אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בעל המאה

כשמבצעים לא טוב יצירה של בטהובן כל אחד יכול להבחין בכך, אבל כשמוסיקה עכשווית מבוצעת לא טוב, חושבים שהיצירה גרועה. כך טוען דן יוהס, מייסד "אנסמבל המאה ה-21", שמתכונן בימים אלו לעונתו ה-20

תגובות

מי שיעיף מבט בתוכנית הקונצרט הקרוב של "אנסמבל המאה ה-21", בסדרה שלו "תגליות" (מוזיאון תל אביב, שבת 20:30; מרכז המוסיקה ירושלים, ראשון 20:00), יוכל להסיק ממנה על טבעו של האנסמבל, על אופיו ומטרותיו. יהיה בו קונצ'רטו לפסנתר של הילת בן קנז - מלחינה ישראלית, שהאנסמבל הזמין ממנה את היצירה במיוחד, לביצוע בכורה. היא אחת מ-50 מלחינות ומלחינים ישראלים שבמרוצת 19 השנים האחרונות הושמעו יצירותיהם בסדרת הקונצרטים, ומסמלת את הצהרת הכוונות בדבר תמיכה ביצירה המקומית. תהיה גם היצירה "פינאלה" של מאוריסיו קאגל - מלחין שנמנה עם אבני היסוד של המוסיקה המודרנית במאה ה-20; וגם בו אפשר למצוא את כוונת האנסמבל להביא לקהל את הרפרטואר של המאה ה-20 בביצוע חי, כמוסיקה שנמצאת על הבמות ולא רק בדיסקים ובספרי ההיסטוריה.

ועוד יצירות: לקלרינט ואנסמבל מאת דני כהן, מלחין צרפתי, במגמה לשמור על הדופק ולהביא מוסיקה שנכתבת עכשיו; ו"חייו ומותו של ניצב בהוליווד" - סרט מראשית ההיסטוריה הקולנועית (1928), שצולם על ידי גרג טולנד הגדול ("האזרח קיין") ומלווה במוסיקה שנכתבה לו עתה, מאת דייוויד סואר, מתוך הכיוון שבו הולך האנסמבל לאחרונה והוא שילוב בין אמנויות.

"העונה הבאה, עונת ה-20, תהיה חגיגית במיוחד ותציג יצירה ישראלית בכל קונצרט - של יוסף ברדנשווילי, עופר פלץ, ינעם ליף, חנה אג'יאשווילי, יצירה שלי בקונצרט החמישי, ולבסוף שולמית רן", אומר דן יוהס, מייסד האנסמבל ומנהלו המוסיקלי. יוהס למד אצל ראשוני המלחינים הישראלים - עדן פרטוש, מרדכי סתר ואוריה בוסקוביץ', והשתלם בלונדון ובפאריס. "לפני 20 שנה חזרתי מפאריס, שם היתה פריחה גדולה של מוסיקה עכשווית ושיאו של אנסמבל אינטרקונמפורן ואחרים. בישראל היה אז אנסמבל אחד שהקדיש עצמו למוסיקה הזאת, קבוצת מוסיקה נובה, וחוץ ממנה - שממה".

לדבריו, "בהקמת אנסמבל חדשני גם בישראל רציתי קודם כל להביא את מה שהיה הכי חסר כאן, ואלו המבצעים הכי טובים, ובעיקר מנצחים. בתזמורות ביצעו מוסיקה עכשווית רק לצאת ידי חובה, אפילו יותר מהיום; והרי התזמורות הן המאגר של הנגנים אצלנו, לא כמו באירופה שם נגנים של מוסיקה עכשווית יכולים להתפרנס רק ממנה.

"אנסמבל המאה ה-21". תמיכה עקבית ביצירה המקומית

"כשאת בטהובן מבצעים לא טוב, כל אחד מבחין בכך", ממשיך יוהס, "אבל כשמוסיקה חדשה מבוצעת לא טוב, חושבים שהיצירה גרועה - כי אין אמות מידה. ובאמת לא היו כאן אמות מידה לביצוע טוב". מבט על הקונצרט הקרוב משקף גם את האני מאמין הזה: ינצח עליו אילן וולקוב, וינגן חן הלוי בקלרינט - שני מוסיקאים ישראלים בינלאומיים המתמחים במוסיקה בת זמננו; וכן יהיה הסולן הפסנתרן עמית דולברג, שיחד עם אנסמבל "מיתר" שלו התמחה בחמש שנים האחרונות ברפרטואר העכשווי בקונצרטים בישראל ובחו"ל: "גם החצוצרן מרקו בלאו יחזור אלינו עם הכלים שאותם פיתח בעצמו, וגם הסקסופוניסט מרקוס וייס וזמר הבס בריטון ניקולאס אישרווד - הם ועוד סוללה של מבצעים ומנצחים בינלאומיים".

