אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"למלא את החלל" ו"עלטה" זכו בפסטיבל חיפה

סרטה עטור השבחים של רמה בורשטין וסרט הביכורים של מיכאל מאיר חלקו את הפרס הגדול, משה איבגי ("מנתק המים") וסיון לוי ("שש פעמים") קטפו את פרסי המשחק. הזוכים, הפרשנויות וסיכום חגיגי

תגובות

אמש (ש') ננעלה התחרות הישראלית המסורתית של פסטיבל הקולנוע ה-28 של חיפה. בפרס הסרט הטוב ביותר התחלקו שניים – למלא את החלל של רמה בורשטין ו"עלטה" של מיכאל מאיר. משה איבגי נבחר לשחקן הטוב ביותר על הופעתו ב"מנתק המים" של עידן הובל, בעוד סיון לוי הייתה לשחקנית הטובה ביותר על תפקידה ב"שש פעמים" של יונתן גורפינקל. סרט זה התכבד גם בפרס סרט הביכורים ובפרס התסריט.

» פסטיבל חיפה 2012 - כל הפרטים» למלא את החלל - פרטים ומועדי הקרנה

חלוקת הפרסים לקולנוע הישראלי העלילתי בפסטיבל חיפה 2012 מעידה בעיקר על דבר אחד: בחירת הזוכים על ידי ארבעת השופטים הייתה הכל חוץ מפשוטה. תעיד על כך העובדה שלמעשה שלושה סרטים מתוך שמונת המתמודדים בתחרות זכו בפרס הסרט: "עלטה" ו"למלא את החלל" התחלקו בתואר הרשמי, כאשר "שש פעמים" קיבל את פרס סרט הביכורים. העובדה שגם "עלטה" וגם "למלא את החלל" הם סרטי ביכורים בעצמם, מבהירה שישיבת השופטים לקביעת הזוכים הייתה סוערת וקשה במיוחד. ארבעת השופטים מסתבר לא רק שלא הצליחו להחליט פה אחד על זוכה אחד, הם אפילו לא הצליחו להחליט על שניים, ונעזרו בתואר השלישי (שלא הוענק כלל בשנה שעברה). אם זה לא מספיק, גם תואר "ציון לשבח" הוענק לסרט נוסף - "איגור ומסע העגורים" סרטו המרגש של יבגני רומן.

אם מביטים על הזוכים בפרס הסרט של פסטיבל חיפה בשנים קודמות, קל לראות שהסרטים הנבחרים הם דווקא הסרטים הקטנים יותר, היצירות שלא סומנו משלב מוקדם כפייבוריטיות. בניצחונן, הותירו מאחור סרטים גדולים ומדוברים יותר. "לא רואים עלייך" הועדף על פני "ההתחלפות" של ערן קולירין, ו"מבול" ניצח את "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", זוכה האופיר של 2010. גם "שבע דקות בגן עדן" ו"ימים קופאים" הגיעו משום מקום וסחפו את הכרמל. לכן, פסטיבל חיפה הוא כנראה המקום היחידי בארץ שבו זכייתו של "למלא את החלל" נחשבת כהפתעה. אך חלוקת הפרס בין זוכה האופיר הטרי ו"עלטה", מעידה על כך שלמרות הכל, החיבה החיפאית לאנדרדוגים עדיין נותרה בעינה.

השתווה ל"למלא את החלל". ניקולאס יעקוב ומיכאל אלוני ב"עלטה" (צילום: יח"צ)

פרס הסרט, השחקן, השחקנית, הצילום והתסריט התחלקו בין ארבעה סרטים. "מנתק המים" היפה של עידן הובל הביא למשה איבגי את פרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל. איבגי מגלם בסרט את דמותו של עובד קבלן נהרייתי שלוקח על עצמו להוציא לפועל צווי ניתוק של בתים שלא שילמו את חשבון המים, כדי שיוכל להתפרנס בדוחק. זהו תפקידו הטוב ביותר של איבגי מזה שנים והזכייה הזו היא תזכורת נוספת לכוחו של השחקן על המסך. בנוסף לפרס הסרט, קטף "למלא את החלל" את פרס הצילום, ממש כמו בפרסי האופיר האחרונים. עבודתו של הצלם אסף סודרי זכתה לשבחים רבים, אך אני חושב שדווקא כאן "מנתק המים" היה זוכה נכון יותר.

"שש פעמים", מהמעולים שבסרטי התחרות, ניכס לעצמו לא פחות משלושה תארים, הישג מכובד מאין כמוהו. מעבר לפרס סרט הביכורים, סרטו של יונתן גורפינקל זכה גם בפרס התסריט שהוענק לרונה סגל ובפרס השחקנית, סיון לוי. לוי, בהופעת מחץ כצעירה מתבגרת שנכנסת למערכת יחסים מטרידה עם קבוצה בני טובים, ניצחה שלוש מתחרות קשות מאוד: חגית דסברג מ"החיים בינתיים", זוכת פסטיבל ונציה הדס ירון של "למלא את החלל", והמועמדת לאופיר אסיה נייפלד מ"חדר 514", שהסתפקה בפרס מיוחד על תרומה אומנותית. מוקדם יותר בפסטיבל זכה "אני ביאליק" של אביב טלמור במסגרת העצמאית הקרויה "הפרינג'ידר", בתואר "בחירת האביר" לסרט הפרינג' הישראלי הטוב ביותר.

