אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שוב עקרת בית נואשת: דברה מ"ריימונד" חוזרת לטלוויזיה

כמו ב"כולם אוהבים את ריימונד", גם בסיטקום החדש בכיכובה "מקום טוב באמצע" מגלמת פטרישה היטון אם ורעיה, אלא שהפעם מדובר במשפחה מהמעמד הבינוני שנפגעה מהמשבר הכלכלי. בראיון עמה היא מספרת בין השאר איך זה להיות שמרנית מוצהרת בהוליווד

תגובות

פטרישה היטון היתה ידועה במשך כמעט כל העשור הקודם כדברה בארון, אשתו של ריי מהסיטקום המצליח "כולם אוהבים את ריימונד", ואף זכתה להוקרה על כך: היא היתה מועמדת לאמי כשחקנית הטובה בשבע מתוך תשע העונות של הסדרה, וזכתה פעמיים. עכשיו היא מגלמת אם ורעיה, ששמה פרנקי, בסיטקום אחר - "מקום טוב באמצע", שעלה לשידור בהוט-3 בשבוע שעבר.

זו סדרה על משפחה שהיא לחלוטין באמצע, גם אם לא ברור שזה מקום טוב להיות בו. לפרנקי ומייק (ניל פלין, השרת מ"סקראבס") יש שלושה ילדים, בינוניים לחלוטין, עבודה לא רווחית והוצאות למכביר, והם איכשהו מצליחים לסגור את החודש ועוד בחיוך. הסדרה הזאת, שעלתה בארצות הברית בסתיו הקודם וכבר הוזמנה ממנה עונה נוספת, היא תוצר של המיתון האמריקאי: היא עוסקת באנשי המעמד הבינוני שנפגעו מהמשבר הכלכלי שפקד את אמריקה.

בשתי הקומדיות - האחת הוכיחה את עצמה כטובה, השנייה אולי עוד תוכיח - מגלמת היטון אם ורעיה דומה, לא מתוקה מדי (ב"ריימונד" היא בעיקר נראתה כועסת), מציאותית עם היגיון בריא וקשיים מכל עבר - ב"ריימונד" היו אלה בני משפחתו הפולשים לחייהם של ריי ודברה, ב"מקום טוב באמצע" הפולשים הם החשבונות והתשלומים.

בראיון טלפוני עם היטון מביתה בלוס אנג'לס היא נשאלת על ההבדלים בין שתי האמהות בקומדיות האלה. "כאשר הציעו לי לגלם את האם במשפחה, השאלה הראשונה שעלתה בראשי היתה למה שארצה לגלם אם בקומדיה אחרי שבמשך תשע שנים זה בדיוק מה שעשיתי", היא משיבה. "אבל קראתי את התסריט והבנתי שהוא כתוב מנקודת המבט של האם. הבנתי שזאת הזדמנות טובה לפתח את הדמות הקומית של האם. ב'ריימונד' הבעל הוא זה שעושה שטויות, מה שדברה היתה מכנה ‘מתנהג כמו אידיוט' והיא עומדת בצד ומגלגלת עיניים. ב'מקום טוב באמצע' חלוקת השטויות היא שוויונית, פרנקי לא עושה פחות טעויות ממייק. חוץ מזה, בעוד שב'ריימונד' ניסינו להימנע מלערב את הילדים בסדרה, כאן הם מאוד נוכחים, ואלה ילדים מאוד ממוצעים במערב התיכון של אמריקה".

בהגדרה "ממוצעים" היא עושה לילדים הנחה: הבכור אמנם בהחלט יכול להיחשב כממוצע, סתם נער מתבגר שאוהב בנות וספורט ודי בסדר בשני התחומים, אבל הבת האמצעית היא מפסידנית רצינית, עם הרבה שאיפות, דמות חמודה ואופטימית בלי הרבה סיבות לכך, והילד השלישי הוא מוזר ממש, מהסוג שמדברים אל עצמם בלחישות. ההורים של בני הזוג אינם דמויות קבועות בסדרה, כמו ב"ריימונד", אבל הם מגיחים בהמשך העונה הראשונה של הסדרה. "פוגשים את אבא של מייק ואת אמי בפרק של יום האם, פרק שבו פרנקי יוצאת נגד היום הזה שבו אמהות מוצאות עצמן עובדות קשה על החגיגה שלהן; ויבקרו אצלנו גם כמה דודות זקנות, דודה אידי ודודה ג'ני", אומרת היטון.

היטון (משמאל) ובסדרה "מקום טוב באמצע". להתגבר על הקשיים

עוד דבר שמצא חן בעיניה בקריאה הראשונית של התסריט היה המיקום של הסדרה - במערב התיכון של ארצות הברית. "התסריטאיות הן מאינדיאנה ואני מאוהיו. הרגשתי שאני יודעת על מה מדברים בסדרה. זה מקום שבו את לא הולכת לקנות לאטה ב'סטארבקס' בחמישה דולר".

קראתי שאמרת כי הסדרה הזאת היא על הרקע שלך, על המשפחה שלך, אבל גם קראתי שאביך היה כתב ספורט, כמו ריימונד, לכן חשבתי שדווקא היו יותר נקודות זהות עם הסדרה הקודמת.

"המקצוע של ריימונד נכנס רק בהמשך הסדרה, וזה לא מה שמגדיר אותו. ב'באמצע' אני ממש מכירה את הדיבור, ההליכה, הלבוש. מיד הרגשתי תחושה מוכרת של בית מבולגן. בטלוויזיה הבתים תמיד זוהרים ויפים. אנחנו מתעקשים לא להיות זוהרים".

