אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הנינג’ה הישראלי ינצח את הקסאמים

בשביל חברה שאלימות זה המיינסטרים שלה, די מפתיע שלא צמחו כאן יותר סרטי נינג’ות. אבל אל תדאגו, הם כבר הגיעו לפסטיבל קולנוע דרום

תגובות

ביפן, דמויות הנינג’ה מזרות אימה באולמות הקולנוע מאז הסיקסטיז המוקדמים וצומחות כמיתוס מוביל בתרבות האסייתית. אבל מלבד הבלחה קצרה בסרט הבונדי “אתה חי רק פעמיים”, אפשר לומר שהמערב גילה אותן רק בשנות ה־80, כאשר (זהירות, זווית ישראלית לפניך) גולן גלובוס וחברת קאנון החליטו שמדובר בתחום קליל לעשות בו כסף כבד. גלובוס החל להפיק את סדרת סרטי “הנינג’ה האמריקאי”, שקיבעה את הז’אנר ואת הדמות היפנית העתיקה כטראש קולנועי קלאסי. איכשהו, זה לא עזר לה לכבוש את הלבנט.

» פסטיבל קולנוע דרום - הפרטים המלאים“יש רוצחים גם בתרבויות אחרות, אבל אני חושב שהנינג’ות הם הרוצחים הכי מפורסמים בהיסטוריה”, אומר רון פוגל, מומחה לקולנוע אסייתי, “כי כשאתה אומר נינג’ה אתה אומר משהו נורא אקזוטי, לא ידוע. נאמר על אותם רוצחים ומרגלים שכירים שהם יכלו ללכת על המים, לעצור את פעימות הלב שלהם לשעות שלמות ולהפוך לבלתי נראים באמצעות זריקת רימון עשן. זה תחום שרב הנסתר בו על הגלוי, ולכן זה נורא מצית את הדמיון. הקולנוע אוהב להתעסק בדברים האלה”. ג'יימס בונד בבית ספר לנינג'ות:

אבל לא הקולנוע הישראלי. למרות שמי ששיווקו את לוחם הגרילה חסר הרחמים לאמריקאים היו ישראלים ולמרות שנדמה שהיה אפשר לייצר אדפטציות מקומיות לא רעות לקווי העלילה הכלליים של לוחמי הצללים בשחור, לא נעשה בישראל ולו סרט נינג’ה אחד ששווה לזכור. אבל אולי כל זה עומד להשתנות.הרוצחים המפורסמים בהיסטוריה נראה שגם למחברי התוכנייה של פסטיבל קולנוע דרום הפריעה ההתעלמות הישראלית מהז’אנר הרצחני, והם בחרו להוקיר השנה את במאי סרטי “הנינג’ה האמריקאי”, סם (שמוליק) פירסטנברג. שם המשפחה שלו אמור לצלצל מוכר, גם אם אתם לא פריקים של חרבות – חני פירסטנברג, שחקנית בפני עצמה, היא הבת שלו. פירסטנברג, יליד פולין שגדל בישראל, נסע ללמוד קולנוע בארצות הברית אחרי ששירת בצה”ל, ובסדרת הסרטים שביים עיצב במידה רבה את תדמיתו האיקונית של הנינג’ה ואמנויות הלחימה בצד הזה של הכדור. במסגרת הפסטיבל, ולצד הקרנות של סרטיו, הכריזו במכללת ספיר על תחרות סרטוני נינג’ה ויראליים. יוצרי קולנוע צעירים הכינו גרסאות פרטיות משלהם לדמות הנינג’ה, משתדלים ככל יכולתם לשתול אותה במקום שבו לא דרכה עד היום – כאן ועכשיו. האם היא בכלל מתאימה לזה? רומן שמנוב, אחד המשתתפים בתחרות, יצר סרטון נינג’ה על טהרת האקשן נטול ההומור. לתפקיד הנינג’ה ליהק אישה (“נראה לי מעניין להכניס אישה יפה לדמות לוחמת, אין פה אג’נדה פמניסטית”, הוא מבהיר). הוא עצמו גדל על סרטי נינג’ה, אבל כיום משוכנע שהז’אנר לא תואם את התקופה: “הדור הזה גדל על דברים אחרים, וזה כבר נתפס כמטופש”, הוא אומר, “הם היו מבריקים רק בהתחלה”. למרות זאת, שמנוב מקווה לראות יותר מהז’אנר בקולנוע הישראלי, שלטעמו עודנו צר אופקים. “בקולנוע הישראלי יש בגדול רק ערבים ויהודים, דרמות מאוד כבדות”, הוא מנמק, “אין כמעט אקשן או קומדיות. הלוואי שיהיו כאן יותר נינג’ות”.הנינג'ה האמריקאי הראשון:“אנחנו מאוד מושפעים מאמריקה ומסרטי הנינג’ה שתפסו אותנו איפשהו בשנות ה־80, אבל עכשיו זה פאסה”, מסכימה ליטל מייזל, שיצרה את הסרטון הקומי “צייר לי נינג’ה”. דמות הנינג’ה של ליטל משחקת באפליקציית Draw Something, בעודה יושבת על אסלה. “ניסינו לחבר את הנינג’ה להיום, כי הז’אנר הוא מיושן ונוסטלגי. היום אנחנו בעידן של סופר גיבורים, אז הנינג’ה עבר מטמורפוזה לבאטמן, לצורך העניין”, היא מציינת.

*#