אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"וביום השלישי": נסיון לא מוצלח לעשות "מגנוליה" ישראלי

סרט הביכורים של משה איבגי כבמאי שאפתני מדי בשביל לעבוד באמת. השחקנים עושים עבודה מצוינת, אבל התסריט המגושם וכמויות הזוועה והסטיות הנשפכות מהמסך מונעות מהצופה לצלול פנימה

תגובות

אחרי שלושים שנות משחק בקולנוע, בתיאטרון ובטלוויזיה, החליט משה איבגי לביים סרט ראשון. מי שנחשב לאחד המובילים והמשפיעים בישראל בתחומו, מי שזכה בפרסים מקומיים ובינלאומיים על משחקו בעשרות סרטים, סדרות והצגות - בחר להיות האחראי הבלעדי על היצירה בכדי להעביר הפעם מסר חד ותקיף.וביום השלישי - מועדי הקרנה

איבגי גילה כי הרעיון הבסיסי לסרטו וביום השלישי עלה במוחו 13 שנים לפני תחילת ההפקה, בשנת 2009. את התסריט העמוס והמורכב הוא כתב במשך כעשור וחולק את הקרדיט ליצירתו עם ורד פוסט ואסתר נמדר-תמם. לאחר כ-15 שנות עשייה, נחשף הסרט לראשונה לקהל פסטיבל הקולנוע של ירושלים בקיץ שעבר. כעת הוא מגיע אל בתי הקולנוע כדי לנסות ולזעזע את עם ישראל כולו.

הסרט הינו אסופת סיפורים מקבילים ומצטלבים, כמקובל בז'אנר שהפך פופולארי בסוף העשור הקודם ומאז הצליח להימאס כמעט לחלוטין. הדמויות נעות ככדורי ביליארד על שולחן לבד ירוק, מתחככות, נתקלות ומשנות מסלולים עבור אחרים ועבור עצמן. כל נקודת מגע כזו בדרך כלל מלווה בכאב פיזי או נפשי. במהלך שלושת הימים בהם מתרחשת העלילה, נתוודע לחייהן של מספר נשים החוות התעללות מסוגים שונים, מצד המין הגברי.מיליון דמויות מחפשות קהל מזועזע. "וביום השלישי" - הטריילר:

אילנה (אפרת בן צור) היא עקרת בית במשפחה מתפוררת, אשר בעלה (איצ'ו אביטל) רואה אותה כאוסף של פונקציות הנועדו לשרת את צרכיו. במפגש עם מנהל של להקת חתונות בשם גדעון (שרון אלכסנדר) נחשפים כשרון השירה שלה וכן ותשוקות חבויות. לורן (הילה פלדמן) מטפלת במסירות באמה הגוססת (חגית דסברג), כאשר את כספה היא משיגה באמצעות הגשמת פנטזיות מיניות סוטות במיוחד עבור לקוחות עמידים. ואם זה לא מספיק קינקי, היא גם סובלת מהפרעות אכילה גרפיות אשר אינן נחסכות מן הצופים. שרה (עלית קרייז) היא חוקרת מס הכנסה קשוחה, אשר מסתבכת עם רב רמאי וכנופייתו הקנאית והמסוכנת, ואילו ניקול הצעירה (גל סלומון) בסך הכל הגיעה לתל-אביב כדי לפגוש את המחזר האמריקאי שלה, אך נקלעת לסדרת אירועים מצערים.שום דבר טוב לא מצפה לאף אחד. הילה פלדמן (מתוך "וביום השלישי")זוהי סדום ההתנגשויות הרבות בין קווי העלילה שתוארו לעיל מרגישות לעיתים מקריות וחסרות משמעות. ייתכן שמדובר בחלק מן האמירה הכללית של הסרט על הכאוס החברתי במדינת ישראל, אך כעבודה תסריטאית נטו יש כאן מקום להרמת גבה - במיוחד כאשר ההפקה כה מקצועית ומרשימה בכל פרמטר, בעיקר בתחום המשחק. הדרכת השחקנים של איבגי, כמצופה משחקן ותיק ומוערך, מסייעת לייצר רגעים דרמטיים רבים.

את הגבה השנייה ניתן להרים עלולה להתרומם לנוכח הכמות הבלתי סבירה של פרוורטיות ורוע אנושי, הנשפכת החוצה מן המסך בכל הזדמנות אפשרית. מלבד הרגעים שהוזכרו לעיל בתקציר, ישנה גם סצינת אונס ברוטאלית, שחזור של חלק מ"אימפריית החושים" וקטע סקס ארוך ומכאיב בין מועמד לראשות הממשלה, אשתו, דילדו וזונה המחופשת לחיה צמרירית. מספר דו-ספרתי של ציצים ופין אחד מרקד ומקפץ, משלימים את אווירת סדום ועמורה, ומדובר כאן בלייטמוטיב ברור. כולל מעשה סדום. סימבולי כמובן.כולם חיים בכדי לשרוד (מתוך "וביום השלישי")

קל להבין ואף להזדהות עם זעקת השבר של איבגי. הרי כל מי שחשבון הבנק שלו אינו מזכיר את זה של מדינה קטנה וכל אלה מבינינו שלא זכו לצירוף האותיות ח"כ לפני שמם – כולנו חיים בכדי לשרוד ומכירים את הזוהמה הקיומית שניבטת מן המסך. אך אין זה אומר שהצפייה בחומרים מזעזעים שכאלה, במשך שעתיים תמימות, לא תהיה קשה מנשוא. ברם, הקושי הגדול ביותר המתלווה אל הצפייה בסרט, הוא הבנאליות של הפואנטה. כיצד איש קולנוע ותיק ומנוסה כמו משה איבגי, מחליט להוציא את צופיו מסרטו הראשון כבמאי עם שתי גבות מורמות ופרצוף תואם, עקב האמירה השחוקה והטינאייג'רית במהותה - העולם חרא וכולנו נמות בסוף כחוטאים, או נתאחד כאשר יגיע אסון בקנה מידה לאומי. אחרי שלושים שנה של קולנוע, תיאטרון וטלוויזיה, ניתן היה לצפות לשורה תחתונה מעט יותר מעניינת ומעט פחות קשה לצפייה.

וביום השלישי - מועדי הקרנה

*#