אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העורך הסודי של הסרטים המצליחים בישראל

תוך חמש שנים, חמישה מהסרטים שערך אסף קורמן העפילו לפסגת עולם הקולנוע של פסטיבל קאן. לקראת הקרנת "המשגיחים" בפתיחת פסטיבל קולנוע דרום קורמן מסביר את רזי ההצלחה, שלב ראשון בדרך לג'וב חלומות בתור העורך הצמוד של טרנטינו

תגובות

על אסף קורמן לא רואים. כשהוא מגיע באיחור קל לבית הקפה שבו נפגשנו, כולו טי שרט מהוה, מכנסי דגמ"ח וזקן בן חודש, עם תיק סטודנטים מרוט ועיניים מאירות, לא רואים עליו בכלל. לא רואים את אחד העורכים העסוקים והמצטיינים בקולנוע הישראלי בחמש השנים האחרונות שחמישה מהסרטים שערך (הראשון הוא סרט הגמר שלו "מותה של שולה" ), כבר ערכו ביקור נימוסין בפסטיבל קאן וחזרו מעוטרים בפרסים ובביקורות מעולות. כלת הים של קרן ידעיה הוקרן בפסטיבלים של קאן וטורונטו ונמכר להפצה בארצות הברית; את "משעולים" (בבימויה של הגר בן אשר) הגדיר לורן ז'קוב, מנהל תחרות "מבט מסויים" לשנת 2007 כ"סרט שאני לא יכול להפסיק לחשוב עליו", הנותנת (גם הוא של בן אשר) השאיר חותם של ממש בכל פסטיבל בו ביקר ואף זכה בפרס בפסטיבל ירושלים והמשגיחים (מה-12 ביולי בבתי הקולנוע) זכה לפני פחות מחודש בפרס איגוד הבמאים בקאן, וביום ראשון הקרוב (10 ביוני) יפתח את פסטיבל קולנוע דרום. » פסטיבל קולנוע דרום 2012 - כל הפרטים» המשגיחים - הפרטים המלאים» הנותנת - כל הפרטים ומועדי הקרנה"המשגיחים", סרטו הארוך הראשון של הבמאי מני יעיש, עוסק בצעירים שחזרו בתשובה ומחלטרים מבחירה כשומרי צניעות בבת ים. "אני לא כל כך מתעסק עם הפרסים" הוא מודה. "יותר מרגשות אותי הביקורות שהסרט קיבל בחו"ל. בגלל שאני כבר מכיר את המערכת ויודע איך הביקורות יכולות להיות קשות ועתידו של סרט יכול להיחרץ על בסיס הביקורות הללו, אז מאוד התרגשתי. פרסים זה נחמד, אבל הביקורת של וריאטי ("הופעת בכורה מבטיחה, פרובוקטיבית עם פונטנציאל חזק ונושא שחוצה את ההקשר הלאומי הספציפי") הייתה כל כך חיובית והביעה הבנה עמוקה של הסרט. זה דבר אדיר!".

לא היה חשש לשלוח סרט מקומי להחריד לתחרות הבינלאומית האליטיסטית של קאן? "האמת, הייתי המום ש"המשגיחים" התקבל לקאן. כבר בשלב העריכה הרגשתי שזו הפעם הראשונה שאני עושה סרט עם פוטנציאל קופתי מסחרי של ממש. הרגשנו שאנחנו עושים סרט מקורי ופנימי וזה מה שגרם לאנשים בחו"ל להתחבר ולהתרגש מהסרט. הם נחשפו לישראל הרבה יותר אותנטית והרבה יותר מסעירה מזו שהם קיבלו עד עכשיו. הסרט שבר את הסטיגמה על המקום הזה. פתאום הקונפליקט בישראל נראה הרבה יותר רחב מאיך שהוא הוצג עד עכשיו".המשגיחים - קטע מתוך הסרט:

