אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ראיון: תומר שריג במבט הומוריסטי על התנ"ך

הוא לא בדרך לחזור לתשובה, אבל יש לו משיכה בלתי מוסברת לעלילות התנ"ך. בפסטיבל צו קריאה שנפתח בסוף השבוע האחרון תומר שריג החליט להשתעשע והפך את סיפור יונה הנביא למיוזיקל

תגובות

זו השנה השביעית לקיומו של פסטיבל צו קריאה, שמטרתו לעודד כתיבת מחזאות ישראלית מקורית, והוא מתמקד במילה הכתובה, המשמשת קשר בלתי אמצעי עם הקהל. "העולם שלנו משתנה", אומר אורן דולפין, המנהל האמנותי, "ובכל זאת התוכן הוא עדיין המלך. סיפור טוב הוא סיפור טוב". במסגרת תחרות המחזה המבטיח בפסטיבל יוקראו שישה מחזות מקוריים, שנבחרו מתוך 60 שהוגשו: "7", מותחן ישראלי ברחובות גלזגו מאת רענן פז; "הנוכלים", דרמה משפחתית שבה המציאות עולה על כל דמיון מאת רקפת גרוס; "המחלקה" מאת שי אזולאי, המוגדרת "סאטירה צה"לית שלא לוקחת שבויים"; "היריקה", המתאר חוויה אישית מכאיבה, מאת גדעון רייכר; "עשה זאת בעצמך" מאת עמית ארז, המבוסס על סיפור אמיתי; ו"בדרך לנינווה" מאת תומר שריג.» צו קריאה 7 - כל הפרטים» גדעון רייכר: "אני תמיד ער לחוסר צדק"שריג הוא סופר ותסריטאי. "אני איש של מילים", הוא אומר, "לפעמים זה מתבטא בספרות, לפעמים בתסריטאות ולפעמים בתרגום ועריכה. אני עושה כל מה שקשור למילים". הוא בוגר בית הספר לתסריטאות של עידית שחורי, הוציא ספרי ילדים רבים, וכן כתב תסריטים לתוכניות טלוויזיה ומחזות.סיפור יונה כאופרת רוק "בדרך לנינווה" מבוסס על הסיפור התנ"כי של יונה הנביא. אלוהים מחליט להעניש את נינווה, עיר ענקית ומושחתת, נהנתנית וחסרת מוסר, והוא שולח את יונה הנביא למסור לתושבי העיר את הבשורה. יונה קם ובורח, ויוצא במסעו אל עבר הלא נודע. את המחזה מביים דורי בן זאב, המוזיקה מאת אורי הנדל, ומשתתפים דורי בן זאב, ערן בן זאב, אברהם הורוביץ, שרון פרידמן, עזר קלמוניץ' ואהובה קרן.איך הגעת לסיפור הזה?"לפני כמה שנים לקחתי על עצמי פרויקט גדול של כתיבת סיפורי התנ"ך בחרוזים. הסיפור של יונה הדליק אותי במיוחד, כי חשבתי שיש שם משהו אחר ומיוחד. אני אוהב את הסיפור ואת הדמות של יונה – אין בכל התנ"ך נביא כזה רשלן, עצלן, חסר אחריות וכל כך אנושי. הוא נראה לי הישראלי האולטימטיבי. כשסיימתי לכתוב את סיפורי התנ"ך חזרתי אליו, והדבר הראשון שיצא היה אופרת רוק שכללה 40 שירים. זה לא היה מספיק קומוניקטיבי וחיכה במגירה כמו דברים אחרים שלי. עכשיו הגשתי את זה לפסטיבל, למרות שידעתי שזה לא בדיוק הפורמט, אבל הדרמטורגית הנפלאה האמינה בזה וביקשה ממני להפוך את זה למחזה מוזיקלי".מפעיל סאונד ולא מביע דעה על הבימוי. שריג ושאר המחזאים (צילום: ברני ארדוב)אתה עוסק במגוון סוגי כתיבה. מה ההבדל בין כתיבת ספר לכתיבת מחזה או תסריט?"