אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הנגן הישראלי עמיחי גרוס נבחר להיות ויולן ראשון בתזמורת הפילהרמונית של ברלין

תגובות

"זה האולימפוס, אין יותר מזה", כך הגיב אתמול עמיחי גרוס בשיחה בתל אביב על היבחרו לתפקיד מוביל קבוצת הוויולות של התזמורת הפילהרמונית של ברלין. גרוס הוא חבר הרביעייה הירושלמית - הרכב ישראלי שזכה למוניטין בינלאומי.

בשיחה סיפר גרוס על תהליך הבחירה הקפדני שהחל בפברואר אשתקד: תחילה היה שלב ניפוי, שבו נבחרו ארבעה ויולנים מתוך 12; אחר כך שלב האודיציה עצמו ובו שמונה מתחרים (להתמודדות הצטרפו ארבעה נגנים מקרב הוויולנים שמנגנים בתזמורת). בשלב זה האזינו למתחרים חברי התזמורת הברלינאית כולה והם בחרו בהצבעה את המתחרה העדיף באוזניהם. לכל אחד מהם, לרבות המנהל המוזיקלי, היה קול אחד. לאחר מכן התקיים שלב הגמר, שאליו עלה רק גרוס והתמודד "נגד עצמו". אף שניצח באודיציות, הוחלט שיעבור מעין תקופת ניסיון. בהתנסויות אלה, אומר גרוס, "היו משבים חיוביים מאוד כלפיי מצד הוויולנים. הסקציה אהבה אותי, זה דבר שמרגישים מיד".

בפילהרמונית של ברלין, תחת שרביטו של מנהלה סיימון ראטל, יש עתה שלושה ישראלים: גרוס, הכנר הראשון גיא בראונשטיין ומור בירון (בנו של המנצח אבנר בירון) שמשתתף בתזמורת כנגן פגוט. לדברי גרוס, כשליש מחברי התזמורת אינם גרמנים.

במשרת הכנר הראשי חולקים שניים, שמבצעים את התפקיד במעין תורנויות שנקבעות ביניהם, וכך הדבר גם בקבוצת הוויולות. גרוס אומר כי הכהונה שזכה בה, בראשות הוויולות, היתה פתוחה מאז עזיבתו של הוויולן הנודע וולפרם כריסט מזה עשר שנים. למרות שבע אודיציות ועשרות פונים, לא נמצא מוזיקאי שנשמע באוזני חברי התזמורת ראוי לאייש את המשרה.

גרוס, בן 30, יליד ירושלים, התחיל בנגינת כינור ובגיל 11 עבר לוויולה. הוא למד אצל דוד חן ואצל חיים טאוב (שאתו הוא מתייעץ גם כיום) והשתלם גם בהדרכת טביאה צימרמן. על המשמעות הכלכלית של המשרה שזכה בה הוא אומר: "אני בהחלט מרגיש מסודר. המשכורת בברלין גבוהה מזו של נגנים בכירים בתזמורות ישראליות, אבל עדיין לא מגיעה לרמה של תפקידים דומים בתזמורות אמריקאיות. בכל זאת, בארצות הברית נגן ראשון בתזמורת חייב להופיע הרבה יותר פעמים במשך העונה. לא הייתי מתחלף איתם".

*#