אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האיחוד המוצלח של ג'יימס טיילור וקרול קינג

ג'יימס טיילור היה זה שדחף את קרול קינג, שניגנה בפסנתר בהופעות שלו, לקדמת הבמה, והפך את "You've Got a Friend" שלה ללהיט ענק ב-1971. עכשיו הם שוב משלבים קולות וממלאים איצטדיונים בארצות הברית

תגובות

ג'יימס טיילור יושב על משענת היד של ספה בחדר מלון בפאלו אלטו שבקליפורניה, ונזכר בפעם הראשונה ששמע את קרול קינג שרה "You've Got a Friend" - אירוע שהתרחש במועדון "טרובדור" שהיה מרכז העניינים של הזמרים-יוצרים בלוס אנג'לס בתחילת שנות ה-70. "עמדתי מחוץ לחדר הלבשה קטן בקומת הגלריה", הוא מספר, "והייתי מוכרח למצוא את הגיטרה שלי ולפענח מה קורה בשיר הזה. אמרתי: ‘היא כתבה את זה. זה פשוט ההימנון האמריקאי, השיר הזה', חד וחלק".

טיילור הקליט את השיר, וב-1971 הוא היה ללהיט הראשון בקריירה שלו והיחיד שהגיע למקום הראשון במצעד המכירות. באותה שנה כללה קינג את "You've Got a Friend" ב"Tapestry", אלבומה החשוב שביסס את מעמדה ככוכבת-על ונמכר ביותר מ-10 מיליון עותקים בארצות הברית. אבל אולי חשוב מזה הנושא המרכזי של השיר, שעדיין רלוונטי. כפי שכתב במגזין "רולינג סטון" המבקר ג'ון לנדאו, שלימים נעשה למנהל האישי של ברוס ספרינגסטין, נושאו של האלבום הוא "החיפוש אחר החברות המתמשכת, חברות שאפשר לתת בה אמון, חברות שאפשר להרגיש".

המלים האלה גם יכולות לשמש כתימה של סיבוב ההופעות העולמי של קינג וטיילור ("האיחוד של טרובדור"), שיגיע החודש לשלוש הופעות למדיסון סקוור גרדן בניו יורק. הם פתחו את הסיבוב במארס, וביקרו באוסטרליה, בניו זילנד וביפאן, והמשיכו בארצות הברית.

טיילור וקינג - יש לך חבר:

כל הופעה של קינג וטיילור נמשכת קרוב לשלוש שעות (כולל הפסקה קצרה), ושניהם נמצאים על הבמה כל הזמן. הם מבצעים יותר מ-24 שירים, כל אחד מלהיטיו, ומלווים זה את זה בקולות ובנגינה (טיילור בגיטרה, קינג בפסנתר). הליבה של להקת הליווי שלהם - הגיטריסט דני קורצ'מר, הבסיסט לילנד סקלאר והמתופף ראס קאנקל - נותנים לאיחוד בין קינג לטיילור נופך נוסף. כל הנגנים האלה ניגנו אתם בתקופת נסיקתם לפני 40 שנה. קורצ'מר הכיר בין טיילור לקינג ב-1969; שני הגברים ניגנו לראשונה יחד עוד כשהיו נערים.

הקשרים העמוקים האלה הפכו את ההופעות למשהו שמזכיר סצינה מרומן, שעוסקת בהתכנסות משפחתית לארוחת חג ההודיה. "Tapestry" ואלבומיו של טיילור, "Sweet Baby James" (1970) ו"Mudslide Slim and the Blue Horizon" (1971), הם אבני דרך מובהקות בדור הבייבי-בום, ומאחר שהם ממצים את השיא המשותף של הקריירות השלובות של הזמרים, הם משלבים בהופעה רבים מהשירים שנכללו בהם.

מעריציהם נותרו הקבוצה הדמוגרפית המהימנה - ובעלת האמצעים - האחרונה בתעשיית המוסיקה שרוסקה לחתיכות בידי האינטרנט. מאז הגיע המופע לארצות הברית, הם מופיעים במלוא המרץ ומשאירים אחריהם שובל של איצטדיונים מלאים מפה לפה והכנסות של מיליון דולר ויותר לקונצרט.

"רוק רך בדרך כלל לא מצליח באיצטדיונים", אומר גרי בונג'ובאני מ"פולסטאר", מגזין העוקב אחר תעשיית ההופעות החיות. "רק במקרים מיוחדים מאוד זה פועל, והשילוב של השניים האלה מצליח לעשות את זה".

במלון שלהם, לפני הופעה בסן חוסה, קינג, בת 68, וטיילור, בן 62, מדברים זה עם זה בנינוחות של חברים ותיקים. הם פונים זה לזה בחיבה, נזהרים שלא לגנוב את תשומת הלב בראיון. טיילור, בחולצת טי כחולה ארוכת שרוולים ובמכנסי ג'ינס, הוא שכלתני ומתייחס אל עצמו בביטול עצמי. משפטיו, המומתקים בנגינת קול המרמזת על מוצאו מדרום קרוליינה, זורמים בנחת של מקצוען.

קינג, בחליפה שחורה מחויטת, נעה בין המיסטיקה של העולם החדש האופיינית למערב האמריקאי - היא חיה באיידהו שנים רבות - לבין חוכמת רחוב ישירה. "ג'יימס אומר את הדברים יותר בשקט", הסבירה קינג בשלב מסוים בשיחה. "אני מתפרצת".

