שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

תולדות הרוקנרול: בריטניה מפרשת מחדש את הבלוז

סווינגינג לונדון, בירת ההתרחשות התרבותית של אמצע שנות ה-60 מאמצת את הבלוז השחור של אמריקה ומתחילה להכניס לתוכו סממנים ראשונים של רוק. כוכב הרוק הראשון נולד ורוצח את אלוהים. פרק שני בסדרה

סער גמזו, עכבר העיר אונליין
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
סער גמזו, עכבר העיר אונליין

הסיפור של הרוקנרול הוא סיפור של נעורים, של מרד, של בעיטה במוסכמות, של חתרנות, של עוף חול מוזיקלי שלמרות ניסיונות סירוס ממשיך לפרוט במרץ על גיטרה נוטפת דיסטורשן. סדרת הכתבות הזו תעקוב אחרי המסלול שלו – החל מהקרקע ששימשה לצמיחה הראשונה שלו ועד למצבו היום. בכל שבוע נגיש לכם פרק נוסף בדברי הימים של הסגנון המוזיקלי הכי מרתק שצמח במאה ה-20 וממשיך גם היום.

» פרק ראשון - איפה נמצאת נקודת ההתחלה?

בזמן שארה"ב השמרנית נאבקה עם המטען הפוליטי והחברתי שליווה את הבלוז, בריטניה אימצה אותו ללא קונטקסט בעייתי. הזיהוי של הבלוז עם האוכלוסייה השחורה והדימוי הנמוך והמלוכלך שזכה לו בארה"ב לא הטריד את תושבי הממלכה. מבחינתם היו גיבורי הבלוז האמריקאים כמו ג'ון לי הוקר, מאדי ווטרס והאולין וולף, מוזיקאים לגיטימיים לחלוטין. הנוער הבריטי היה הראשון בממלכה לאמץ את הבלוז. גיטריסטים צעירים נהנו מהאפשרויות שפתח בפניהם הבלוז. כסגנון שמתבסס מאד על אלתורים וקל מאד ללמידה, הוא אפשר ליצירתיות שלהם לפרוץ ולרוח הנעורים המרדנית לקל בביטוי מוזיקלי.

חידושים גדולים נולדים בניסיון לחקות את הקיים

כמו בכל תקופה, גם בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת, הרכבים מוזיקליים החלו לפעול כשהם מבצעים גרסאות כיסוי ללהקות ואמנים הגדולים של אותם הימים. הרכב צעיר שהחל לפעול בלונדון באותו הזמן התנסה לא מעט בשיריו של מאדי ווטרס ושאב גם את שמו מאחד השירים של ווטרס. להרכב קראו רולינג סטונס. החומרים הראשונים שכתבו בעצמם היו מבוססים לחלוטין על הבלוז והרית'ם אנ' בלוז האמריקאי. מיק ג'אגר וחבורתו רצו להיות הגרסא האנגלית של ווטרס. אחרי שחצה הבלוז את האוקיינוס האטלנטי, הוא איבד מהמטען הפוליטי שלו כמוזיקה של עבדים אבל זכה לסימפטיה בקרב מעמד הפועלים האנגלי, שהזדהה עם הערכים של המאבק. גם המבנה שלו זכה לשינוי ואימץ לתוכו כמה מהמסורות המוזיקליות ששלטו במצעדים של אנגליה.

Rolling Stones - Little Red Rooster:

בלונדון נולד ז'אנר מוזיקלי חדש

עוד ועוד הרכבים באנגליה החלו ללכת בעקבות ג'אגר והסטונס. במועדונים של לונדון הסתובבו שמות כמו אריק קלפטון וג'ינג'ר בייקר והשתעשעו עם המבנה המסורתי של הרית'ם אנ' בלוז. הפרשנות של קלפטון עתידה להשאיר את החותם שלה על הרוק עד לימים אלה. הרכבים ראשונים שיוגדרו כהרכבי רוק מתחילים להופיע בשטח. יארדבירדס, קינקס והמי מביאים את התרומה שלהם לסגנון המתגבש ומוסיפים לו, כל הרכב מכיוונו, חלק שיגדיר את הסגנון החדש. בשלב הזה בולטת מאד הפעילות של המי, שעם המון תעוזה מכניסה לרוק חספוס מיוחד. להקה אחרת, שתהפוך לאגדה היא קצפת (Cream) של אריק קלפטון, ג'ינג'ר בייקר  וג'ק ברוס. שלושת העילויים עבדו בלי מנהיג ברור ולכן הג'אמים שלהם נמשכו דקות ארוכות והלכו לכיוונים יצירתיים וחדשניים במיוחד. בסצנה המוזיקלית של לונדון זכה קלפטון לתואר "אלוהים".

