אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כוכב פופ: איך הפך ג'יימס בונד למותג התרבותי הכי מצוטט?

הסוכן החשאי הבריטי מספר 007 נמצא על מסכי הקולנוע כבר 53 שנים, בהן הספיק להיות לאחד הקולנועיים הבולטים בהיסטוריה, ואפילו הפארודיות עליו מעריצות אותו בסתר. אז מה סוד הקסם?

תגובות

 "ספקטר", הסרט ה-24 בסדרה, עתיד לעלות השבוע. אחרי הצלחתו המסחררת של "סקייפול" (2012) בקופות, הציפיות גבוהות מתמיד. במשך השנים הפך ג'יימס בונד למותג בלתי מעורר וגיבור תרבות של ממש, עד שנדמה שהוא נמצא בכל מקום: פרסומות, מכוניות, משפטים מהסרט שמצוטטים ללא הרף, סרטים שנוצרו כמחווה, תביעות משפטיות מתוקשרות ואפילו מהווה השראה ליוצרים ואמנים. ההשתלטות הבונדית על חיינו מחייבת תשובה לשאלה - איך הדמות האייקונית הפכה לקונצנזוס, ומה סוד הקסם שלה?מחכים בקוצר רוח. "ספקטר" - טריילר:מייק מאיירס אוהב להגיד שהוא המעריץ מספר אחד של ג'יימס בונד. ב-1997, עם יציאת סרטו "אוסטין פאוורס", פארודיה פרועה על סרטי המרגלים של שנות ה-60 ובונד בראשם, דאג מאיירס לתאר בראיונות כי הכל נובע מהערצה גמורה לפועלו של 007 שהיה ועדיין אלוף נעוריו. אבל ההשתפכויות הללו לא עזרו לו חמש שנים לאחר מכן, כשאולפני MGM הגישו נגדו ונגד אולפני ניו סינמה תביעת ענק. באותם ימים עמד לצאת הסרט השלישי בסדרת אוסטין פאוורס תחת השם "גולדממבר" (טייק-אוף על "גולדפינגר" מ-1964). MGM, בעלי הזכויות הבלעדיות על סדרת ג'יימס בונד לא אהבו את העבודה של המעריץ מספר 1 ותבעו אותו על הפרת זכויות יוצרים. אחרי חודשים ארוכים של התפלפלויות משפטיות נמסר פסק דין שנשמע כאילו הוא לקוח מעולמו הפנטסטי של בונד עצמו. מאיירס וניו סינמה הורשו להקרין את הסרט כפי שצולם ובשמו הנבחר מבלי שיפרו את זכויות היוצרים של MGM, אך במקביל הם התחייבו להקרין לפני כל הקרנה מסחרית את הטריילר לסרט הבא של בונד. העסקה היתה הוגנת מבחינת כל הצדדים. "גולדממבר" אולי עשה רעש לשתי דקות בתחילת המאה ה-21, אבל בונד הוא לנצח ותמיד יהיה לו טריילר חדש להראות.

» ספקטר – לכל הפרטים ומועדי הקרנה» מיהו ג'יימס בונד האולטימטיבי?» מחממים מנועים לאוסקר – הסרטים שכולנו מחכים להם» הסרטים שמוצגים בבתי הקולנוע - לכל הפרטים» לכל ביקורות הקולנוע