                 קינג וטיילור בהופעה בתחילת החודש. אפילו ליידי גאגא התרגשה

קינג היתה נוכחות בולטת בזירת המוסיקה מאז כתבה כנערה את "Will You Love Me Tomorrow?" ל"שירלס" ב-1960 עם בעלה באותה עת, גרי גופין. היא עבדה אז בעיקר עם גופין וכתבה מספר מדהים של להיטים לאמנים אחרים בשנות ה-60, ובהם "Up on the Roof", ו"Don't Bring Me Down". אבל היא לא היתה נלהבת להופיע, עד שטיילור הזמין אותה לנגן בפסנתר בלהקה שלו. היתה לו תוכנית נסתרת. באמצע הופעותיו הוא היה מזמין את קינג לשיר כמה משיריה. "הגיע הזמן שקרול תיכנס לתוך נעליה", אמר טיילור. "היה מרגש לראות את זה".

הרעיון לסיבוב הופעות משותף עלה ב-2007 כשטיילור וקינג הופיעו יחד ב"טרובדור" כמה פעמים לציון 50 שנה למועדון (אלבום של קטעים מההופעותיהם המשותפות יצא בימים אלה בארצות הברית). . בפגישותיהם במשך השנים הם הרבו לדבר על האפשרות לעשות "משהו" יחד. פתאום נראה שהנסיבות מתאימות.

האיחוד שלהם דרמטי פחות ממופעי איחוד אחרים מאותה תקופה. קינג וטיילור הופיעו והקליטו יחד לא מעט בתחילת שנות ה-70, אך הם מעולם לא היו צמד רשמי. הם לא רבו והם לא התפרקו. ומה שהכי בולט, הם מעולם לא היו זוג רומנטי, ולכן לא היה עליהם להתגבר על משקעים מן העבר. אם יש לסיבוב ההופעות הזה מסר, הרי זה שלא הכל צריך להסתיים - או להסתיים רע.

"נחמד לראות גבר ואשה שמכבדים זה את זה מבחינה מקצועית לאורך שנים", אומרת שילה ולר, מחברת "Girls Like Us", ספר על קינג, ג'וני מיטשל וקרלי סיימון. "זה כמו הדמויות ב'החברים של אלכס': ‘אף פעם לא אאכזב אותך. גם אם תהיה בקצה העולם, תקרא לי ואני אבוא".

הקולנוענית מורגן נוויל, שעובדת על סרט תיעודי על קינג וטיילור, אומרת: "קשה להאמין ששני אנשים שמאחוריהם עבר מפואר כזה, עדיין חשים חיבה כזאת זה כלפי זה. אבל זו חיבה אמיתית, והיא מורגשת על הבמה ועוברת לקהל".

זה בהחלט היה ניכר לעין כשקינג וטיילור עלו לבמה מחייכים, יד ביד, באולם בסן חוסה. הקהל עצמו נראה מופתע מעוצמת התחושות שהתעוררו למראה השניים, שברקע הוקרנו תמונותיהם מלפני 40 שנה, ותגובתו, שהתחילה כמחיאות כפיים מנומסות, נבנתה בהדרגה לשאגה מהדהדת.

אבל כל זה אולי לא יותר מנוסטלגיה נעימה, אילולא איכות השירים של קינג וטיילור, שזיכתה את כל אחד מהם במקום בהיכל התהילה של הרוקנרול. מלבד זאת, יש כתמי דם על הדרך, ההתפצלות הבלתי נמנעת של מסלול חייהם הארוכים ושל חיי מעריציהם. טיילור נראה עכשיו כדמות יציבה ומרגיעה, אך לפני עשרות שנים הוא היה נרקומן שהתנודד באופן מסוכן על פי תהום.

"אני מתאשפז שוב ושוב במוסדות לחולי נפש, מכור לסמים, וגר עם חברים בחמש השנים האחרונות", אמר טיילור ל"ניו יורק טיימס" ב-1971. "אני לא חזק עכשיו, אסור לנפח אותי לממדים של כוכב על. זה עלול להרוג אותי". הוא וקינג עברו, כל אחד בנפרד, גירושים ופרידות קשים, ועליות ומורדות בקריירה. אבל הנה הם כאן, עדיין מספרים את סיפוריהם ומבצעים את שיריהם יחד. שניהם סבים לנכדים עכשיו, וטיילור הוא אב לתאומים בני תשע, מאשתו קים, שאתה התחתן ב-2001.

נוסף על כך, השפעת השירים שלהם אינה מוגבלת לקבוצה הדמוגרפית שלהם. ליידי גאגא העכשווית והפראית הביאה את אביה לראות את קינג וטיילור בהופעה בסידני שבאוסטרליה, ונכנסה אתו אל מאחורי הקלעים לפגוש אותם. בעודם מדברים פרצה ליידי גאגא בבכי, ואמרה שהיא נרגשת לפגוש שני אנשים שהמוסיקה שלהם, בייחוד "You've Got a Friend", היתה לה מקור תמיכה בגיל ההתבגרות.

זו סצינה ששני הזמרים היו עדים לה פעמים רבות. "למזלנו המוסיקה שלנו שימשה פסקול לחיים של הרבה אנשים - ודרך אגב, גם לשלנו", אומרת קינג. התחושה הזאת של קשר ארוך ועשיר בין הזמרים לבין עצמם, ובין הזמרים לבין המעריצים שלהם, מקנה למופע ממד של רלוונטיות.

האם לא חששו מהמעמסה שבסיבוב הופעות כזה? "אני אסירת תודה על שאני מסוגלת לעשות את זה בגיל 68", אומרת קינג. "למען האמת, חששתי בנוגע לעמידות הקולית שלי, אבל נראה שלא איבדתי אותה".

מפיקים הביעו עניין בהבאת המופע לאירופה ולדרום אמריקה, אך על פי התכנון הנוכחי הוא יסתיים באנהיים שבקליפורניה ב-20 ביולי - בין השאר כדי להשאיר להם ולקהל טעם של עוד.

כתבות שאולי פספסתם

*#