דנה ברגר: "למדתי להשאיר את האגו בצד" - מוזיקה - הארץ

דנה ברגר: "למדתי להשאיר את האגו בצד"

בגיל 40 דנה ברגר דווקא שלמה עם הקמטים שלה. את השינויים שעברו על התעשייה היא תיעלה כדי לבנות לעצמה עולם חדש. עכשיו היא רוצה שתכנסו אליו

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
הילה רגב, עכבר העיר

בעוד כמה ימים, ב-1 לנובמבר,  תחגוג דנה ברגר את יום הולדתה ה-44, גיל שעלול להיות לא פשוט בתעשייה שמקדשת את הנעורים, סקס, סמים ורוקנרול. מספיק להסתכל על התמונות האחרונות של רנה זלווגר (שמבוגרת מברגר בחצי שנה בדיוק, אם אתם בענייני טריוויה) כדי לראות מה החשש מהתבגרות ושינויי הגוף עלולים לעולל לנשים שחשופות לאהבת הקהל על בסיס יומיומי. "אני דווקא אוהבת את הקמטים שלי", מצהירה ברגר. "יש לי כמה חדשים, בעיקר מאז צוק איתן. זיהיתי אחד בזווית של העין ועוד שלושה על המצח ואני די גאה בהם. זה מוזר ומאד לא שגרתי, אבל אני מרגישה שסוף סוף מקשיבים לי, כאילו שהגיל מעגן את מה שיש לי לומר. אנשים מוכנים להקשיב למבוגרים יותר. אני אפילו גאה בהם. כמו אינדיאנית". » פסטיבל הפסנתר 2014 - כל הפרטים וההופעותאחרי יותר מ-20 שנה בברנז'ה המוזיקלית ושקט תעשייתי של כמה שנים, ("המשכתי להופיע כל הזמן, לא נכון להגיד שנעלמתי") יצא בראש השנה האחרון אלבום הסולו החדש שלה "מתנות של זמן" בהפקתו של יוסי פיין, והוא כולו ממתק חורפי מענג שמזכיר שברגר היא אחת הרוקריות המוכשרות שיש לנו. בקרוב תופיע בפסטיבל הפסנתר יחד עם 12 נגנים, נשפנים ורביעיית כלי מיתר שילוו אותה, לצד הלהקה שאיתה כבר מעל 14 שנה. "זה מאד מרגש", היא מודה בביישנות. "יהיו שירים מכל הזמנים וגם מהאלבום החדש שהוא עם צליל יותר תזמורתי של הרבה כלי מיתר וכלי נשיפה".את לא מרגישה את הגיל על הבמה? "אני מרגישה אותו, כמובן, אבל לחיוב. פתאום בגיל הזה יש לי חיבור עמוק יותר למוזיקה, יותר עמוק לעצמי, מה שכמובן מוביל לחיבור יותר עמוק לקהל. למשל מצאתי את עצמי מדברת הרבה יותר בהופעות עם הקהל, מה שלא הייתי עושה כשהייתי צעירה יותר. את מקבלת ביטחון עצמי, יש לך יותר מה לתת ואת מתבססת על ניסיון. אני מרגישה הרבה יותר בשלה ומינית והרבה יותר בטוחה ופתוחה מפעם. יש לי עכשיו וותק, תקשיבו לי".