Yardbirds - Over Under Sideways Down:

כוכב הרוק הראשון עולה לבמה

סדרה של מקרים מביאה את הזינוק הבא בתולדות הרוק. צ'ס צ'נדלר, הבסיסט של להקת האנימלז שעזב את הבמה לטובת ניהול מוזיקאים, מגיע לניו יורק ומחפש זמר שיבצע גרסת כיסוי לשיר Hey Joe של טים רוז. הוא נכנס למועדון ניו יורקי ובו גיטריסט צעיר, שהיה נגן הליווי של ליטל ריצ'ארד, מבצע קאבר לאותו השיר בדיוק. צירוף המקרים והיכולות הוירטואוזיות של אותו בחור מקסימות את צ'נדלר שניגש אליו ומציג את עצמו. הבחור, ג'ימי הנדריקס שמו, מסכים לטוס עם צ'נדלר בחזרה לאנגליה אבל מתנה את הגעתו בכך שיתאפשר לו לפגוש את ג'ף בק ואריק קלפטון. כמה ימים אחרי שנחתו בלונדון זוכה הנדריקס להגשים את החלום שלו ועולה לג'אם עם להקת קצפת. בנונשאלנטיות מקוממת הוא נותן סולו רצחני ושומט לסתות ומשאיר לקלפטון, האלוהים של סצנת הרוק המתהווה, עשן בפרצוף. קלפטון יורד בידיים רועדות מהבמה, הקהל באקסטזה, צ'נדלר ממהר להבין מה הערך של הרכש החדש שלו. מהר מאד הוא מצרף לו את נואל רדינג ומיטש מיטשל ומציג לעולם את The Jimmi Hendrix Experience. במהלך מטאורי חסר תקדים הופך הנדריקס למוזיקאי הגדול בעולם ולאייקון רוק ענק. בפסטיבל מונטריי של 1967 עלה הנדריקס עם להקתו לבמה ונתן תצוגת תכלית מסחררת ובלתי נשכחת. הלהקה הקודמת על אותה הבמה, The Who, ניפצה כלים והשתוללה וקשה היה לראות את הנדריקס מתעלה עליהם. רגע השיא של אותה הופעה, שהשכיחה לחלוטין את מפגן ההרס הכוחני של The Who, היה בשיר Wild thing. הנדריקס סוחט מהגיטרה שלו צווחות מטורפות, משכיב אותה על הבמה, כורע מעליה ובעזרת נוזל דליק מצית אותה בלהבות. הרוק סטאר הראשון נכתב בדפי ההיסטוריה.

The Jimmi Hendrix Experience - Wild Thing (monterey pop):

לקראת הפרק הבא

אמריקה מתחילה לאט לפתוח את הראש ולגלות סובלנות וליברליות. הנוער האמריקאי מגלה כיוון חדש למרד ומכניס את התקליטים של האמנים השחורים לפטיפון של ההורים השמרנים. הרוקנרול מתבסס כמוזיקת מחאה של צעירים שרוצים לעשות להורים דווקא. בריטניה, שהייתה יותר ליברלית ופתוחה והיוותה את מרכז ההתרחשות התרבותית של העולם, הייתה הבמה המרכזית לנסיונות חדשים ולהתנסויות מוזיקליות לא מוכרות. הגבולות העדינים של הז'אנר הצעיר זוכים להרחבה בלתי פוסקת על ידי שמות כמו ביטלס, פינק פלויד ועוד.

להאזנה נוספת:

» The Who - My Generation

» Tim Rose - Hey Joe

» Cream - Steppin' Out

» The Kinks - You Really Got Me

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