אין כסף לנסוע

"מה שעוד היה חסר כאן, והיתה שממה של ממש, היו יצירות המופת של המאה ה-20", ממשיך יוהס, "הקונצ'רטו לפסנתר של ליגטי, ‘ציפורים אקזוטיות' של מסיאן, יצירות של אדגאר וארז - הרי אלה שייכות לרפרטואר המודרני ויש להן אותו המעמד כמו לברהמס ובטהובן בתזמורות הקלאסיות, אלה יצירות מופת שעליהן להישמע שוב ושוב, ואני חושב במלוא הצניעות שהאנסמבל הניח את התשתית למסורת רפרטוארית כזאת, ובכלל לפריחה בנגינת מוסיקה עכשווית בישראל היום". מבט על רשימת היצירות שבוצעו מגלה את ז'ורז' אנתייל ולוצ'אנו בריו, מוריס ראוול ואלבן ברג, וולפגנג רים ועוד עשרות מלחינים שיצירותיהם אכן נחשבות לאבני דרך בתולדות המוסיקה בת זמננו אך קשה לשומען. אנסמבל המאה ה-21 ביצע אותן, ולפעמים יותר מפעם אחת - כיאות למוסיקה רפרטוארית.

יצירותיו של יוהס עצמו מנוגנות בתדירות הגבוהה ביותר מבין אלה של מלחינים ישראלים: "מאוד נזהרתי, תמיד, ובהתחלה מיעטתי בהכללה של יצירות שלי. הן הופיעו אולי פעם בארבע או חמש שנים. אבל נראה לי שיש הצדקה גמורה להכללתן - זכיתי בפרס קוסביצקי של ספריית הקונגרס על סמך יצירות ששלחתי, פרס מפעל הפיס, פעמיים פרס ראש הממשלה ועיריית תל אביב ואקו"ם, ויצירות שלי מבוצעות בכל העולם - מהאנסמבל של פייר בולז בפאריס ועד הפילהרמונית הישראלית שפנתה אלי ביוזמתה כדי להזמין ממני יצירה. גם ככה אני דון קישוט - אז שגם לא יבצעו אותי? הרי אני חלק מהנוף המוסיקלי בישראל, כמו כל מלחין אחר", הוא אומר.

בנוסף לתפקידו כמנהל האנסמבל, יוהס הוא גם יו"ר איגוד הקומפוזיטורים הישראלי, וסגן יו"ר איגוד מלחיני אסיה. בתפקידו זה נסע הרבה לפסטיבלים באסיה, יצר קשרים עם מלחינים, ואף הביא הנה מיצירותיהם: "וגם האנסמבל שלנו מקבל תהודה בחו"ל וזוכה לתגובות נלהבות", הוא אומר, "אנחנו מוזמנים להמון פסטיבלים - רק שאין לנו די כסף לנסוע למקומות כמו נורווגיה ופינלנד, למשל. פסטיבל האביב של ורשה, שהיה הצוהר של האוונגרד המזרח אירופי אל מעבר למסך הברזל והיום הוא מרכזי וחשוב, הזמינו אותנו - הכל על חשבונם".

אנסמבל המאה ה-21, שכולל עד 20 נגנים ביצירות גדולות, זוכה לתמיכת מינהל תרבות בכ-300 אלף שקל, עיריית תל אביב בכ-150 אלף, ועתה גם לתמיכות מיוחדות לכבוד לשנת ה-20 - בנוסף למימון על ידי קרנות שונות, שגרירויות ומכוני תרבות זרים שתומכים בפרויקטים, וגם הכנסה עצמית מכרטיסים: כ-250 אנשים באים לכל קונצרט. "זה לא גוף כלכלי", אומר יוהס, "אבל גילינו שמדובר בקהל נאמן, שמנויים נשארים ומחדשים, ואנחנו תמיד מקווים להרחיב את הקהל, ושיהיה מורכב לאו דווקא ממוסיקאים. אני חושב שיש בגוש דן לפחות 500 בני אדם שהמוסיקה הזאת מדברת אליהם".

*#