אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סיני אבט מוכן לקבור את הדוקומנטרי של פעם

פוליטי פחות, סקסי יותר. סרט פתיחה זר אבל הרבה יצירות ביכורים מקומיות. רק אל תקראו לו לקטור. סיני אבט, המנהל האמנותי של פסטיבל דוקאביב, מנסה לנסח מחדש את העידן הדוקומנטרי

תגובות

לאחרונה קיבל סיני אבט, המנהל האמנותי החדש של פסטיבל דוקאביב 2011, מתנה מדליקה: הליקופטר שנשלט על ידי אייפון ובתוכו מותקנת מצלמה קטנה. "ישבתי בסלון שלי, הפרחתי את ההליקופטר וראיתי את עצמי ואת ביתי ממעוף הציפור. מגניב, לא?". מי היה מאמין שהאיש הרציני שניהל את ערוץ 8 בעשר השנים האחרונות, שמזוהה עם דוקו ישראלי איכותי, שעומד כמנהל הערוץ מאחורי הצלחות של סרטים כמו "ואלס עם באשיר", "מועדון בית הקברות" ו"מחסומים", יתלהב כמו ילד בן 13 מגאדג'ט שטותי. "ושמעת על המצלמה ההיא שגולשי גלים יכולים להרכיב על הראש ולהיכנס איתה למים? זה גם מגניב, לא?", הוא עובר ל־Hero, מצלמת HD חסינת מים שהפכה ללהיט בקרב ספורטאי אקסטרים בעולם.דוקאביב 2011 - כל הפרטיםמה כדאי לראות בפסטיבל דוקאביב 2011?אז זהו? אפשר לאפסן את המצלמות הכבדות, הקלאסיות, מצלמות הכתף של הדוקו המסורתי?"אני אוהב כל מה שאפשר לצלם איתו. מצלמות אבטחה, פלאפונים, מצלמות אינטרנט - העולם כולו מצלם ומצטלם כל הזמן. מתעד ומתועד בו זמנית. מי המתעד? מי המתועד? מהו מבוים? מהו תיעודי? מי אקסהיביציוניסט? המושג הזה עדיין רלוונטי? תסתכלי על האייפון. שתי מצלמות. אחת על המתעד, השנייה על המתועד. העולם הדוקומנטרי עומד בפתחו של עידן שונה לחלוטין, וכל המושגים זקוקים לניסוח מחדש".אתה מפתיע אותי. אתה הרי אמור לייצג את השומרים בשער, הלקטורים, האנשים בראש ההיררכיה שקובעים את סדר היום. אתה לא חושש לכיסא שלך?"הלקטורה הפכה לאוצרות. בעידן כזה של שפע כולם יוצרים תיעודיים ואמצעי ההקרנה זמינים לכולם - יוטיוב, פייסבוק, מייספייס. יש הצפה של סרטונים, אנשים מקבלים לינק, רואים פריים בודד אחד ועושים לייק. דווקא בעידן הזה צריך את הסינון. כנער הייתי נוסע לפסטיבל ירושלים כדי לראות סרטים שלא היתה אף דרך אחרת לראות. בשביל זה היו פעם פסטיבלים. היום הכל זמין, חוקי או לא חוקי. לכן צריך מישהו שיעשה סדר, יצמצם, יקטלג, יכוון. אל תקראי לי לקטור, תקראי לי אגרגטור".אז זו הרוח של הבחור החדש שבא לשכונה. ותמו הימים שבהם דוקאביב פנה למנויי הפילהרמונית. די להציץ בתוכנייה כדי להרגיש את הסקס אפיל: סרטים של יוצרים ניסיוניים כמו אבישי סיון הישראלי לצד סרטים מדוברים ופורצי דרך מהזירה הבינלאומית כמו "אקזיט דרך החנות" של האמן בנקסי. חברי הפאנלים השונים הם צעירים אינטרדיסציפלינרים, מוזיקאים, רקדנים, עיתונאים, שעוסקים בתיעוד באופן ישיר או עקיף. בחירת סרט הפתיחה ממחישה יותר מכל את ההצהרה של דוקאביב 2011. "החיים ביום אחד" הוא פרויקט תיעודי של יוטיוב, בניצוחו של הבמאי קווין מקדונלד. גולשים מכל העולם נתבקשו לשלוח לאתר תיעוד של יום אחד בחייהם. 85 אלף סרטוני חובבים סוננו ונערכו לסרט באורך מלא."