» ראיון עם מארגני מסגרת הקולנוע העצמאי בחיפה» “המאסטר" פתח את פסטיבל חיפה בסערה

אבל איך שלא מסתכלים על זה, "עלטה" הוא הסיפור הגדול של הטקס. סרטו של מיכאל מאיר בהפקתו של ליהוא רוטר לא הצליח, משום מה, להתברג לטקס פרסי האופיר האחרון. כך שמשמח לראות שהוא זוכה להכרה במדינה בה הופק, אחרי סיבוב מעבר לים שכלל הקרנה בטורנטו וחוזי הפצה במדינות רבות בחו"ל. "עלטה" הוא סיפור אהבתם של סטודנט ערבי (ניקולאס יעקוב) ועורך דין יהודי (מיכאל אלוני, "השוטר"). מעלותיו של הסרט הן בעבודת הבימוי המהוקצעת של מאיר, שהופך את הסרט בהדרגה למותחן יעיל במיוחד, והופעתו יוצאת הדופן של יעקוב. בקטגוריות התיעודיות זכו "השיעור" בפרס הסרט ו"לולה" בפרס מענק מרכז הסרט הישראלי בניו יורק.

בתחרות הבינלאומית זכה "שלגי קילימנג'רו" הצרפתי בפרס "עוגן הזהב" לקולנוע ים תיכוני; ובפרס "הבמאים של מחר" זכה "מעבר לגבעות" של הבמאי הרומני כריסטיאן מונג'יו, אם כי לא ברור איך במאי שכבר זכה בפרס הראשי של פסטיבל קאן לפני חמש שנים (עם סרטו "ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים") נחשב "הבמאי של המחר". בציון לשבח בקטגוריה זו זכה סרטו של יואכים טרייר, "אוסלו, ה31 באוגוסט", שבהחלט היה אחד משיאי הפסטיבל. סרטים מעולים אחרים שהוצגו במהלך השבוע האחרון היו נציגי איטליה "כל השוטרים הם נבלות" ו"פיאצה פונטנה", נציגי יוון "הנער שאכל מזון לציפורים" ו"הרי האלפים" המוזר והמטריד; "דחייה" המרגש מאורוגוואי, ו"זו רק הרוח" המתאר את חייהם הקשים של צוענים רומנים בהונגריה. במאי הסרט, בנס פלגאוף, הגיע לפסטיבל בליווי בנו הקטן.בנוסף לסרטים כבדים ומהורהרים, אם חיפשתם היטב בין דפי התכנייה יכולתם גם להיתקל בסרטים מבדרים הרבה יותר. קומדית האינדי "גייבי", על בחור גיי וחברתו הטובה ביותר שמחליטים להביא יחד ילד לעולם, הייתה פנינה משעשעת שהוחבאה בהקרנת בוקר. היה גם האקשן המשטרתי הסוחף "הסוויני" מבריטניה וכדאי אף להיזכר ב"דמיין", הפקה משותפת לצרפת, פולין ופורטוגל, על הקשר בין ילדים עיוורים למורם החדש.

במאי המחר כבר היום. "מעבר לגבעות" של כריסטיאן מונג'יו הרומני (צילום: יח"צ)

לפסטיבל גם היו אכזבות, בראשן "ריאליטי" של הבמאי האיטלקי המהולל מתאו גארונה ("גומורה") שהחל נפלא, אך צלל במהירות אל תהומות הרדידות; "מכשפת מלחמה", נציג קנדה לאוסקר, על התבגרותה של ילדה קטנה בצל מלחמת אזרחים באפריקה נותר מעשייה פשטנית שמשתדלת להיות פואטית ולא בהצלחה; כך גם "טרישנה" של הבמאי הבריטי מייקל ווינטרבוטום ונציג מקסיקו לאוסקר, "אחרי לוסיה", שייתכן והוא הסרט המיותר ביותר של השנה.

על אף טקס הסיום וסופה של התחרות הישראלית השנתית, היום ומחר ימשיך פסטיבל חיפה להתנהל במתכונת של הקרנות מבוקר עד ערב. ביום שני בשעה 21:30 יוקרן באודיטוריום סרט הנעילה – לא מוכנות לוותר, על מאבקן של אימהות חד הוריות במערכת החינוך, עם מגי ג'ילנהאל ("האביר האפל") ו-ויולה דייויס ("העזרה"). אחר כך אפשר יהיה לנוח ולהתחיל לפטנז על פסטיבל חיפה של 2013.

*#