אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסטיבל חיפה: ישראלי מפתיע וקוריאני מטלטל

עם חצי פסטיבל מאחורינו, מסתמנים הסרטים הבולטים בתחרות הישראלית, בראשות "שש פעמים" המצוין של יונתן גורפינקל, וגם ההיצע הבינלאומי לא מאכזב. אור סיגולי ממשיך לדווח על כל מה שהיה ויהיה בכרמל

תגובות

חמישה ימים של חגיגת קולנוע על הכרמל הסתיימו, וחמישה ימים עוד לפנינו. פסטיבל הסרטים בחיפה ממשיך בכל הכוח. היום אפילו השרב נשבר מעט, הרוח חזרה לנשוב ומזג האוויר הפך להיות נוח יותר לבאי הפסטיבל. נקודת האמצע סימנה גם את מחציתה של תחרות הקולנוע הישראלי העלילתי שהחלה ביום ראשון. ארבעה סרטי קולנוע תוצרת כחול-לבן הוקרנו, ועוד ארבע יוצגו מהיום ועד יום חמישי.

» פסטיבל חיפה 2012 - כל הפרטים» מה לראות בפסטיבל חיפה - כל ההמלצות

את תחרות הקולנוע הישראלי העלילתי פתח סרטו של ענר פרמינגר, "החיים בינתיים". פרמינגר ביים על פי תסריטה של אורית קימל המתאר סוף שבוע לא שגרתי בחייה של משפחה ירושלמית. לאחר שהייתה עדה לפיגוע בשוק מחנה יהודה, מנסה רותי לגונן על משפחתה מהטירוף שבחוץ בכל מחיר, ומחליטה לכלוא אותם בדירה עד שיהיה שקט בחוץ. פרמינגר ליהק את בנו ובתו, מתן ותמר, לתפקידי הילדים ואת אייל נחמיאס בתפקיד האב. את התפקיד הראשי הפקיד בידיה של חגית דסברג המצוינת. שיתוף הפעולה הקודם של הבמאי והשחקנית לפני יותר כמעט עשרים שנה, "גולם במעגל", זיכה את דסברג בפרס אופיר (אז "האוסקר הישראלי") לשחקנית הטובה של השנה. גילוי נאות: לקחתי חלק בסרט זה, בתפקידי הפקה ובהופעה קצרה, ולכן אמנע מלחוות דעה.

דינמיקה משפחתית עמדה במרכז הסרט הבא שהוקרן במסגרת התחרות הישראלית, אבל ממקום שונה מקודמו. "הירושה", סרטה הראשון של השחקנית הבינלאומית היאם עבאס (זוכת האופיר על "עץ לימון"), מתחקה אחר משפחה ערבית-ישראלית מהצפון בזמן מלחמת לבנון השנייה. על אף הקאסט המבטיח שכולל כמה מהשחקנים הטובים ביותר בקולנוע המקומי בניהם יוסוף אבו-ורדה, מכרם חורי, קלרה חורי, עלי סולימאן, אשרף ברהום ועבאס עצמה, כמו גם מיקום הסיפור בסביבה יחסית נדירה בקולנוע הישראלי -  הסרט לא מתרומם מעבר לדרמה משפחתית חיוורת המורכבת מסצנות משוללות אחידות סגנונית.

התרגשות גדולה אחזה במתחם הסינמטק כאשר הוקרן אחד הסרטים המדוברים ביותר של התחרות, ואולי גם של כל הפסטיבל עצמו. זהו למלא את החלל, שרק לאחרונה זכה בשבעה פרסי אופיר ונבחר לייצג את ישראל באוסקר הקרוב. לא פחות חשוב מזה, הסרט מגיע לחיפה לאחר סיבוב ניצחון בפסטיבל ונציה שם גרף את פרס השחקנית הטובה ביותר, שהוענק לשחקנית הצעירה הדס ירון.

סרטה הראשון של רמה בורשטין נפתח בסצנה מצויינת בה גיבורת הסרט, צעירה חרדית (ירון), ואמה (עירית שלג) תרות בסופרמרקט את השידוך המיועד לה. הסצנה מרתקת, מעוצבת להפליא ואפילו מצחיקה מאוד. חולשותיו של הסרט צפות רק לאחר מכן, כאשר מתברר ש"למלא את החלל" הוא תוצאה של תסריט שנורא רוצה להיות קומדיה רומנטית ובימוי שנורא רוצה להיות דרמת ארט-האוס רגישה. העיצוב האומנותי ועיצוב התלבושות המושקעים של הסרט, כמו גם משחקה המעולה של עירית שלג (גם היא התכבדה בפרס אופיר, לשחקנית המשנה הטובה ביותר), לא הצליחו לשכנע אותי שמדובר ביותר מרומן רומנטי נטול עוקץ.

» ראיון עם מארגני מסגרת הקולנוע העצמאי בחיפה» “המאסטר" פתח את פסטיבל חיפה בסערה

הסרט האחרון שהוקרן בתחרות עד כה הוא "שש פעמים" של יונתן גורפינקל, שהשבוע זכה בפרס בפסטיבל סן-סבסטיאן הספרדי. זהו בלי ספק הטוב מבין הסרטים שהוצגו עד כה – וגם סביר מאוד שהוא המצטיין מבין כל סרטי התחרות. גורפינקל והתסריטאית רונה סגל מגוללים באופן חכם, נטול קלישאות ובעיקר עוכר שלווה את כל השגיאות שעושה גילי, נערה הרצליאנית צעירה, כדי לקבל אהבה מחבריה לתיכון. הסרט מתרחש ברחובות ומקומות הבילוי של גוש דן ומתאר באופן נוקשה אך מהפנט את ההידרדרות המוסרית של התיכוניסטים, מבלי לגלוש לדמגוגיה או השתלחות.

