אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"מולי סוויני": מאתגרת מדי עבור הקהל הישראלי

רוב צופי התיאטרון המקומיים לא הורגלו לסוג הקשב שדורשת הצגה קשה, מנוכרת ומאתגרת כמו "מולי סוויני". מי שיכול לה, לעומת זאת, יזכה לחוויה עמוקה ומספקת

תגובות

ההצגה מולי סוויני מתרחשת רחוק מכאן, באירלנד. היא גם נשארת מרוחקת. היא לא עוסקת בדילמות רגילות של בני אדם רגילים. הסגנון שלה מנוכר, מה שמצריך סוג שונה לגמרי של קשב. למי שמסוגל לקשב מהסוג הזה, הגמול הוא עצום.מולי סוויני - מועדי הצגה

השאלה שפותחת את הדיון הפילוסופי בעניין היא האם עיוור, שמכיר את ההבדל בין קוביה לכדור דרך חוש המישוש, יצליח להבחין ביניהם, הפעם בלי לגעת, אם ייפקחו פתאום עיניו. התשובה היא, לרוב, לא. המתח הדרמטי שמניע את העלילה נסוב אמנם סביב סיכויי ההצלחה של הניתוח והדרך בה תתמודד מולי עם המציאות החדשה שתתגלה אל מול עיניה, אבל ההתרחשות הקונקרטית ממילא לא מהווה את מרכז הכובד של ההצגה.לא המרכז של ההצגה. אורית גל ב"מולי סוויני" (צילום: ויטלי פרידלנדר)

הדבר הראשון שלוכד את תשומת הלב הוא הסגנון המיוחד של הכתיבה והבימוי. זוהי הצגה קאמרית, בה משחקים בסך הכול שלושה שחקנים (וסטטיסט) שלא מתקשרים אחד עם השני. בעצם, מבחינה צורנית, ההצגה היא נסיונית כמעט: שלושת הדמויות ממוקמות בשלושה קצוות של הבמה. האשה, מולי סוויני, אומנם עומדת באמצע הבמה, אבל משקלה הרגשי בעלילה לא עולה בהרבה על זה של הרופא או של בעלה, פרנק סוויני. שלוש הדמויות מספרות את הסיפור במקביל, לפעמים ממש בעת ובעונה אחת, במונולוג ארוך, שנחתך רק על ידי דמות אחרת, לעיתים כמעט באלימות. הסגנון המונולוגי (אחד מהמאפיינים הבולטים במחזותיו של בריאן פריל) מעצים, כמובן, את תחושת הניכור - וביחד עם הבחירה בתבנית ה"ראשומון", זה הופך את "מולי סוויני" להצגה מיוחדת בה במרכז נמצא הסיפור ולא מולי או דמויות אחרות.

צריך הרבה אומץ כדי להעלות הצגה מהסוג של "מולי סוויני" ועל כך מגיע לתיאטרון החאן ציון לשבח. זוהי הצגה מאתגרת ותובענית, שדורשת סוג שונה לגמרי של קשב ממה שהקהל בארץ מורגל לו. התוצאה היא הצגה מטרידה, במובן החיובי של המילה. זהו מפגש מטריד, קצר וחד פעמי, בין שלוש דמויות תלושות שהגורל מספק להן הזדמנות לצאת מהבדידות. בניגוד להצגות שבטח יהיו פופולאריות יותר, היא לא מספקת נחמה בדמות צפייה משותפת בחיים של אחרים.מולי סוויני - מועדי הצגה

כתבות שאולי פספסתם

*#