אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מאיה ז"ק מציגה: כלבי פודל מאולפים ורהיטים בשחור לבן

הפרויקט של מאיה ז”ק בגלריה בצלאל מפגיש יחד קולנוע, פיסול וחלל, ומתמקד בתהליכי האילוף של כלבי פודל לבנים. ראיון

תגובות

מי אני: אמנית מיצב, פיסול ורישום ויוצרת סרטים ועבודות וידאו. אני מלמדת בבצלאל וכותבת תזה על הסט הקולנועי כמיצב במסגרת לימודי תואר שני בתוכנית הבינתחומית באוניברסיטת תל אביב.

התערוכה:סט פתוח/חוק שחור־לבן” היא מיצב גדול נטוע במרכזה של הגלריה של בצלאל ביפו 23, המצליב קולנוע, פיסול וחלל, והינו תערוכת יחיד במסגרת הפרויקט “אחרי הקולנוע”. בתחילת אוגוסט הקמתי סט ייחודי לצילום סרטי “חוק שחור־לבן” בעזרת צוות מקצועי שכלל את הצלם סטניסלב לבאור, המפיקה דנה קולטון, אנשי מקצוע וקבוצת סטודנטים מבצלאל שהשתתפו בהפקה ובמפגשים נלווים כחלק מקורס סדנת אמן שמלווה את הפרויקט. הסט כולל זירת לוח שחמט ענק מוקף רהיטים תקופתיים שעליו צולמו כלבי פודל לבנים בתהליכי אילוף שונים. לצד זירת האילוף נבנה משרד קפקאי אפלולי המתפקד כעין קמרה אובסקורה גדולה אשר באמצעותה, על פי הסרט, מוקרנים, נרשמים ומתועדים תהליכים בירוקרטיים, שלבי האילוף של כלבי הפודל. במסגרת התערוכה מוחלף מנגנון הקמרה אובסקורה במנגנון צילום שיצלם את קהל המבקרים ויקרין את תמונתם בחלל המשרד במעגל סגור. סט הצילום שהוסב למיצב לקראת התערוכה הותאם במיוחד לחלל הגלריה שהוא חלל גדול ומרשים שנבנה בשנות ה־30 כבניין תקשורת מנדטורי. חלל זה, עם סט המשרד שכלל מכשירי קשר ותקשורת תקופתיים, סיפק השראה לסרט “חוק שחור־לבן” המתרכז בשנות ה־30 וה־40 של המאה הקודמת. כמו כן, החלל הכתיב טכנית את ממדי ההצבה. העבודה בחלל הגלריה עם הכלבים האמיתיים וכן עם השחקנים נכנסה גם היא לחומרי הגלם של הסרט שהופכים להיות פרפומנס מתועד - חלל הגלריה שמסגיר את היותו תקופתי אך יחד עם זאת נראה משופץ בסגנון עכשווי (כולל מזגנים וכדומה) מככב גם הוא כגורם משמעותי הנרשם בסרט.מתוך: סט פתוח: חוק שחור-לבן

עוד קצת על התערוכה: בעבודות קודמות שלי עסקתי במרחב הבית כמרחב ממשי ובדיוני כאחד (הסרט “אמא כלכלה”, 2007; המיצב “ניירות עבודה”, 2009; פרויקט “חדר מגורים”, 2009-10) ובמסגרת פרויקט זה סיקרן אותי מאוד לחשוב על המרחב האמנותי גם הוא - גלריה/סט של סרט - כעל מרחב ביתי בו השחקנים וצוות ההפקה הם דייריו הזמניים. הרהיטים שפזורים סביב לוח השחמט הגדול שימשו את אחת הדמויות בסרט כאזורי המחייה הדומסטיים אך בד בבד לעתים גם שימשו את הצוות, לנוח, לשכב ולהתרווח בהם. אחת המוטיבציות המרכזיות לעשיית הסרטים שלי היא נקודת המוצא החללית־מרחבית, יצירת מרחב הנפרש ונגלה לעיני המצלמה. בתערוכה זו אני מבקשת לבחון כיצד מתפקד החלל במעבר מן הסט למיצב - מעדשת המצלמה לעין המבקר בתערוכה, כיצד צרובות במיצב התרחשויות ההפקה והצילומים וכיצד יקבל החלל חיים חדשים בחשיפתו לקהל בתערוכה.התערוכה היא אם כן הזמנה של הקהל אל תוכו של בית להרף עין.

תוכניות: לפתוח תערוכת יחיד בגלריה אלון שגב שתכלול מערך של עבודות העוסקות במרחב הביתי ובסוף אוקטובר לסיים את הסרט “חוק שחור־לבן” ולהשתתף בתערוכת הפתיחה של רוטשילד 69 בתל אביב באצירת נעמי אביב ונעם סגל. מיד לאחר מכן לנסוע ללוס אנג’לס לביקור רזידנסי אליו הוזמנתי.

"סט פתוח/חוק שחור־לבן" - מאיה ז”ק, גלריה בצלאל, יפו 23, עד 3.9, כניסה חופשית.

*#