אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אופרה וינפרי מגשימה את הסיוט של רשתות הטלוויזיה

כאילו שלרשתות האמריקאיות לא היו מספיק צרות, הודיעה אופרה וינפרי בסוף השבוע כי תעזוב את תוכניתה המצליחה בעוד שנה וחצי. האם הערוץ החדש שתפתח יסמל את קץ עידן הטלוויזיה הממסדית?

תגובות

"האם אתן חשות חסרות ישע ונבגדות?" שאלה בסוף השבוע מבקרת הטלוויזיה של האתר "סלון", התר הביירסקי, את קוראותיה, שאף הן, כמוה, צופות מכורות בתוכנית האירוח של אופרה וינפרי. "אם כן, כמוני, אתן אחת ממיליוני נשים אמריקאיות הסובלות מחרדות נטישה לאחר שמורתנו הטלוויזיונית, מאמנת החיים הווירטואלית, מושיעתנו האישית אופרה עוזבת את תפקידה הכל-יכול, הכל-נוכח שלה על המסך הקטן", כתבה בסגנון פרסומות לפרוזאק וסוגיו בטלוויזיה האמריקאית, ובלעג גלוי לפסטיבל עזיבתה - שתהיה רק בעוד שנה וחצי - של הכוהנת הגדולה.

"כי הרי נלך בצעדיה של אופרה לגיהנום ובחזרה, עם או בלי הבטחה למכונית חדשה מדגם פונטיאק ג'י-6 סדאן עם סאן-רוף וקרוז קונטרול", הוסיפה הביירסקי תוך רמיזה למנהגיה של וינפרי להטיף לחיים מצומצמים ומודעים כלכלית מחד גיסא ולחלק מתנות ראוותניות ליושבות הקהל מאידך גיסא (רק פעם אחת היתה זאת מכונית: בפרק הראשון של העונה ה-19 חילקה וינפרי ל-300 הצופות בקהל קופסאות ואמרה כי באחת מהן יש מפתח למכונית; בסוף היו מפתחות בכולן והכוכבת חזרה ואמרה לצופות: "את מקבלת מכונית! את מקבלת מכונית!" - ובכך היא טבעה ביטוי קלאסי בעבור סטנד-אפיסטים).

לאחר חרושת של שמועות בעיתונים כלכליים, הודיעה ביום שישי האחרון מנחת תוכנית האירוח הנצפית ביותר, ומי שבמשך שנים נחשבת לדמות המשפיעה ביותר בטלוויזיה האמריקאית, כי היא חשה ב"עצמותיה" וב"רוחה" כי באה העת להיפרד. "התוכנית הזאת היתה החיים שלי, ואני אוהבת אותה מספיק כדי לדעת מתי להיפרד", הסבירה את ההחלטה על המתת חסד. על הסיבות לעזיבה היא לא סיפרה לקהל.

וינפרי בתוכניתה ביום שישי האחרון: "התוכנית הזאת היתה החיים שלי, ואני אוהבת אותה מספיק כדי לדעת מתי להיפרד" (תצלום: אי-פי)

בתוכנית של וינפרי צופים השנה 7 מיליון צופים בכל משדר. התוכנית, שהחלה כתוכנית בוקר בשיקגו (קודם לכן שידרה בנאשוויל שבטנסי), גדלה להיות תוכנית האירוח הנצפית ביותר בשני העשורים האחרונים (שווי האימפריה של וינפרי, שכוללת את חברת ההפקות הארפו וכן מגזין שתפוצתו היא השביעית בגודלה במדינה, נאמד ב-7.2 מיליארד דולר). התוכנית משודרת ב-145 מדינות (כולל ישראל), ונצפית על ידי 42 מיליון צופים בשבוע בארצות הברית בלבד. שבעה המיליון הצופים בה לתוכנית כעת הם שיפור, אחרי ירידה של 7% בצפייה שנרשמה בסוף העונה הקודמת שלה.

