אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מאחורי השירים: ערן צור חוזר ל"פרח שחור" של כרמלה גרוס ואגנר

מהזכרונות מבית אבא בחיפה דרך ההכרות עם השירה של יונה וולך ועמליה זיו ועד ההשראה ההומו אירוטית מקבוצת בני יהודה בכדורגל. לקראת האיחוד של "כרמלה גרוס ואגנר", ערן צור נזכר בשירי "פרח שחור"

תגובות

גבריות אחרת, אאוטסיידריות ופתיחות מינית - כרמלה גרוס ואגנר לא עשתה חיים קלים לאוזן הישראלית. השירים שהולחנו ברובם על באס, היו בנויים על הקצב הפנימי הייחודי של ערן צור, והטקסטים שאבו השראה, במישרין או בעקיפין, משירה. ב-91' יצא אלבומם הראשון, "פרח שחור", שסיפק אלכימיה פופית של שירה חושפנית עם מקצבים ומלודיות מדבקות. בימים אלו הם חוזרים לסיבוב הופעות איחוד עם ההרכב המקורי הכולל את צור, אורי פרוסט (גיטרה), אורי בלק (תופים) ואבשלום כספי (קלידים). לרגל פתיחת סיבוב הופעות האיחוד של כרמלה גרוס ואגנר, סיפר לנו צור על תהליך כתיבת השירים באלבום:  » כרמלה גרוס ואגנר בהופעה - כל הפרטים

המנון הלהקה: כרמלה גרוס וואגנר "השיר שבזכותו קמה הלהקה. הוא היה הראשון שנוגן בחזרות. תכף ומיד הוא בלט כמעין המנון. הטקסט מדבר על גלריה קטנה של טיפוסים מהקריות של שנות ה-70. למרות שעברו 20 שנה מיציאת השיר, והמאה התחלפה, עדיין תענוג לומר בבית השלישי – 'היום הם אנשים במאה ה-20'."

בזכות המצלול: פרפרי תעתוע "המילים נכתבו על אהבה של בחור לאישה. אהבה מציאותית-דמיונית, בקיצור - תעתוע. חשבתי אז על צלצול השפה עברית, חיפשתי מילה בת שתי הברות זהות - פרפר. כשאומרים את המילה הזו - מיד מתנגנת מוזיקה".

החברות עם עמליה זיו: תמונה אימפרסיוניסטית"כשפגשתי במקרה את הבחורה שכתבה את המילים לשיר הזה, היא אמרה לי: 'אתן לך את מספר הטלפון שלי, אבל שתדע - אני לא אוהבת בנים'. בכל זאת לקחתי את המספר והתקשרתי, ומאז החלה הידידות שלי עם עמליה זיו, החתומה על הטקסט הזה. רציתי שהיא תשאר קרובה אלי אז הלחנתי שיר שלה. והוא הפך להיות הלהיט הכי גדול שאי פעם הלחנתי".

מציאות של אוננות: עד תודבר המחלה "הימים בהם נכתב השיר הזה היו ימי הפחד הגדול מאיידס. עוד לפני הקוקטיילים למיניהם. השורה: 'כמו קקה ופיפי- מטיל שפיכי' - באה להדגיש את פעולת האוננות כצורך בסיסי ויומיומי, ואם כתבתי ככה אז כנראה שזו הייתה המציאות שלי באותו הזמן".

מיקס בין הקריות לוורשה: החבר של המשוגע " אבא שלי תמיד אמר שכשהוא ברח בפולין הוא בקושי נתקל בנאצים. האיכרים הפולנים הם אלה שמהם הוא סבל. יש בשיר רצון להתאחד עם האב ועם עברו, אותו אב שאיבדתי שנים ספורות לפני הכתיבה. הפרידה ממנו עדיין הייתה בתהליך. החבר של המשוגע זה אני. והמשוגע? זה חבר שהכרתי בקריות, הוא הלך והדרדר עד אשפוז. בשיר הוא נמען נסתר".

הומו-ארוטיות בכדורגל: רטוב וחם "קבוצת בני יהודה ניצלה מירידה לליגה הארצית בשנת 1990. ראיתי תמונה בעיתון שבה הם מצולמים כשהם שותים שמפנייה בחדר ההלבשה, עירומים כמעט לגמרי. חשבתי כמה הומו-ארוטית התמונה הזו וכמה היא מנוגדת ליחס של הכדורגלנים והאוהדים להומואים - הקללה הקשה ביותר שאפשר לקלל בה מישהו, מבחינתם. בית"ר היא כמו סמל לגבריות מצ'ואיסטית. כשהדובר בשיר מוותר על גבריותו בעודו חוגג עם גברי, הוא שר: 'ביתר ירדה לליגה א...'"

