אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חדשות האמנות: גלריה שלוש עוברת למשכנה החדש

גלריה שלוש עוברת למשכן חדש, תערוכת רישומים של מיכאלאנג'לו נפתחת בווינה ואמנים ישראלים מצליחים מעבר לים

תגובות

בעוד שבועיים ייפתח משכנה החדש והמורחב של גלריה שלוש ב"בית התאומים" ההיסטורי ברחוב מזא"ה בתל אביב. גלריה שלוש, המייצגת אמנים ישראלים ובינלאומיים, נוסדה ב-1985 על ידי נירה יצחקי בנוה צדק ומאז 1989 פעלה בחלל תת-קרקעי ברחוב חיסין בעיר. במיקומה החדש עומדות לרשות הגלריה ארבע קומות הבניין בשלמותן, בשטח תצוגה כולל של יותר מ-600 מ"ר, ובכך תיהפך כנראה לחלל הפרטי הגדול ביותר להצגת עבודות אמנות בתל אביב. תערוכה קבוצתית בהשתתפות אמני הגלריה ואמנים אורחים תפתח את המקום ותחל את שורת הפרויקטים הרבים המתוכננים לשנה הקרובה.

בית התאומים, שעבר בעשור האחרון שימור מחמיר כתנאי לבנייתו של מתחם המגורים "רובע לב העיר" הסמוך, תוכנן ונבנה בשנות ה-20 על ידי האדריכל יוסף ברלין. מאז שיפוצו עמד ללא שימוש. יצחקי שכרה את הבניין ל-15 שנה, ובשנה האחרונה השקיעה בשיפוץ חלליו הפנימיים והתאמתם לצורכי תצוגה. שמו של המקום נובע מחלוקתו לשני תת-בניינים זהים כמעט ומחוברים בגשר, שבאחד מהם תפעל הגלריה ובשני מקווה יצחקי לעורר יוזמה עירונית לפעילות אמנותית קהילתית. לדבריה, היא רואה במקום מתחם לתרבות עכשווית ובכוונתה להפכו למוקד אמנות בקנה מידה רחב, בדומה למוסדות מוכרים בחו"ל כגלריה סאצ'י בלונדון או מרכז KW בברלין.

מתוך ארבע קומות הבניין תשתמש הגלריה כעת בקומה אחת כחלל תצוגה מרכזי ובקומה נוספת כמעבדת אמנות, שתציג פרויקטים מיוחדים ועבודות מדיה. בקומת הקרקע פועל כבר עכשיו קפה-חנות של חנות הספרים "תולעת ספרים", ובקומת הגג ייחנך "סלון שלוש", שישמש חלל ביתי יותר לאירוח אירועים מצומצמים ויוכל לשמש כמעון לאירוח אמן. למרות המרחב הגדול בבניין, ההיצמדות לחוקי השימור מותירה את חלליו צנועים במידותיהם. הפעילות בחלל הקודם של הגלריה תושהה בזמן הקרוב, אבל לדברי יצחקי, ייתכן שהוא יופעל כמוקד משני לגלריה או כסדנה זמנית לאמנים מתחלפים.

התערוכה שתפתח את החלל החדש נקראת "Relocation" ותעסוק במובן הפיסי והרגשי של העתקת מקום. יציגו בה גל וינשטיין, מיקי קרצמן, גדעון גכטמן, ויליאם קנטרידג', מלאני מנשוט ועוד. בינואר הקרוב יתקיים במקום פרויקט רב היקף לבמאי הבריטי פיטר גרינאווי, במסגרת סדרת תערוכות של אמנים ויוצרים בינלאומיים מרכזיים.

"אני אוהב פרפרים מפני שהם נראים חיים גם כשהם מתים", אמר האמן דמיאן הירסט על תערוכתו "נשמות", שנפתחה השבוע בגלריה פול סטולפר בלונדון. התערוכה כוללת 120 הדפסים של פרפרים המודפסים במקור מארבע פלטות תחריט שונות בהרכבי צבעים רבים. כל הדפס הוא חלק מסדרה מוגבלת של 15 הדפסות ממוספרות, חתומות ומתוארכות. שוויו הכספי הממוצע של הדפס אחד עומד על 3,000 ליש"ט.

דמיאן הירסט, מתוך "הנשמות", גלריה פול סטולפר בלונדון

בהמשך ליצירותיהם של פרנסיס בייקון ואנדי וורהול, הירסט עוסק רבות בפרשנות עכשווית לנושאים כמו חיים ומוות, גאווה וזמניות. הוא עסק בכך בעבודותיו המוכרות ביותר, שמציגות בעלי חיים משומרים. לדבריו, הוא בחר לעסוק בפרפרים כי הם מסמלים מבחינתו אמונה, תמותה ונשמה. "כשאני חושב על 'הנשמות', אני חושב על סולם יעקב ועל יום הדין", הסביר. "חשבתי שנשמות רבות יעבדו טוב יותר מאחת בודדת, לכן תליתי אותן אחת מעל השנייה בשלוש שורות בגלריה והשתמשתי בכל החלל הקיים בגלריה". תערוכתו תינעל באמצע נובמבר.