החיים ביום". בימוי: כולם. הטריילר:"צפיתי בסרט במסגרת פסטיבל ברלין. הייתי לבד באותה הקרנה. לגמרי לבד. איך שיצאתי אמרתי לעצמי: 'זה יהיה סרט הפתיחה של דוקאביב'. אבל בדרך חזרה למלון נבהלתי נורא - רגע, אני לבד פה, אין לי עם מי להתייעץ. בדרך כלל אני מאוד אוהב יועצים, אבל פה זה רק אני, איך אדע? חזרתי לארץ ועוד יותר נלחצתי. לא יכולתי להשיג שום עותק צפייה ללקטורים שלי, כי ההפקה של 'החיים ביום אחד' מאוד קנאית לסרט והם לא מחלקים DVD, שזה כלשעצמו מוזר, כי הסרט הוא תוצר מובהק של האינטרנט. אז פשוט לקחתי אוויר והחלטתי"."דרך אלגנטית לחמוק מבחירה" זו היתה החלטה לא פשוטה, בעיקר משום שעד כה היה נהוג שסרט הפתיחה הוא ישראלי. והיוצרים הישראלים, שרבים מהם פיתחו יחסי קרבה לאיש שליווה כמנהל ערוץ 8 את יצירתם לאורך השנים, הביעו תרעומת גדולה: "נכון, בהתחלה חששתי מה הם יגידו, אבל בסופו של דבר הבנתי שזו גם דרך אלגנטית לחמוק מהעדפת סרט ישראלי אחד על פני האחרים. משהו בסגנון 'כולם היו בני'".עוד סרט תיעודי בולט. "אקזיט דרך החנות" של בנקסי:מסגרת התחרות הישראלית בפסטיבל דוקאביב היא אירוע חשוב לדוקו בישראל. בפסטיבלים האחרים, ירושלים וחיפה, התחרות הדוקומנטרית נדחקת לקרן זווית ואת מלוא תשומת הלב מקבלת התחרות העלילתית. לכן כל עיני התעשייה הדוקומנטרית נשואות לדוקאביב. "תתפלאי, אבל דווקא לבחור סרט למסגרת הישראלית היה קל יחסית. הוגשו 70 סרטים. 11 הסרטים הכי טובים נבחרו על פי הקריטריונים המקובלים של סיפור טוב ועשייה מעניינת. זוהי בחירה פשוטה מתוך מלאי ברור". עם זאת, סקירה של רשימת המועמדים בתחרות הישראלית מעלה בכל זאת אפיון ייחודי - הרבה מאוד שמות לא מוכרים, סרטי ביכורים."בחירת הסרטים לתחרות הבינלאומית ולקטגוריות המיוחדות היא הרבה יותר מורכבת", מסביר אבט, "מאות סרטים נעשו בעולם בשנתיים האחרונות וכל בחירה צריכה להיות מנומקת כדי שאוכל לעמוד מאחוריה. התמהיל הזה הוא שאמור לייצר את הקו של הפסטיבל". ואכן, מסתמן שאת הקו הפוליטי השמאלני הכבד של אילנה צור, המנהלת הקודמת של הפסטיבל שעזבה אחרי עשור של פעילות (צור ייסדה את דוקאביב), מחליפה אג'נדה "בועטת". אם אילנה צור נשאה עיניים לפסטיבל אידפא ההולנדי, שאליו מתקבלים הסרטים הכי פוליטיים, הכי "חשובים", ולא בהכרח הסרטים הכי טובים, הרי שאבט מבין שהדרך היחידה לבסס מעמד רציני לפסטיבל הקטן יחסית היא לקחת החלטות נועזות ולא "ממלכתיות".כל הסרטים של הפסטיבל בארבעה חודשים ארבעה חודשים בלבד עמדו לרשותו כדי להתכונן לפסטיבל השנה, כי המינוי כמנהל אמנותי הגיע באמצע השנה. "וכיוון שאני חדש ולא הספקתי להסתובב בכל הפסטיבלים בשנה האחרונה, נאלצתי להזמין אלי הביתה ערימות של DVD". אני לא חושבת שיש בעולם הזה מנהל אמנותי של פסטיבל שיושב וצופה בכל הסרטים שמגיעים. אף לא אחד, ככל הנראה. מנהלים אחרים רואים סרטים אחרי שעברו סינונים של לקטורים, ויש כאלה שמסתפקים בקריאת חוות הדעת בלבד.אז שכבת במיטה ארבעה חודשים וראית סרטים?"מה פתאום במיטה. קמתי, התרחצתי, התלבשתי כמו בן אדם והתיישבתי בסלון. צריך לתת לסרטים האלה את הכבוד שמגיע להם".אם כבר מדברים על ענייני אופנה וכבוד, החלטת מה אתה לובש לטקס הפתיחה?"את לא תאמיני, אבל אני עובד בכזה לוח זמנים שעוד לא היה לי זמן לחשוב על זה. מי יכול לחשוב על שופינג כשיש לי 11 יוצרים ישראלים עם פרמיירות בינלאומיות לסרטים שלהם? את יודעת איך הם מתרגשים?".

דוקאביב 2011 - כל הפרטים

*#