת איתה, כך שכבר נוצר ביננו קשר יצירתי וחברי חזק שנבנה על אמון ואני מתייעצת איתה גם על דברים שלא קשורים לעבודה. היא באה לכל דבר שאני עושה בתיאטרון ורואה את כל מה שאני עושה בטלוויזיה ומייעצת לי. אני מאוד מעריכה את האינפוט שלה ודעתה מאוד נחשבת בעיניי. אני גם מאוד אוהבת את הטעם שלה, יש לה שפה אמנותית משלה - היא יודעת בדיוק מה היא רוצה ומצליחה לתחום גבולות מאוד ברורים, שמאפשרים בתוכם חופש מאוד גדול. אנחנו דומות בהרבה דברים, שתינו אוהבת להתלבט הרבה, אנחנו כפייתיות ויש לנו הומור דומה".כוח נשי שנת 2014 הייתה ללא ספק שנה של נשים בקולנוע, עם סרטים כמו "אפס ביחסי אנוש", "הרחק מהיעדרו", "מיתה טובה" ו-"גט". בזמן האחרון ניתן לראות שיותר ויותר נשים נמצאות בקולנוע ולא רק כשחקניות. בין אם מדובר בשחקניות ובין אם מדובר בסרטים שהנוכחות הנשית בהן ניכרת.את מרגישה חלק מהעשייה הנשית העכשיוות?"בהחלט. עבדתי גם עם טלי וגם עם רונית (טלי שלום עזר ורונית אלקבץ. מ.ד). אני מזדהה ומוקירה את היכולת שלהן להיות טוטאליות וקשובות. יש להן יכולת לטפל בפרטים הגדולים והקטנים באותה רצינות, כמו גם כמות ידע עצומה והבנה אסתטית. אני מאוד מעריכה את הדרך שבה הן שולטות בסט באופן לא כוחני שמכבד את כל מי שנמצא בו, מאחר וכך הן מקבלות מכל אחד את מה שהוא יכול ורוצה לתת, מבלי להרגיש מאוימות. אלה נשים שלא משחקות אותה גברים, הן בלי מסכות, מצב הרוח שלהן והמצב הנפשי שלהן מאד חשוף ולדעתי יש בזה המון כוח. זה דבר שנותן לי, כשחקנית, המון ביטחון".

היה להם קשה עם הקור. קרן מור ב"פרינסס" (צילום יח"צ)רגישה, שברירית ומרגשת

"פרינסס" הוא סרטה הראשון (באורך מלא), של טלי שלום עזר והוא נמנה עם שורה של סרטים ישראלים שקיבלו חיבוק מהמבקרים המקומיים והבינלאומיים. בפסטיבל ירושלים הוא חלק את פרס הסרט הטוב ביותר עם "גט" של שלומי ורונית אלקבץ, וקיבל הכרה בינלאומית בפסטיבל סאנדנס האחרון. "חצי מהסרטים שיצאו השנה הם של נשים", אומרת טלי שלום עזר, הבמאית והיוצרת של "פרינסס". "קולנוע שגברים עושים מיועד לקהל של גברים ושל נשים ואילו קולנוע שנעשה על ידי נשים מתויג כקולנוע לנשים בלבד. למזלנו, אני חושבת שהתפיסה הזו קצת נשברה ופחות קיימת היום. גם לאישה יש את היכולת לספר סיפורים שנוגעים לכולם וכרגע יש יותר פתיחות לזה. הלוואי וזה ימשיך".

אפשר להאשים את שלום עזר בהחלטה פופוליסטית בליהוקה של קרן מור לתפקיד האם, אך היא רואה בזאת החלטה טבעית "קרן ואני עבדנו על הסרט הקצר שלי 'ליבניג רום' ואחריו ידענו שאנחנו רוצות להמשיך לעבוד יחד. היה לי חשוב שיהיה בה משהו שהוא חלק מהממסד, שיכול לעבור כסוג של מיינסטרים. הסרט עוסק בתכנים לא פשוטים של מיניות בתוך משפחה, שזה נושא שהוא טאבו וקשה להתבונן בו. הרבה אנשים שראו את הסרט אמרו לי 'וואו לא ידענו שקרן יכולה לעשות כזה תפקיד'. היא שחקנית מדהימה שיכולה לבטא קשת רחבה של רגשות ויש לה מנעד מאוד מגוון. היא מרגשת אותי והיא גם פגיעה בעיניי, אני רואה בה הרבה שבריריות ואלו מקומות שמאוד מעניינים אותי. קרן מבינה את העולם שלי, היא מקשיבה ולא רק דרך מילים, היא מצליחה לדייק".לא רואה את הדברים הקשים. "פרינסס". טריילר

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