אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"עושים את המהפכה עם הרגליים"

עונת המופעים החדשה של בת־שבע מציגה תוכניות מבטיחות. דינה אלדור, מנהלת הלהקה, נאבקת על העתיד ומתרכזת בהווה

תגובות

עונת המופעים 2011–2012 של להקת בת־שבע תיפתח בדצמבר עם יצירתו האחרונה של אוהד נהרין, שדה21, שהועלתה במאי השנה. בסוף דצמבר יועלה ערב המורכב משתי יצירות חדשות: אחת של הכוריאוגרפית יסמין גודר, שיוצרת עבור הלהקה בפעם הראשונה, והשנייה של כוריאוגרפית הבית שרון אייל. במרץ יעלה ערב משותף של נהרין ואייל לאנסמבל בת־שבע. נהרין יעלה מחדש את "טאבולה ראסה" למוזיקה של ארוו פארט, ושרון אייל וגיא בכר יציגו עבודה חדשה. זה שנתיים משמשת דינה אלדור מנהלת הלהקה, וזאת לאחר שהיתה אחראית על פיתוח הסיורים הבינלאומיים של הלהקה מאז 1992. אלדור היתה שותפה להבאת שורה ארוכה של מופעים, בין השאר של להקת הבלט המלכותי מלונדון, להקת הבולשוי, סנקאי ג'וקו, DV8 ובית האופרה של ליון עם מאגי מאראן.ברפרטואר העונה החדשה יש עבודה של יסמין גודר."הזמנו אותה ליצור עבודה לכמה מרקדני הלהקה. בשנים האחרונות העלינו יותר יצירות של שרון אייל, שגדלה והתפתחה בלהקה, אבל הפנייה ליסמין היא לא דבר חריג. גם בעבר הוזמנו עבודות מיוצרים אחרים. חשבנו שיהיה מעניין לעשות ערב שיש בו עבודות של שרון ושל יסמין. זה היה תהליך מרתק עבור הרקדנים, וזה מאוד משמעותי אצלנו. נכון שהתוצאה הסופית והיצירה הן בלב העשייה שלנו, אבל בראש ובראשונה מעניין אותנו התהליך שהרקדנים עוברים, ואני חושבת שגם ליסמין זה היה תהליך מעניין".איך את בונה עונה?"זה תהליך מענג, כי יש הרבה שכבות שנבנות זו על זו ובתיאום. בשלב ראשון אנחנו מסמנים את תהליכי היצירה, כי זו ליבת העשייה שלנו. אנחנו מסמנים את הסיורים הבינלאומיים, כי הם קבועים זמן רב מראש, ואז אנחנו חושבים מה אנחנו רוצים להעלות. חשוב לנו בכל עונה להעלות גם דברים מהרפרטואר הקיים של הלהקה; אנחנו מאמינים שכדאי לראות גם יצירות מוקדמות יותר כי תמיד זו חוויה חדשה לגמרי. כשמעלים עבודות שהן חלק מהרפרטואר עובדים עליהן שוב בסטודיו, מוסיפים להן שכבות. יש רקדנים אחרים וגם הצופה נמצא במקום אחר מזה שהיה בו. מחול הוא 'אמנות הרגע החולף', ובכל פעם שאתה רואה מחול אתה רואה אותו באופן חדש"."התחום הכי משגשג, עם הכי מעט תקציב" בתוכניות של 2011 אין עבודה חדשה של אוהד."נכון. יש איזה ריתמוס טבעי. אוהד יצר את 'שדה21', ועכשיו שרון ויסמין יוצרות דברים חדשים. אנחנו מעלים שוב את 'טאבולה ראסה', ולצורך זה אוהד נכנס שוב לסטודיו עם הרקדנים".את מנהלת אופרציה גדולה עם הרבה מחויבות. "זה מאוד לא קל כלכלית. אנשים נוטים לחשוב שבגלל שבת־שבע היא גדולה ומובילה ומופיעה בחו"ל אז היא עתירת תקציב, ולא כך הוא המצב. אנחנו מתמודדים, כמו כל גופי התרבות וכמו כל יוצר אחר בתחום המחול, עם מלחמת הישרדות יומיומית. ההתייקרויות במשק משפיעות גם עלינו, בעוד שהתמיכות הממשלתיות לא גדלו ואנחנו מתעקשים להישאר ברמת מחירים סבירה כדי שהעבודה שלנו תהיה נגישה לקהל. אנחנו גם מתעקשים להתמיד בסטנדרטים שלנו מבחינת תנאי השכר של הרקדנים, התנאים הספורטיביים והרווחה שלהם. אנחנו מתנהלים בצניעות ומתעקשים לשמור על רמה גבוהה בקנה מידה בינלאומי, ואני חושבת שבכך העמדנו סטנדרט לכל עולם המחול בארץ".