מוזיאון אלברטינה בווינה פתח בשבוע שעבר תערוכה של יותר מ-100 רישומים של מיכלאנג'לו, המתמקדת בגוף ואנטומיה. זו התערוכה הגדולה ביותר שהוצגה לאמן הרנסנס הענק ב-20 השנים האחרונות.

כרזה של "בריאת האדם" מתוך הקאפלה הסיסטינית של מיכלאנג'לו בתערוכה בווינה | תצלום: אי-פי

התערוכה, שתוצג עד ינואר, עוקבת אחר רישומי מחקר של מיכלאנג'לו לגוף האנושי בתנוחות שונות. "הוא מקנה לגוף עוצמה וכוח שלא נראו לפניו", אמר אוצר התערוכה, אכים גנאן. את העבודות השאיל המוזיאון האוסטרי ממוסדות שונים, ובהם גלריית האופיצי בפירנצה, הלובר בפאריס ומוזיאון מטרופוליטן בניו יורק. בולטות בתערוכה סקיצות לפרסקאות הקאפלה הסיסטינית, וכן רישומיו המוקדמים ביותר שנשמרו של האמן. בשנות חייו (1475-1564) יצר מיכלאנג'לו כ-20 אלף רישומים, שמתוכם שרדו רק 600.

המרכז לאמנות דיגיטלית בחולון הוזמן להשתתף באירועי הביאנלה לאמנות המתקיימים עתה בסאו פאולו, ברזיל, ויציג את ארכיון הווידיאו הנייד שלו, שנוסד ב-2007. הארכיון, שיוצג במרכז לתרבות יהודית בעיר, כולל כ-1,500 עבודות וידיאו הפתוחות לצפיית הקהל. בהיותו ספריית וידיאו פתוחה מאפשר הארכיון לאוצרים אורחים להגיע ולערוך תוכנית הקרנות על פי בחירתם. לאחרונה, נדד הארכיון בין ערים שונות באירופה ובארצות הברית, כשבכל מקום שבו התארח היתוספו אליו עוד 25 עבודות, שנבחרו על ידי המוסד המארח. סאו פאולו היא תחנתו ה-12 של הארכיון, והוא יהיה פתוח בה לקהל עד תום הביאנלה ב-17 בדצמבר.

ארכיון הווידיאו הנייד של המרכז לאמנות דיגיטלית

בנוסף, פתח החודש המרכז תערוכה במסגרת אירועי Artisterium בטביליסי, גיאורגיה. את התערוכה, ששמה "לבשר את העבר", אצר אייל דנון והיא עוסקת בחיזוי, שחזור ומסע בזמן. בתערוכה זו מציגים האמנים יוסי עטיה ואיתמר רוז, יעל ברתנא, קבוצת "Sala-Manca", תמיר צדוק ואמיר יציב.

• הצלמת הישראלית יעל קפלן תציג תערוכת יחיד מעבודותיה ב"ברלינישה גלרי" (גלריה ברלינאית) בברלין, במסגרת אירועי חודש הצילום האירופי שמתקיימים כעת בבירת גרמניה. התערוכה, שתיפתח בסוף השבוע, תכלול 15 עבודות של קפלן, בוגרת המדרשה לאמנות בבית ברל. קפלן, שהציגה לאחרונה תערוכת יחיד במוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן, גם משתתפת בתערוכה קבוצתית שנפתחה השבוע ב"קונסט-סלון" (סלון אמנות) בברלין.

יעל קפלן, "קים", 2010. מתוך התערוכה בברלינישה גלרי בברלין

• בתערוכה קבוצתית ששמה "אין חדש תחת השמש", שתיפתח בשבוע הבא ברויאל אקדמי בלונדון, יציגו האמנים הישראלים גלעד אפרת וגידי רובין. את התערוכה אצר גבריאל קוקסהד, והיא משלבת עבודות של אמנים עכשווים בעבודות מ-500 השנים האחרונות המצויות באוסף הרויאל אקדמי. בין השאר, יוצגו בתערוכה עבודות של ג'ון קונסטבל, ויליאם טרנר וטרייסי אמין.

• צמד האמניות מעין אמיר ורותי סלע הוזמנו על ידי האוצר פנצ'סקו בונאמי, שהיה אוצר הביאנלה בוונציה, להציג בתערוכה שתתקיים בטורינו, איטליה. התערוכה, "און אספרסיונה גאוגרפיקה", תיפתח במארס הקרוב, ועניינה הצגת זהות איטלקית באמנות עכשווית של אמנים בינלאומיים. סלע ואמיר כבר החלו לעבוד על הפרויקט, ויצלמו אותו באיטליה בחודשים הקרובים.

*#