נתחיל מהמשותף – אני חייב ליהנות ממה שאני עושה. מעבר לזה, בכתיבה לילדים, למשל, אתה מניח את הציניות בצד. המבנה של הכתיבה לספר הוא שונה – אתה יודע שמה שתכתוב הוא מה שיגיע בסוף אל הקורא. הדיאלוג ישיר. בכתיבת מחזה או תסריט הטקסט יעבור עוד הרבה ידיים וגלגולים עד שיגיע אל הקהל".בנינווה יש חיבור מעניין עם דורי בן זאב. איך נוצר הקשר עם האיש והאגדה?"חיפשתי במאי להצגה שלי, והיו כמה במאים שלא רצו להיכנס לזה כי זה מחזה מוזיקלי. לילה אחד חלמתי שאני יורד במדרגות בבניין בירושלים ודורי בן זאב רץ אחרי. לא ראיתי אותו, רק שמעתי את קולו. קמתי בבוקר וידעתי שזה הבמאי שלי. יצרתי איתו קשר, שלחתי את החומר, ומהר מאוד הוא סימס לי שהוא קורא ונהנה, ושיש לו את הקאסט המתאים בראש. הוא נכנס לזה עם האנרגיה העצומה שלו, והכל התחיל לקרות".איך מתנהלות החזרות?"כשהתחילו החזרות מצאו לי תפקיד טכני, מפעיל הסאונד, וכך ניטרלו אותי מלהביע דעה על תהליך העבודה, כי אני עסוק בלהכניס את קטעי המוזיקה בקיו הנכון על פי המחזה".הסיפור של נינווה הוא סיפור טראגי, ואתה הפכת אותו למיוזיקל."בתנ"ך יש סיפורים מדהימים, אבל מה שחסר לי שם הוא הומור. הכתיבה שלי היא קומית, ולקחתי על עצמי משימה גדולה, להכניס קצת הומור. העיבוד שעשיתי הוא קומי אירוני. נכון שזה נגמר בטרגדיה, אבל בדרך לשם יש הרבה דברים קומיים ואירוניים".אי אפשר לברוח מאלוהים הפכת את יונה לאיש עסקים?"הוא לא איש עסקים, זה התירוץ שהוא נותן כדי להצדיק את בריחתו מאלוהים. יונה שלי הוא ממש להפך – הוא אנטי גיבור שלא יכול לבצע את המשימה שנותנים לו ומנסה לברוח ממנה. הטרגדיה היא שהוא לא יכול לברוח מזה, הוא מבין שהוא לא יכול לברוח מאלוהים ונאלץ לבצע את המשימה".חלמתי שאני יורד במדרגות בבניין בירושלים ודורי בן זאב רץ אחרי (צילום: מוטי קמחי)מה עוד אתה עושה בימים אלה?"כתבתי תסריט ל'ארמון החול' - סרט אנימציה שאושר להפקה, ועכשיו מתחילים לעבוד על הדמויות. אני עובד על תסריט נוסף שנקרא 'אם ננעלו', שמספר על שומר בקבר של צדיק שפיתח שיטה מיוחדת לשדך רווקים ורווקות שמגיעים לקבר כאילו בברכת הצדיק".אתה מתמקד בנושאי יהדות ותנ"ך."לא כל הזמן, אבל אין ספק שיש לי משיכה לסיפורים האלה, ודווקא מנקודת המבט של מישהו חילוני ושלא בדרך לחזור בתשובה. ההתבוננות בעולם הזה מבחוץ מרתקת אותי".דיברת על המרחק שבין המחזה שאתה כותב למה שמוצג על הבמה. למה אתה לא מביים?"אני לא רואה את עצמי כבמאי. עד היום התרכזתי בכתיבה ויש בזה משהו נוח. אתה כותב, משחרר ועובר הלאה. אבל יש לזה מחיר, אם אני רוצה שהחומרים שלי יבוצעו בדיוק כמו שאני רוצה, אולי אני צריך לחשוב על בימוי. הדיאלוג שלי עם דורי כבמאי הוא דיאלוג מצוין. יש לו חושים מחודדים ורגישות עצומה לשפה, לקצב ולמוזיקה. אני סומך עליו, וכשיש לו הערות אני שמח לקבל אותן".

בדרך לנינווה - צו קריאה 7צוותא, ה'-שבת 31.1-29.3, 50 שקל.

*#