סדרת 'אוסטין פאוורס' היא אחת המחוות הבולטות שנעשו למרגל עם הרישיון להרוג, אבל היא בהחלט לא היחידה. מאז 1962, עם הקרנת "ד"ר נו" הסרט הראשון בסדרה בכיכובו של שון קונרי, הפך ג'יימס בונד לאחת הדמויות המשפיעות והמצוטטות ביותר בתרבות הפופ המערבית. הסרט המפורסם ביותר שהתייחס לבונד ישירות היה דווקא בן זמנו. המפיק צ'רלס פלדמן רכש כדין את הזכויות להפקת הסרט "קזינו רויאל", אך לא הצליח להגיע להבנה מול האולפנים והחליט להפוך את הסרט לפארודיה היסטרית. ב-1966 בתקציב של שישה מיליון דולרים (שהפכו אחר כך ל-12 מיליון והגדירו את 'קזינו רויאל' כאחד הסרטים היקרים בתקופתו). הסרט הפך לאחד מהפרויקטים המבוקשים ביותר בתעשייה. הוא כלל חמישה במאים מתחלפים (ג'וזף מקגראת וג'ון יוסטון בין היתר, וגם בילי וויילדר כיועץ תסריט) ושיחקו בו כמה מהשחקנים הידועים ביותר באותה תקופה כמו אורסון וולס, פיטר סלרס, וודי אלן, אורסולה אנדרס (נערת בונד הראשונה), דיוויד נייבן, דייב פראוז (שהפך שנים לאחר מכן לדארת' ווידר) ואפילו הופעת אורח קטנה של פיטר אוטול והופעתה הראשונה של אנג'ליקה יוסטון בקולנוע.

"וודי אלן הוא ג'יימס בונד". "קזינו רויאל" - הטריילר:

הסרט עצמו עוסק בחזרתו של בונד מגימלאות כדי להפיל ארגון פשע קטלני בשם סמרש (פארודיה על ארגון ספקטר בסרטי ג'יימס המוקדמים). יש לו שישה כפילים שמסתובבים בעולם (לכולם קוראים בונד כמובן), שפע של נשים יפות וארגון פשע שמחזיק באמצעים ללוחמה ביולוגית ובצלחת מעופפת. הסרט הצליח בקופות בצורה מרשימה (הכנסות של 41 מיליון דולר) ופתח את התיאבון להרבה פארודיות נוספות. "המרגל מת מצחוק" של לסלי נילסן ז"ל, אוסטין פאוורס הנ"ל ורואן אטקינסון כ"ג'וני אינגליש" עשו חיל כששיחקו בדיוק על אותה משבצת, בצורה מוצלחת יותר ופחות. בתחילת הסרט הצרפתי "טקסי 3" ישנו רצף פעלולים שמזכירים את סצנות הפתיחה של בונד והמרגל שנתפס הוא סילבסטר סטאלון, שנלקח משם במסוק על רקע הנעימה המוזיקלית המפורסמת של בונד.

הצרפתים לא עצרו שם ויצרו גרסה פארודית משלהם (עם ז'אן דוז'ארדן שזכה באוסקר על "הארטסיסט"), בשם "OSS 117", שזכתה להצלחה גדולה בארצם, מה שהקנה לה את הזכות לסרט המשך, ואף הקפיצה את מעמדו של הכוכב הראשי ושל הבמאי מישל הזנוויציוס, שחתום גם הוא על "הארטיסט". חובבי בונד אדוקים מוזמנים לחפש בגוגל את הסרט: "Never Say Never Mind: The Swedish Bikini Team", בו ארבע יפהפיות בלונדיניות מצילות את העולם, בסרט שמסתתר מאחורי מילים כמו "העצמה נשית" כדי להביא למסך התערטלויות, ונראה באופן כללי כאילו צולם כפרויקט גמר של סטודנטים לקולנוע.

"יותר גאדג'טים מלג'יימס בונד" - שבדיות בביקיני מצילות את העולם:

בורן, ג'ייסון בורן

כלי הנשק המתוחכמים של בונד, חיבתו למכוניות מהירות, נשים זריזות ו-M אחת שמשמשת לו מנטור ודמות אימהית, השפיעו רבות גם על תפיסת סרטי האקשן והריגול ב-50 השנים האחרונות. סדרת "זהות" של טוני גילרוי ו-וויליאם בלייק הרון היא פרשנות עדכנית למרגלים של ימינו ולא מהססת ללוות את סרטי בונד, סצנה אחר סצנה. אית'ן האנט של "משימה בלתי אפשרית" שואל מ-007 מניירות מדויקות ומתייחס לרישיון להרוג באותה קלילות ג'נטלמנית (לפחות בשני הסרטים הראשונים), שבונד אימץ לעצמו כדרך חיים. בשני הסרטים הללו ישנה התייחסות נרחבת לדיאלוג בין לוקיישנים אקזוטיים ברחבי העולם ובתקציב פתוח, ממש כמו המקור.