איך היית מתאר את "המשגיחים"? "היתוך בין הרצינות של עג'מי לדברים שראינו בכלבת. הוא מחזיר קצת לסרטי הבורקס ומתכתב איתם. יש בו בדיחות נמוכות ודיבור שכונה שהוא לא תמיד ריאליסטי, כולל קרב אפי בין מרוקאים לטורקים. דיאלוגים שמני גדל עליהם וזה מה שהוא רוצה לכתוב. וזה זכה בקאן, את מבינה? מצד שני יש שם גם נושאים קשים ורגעים מאוד חזקים גם מבחינה קולנועית וגם מבחינת המהות שלהם. השילוב הרדיקלי הזה, הבורקס והרצינות, הוא אחד מהסימנים הבולטים של הקולנוע הישראלי הצעיר העכשווי". המופרעים של הספסל האחורי

קורמן, בן 30, נשוי לשחקנית והתסריטאית לירון בן שלוש ואב לילד בן שנה ותשע. הוא נולד בתל אביב ליוסף כרמון, שחקן ותיק בתיאטרון הקאמרי ותמי אשל, זמרת מדובבת ושחקנית. "גדלתי בבית מאד אומנותי ואני חייב להודות שהיה איזה שלב שחשבתי שאהיה שחקן ובאמת גם שיחקתי. אבל דווקא בגלל הבית שאני בא ממנו, לא רצו שאהיה שחקן. אבא שלי סבל מהמקצוע הרבה שנים. עם זאת, אני ממליץ לכל במאי או עורך ללמוד משחק. כשתלמידים שלי (קורמן מלמד במנשר – אב"ש) שואלים אותי איזה קורס העשרה הכי יתרום להם, אני מיד ממליץ על משחק והדרכת שחקנים. אני מאמין שהזמן שביליתי בחדרי חזרות בקאמרי ובצפייה באבא שלי הן שעות יקרות שסייעו לי להפוך לבמאי ועורך". מגיל צעיר הוא מדבב ("מדבב בטירוף! תיכנסי לאתר אישים ותראי!"), וגם מלחין. "האהבה שלי לקולנוע באה מתוך המוזיקה. נורא אהבתי לחבר תמונות למוסיקה ומאז אני מוסיקאי למגירה". את המופע של ציפורלה הוא מלחין כמעט עשר שנים. "יש לי המון שירים ואני מחכה לרגע שיהיה לי זמן לעשות איתם משהו. זה קלף שאני שומר קרוב לחזה".

איך הגעת להיות עורך קולנוע? "למדתי במנשר וסיימתי ב-2007, במחזור הראשון של בית הספר. משה מזרחי חיפש באותה תקופה עורך זול וטוב לסרט שלו "סוף שבוע בגליל", ואני הייתי בוגר טרי ותפרן ששיווע לעבודה. מאוד החמיא לי שהוא פנה אלי ונשאבתי לעריכה. זה משהו שתמיד הייתי טוב בו והייתה לי תשוקה אליו. אפשר להגיד שזה אחד התחומים היחידים בקולנוע שלעולם לא יהיה בו מיתון. אנשים תמיד יצטרכו עורך ויחסית אפשר להתפרנס מזה. התחלתי להחזיר חובות על סרט הגמר שלי, לעבוד ולהפנים שעריכה זה סטאז' מצוין לבימוי וגם כרטיס כניסה מצוין לתעשייה. מאז ערכתי שישה פיצ'רים וכעת אני נמצא בעיצומו של הפיצ'ר השביעי שלי".זה הספק מטורף בחמש שנים. איך אתה מסביר את זה?"אני זול!". יש הרבה עורכים זולים ורעבים בשוק"אני פשוט מקבל הצעות עבודה ולוקח אותן. כל הסרטים שלי קשורים זה בזה. משה מזרחי היה המורה שלי לבימוי והדרכת שחקנים. מיכל בת אדם, אשתו, ראתה את העבודה הטובה שעשיתי ולקחה אותי לערוך את "מאיה". בעבודה על "בנא" של ניב קליינר נכנסתי לראשונה לחברת טרנס פקס של מארק רוזנבאום. זו אותה חברת הפקות שהפיקה את "אור" של קרן ידעיה וגם את "המשגיחים". והגר (הגר בן אשר, יוצרת "הנותנת", אב"ש) ואני חברים מהיום הראשון של הלימודים במנשר. מכירה את המופרעים שיושבים בספסל האחורי ולא מקשיבים? זה אנחנו"."אין לי סגנון, ואני זול". "המשגיחים" מימין, "הנותנת" משמאל, אסף קורמן באמצע  אולי הפכת לקמע מזל עבור במאים שרוצים להגיע לקאן? "מי שייקח אותי לעבודה כדי לקאן עלול להתאכזב (צוחק) אין הבטחות ואין התחייבויות. זה לא תמיד עובד. זה באמת מדהים איך מתוך שבעה סרטים שערכתי שלושה הגיעו לקאן. אני לא יודע איך להסביר את זה. אני יודע שאנשים אוהבים לעבוד איתי ושאני מאוד נסחף לתוך העבודה, הייתה לי תשוקה עמוקה לכל סרט שעבדתי עליו. זה משהו שהכרחי לעבודה לדעתי.