המתחרה היחידה שמתקרבת לנותני הצפייה האלה היא "השופטת ג'ודי", שבה צופים קצת פחות משישה מיליון איש לתוכנית. "ד"ר פיל" ו"ד"ר אוז", שהחלו את דרכם בתוכנית של וינפרי, זוכים לכמחצית ממספר הצופים בתוכנית שלה - לפיל 3.7 מיליון צופים לתוכנית ולאוז, החדש בשכונה, ממוצע של 3.5 מיליון צופים. אלן דג'נרס, יורשת אפשרית לווינפרי, נצפית על ידי מספר דומה של צופים לזה של כל אחד משני הדוקטורים. ברברה וולטרס ושאר נשות התוכנית "ההשקפה" של רשת אי-בי-סי צפויות להיות משודרות במשבצת של וינפרי כאשר היא תעזוב.

אבל ההודעה של וינפרי מלמדת על רוחות הזמן. אחרי יותר מ-20 שנה, אפילו מנחה במעמדה מתחילה לשעמם. ההחלטה שהתוכנית האחרונה תהיה בספטמבר 2011 נבעה מהחיבה של וינפרי לנומרולוגיה - 25 שנה זה מספר משמעותי, חצי יובל של שידור טלוויזיוני, ובשנה וחצי שנותרו אפשר לגייס את כל המשאבים האפשריים כדי שהיא תוכל לעזוב כמלכה.

אלא שהמלכה רבת החסד הזאת עתידה בלכתה לגזור כליה על הטלוויזיה הממסדית, שגם כך נמצאת בקשיים - כפי שהעריכו עיתוני תעשיית הטלוויזיה בכותרות מהסוג האהוב עליהם. זמן קצר אחרי שהודיעה על ההחלטה לעזוב, נודע גם על תאריך התחלתי לשידור רשת הטלוויזיה שלה OWN (ראשי התיבות של "הרשת של אופרה וינפרי", אך גם המלה האנגלית "שלי"). זו לא הפעם הראשונה שהיא מעורבת ברשת טלוויזיה עצמאית - בעבר היתה ממקימי "אוקסיג'ן" - אך הפעם החליטה להשקיע את כל מאמציה כדי שלא להיכשל.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", הפרידה של וינפרי, שמבחינתה היא עליית מדרגה ממעמדה כמנחת תוכנית כל-יכולה לבעלת רשת כזאת, תרסק את שוק הטלוויזיה בסינדיקציה (שבה תוכניתה משודרת ל-200 שווקים מקומיים), וכן תנחית מכה קשה על תעשיית המו"לות ("מועדון הקריאה של אופרה", פינה קבועה בתוכניתה, יכול להפוך ספר לרב-מכר גם אם הוא כבר אזל, כמו שקרה עם "חמדת" של טוני מוריסון בזמנו). "ניו יורק טיימס" מזהיר כי העזיבה של וינפרי תפגע בצפייה ברשת אי-בי-סי שבה שודרה, ובכלל בטלוויזיה הממסדית. לפי הערכות נוספות, העזיבה תפגע גם ברשת סי-בי-אס המפיצה את התוכנית. נודע גם כי הרשת מקווה מאוד שאם אופרה מתכוונת, כפי שמלמדות השמועות, להפיק תוכנית אירוח משלה ברשת החדשה, היא תאפשר לסי-בי-אס לחזור ולהפיץ אותה.

אמנם התוכנית ששודרה ביום שישי לא היתה האחרונה, אבל היא היתה תוכנית מאוד אופיינית. במשך שעה תמימה ריאיינה וינפרי שלושה אורחים: את אביה של שנאיה דייוויס, ילדה בת חמש שנאנסה ונרצחה אחרי שאמה מכרה אותה; את הקומיקאי ריי רומנו, שעמו פיטפטה על תוכנית חדשה שהוא מעלה בערוץ טי-אן-טי, ששמה "גברים מגיל מסוים"; ואת גבוריי סידיב, הכוכבת של הסרט "פרשס" (שווינפרי היא גם אחת ממפיקותיו הבכירות), ובו מסופר על נערה שמנה באופן חולני שלה שני ילדים, שאביהם הוא גם אביה - נושא שמוכר לווינפרי, שהיתה קורבן להתעללות מינית ולגילוי עריות, מחייה שלה.