עם צאת סרטו הפנומנלי "התחלה" התוודה הבמאי כריסטופר נולאן בראיון לרשת BBC, כי לסרטי בונד הייתה השפעה גדולה על כתיבת התסריט וצילום הסרט. "ההשפעה הייתה מאד מכוונת" אמר נולאן ופירט: "גדלתי על הסרטים הללו והם תמיד תיארו פעולות בקנה מידה גדול. הם הבטיחו לך שהולכים לקחת אותך למקום גדול ומדהים יותר ממה שאתה מסוגל לדמיין. תמיד ידעת שבונד הולך לנצח את הרעים איכשהו. רציתי לתת את התחושה הזו גם בסרט שלי". ג'ורג' לוקאס הודה כי דמותו של שון קונרי כבונד הייתה להשראה עבורו בזמן  כתיבת דמותו של אינידיאנה ג'ונס, ושליהוקו של קונרי כאביו של ג'ונס בסרט השלישי בסדרה היוותה עבורו סגירת מעגל.

מנוער או מעורבב? למי אכפת 

בניגוד למציאות הפוסט-מודרנית הנוכחית, הרשעים של בונד היו רשעים מוחלטים. בעולם של שחור ולבן החלוקה היתה ברורה תמיד ורק נקודת המוצא השתנתה: סובייטים, נאצים או קבוצות טרור בינלאומיות. היום כבר קשה למצוא רשעים מוחלטים בקולנוע, אבל אלו שקיימים תמיד נראים כאילו נלקחו היישר מ"יהלומים לנצח" או "בשירות של הוד מלכותה". בפריקוול של אקס-מן, "אקס-מן: ההתחלה", ג'נוארי ג'ונס וקווין בייקון נראים כמו אוייבי בונד קלאסים. העובדה שמדובר בסרט המבוסס על קומיקס פופולארי, רק איפשרה ליוצריה להקצין את עיצוב הדמויות שלהם עד למקסימום. בקומדיות רומנטיות, כמו "על אהבה וסמים אחרים" למשל, מופיע בונד לעיתים קרובות כסלע המחלוקת בין בני הזוג בשאלה המקרבת לבבות "מיהו הבונד הטוב ביותר?". מי שתענה - רוג'ר מור -תזכה בבחור ובהערכת נצח.

בונד ארוג היטב בתרבות הקולנוע והטלוויזיה האמריקאית, עד כי לעיתים קרובות האיזכורים הללו כמעט אינם זוכים להתייחסות. בחירתו במרטיני ("מנוער, לא מעורבב") זכתה לאלפי מחוות עד שדניאל קרייג התבקש להוציא ממנה את כל האוויר בסרט "קזינו רויאל" (2006) כשענה לשאלה האלמותית בתשובה: "למי לעזאזל אכפת?". הצגתו של בונד, ג'יימס בונד, חוזרת על עצמה בכל סרט שני ואיזכורים ל-M תמיד מעלים חיוך. בגרסא העדכנית לזיכרון גורלי בכיכובו של קולין פארל, קורא הגיבור ספר של איאן פלמינג, היוצר של בונד. בדרמה הבריטית "השעה" הדמויות קוראות זו לזו בחיבה בשמות כ"ג'יימס" ו"מאניפני" מתוך הסרטים ועותק של הספר "קזינו רויאל" מונח בנונשלנטיות בין ספריו של הגיבור.