"גם אין לי סגנון, זה ממש דגל שאני מנפנף בו. בתור במאי אולי כן, אבל בתור עורך כל סרט שאני עושה הוא החלפת מקצוע. אני שוכח את כל מה שידעתי עד עכשיו ומנסה להבין איזה סוג של דיאלוג נדרש מול הסרט ומול הבמאי. כל הסרטים שערכתי עד עכשיו שונים מאד במהות שלהם. קשה לנחש למשל שיש קשר בין 'הנותנת' ל'המשגיחים'". הגר בן אשר ואתה חברים מאד טובים שכבר רגילים לעבוד ביחד. מצד שני "הנותנת" הוא סרט קשה לצפייה בו הנרטיב לא תמיד ברור. לא מצאת את עצמך מתווכח בחדר העריכה גם כחבר וגם כעורך?"התחלתי ללוות את "הנותנת" כחבר של הגר ולא כעורך פוטנציאלי, למרות שלשנינו ברור היה שזה מה שיקרה. הייתי מאד מעודכן במה שקורה בסרט. במהלך העבודה על הסרט לא היה מתח כי זה מה שאנחנו יודעים לעשות, אבל היו חילוקי דעות בנוגע לחומר עצמו. אני מכיר אותה, הכרתי את החומרים והייתה לי דעה אישית עליהם ועל הקשיים והמורכבויות שבהם. כעורך ניסיתי כל הזמן לחשוב על הצופה ואיך הוא יקבל את זה, אבל בו זמנית היה לנו ברור שאנחנו עושים משהו מורכב שלא לכולם יהיה נוח איתו ואנחנו צריכים להתעקש עליו. עם הגר העבודה הייתה לפענח מה אנחנו עושים. הנחתי שזה סרט שלא יעשה יותר מעשרת אלפים צופים בישראל, ואם כן זה יהיה נס. אבל אני גם יודע שזה סרט שהרבה אנשים פה ובעולם חיכו לו ולסוג העשייה שלו. זה ארט האוס במובן הכי ראשוני שלו שמכוון לשפה ואסתטיקה ותפיסה חדשה של נרטיב. ידענו שיהיו דברים שיעצבנו, אבל הגר – וזה הדבר הכי חשוב בבמאי – מאוד בטוחה בעצמה".» הגר בן אשר לא מזייפת אורגזמותהנותנת - טריילר: על איזה סרט הכי נהנית לעבוד? "'המשגיחים'. הסרט הכי פאן שעשיתי. הגר ואני התפוצצנו מצחוק כל הזמן. אם היו רואים מה עשינו בחדר העריכה, 60 אחוז מזה היה להריץ דאחקות. אבל 40 האחוז הנותרים היו מול חומר גלם מאד מורכב והרבה שאלות קשות. ה"המשגיחים" העלה סוגיות מורכבות - המקום של הדת והאלימות והקשר בין השניים במקום שאנחנו חיים בו. אבל מני בא לעשות סרט אקשן, פאן. "המשגיחים" זה פאן מעל הכל. סרט שהוא אמנם לפעמים מאוד אלים, אבל גם מהנה לצפייה ויש בו המון צחוקים".