וינפרי גם סיפרה לקהל על חששותיה כאשר העלתה את התוכנית הראשונה שלה ב-1986. ואולם, עם עלייתה של התוכנית היא החלה עד מהרה לכרסם במעמד תוכניתו של מלך תוכניות האירוח אז, פיל דונהיו, ששגה כאשר נכנע להשפעות של תוכניות אירוח שערורייתיות כמו זו של ג'רי ספרינגר. עם הזמן נהפכה "אופרה וינפרי" מתוכנית המראיינת סלבריטאים לתוכנית אישית יותר, תוכנית שבה וינפרי - אשה שחורה ושמנה, שילוש שהיה כמעט בלתי אפשרי עד אז מבחינה טלוויזיונית - שיתפה את הקהל במאבק שלה בהשמנה. גם השתתפותה ב"הצבע ארגמן", סרטו של סטיבן ספילברג מ-1985 על פי ספרה של אליס ווקר, תרמה לעליית קרנה. במשך השנים סיפרה גם על התעללות מינית שעברה, והותירה לקומיקאים לנתח את חייה הפרטיים ואת יחסיה עם חברתה הקרובה, גייל קינג.

לפעמים המוזרויות של האורחים שלה הכתימו גם אותה. כך קרה כאשר נתנה מקום וכבוד למיני מטפלים אלטרנטיבים, ובמיוחד לספרה של השחקנית סוזן סומרס ("שלושה בדירה אחת"). בעקבות זאת זכתה וינפרי לעטר את שער המגזין "ניזוויק", כאשר מעל תמונתה קבעה הכותרת: "דיבורים מטורללים".

ב-1996 הקימה את מועדון הקריאה של וינפרי, שבן לילה הפך סופרים למיליונרים, עודד קריאה ושינה את פני המו"לות בארצות הברית. למועדון היא בחרה יצירות מופת כמו אלה של טולסטוי, פוקנר, טוני מוריסון, "הדרך" של קורמאק מקארתי וגם ספרים של סופרים מפורסמים פחות כמו וואלי לאמב או דייוויד רובלסקי. במשך השנים התעוררו כמה שערוריות בקשר למועדון, לצד ביקורות על הבחירות הלא אחידות באיכותן שמוצגות בו. הסופר ג'ונתן פרנזן, מחבר "התיקונים", סירב לקבל את תווית המועדון של וינפרי, ובכל זאת ספרו נהפך לרב מכר. "מיליון רסיסים קטנים" של ג'יימס פריי נחטף מהמדפים אחרי שאופרה המליצה עליו, אלא שאז התברר כי הסופר המציא את ההתמכרות האוטוביוגרפית שלו לכאורה לסמים ואת הגמילה ממנה. מאוחר יותר וינפרי תקפה את פריי בתוכנית בשל השקר שבספרו, לדבריה.

כוחה של וינפרי פרץ מזמן את גבולות המסך הקטן וגלש לפוליטיקה. היא הכתירה את ברק אובמה בתואר "האחד והיחיד", ועזרה לו לא מעט להיבחר לנשיא ארצות הברית. היא הצטרפה אליו במסע הבחירות שלו והיתה בקהל בזמן נאום הקבלה שלו בפארק המילניום בשיקגו. עד כדי כך היא מזוהה עם הניצחון שלו שבמוזיאון השעווה של מאדאם טוסו, היא ניצבת ממש לידו בחדר הסגלגל. מנגד, יש הטוענים כי נקיטת העמדה הפוליטית הברורה מצד וינפרי תרמה לירידה בשיעורי הצפייה בתוכניתה.

ב"ניו יורק טיימס" נטען כי הצלחתה של וינפרי נבעה לא רק מזיהוי הזדמנויות, אלא גם מהיכולת לסרב לפרויקטים (כך קרה, למשל, כאשר החליטה לבטל אחרי עונה אחת בלבד את תוכנית הריאליטי שלה באי-בי-סי, "הנתינה הגדולה"), וכן מההבנה מתי צריך לפרוש. אבל כאמור, פרישה זו אינה אמירת שלום, אלא רק להתראות.

כתבות שאולי פספסתם

*#