סיון לוי, בתפקיד גילי, היא פשוט עילוי. האמינות אותה היא מייצרת בויה-דולורוזה שעוברת גילי ממש מכווצת את הבטן. לוי הצליחה לייצר בי כלפיה כעס, צער וחיבה גדולה, והכל באותו זמן נתון. לדעתי היא נותנת פייט חד משמעי לחגית דסברג, לזוכת האופיר הדס ירון ולמועמדת אסיה נייפלד (השחקנית הראשית בסרט "חדר 514" שיוקרן בהמשך) בדרך לפרס השחקנית הטובה של התחרות.

הפתעת התחרות הישראלית עד כה. "שש פעמים" (צילום: יח"צ)

גורפינקל הוציא משחק מעולה גם משלושת הבנים שסובבים סביבה: אביתר מור, רועי ניק (שמרשים גם ב"רוק בקסבה" שנוכל לראות בקרוב) וניב זילברברג. שרק דה מאיו צילם עיר צבעונית ומבשרת רעות, והעריכה של אריק להב-לייבוביץ' עוזרת לבימוי והצילום לתפוס את הצופה בגרון ולחוות הזדהות אמיתית כמעט עם כל אחת מהדמויות.

הסרט הבא שיוקרן בתחרות הוא סרטו הרגיש והיפה מאוד של עידן הובל, "מנתק המים", שאף הוא הוקרן במסגרת פסטיבל ונציה. אחריו יוצגו "איגור ומסע העגורים" המתוק וסרטו המוצלח של מיכאל מאיר "עלטה", שהשחקן הראשי בו, ניקולאס יעקוב, הוא ללא סייג המוביל לזכייה בפרס השחקן. את התחרות יסגור "חדר 514" של שרון בר-זיו על חקירה צבאית שהולכת ומסתבכת. הזוכים בתחרות הישראלית יוכרזו בטקס הנעילה שיתקיים בשבת.

הסרט שהבריח את הצופים מהאולם 

אבל לא רק קולנוע ישראלי היה לנו בפסטיבל עד כה, אלא גם ייצוג מסעיר של קולנוע מכל העולם. "אוסלו, 31 באוגוסט" של הבמאי יואכים טרייר, על חשבון הנפש של צעיר היוצא ליום חופש ממרכז הגמילה שלו, הוא אחד הסרטים הטובים ביותר שהוקרנו בפסטיבל. איטליה הרהיבה עם שתי הפקות מרשימות. האחת, "כל השוטרים הם נבלות", הסובבת סביב ארבעה שוטרים חברי היחידה לפיזור הפגנות; השניה, "פיאצה פונטנה" של מרקו טוליו ג'ורדנה ("קסם הנעורים"), המתארת חקירה מסועפת סביב פיגוע קטלני שטלטל את ארץ המגף בשנת 1969.

» סקירת די.וי.די: על "אוסלו, 31 באוגוסט"» יואכים טרייר - אחד הבמאים המבטיחים

"הדחייה", נציג אורוגוואי לפרס האוסקר, על התמודדותה של אם חד הורית בטיפול באביה המזדקן היה אחד השיאים הרגשיים של התכנייה עד כה. אליו מצטרפים "דמיין" הפולני המתרחש בבית ספר לילדים עיוורים, נציג גרמניה לאוסקר "ברברה", ו"הקיר" האוסטרי כעוד שלושה סרטים יוצאי דופן שהוקרנו בפסטיבל.

ואי אפשר בלי להזכיר את הפרובוקציה עליה אחראי הבמאי הדרום קוריאני קים קי-דוק. בסרטו האחרון "רחמים", נטש קי-דוק את הקסם האוריינטלי הנעים של סרטיו המפורסמים "אביב, קיץ, סתיו, חורף... ושוב אביב" ו"הקשת" לטובת סרט  שהוא מסע עינויים פיזי ונפשי שגרם לעשרות צופים לעזוב באימה את ההקרנה ולדרוש את כספם בחזרה. הסרט, שהתהדר לאחרונה בפרס הסרט הטוב ביותר מפסטיבל ונציה, הוא דרמת נקמה חזקה ומטלטלת על יחסיהם של גובה חובות למאפיה ואישה מבוגרת הטוענת כי היא אימו. סצנות עינויים וגלוי עריות המשולבות בסרט כיד המלך הפכו את "רחמים" לאחת ההקרנות המושמצות פסטיבל שלאחריה נאלצה ההנהלה לפרסם שלט המתריע מפני התכנים הקשים שבו.

בונציה העניקו לו פרס, בחיפה הפנו גב לזוועה. "רחמים" של קים קי-דוק (צילום: יח"צ)

כאמור, חמישה ימים של קולנוע עוד לפנינו וגם הם טומנים בחובם לא מעט הבטחות וסרטים מסקרנים מהארץ ומהעולם, עלילתיים ותיעודיים. הפסטיבל ימשיך במהלך כל החג, עד יום שני ה-8 באוקטובר. את התחרות הישראלית נסכם כבר בשבת, כאמור, עת יוכרזו הזוכים והזוכות.

*#