 איך ההרגשה לחזור לשגרת הופעות אינטנסיבית?"אמנם עבר זמן מאז שהוצאתי אלבום חדש, אבל אני כל הזמן מופיעה בכל מיני פורמטים. יש לי מופע אקוסטי עם כנרת מקסימה שרץ כמה שנים, מופע משותף עם ירמי קפלן וחמי רודנר שאיתו הופעתי בקיץ. אף פעם לא הפסקתי להופיע. כן יש שינוי עם האלבום החדש, שיש בו נוכחות מאד גדולה של נגנים על במה אחת. זהו תענוג גדול, סוג של התחדשות וגם הוספה של שירים חדשים לתוך הרפרטואר הקבוע שמחייה אותי ומשאיר אותי מעודכנת". ובכל זאת יש הרגשה שנעלמת."לא לקחתי הפסקה, היא פשוט קרתה. לפעמים החיים מחליטים בשבילך ואתה לא תמיד קובע. הוצאתי את 'הנה באתי הביתה' עם איתי פרל לפני ארבע שנים וארבע שנים לפני כן יצא אלבום הסולו האחרון שלי. נכון, הייתה הפסקה גדולה והעשור האחרון של חיי התאפיין בבניית תא משפחתי. הבאתי שני ילדים מקסימים לעולם שלוקחים ונותנים לך הרבה אנרגיה ורציתי לגדל אותם בטוטאליות כמו שאני יודעת. אני מניחה שבדיעבד, זה בטח תרם לזה שפחות היה לי את הצורך להוציא משהו חדש. רציתי דברים אחרים חדשים". "כשניגשים אליי הילדים מתבאסים, אני מודה" כיום ברגר נשואה בפעם השלישית לתאורן עדי שרון, ואמא לבן ובת, ליה וגור. האלבום הראשון שלה יצא ב-1994, כשהייתה בת 20, והתאפיין בגוון מחוספס, שלעיתים קרובות קיבל בעיתונים את הכותרת "בועט". חיי המשפחה ככל הנראה גרמו לה להצטייר בתקשורת העכשווית כדמות שהיא הרבה יותר מלטפת, וזה כמובן בא לידי ביטוי גם מוזיקלית. עם זאת ברגר משייכת את השינוי דווקא להתבגרות, התכוונות פנימית, אם כי גם היא מאמינה שיש לעשות הפרדה בין דנה האמא לדנה הזמרת, שיוצאת להופיע בלילות. העובדה שאת אמא השפיעה על הקריירה שלך, על אופי ההופעות או תכני האלבום? "על הבמה אני לא מרגישה הבדל. הבמה היא החופש המוחלט, היא חלק מהקסם וגם מההתמכרות. מבחינת תכנים, אני אמא כבר 11 שנה, יש לי ילדה בת 11 וילד בן חמש. זה משפיע על האדם שאתה והאמונות שאתה מייצר. הזוגיות ארוכת הטווח, הילדים, זה משהו שמחלחל לתוך האדם שאתה. משתקף במה שאתה מייצר".

את מביאה אותם להופעות?"לא. אני עושה הפרדה בין דנה האמא לדנה הזמרת שמופיעה. ההופעות הם לרוב בלילות בכל הארץ ואני לא אוהבת לסחוב את הילדים שלי. אל"ף – בגלל הפולניה. ילדים צריכים לישון בערב כי יש להם גן ובית ספר ולא ראוי ומתאים שהם יסתובבו מאחורי הקלעים ובקהל בשעות שבהן הם אמורים לישון. ובי"ת – ההפרדה מאד נחוצה לי, כדי שאני אוכל לעלות על הבמה ולהיות מה שבא לי. אם הם יהיו בקהל, אני לא בטוחה שזה ישפיע עלי לחיוב". "על הבמה אני לא מרגישה הבדל". דנה ברגר (צילום: אוהד רומנו)כמה את כבר משתוללת על הבמה היום? "לא עניין של השתוללות, אלא התכוונות פנימית. אני רוצה להיות חופשיה על הבמה ועם ילדים זה פחות מתאים לי. מה אני אעשה אם הם ירצו שאני אבוא כשהם קוראים לי מהקהל? אני לא אוכל לבוא. יצא לי להביא אותם לכמה הופעות צהרים בשישי וזה היה כיף גדול, אבל זה לא יהפוך למשהו קבוע. גם ילדים של רופאה או עורכת דין לא באים איתה לעבודה".