המחול הישראלי מאוד נחשב בעולם, אבל היוצרים מתמודדים עם חוסר מקום וחוסר תקציב."זו באמת בעיה. המחול מקבל הכי מעט תקציב בעוד שזהו התחום שהכי משגשג: יש בו עשייה מרגשת והוא מביא לישראל מוניטין בינלאומי. ממש בימים אלה הקמנו פורום של יוצרי המחול, שפונה לשרת התרבות ומבקש ממנה לעשות צדק עם התחום שלנו".לא כל שנה חייבים יצירה חדשה של נהרין. "שדה 21" (צילום: גדי דגון)למה אתם פועלים בדימונה?"בשנה שעברה היינו בדימונה פעם ראשונה בהופעה, ותגובת הקהל היתה מדהימה. עבדנו שם עם פרטנרים מקצועיים מקומיים והיה מוצלח, ורצינו לעשות משהו קבוע. אנחנו משתפים פעולה עם בית ספר לתיאטרון, עושים הופעות בבתי ספר ומופעים לקהל הרחב. בסופו של דבר זה יעודד צפייה במופעי מחול וגם יעודד כישרון מקומי. זה מה שעושה את המחול נגיש, פשוט ואפשרי לכולם, אבל אלה תהליכים שלוקחים הרבה זמן".מערכת ההפעלה של הגוף חוץ מלרקוד אתם עושים עוד פרויקטים. מה זה גאגא?"גאגא היא שפת התנועה שאוהד נהרין פיתח בעשור האחרון ושמשמשת היום שפת האימון היומיומית של שתי הלהקות. היא כמו מערכת הפעלה של הגוף, ולכן היא רלוונטית גם לרקדנים וגם לאנשים שלא עוסקים במחול. היא זמינה ואפשרית. לא צריך להיות רקדן כדי לעשות גאגא, ליהנות ולהפיק מזה תועלת. השפה הופכת יותר ויותר לנחלת הכלל והתעורר צורך במורים, לכן פתחנו קורס גאגא. יש לה ביקוש בעולם, והיא הגיעה גם לאוניברסיטת הרווארד, לג'וליארד ולכמה מוסדות ביפן".פרויקט נוסף הוא "רקדן בקהילה", שעושים אותו מדן ועד אילת וגם בכפר יאסיף."הרעיון הוא לנסות להגיע לאנשים שרוצים לטעום את בת־שבע אבל הריחוק הגיאוגרפי מקשה עליהם, והוא התפתח במקומות שהיו לנו בהם קשרי עבודה אותנטיים. למשל, בכפר יאסיף יש סטודיו שמנהלת ראבעה מורקוס. זו מגמת מחול של משרד החינוך - היחידה במגזר הערבי. באילת יש אולפן מחול אזורי שלומדים בו ילדים ונוער. רקדן שלנו נוסע פעם בשבוע ומעביר שיעור מחול. זה מאפשר ל־30 תלמידים באילת, 20 תלמידים בכפר יאסיף ועוד כמה עשרות ברחבי הארץ ללמוד איתנו. פעם או פעמיים בשנה הם באים אלינו ליום שלם". יש לבת־שבע להקת מחול צעירה, אבל אתם ממעטים לחבק כוריאוגרפים צעירים."אוהד הוא הצעיר והחדשני מכולם. חד משמעית. שרון היא פורצת דרך ויוצרת מדהימה. והרקדנים הצעירים – חבל על הזמן. התברכנו. המטרה המוצהרת של האנסמבל היא לפתח כישרון צעיר וקהל צעיר. לאודישנים מגיעים מאות מצטייני בתי ספר למחול מכל העולם. האנסמבל עושה חצי מהמופעים שלו לקהל צעיר בפריפריה, מדן ועד אילת, ואני אומרת שזה ממש שירות לאומי, שהם עושים את המהפכה ברגליים שלהם. הם מגיעים להישגים מדהימים. חלק גדול מהיוצרים הבולטים בארץ הם בוגרי האנסמבל".מה החזון שלך כמנהלת הלהקה?"זו שאלה ששואלים הרבה, וזה לא שאני לא חושבת קדימה, אבל אני באמת מאמינה במשמעות העשייה של ההווה. אני רוצה שנמשיך להיות בית יצירה פורץ דרך כמו שאנחנו ושנמשיך לעסוק במהות המחול ברמה הכי גבוהה".

*#