עברית מיוחדת: בגן שלך"יש משורר פרסי מהזמן העתיק בשם רבינדרנת טאגור, ממנו הושפעתי בכתיבה של 'בגן שלך'. הטקסט הזה הוא הניסיון הראשון שלי עם עברית מיוחדת, הדומה לשירי ביאליק - 'הכניסיני ויחם..'. בחלק השלישי של השיר אני אומר: 'יונה פתח לי את הגן', ומתכוון גם ליונה וולך שפתחה לי את גן השירה, וגם לשמו של סבי שאותו לא הכרתי – יונה".

בין אמא לחברה: עלבון"השיר הזה צמח וגדל מאוד אחרי שיצא לאור. אף פעם לא חשבתי שאנשים כה רבים יבקשו דווקא אותו. וזה בגלל שהצבעים שלו אפורים והוא שיר כואב וכועס. הטקסט מדבר על פחד מעזיבה, על הדמיון בין הבחורה שאותה אתה רוצה לשווא, לבין האימא שלך. על הצורך הכפייתי לחזור על דפוסים שבהם אתה דחוי. ועל זה שמצב נפשי של עלבון, בחסות דמדומי השחר העולה, יכול להפוך למוחשי ומוצק, משהו שאפשר ממש לראות אותו נח במרכז החדר".

קשרים בקהילה: עדות + נשים כותבות שירה "שני הטקסטים גם הם נכתבו בידי עמליה זיו שקשורה לקהילה הלסבית. כשקראתי אותו לעצמי לראשונה בקול רם, התפעלתי מהיופי של תאור היחסים בין שתי הנשים. מיד ניגשתי לבס ומצאתי משפט מוזיקלי חוזר, שהפך לרקע לקול שאומר/לוחש את המילים בקול נמוך. בהקלטה ביקשתי מקורין אלאל, שהייתה מפיקת האלבום, לומר בית מתוך השיר. זה הפך לאחד הרגעים הקסומים באלבום".

חינוך בין בתי הזיקוק: חנוך מחנך "שיחקתי סטנגה עם חבר ברחוב יחיעם בקרית ביאליק. פתאום אח שלו בא ואמר משהו על כך שלאבא שלי הייתה התקלות אלימה עם אחד מתלמידיו. עד היום אני לא יודע אם היה או לא היה, אבל כשניסיתי לכתוב עלה לי הזיכרון העמום הזה, וממנו עשיתי שיר. בית הספר המוזכר בטקסט אכן עמד בתוך המתחם של בתי הזיקוק בחיפה, ואבא שלי אכן ניסה ללמד שם ספרות. בדיעבד אני יכול להבין את תסכולו. הרי זה היה בית ספר שמכשיר תלמידים להיות פועלים ומנהלי עבודה במפעלים הסמוכים. אבא ניסה לדבר איתם על עגנון ובשביס זינגר..."

קאבר שהפך ללהיט: נשל הנחש"השיר הזה הוא יוצא דופן באלבום. התבקשתי לשיר אותו עבור הסרט "שורו" של הבמאי שבי גביזון. יחד עם הצלחת הסרט הפך הביצוע הזה, לשירו של מאיר אריאל, ללהיט. היה צורך להוציא את השיר באלבום, כדי שלאנשים תהיה דרך לשמעו (טרום ימי המוזיקה ברשת). לכן הוא מצא את מקומו באלבום הזה. עד היום אני אוהב לשיר את השיר".

גדילתם של עשבים שוטים: פרח שחור "השיר הזה הוא אחד משיאי העבודה המשותפת עם יובל מסנר, הוא מלחין ואני כותב. הוא הלחין שירים נוספים באלבום, אבל פרח שחור הוא מיוחד. גרתי אז בקומת קרקע, הייתה לי מרפסת קטנה, ועם הקפה של הבוקר ליוויתי כמה עשבים שוטים בגדילתם. זה עשה לי חשק לכתוב שיר טבע".» כרמלה גרוס ואגנר בהופעה - כל הפרטים

*#