בדרך לטרנטינו בקריירה של קורמן רשומה פזילה אחת למדיום הטלוויזיוני כשהוזעק לביים את סדרת הטלוויזיה רביעיית רן, שגם בה שיחקה הגר בן אשר. "ברוב טיפשותי העדפתי לעשות קולנוע על טלוויזיה", הוא מודה, "למרות ששם זה כסף טוב יותר. כל פעם שהייתה לי אופציה לבחור בין השניים, בחרתי בקולנוע. עכשיו כשיש לי ילד אולי הייתי מחליט אחרת".

עבודה בקולנוע הישראלי יוצרת מצב של חרדה כלכלית?"בהחלט. גם נעשית עכשיו עבודה מדהימה בטלוויזיה. אולי אני אחזור לשם, אבל כרגע אני מאד מרוצה מהקולנוע הישראלי. יש לנו עכשיו הרבה בתי ספר שזה מצב גם נורא וגם נפלא. יש כל כך הרבה אנשים שיוצאים לשוק עם רצון אדיר לביים. מעטים מהם יצליחו להגשים את החזון שלהם, אבל יש להם את הכלים ללכת ולעשות את הסרט הזה. מני יעיש, אהרון קשלס ונבות פפושדו ("כלבת"), הם דוגמאות מעולות. אם היה פה בית ספר אחד ואליטיסטי כמו בדנמרק הם לא היו מתקבלים אליו, וגם אם כן הם לא היו עוברים את השנה הראשונה. הם מבשרי הבשורה ואנטי תזה למה ששלט פה עד עכשיו. במקביל, קולנוע נהיה הרבה יותר קל להפיק. באקלים שבו הקרנות מחלקות מעט כסף להרבה סרטים, אנשים הבינו שגם בתקציב הזה אפשר להגשים חלומות. "המשגיחים" צולם במשך 15 יום ובתקציב של סרט קצר. משגיחים מקרוב. קורמן (יושב מימין), ומני יעיש (עומד רביעי משמאל) בפסטיבל קאן. (צילום: Enguerran Ouvray)יש יוצרים שכבר משכו את תשומת ליבך? "אורית פוקס, ועמית עייני שמציג עכשיו בפסטיבל סרטי סטודנטים את My Twin' Sister is Stronger Then Me' הוא הטים ברטון הישראלי. אני מניח שהוא יקבל את הרבה הצעות בקרוב".יש קולגות שאתה מעריך? "אני מעריץ של יעל פרלוב שגם לימדה אותי, ושרי עזוז שערכה את "אור". היא אחת המורות שלי מבחינתי. עריכה הוא תפקיד מאוד נשי, זו עבודה לאנשים יסודיים מאוד, עם יכולת לשבת מרוכזים בדבר אחד לשעות ארוכות, שזו יכולת מאוד נשית במהות שלה. היכולת להעמיק במשהו בצורה יסודית, בסבלנות ובשקט. אני מת על זה". יש תפקיד עריכה שמחכה לך? "שמעתי שהעורכת של קוונטין טרנטינו נרצחה בפארק בשנה שעברה. זו שערכה את כל הסרטים שלו עד ממזרים חסרי כבוד. אם הוא מתקשר אלי, אני מגיע, כי אם יש עריכה טובה זה אצל טרנטינו. מקסימום אלמד לרוץ יותר מהר בפארק". פסטיבל קולנוע דרום 2012 - הפרטים המלאים

*#