גם בטלוויזיה המצב זהה. כל פרק של ד"ר הו (מ-2005 והלאה) מסתיים בכתוביות "ד"ר הו יחזור בפרק..." כפי שהיו מסתיימים סרטיו של בונד. בנוסף, סדרת הקומדיה "משפחה בהפרעה" יצרה ארבעה פרקים מיוחדים עבור בונד. הפרקים נקראו, כמה מתוחכם "לעיניים בריטיות בלבד" "תשכח אותי כעת", "מר אף" ו"notapusy" ובכולם הופיעה נעימת הפתיחה מהסרט ואקדחים שלופים. בונד מככב אפילו בסדרות אנימציה: קומדיית האינטרנט "ארצ'ר" היא פארודיה חדה ומתוכמת על עולמם של המרגלים החשאים שחיים מעל לחוקיהם של האנשים הרגילים. באחד הפרקים של פיוצ'רמה, הרובוט בנדר מבקש מרטיני "מנוער ולא מעורבב".

הקולנוע אינו מספיק

השפעתו של בונד חורגת הרבה מעבר למדיומים ויזואליים. ביצוע שיר הנושא של בונד נחשב לאחד הג'ובים הנחשקים בעולם המוזיקה, וסביב כל סרט חדש נוצרת בורסת הימורים שוקקת. הפעם את כל הז'יטונים שמים על השיר החדש של "ספקטר", הפרק ה-24 בסדרה, עליו אמון סם סמית' שינסה את מזלו להיכנס לפנתאון של הזמרים המובחרים. לפני כשלוש שנים נבחרה אדל לתפקיד הנחשק, וגרפה את פרס גלובוס הזהב והאוסקר. בשנים עברו פקדו את הרשימה גם מדונה, פול מקרטני, ננסי סינטרה, קרלי סימון, טינה טרנר ואפילו דוראן דוראן. הפסקולים של בונד מעפילים לראש מצעדי הפזמונים בקלילות ורושמים שורה נאה בהכנסות של כל סרט. ההכנסות הצדדיות לא נעצרות רק בתוצרים הנילווים של הסרט ורוב סרטי בונד ממומנים מראש בשל חוזי פרסום סמוי בסכומים אדירים.

ינסה לשחזר את ההצלחה של אדל. "הכתובת על הקיר" - "ספקטר":

עוד דוגמה להצלחה המסחררת של המותג, בסמוך לעלייתו של"סקייפול" קרייג כיכב בפרסומת להיינקן, החברה ההולנדית שילמה 45 מיליון דולר (!) עבור השתתפותו. זה לא נגמר רק בזה, קרייג גם מופיע בפרסומת לשעונים, חליפות (טום פורד), כרטיסי אשראי, מכוניות, וודקה, אולרים ועוד. המותגים הללו יוצאים לעיתים קרובות ב"מהדורת בונד מיוחדת", מדפיסים עליה את לוגו 007 הנחשק ומתיישבים לספור דולרים. כל אקדח, נעל, מסעדה, שמלה או משקה שמוצגים בסרטיו של המרגל נמצאים שם כי מישהו שילם עליהם לפני כן. בדומה להצלחות בקופות של הסרטים האחרים, "סקייפול, הכניס יותר ממיליארד דולר ושבר את שיאי ההכנסות בסדרה, מה שמציב רף גבוה ל"ספקטר", מעניין אם יעמוד בציפיות.

מנוער או מעורבב? דניאל קרייג בפרסומת להיינקן

בונד הוא אחד מאייקוני תרבות הפופ המובילים בבריטניה (בטקס פתיחת אולימפידת לונדון לפני שלוש שנים, הוא "הצניח" את המלכה לאיצטדיון) והשפעתו חוצה ז'אנרים. בקולנוע, בטלוויזיה, בפרסום, בספרות, באנימציה וברשתות החברתיות בונד הוא חצי אל. שערוריות לא נדבקות אליו, השרמנטיות נוטפת ממנו ואין אישה בעולם שלא תרצה להיות איתו וגבר שלא ירצה להיות כמוהו. בעולם שבו כל הגיבורים הופכים להיות אנטי-גיבורים, נחמד לדעת שתמיד יש על מי לסמוך שיעשה את העבודה המלוכלכת ועדיין יישאר חתיך. השם הוא בונד, ג'יימס בונד.» ספקטר – לכל הפרטים ומועדי הקרנה

כתבות שאולי פספסתם

*#