עוד ניגשים אליך ברחוב? איך הם מגיבים לזה?"כן והם די שונאים את זה, אני מודה. אבל הנוכחות הציבורית הייתה קיימת בחיים שלהם מהתחלה והם קיבלו אותי בעסקת חבילה מהיום שהם נולדו, גם את הטוב וגם את הרע. זה לא שפתאום הפכתי להיות מוכרת. גם הישראלים לא בדיוק יודעים איך לגשת אליך, איך לכבד את הגבולות. לפעמים הם באים כשאני עם הביס של הפיצה או במקדונלד'ס עם הילדים, והילדים שלי מתבאסים. זה חלק מהעסקה". "אני לא עובדת בלהיות סלב" לאחר פריצתה, הייתה ברגר נסיכת הרוק של הניינטיז, לצד שרון חזיז וחמי רודנר. אלבומה "עד הקצה" שיצא בתחילת 2000 היה להיט גדול ו"תוך כדי תנועה" שיצא שלוש שנים לאחר מכן זיכה אותה בתארי "זמרת השנה" ופופולריות גלגל"צית גבוהה. בעשור שחלף השתנתה לחלוטין תעשיית המוזיקה המקומית והבינלאומית וכיום ברגר (שבמקביל גם שיחקה בסדרות טלוויזיה שונות, ביניהן גם בגרסת ההמשך ל"עניין של זמן") נדרשת להסתגל לכללים חדשים ומציאות שמשתנה בתדירות גבוהה. במיוחד כאשר התעשייה העכשווית מרובדת בכלים טכנולוגיים והמון תשומת לב של יחסי ציבור. "קרו המון דברים בעשור האחרון", מודה ברגר. "התעשייה חוותה שינוי מאד גדול. הדיסק מת, חברות חברות התקליטים מאד שינו את כל ההתקשרות שלהם עם האמנים. כל עניין הרשתות החברתיות - פשוט לא היה כשהתחלתי. גם שיטות העבודה השתנו: איך שמקליטים, איך שמשתמשים במחשב. הדברים האלו יצרו שינוי גדול בדור שלי. הייתי שם לפני ואני עדיין ממשיכה תוך כדי ואחרי. יכול להיות שזה גם תרם לעובדה שלקח לי יותר זמן לראות מה אני עושה, לאיזו חברת תקליטים אני מתחברת, האם אני ממשיכה בלעדיה". מה דעתך על המאבק שהובילה הזמרת איה כורם נגד חברת התקליטים שלה כדי להשתחרר מהחוזה שחתמה עליו? "האמת שבדיוק הקליטו לי את הכתבה החדשותית שעשו עליה ועוד לא הספקתי לראות. אני מאד תומכת בה. היא עשתה פה צעד מרשים. לפני כמה חודשים כשהיא פנתה לחברי כנסת כדי שהחוק יעבור בקריאה ראשונה, לקחתי בכך חלק פעיל ושלחתי מיילים לחברי כנסת כמו לימור לבנתויאיר לפיד. אני מאד תומכת במאבק שלה".ממתק חורפי. "מתנות של זמן" מתוך האלבום החדש:

להיות היום חלק מהתעשייה זה גם אומר להשתתף ביחסי הציבור, להגיע להשקות, להצטלם למדורי רכילות, לא משהו שאת מתחברת אליו בקלות."נכון, וזה לא השתנה אצלי. זה בא ממקום אותנטי, לא מתנשא ואני לא שופטת אחרים, זה פשוט אף פעם לא עניין אותי. אני לא אוהבת להשתתף בסלט הזה. כל מה שקשור באיזכורים במדורי רכילות ממש לא מעניין אותי. מה שמצחיק הוא שככל שאת יותר מסרבת, אז יותר מתקשרים ומזמינים אותך. אני פשוט חושבת שזה מקצוע אחר, ממש לעבוד בתור להיות סלב וזה לא מתאים לי. אני עובדת בלהיות מוזיקאית וכן תראי אותי בהופעות. תראי, אם יהיה משהו מדליק אני אבוא. בזמנו הייתה פרמיירה של ג'יימס בונד ואבא שלי חולה על ג'יימס בונד, אז עשיתי לו את הכבוד והלכנו, וצילמו אותו ללאישה. אני לא קיצונית לשום כיוון אבל בשורה התחתונה לא עובדת בזה. כן יש לי פייסבוק שזה יחסית חדש ואני כן עובדת ומגלה לאט לאט את היתרונות ואת הצדדים של המדיום הזה. אני לא אעלה תמונות של איך ערכתי את ראש השנה, אבל יש לי מנהלת שאחראית לעדכן על סינגלים חדשים ולוח הופעות ומדי פעם פעם אני מעלה הגיג או שניים. זה דווקא נחמד שפתאום יש קשר ישיר לקהל ואני עונה על הודעות שמשאירים לי".

איך היה לעבוד עם יוסי פיין?"הוא אלוף האלופים. נגן ומפיק ששמו הולך לפניו. הוא ניגן עם לו ריד, דיוויד בואי, בסיסט מדופלם. מבחינתי הוא קואצ'ר ומדריך רוחני. אמרתי לו שגם הרווחתי חבר לכל החיים וגם מפיק מוזיקלי מהשורה הראשונה. היה לנו חיבור מיידי. למדתי להשאיר את האגו בצד, באתי מאד פתוחה לקבל את מה שהוא רצה לתת לי והרווחתי. בתודות בסוף החוברת של האלבום אני כותבת לו שהוא בעצם בנה לי עולם. המוזיקה שהוא הכניס לשירים שלי, היא פשוט עולם חדש שאני לוקחת איתי לבמה. אני חושבת שבשמונה השנים שחלפו, פשוט לא היה לי משהו חדש להוציא החוצה או להגיד. אני מעדיפה לא לעשות אם אין משהו חדש ויוסי הכניס אותי לעולם החדש הזה, עכשיו אני אשמח להכניס אתכם". דנה ברגר תופיע בפסטיבל הפסנתר ב-6 בנובמבר, 22:30 באולם רקנאטי. לכל הפרטים על פסטיבל הפסנתר 2014

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