אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מאחורי השירים: רותם אור מספרת על שירי האלבום החדש

השיר שנכתב במהלך הלימודים לתואר, העיבוד המחודש לשיר האהוב מפעם וההשפעות המוזיקליות והרגשיות של ביורק, Why?, The Books והבטא בנד. רותם אור עם הסיפורים מאחורי השירים

תגובות

לאחר שמונה שנות עשייה, מוציאה רותם אור את אלבום הבכורה שלה Hard Magic בו היא אחראית לכל המילים, הלחנים והכלים באלבום למעט שיר אחד. האלבום הוקלט ובושל בבית, בהפקה עצמית שלה ובעבודה מאומצת של כשנה. אור כותבת ומלחינה מגיל 16 ואת אי.פי הבכורה שלה הוציאה כבר בגיל 18 תחת חסותו של לייבל האינדי המיתולוגי פאקט. מאז ועד היום הרבתה לשתף פעולה עם הסינגר-סונגרייטר עמית ארז, הן בהופעותיו והן כזמרת אורחת באלבומיו. היא שיתפה פעולה גם עם איש הבייסמנט עמרי לוי, חידשה בעברית את לאונרד כהן (“אחד מאיתנו איננו טועה” בפרויקט שיר זר של השרת העיוור) ואת טום ווייטס (“טיפה קטנה של רעל”). לכבוד צאת האלבום ולקראת הופעת ההשקה שתיערך ב-24.5 בתיאטרון תמונע, סיפרה לנו אור את המחשבות והסיפורים מאחורי שירי האלבום החדש.» רותם אור בהופעה - כל הפרטים

מצבי תודעה משתנים: Secret Particles רותם אור: "המוח האנושי מסקרן אותי. בתור הדבר הזה שמתווך את כל מה שאנחנו רואים, חווים, מרגישים וחושבים - הדבר הזה שהוא בעצם 'אנחנו' - מוח הוא איבר די מרתק. השיר הזה, כמו מספר שירים נוספים באלבום, נכתב בזמן הלימודים האקדמיים שלי באוניברסיטה העברית בירושלים, שם למדתי מדעי המוח לתואר ראשון. עבודת הסמינר שלי בסוף התואר הייתה בנושא השפעת חומרים פסיכואקטיביים על החוויה הסובייקטיבית, ועל התודעה. חלק מהמילים בשיר הזה קיבלו השראה ישירה מהנושא. המעבר הלא מורגש בין מצבי תודעה שונים, השינוי הבלתי פוסק שמייצר למעשה את העניין, את הסיפור ואת היופי, והבנה שהמצב היציב הוא למעשה המצב הדינמי. מחשבות על דברים כאלה, מעוררות בי רגשות אוקיאניים חזקים כל פעם מחדש. ואז אני חוזרת למציאות, ואני הולכת ברחוב, ואני רואה אנשים, ומכוניות, ורמזורים. דברים ארציים כאלה, יומיומיים. מה עוד אפשר לעשות חוץ מלכתוב על זה שיר?"

מחווה לבטא בנד: Dear Sir "השיר הזה מתאר מערכת יחסים שלא הייתה אמורה להיות, ואת יחסי כוחות המשונים שהיא יוצרת. במערכת היחסים הזאת, יש תחושה כללית של משחק, שלא ברור מי מנצח בו ואיך, והחוקים היחידים שפועלים בה הם חוקי הטבע - כאשר מישהו הוא 'יותר' ממך, ואתה נמשך אליו, בשאיפה לאיזון. השיר הזה הוא גם זמן טוב לציין שאני מאוד אוהבת מוזיקה, בתור מאזינה. השורה של ביורק 'my headphones saved my life' היא אחת ממנטרות גיל ההתבגרות שלי, והאהבה למוזיקה היא המקור לעשיית המוזיקה שלי. השיר הזה נכתב בתקופה בה הקשבתי הרבה לבטא בנד, והמילים הראשונות בשיר הן סוג של מחווה לשיר האלמותי שלהם 'dry the rain', שעד היום מעורר בי תחושה חזקה של דיסוננס חיובי בין המוזיקה המאז'ורית לבין התחושה העגמומית שהמילים שלו מעוררות. שם השיר נולד בעקבות האזנה לאלבומה של קאט פאוור, 'dear sir'".

השפעת חומרים פסיכואקטיביים על החוויה הסובייקטיבית. אור (צילום: אלה אוזן) בחזרה לספר השירה של אודן: Untitled "מילות השיר הזה נכתבו על ידי המשורר הבריטי-אמריקאי וו. ה. אודן. מצאתי את ספר השירה של אודן, The Age of Anxiety, בבית הוריי כשהייתי בת 16 בערך, והלחנתי אותו אז. השיר הופיע לראשונה ב-EP שלי שיצא ב-2003. החלטתי להקליט אותו שוב ולתת לו עיבוד מחודש, כי אני מאוד אוהבת אותו, והרגשתי שההקלטה הקודמת שלו לא עשתה עמו חסד. כשהלחנתי אותו אז, עוד לא הכרתי את מיסטר באנגל של מייק פאטון, אבל אחרי ההיכרות עם המוזיקה שלהם, אני יכולה להגיד שהם בהחלט השפיעו על העיבוד המחודש, עם מעבר בין משקלים מוזיקליים שמתבטא גם בשינוי הסצנה והנוף המוזיקלי כולו, וניגודים חזקים של קלילות וכובד שמשחקים זה לצד זה".

*#