ואמנם הבית מזכיר במקצת את זה של "רוזאן", והבגדים והתספורת של פרנקי הן גם לא בדיוק מרודיאו דרייב בבוורלי הילס. "תמיד צריכה להיות תוכנית שתייצג את החיים האלה", אומרת היטון, שמרגישה כי הסדרה כולה שואפת להיות כמו "רוזאן", "כי זה חלק כה גדול מארצות הברית, ואין לו ייצוג על המסך. זאת משפחה שהמיתון בארצות הברית ובעולם פגע בה. אין להם הרבה חסכונות. זה לא הופך את הסדרה למדכאת אלא למציאותית ואפילו מעודדת כי היא מנסה להעביר את הרוח האמריקאית של ההתגברות על קשיים".

עובדת עם הבעל

כשהיטון אינה מגלמת אם ורעיה, זה מה שהיא עושה בחיים. היא נשואה לשחקן הבריטי דייוויד האנט מאז 1990. אלה נישואיה השניים. לבני הזוג ארבעה בנים ועד לפני כמה שנים חילקו את חייהם בין ארצות הברית לבריטניה. ב-2002, בשיא ההצלחה של "ריימונד", כתבה ספר הומוריסטי על עצמה "אמהות בהוליווד: איך לתפוס ג'וב כמו שלי" (הוצאת וילארד).

עתה הם בעיקר חיים בלוס אנג'לס. "יש לנו משפחה בבריטניה (וכמובן גם באוהיו), אז אנחנו נוסעים לשם פעם בשנה, אבל אי אפשר לגדל ילדים בשתי מדינות. אולי רק אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט מסוגלים לזה. אני לא יודעת איך הם עושים את זה, גם עם כל העזרה שיש להם, אני הרגשתי שזה בלתי אפשרי לסחוב את הילדים אתנו כל חצי שנה, זה סוחט".

מעת לעת היא גם עובדת עם בעלה. ב-2005 היא הפיקה את הסרט התיעודי "The Bituminous Queen of Pennsylvania" שביים בעלה. ויש להם כיום חברת הפקה. הם עבדו יחד על הסרט "טבעת אירוסים" והפיקו את "Amazing Grace". "כעת אנחנו מפתחים יחד סדרת טלוויזיה", היא מספרת אבל אומרת שמוקדם מדי לפרט עליה. למעשה הם חיים חיי סיטקום, חיים ועובדים יחד. "שחקנים רגילים להימצא יחד הרבה זמן", היא מסבירה, "כי בין הצילומים המרוכזים על סדרות וסרטים יש הפוגות ארוכות שבהן נמצאים יחד כל הזמן".

על הדמיון בינה כאם לדמויות שהיא מגלמת היא אומרת: "מצחיק, שתי האמהות האלה לא יודעות לבשל, וגם אני לא. רציתי ללמוד לעשות את זה, אבל אז נולד הבן הראשון שלי, אחר כך השני, ואז התחיל ‘ריימונד', ובכלל כבר לא היה סיכוי ללמוד. אני רוצה לדעת להכין שתיים-שלוש מנות, אולי מתישהו... בינתיים שניים מהבנים שלי הלכו לקורס בישול".

מה היו התוכניות שצפית בהן כילדה ובאילו תוכניות הילדים שלך צופים?

"התוכנית של ‘אנדי גריפית' (סיקטום אמריקאי ששודר ב-1960), זאת התוכנית הכי מוקדמת שאני זוכרת שצפיתי בה", אומרת היטון, בת 52. "כנערה צפיתי ב'תוכנית של מרי טיילר מור' וב'הכל נשאר במשפחה' - הן עומדות במבחן הזמן, במיוחד ‘מרי טיילר מור'. לעומת זאת, ‘לאף אין', תוכנית הומור שהצחיקה אותי בשנות ה-70, בכלל לא עומדת במבחן הזמן.

"לילדים שלי יש הרבה יותר מבחר. אנחנו מתים על טלוויזיה בריטית, אפילו על הפרסומות. גם הקפדנו להכיר להם את הטלוויזיה הבריטית - ‘מונטי פייתון' וכל אלה. יש לי ארבעה בנים, אז רואים הרבה דברים של בנים כמו ערוץ ההיסטוריה. שניים מהם גם אוהבים לצפות בתוכניות בערוץ האוכל, אולי זה בגלל החסך שדיברתי עליו קודם לכן. ברגע שאפשר יהיה לגרד ולהריח את המסך נראה לי שהם יהיו הראשונים שישתמשו בפטנט הזה".

היטון היא שמרנית מוצהרת. "אני יודעת שזאת לא עמדה פופולרית במיוחד בהוליווד היום", היא אומרת, "אבל דווקא המשפחה הקתולית אירית שלי היתה דמוקרטית. החיבור בין אירים קתולים לדמוקרטים הוא ארוך שנים, עוד לפני ימי קנדי. אבל כקתולית אני גם מתנגדת להפלות ועם השנים הבנתי שבקרב הדמוקרטים לא יהיה ביטוי לעמדה הזאת, אז התחברתי יותר לרפובליקאים".

בכתבה עליה ב"ניו יורק טיימס" נאמר שמבחינת העמדות שלה קצת קשה לשים אותה במגירה. היא רפובליקאית, שמתנגדת להפלות אבל תומכת בשימוש אמצעי מניעה; מתנגדת להמתות חסד, אבל תומכת בנישואים חד-מיניים ובמתן זכויות להומוסקסואלים.

במלחמת לבנון השנייה תמכה במוצהר בישראל. לדבריה, "ישראל נמצאת במצב מסוכן מאוד. היא מייצגת את הערכים שלנו וחשוב לי מאוד שהיא תמשיך להתקיים. קראתי את ‘The Case for Israel' של פרופ' אלן דרשוויץ וזה חיזק את דעתי שצריך לעשות הכל כדי לתמוך בה".

*#