אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רוצים בנות בביקיני? קיבלתם

הכללים שמנחים את עורכי ערוץ ביפ הם להתפרע ולחזור על אותה בדיחה כמה שיותר פעמים. עם "לילה בכיף" שסוגרת השבוע עונה ראשונה, הטריק הזה הצליח: קשת הרוויחה תוכנית קאלט במינימום תקציב

תגובות

בתוך משרדי חברת קשת ברמת החי"ל תוססת מהפכה קטנה. בלב הבניין המאורגן והסולידי של זכיינית ערוץ 2 מתקיימת טריטוריה אנרכיסטית שעליה, כך נראה, לא חלים כל אותם חוקים קפדניים שמעצבים את דמותה של הזכיינית המובילה. טורנירים של סטנגה, צעקות מחדר לחדר, תצלומים מביכים של טאלנטים על הקירות והשתוללות בלתי פוסקת - הם חלק ממה שמתרחש שם. גם בסופי שבוע, כשכל עובדי קשת מבלים בבתיהם, האורות דולקים עד מאוחר במשרדים של אנשי ערוץ "ביפ" שבקומה השנייה. ובאמת, למה שיילכו מוקדם הביתה, אם המשימות שלהם כוללות ליהוק דוגמניות ושחקניות מצודדות לתפקיד שידרוש מהן לרקוד באולפן "לילה בכיף" ריקוד זול כשלגופן ביקיני זעיר? למה שימהרו לכבות את האור במשרד, כשעליהם לבחור מבין עשרות מועמדים את המופרעים ביותר - כאלה שיסכימו לפוצץ חצ'קון לעובר אורח ויצליחו לשדל נשים ברחוב להיפרד מהחזייה שלהן - לטובת משחק המשימות המחתרתי "סיימון"? 

"בערוץ ביפ בכלל, ובתוכניות כמו 'לילה בכיף' ו'סיימון' בפרט, אנחנו עושים הכל כדי למתוח את גבולות המיינסטרים ולסמן את האלטרנטיבה שלו", אומר ליאון רוזנברג, מנהל התוכניות של הערוץ. "אנחנו צריכים לבחון כל הזמן את הגבולות שלנו, לדחוף הכל שני צעדים קדימה וכך לעשות את זה. עם שלישיית 'הבכיפיות' בתוכנית 'לילה בכיף', למשל, הלכנו עד הסוף עם המוטיב של הבחורה בביקיני. פשוט דילגנו על כל הדיון סביב סוגיית השימוש הציני בגוף האשה בטלוויזיה. הצופים רוצים בנות בביקיני? אנחנו ניתן להם בנות בביקיני, בלי ללכת סחור סחור". 

"לילה בכיף", שמסיימת השבוע את שידורי העונה הראשונה שלה, היא הדוגמה המייצגת ביותר של הפקות המקור של ביפ. התוכנית בנויה על פי המודל הקלאסי של תוכנית אירוח לילית, אלא שכל החלקים של המודל הזה מודבקים זה לזה מחדש באופן מעוות. יש לה מנחה חסר כריזמה עם מונולוג פתיחה מופרך, להקת בית שלא נמצאת בכלל בבית, סטנדאפיסט שמתחמק כל הזמן מלצחוק על אקטואליה, אורחים מפורסמים שנהפכים לשחקנים שוליים בעלילה, מעריץ נרגש אך חסר רגישות - ובין לבין גם דוגמניות בביקיני. 

הפרומפטר, שממנו קוראים כל מגישי תוכניות האירוח את הבדיחות ואת השאלות שלהם, נמצא בקדמת הבמה וכל משתתפי התוכנית שמחים להשתמש בו, בלי להתבייש. "אחרי חמש עונות ו-140 תוכניות של 'מהדורה מוגבלת', שגם היא שודרה בערוץ ביפ, הרגשנו שמיצינו את הפורמט של דיון הומוריסטי באקטואליה", אומר רוזנברג. "החלטנו לקחת את שלושת המשתתפים המובילים - דודו ארז, שחר חסון ואבי אטינגר - ולתפור סביבם תוכנית אירוח קלאסית, אבל בהפוך-על-הפוך. אולפן גדול ומושקע, פינות קבועות, מונולוג וסלבריטאים כאורחים, אבל כמה שיותר פרוע. ההחלטה היתה ליצור פארודיה על הז'אנר, סלבריטאים שלא מצליחים לקדם את הסחורה שלהם, פרגון מוגזם, פינת אקטואליה שלא קשורה לשום דבר אקטואלי - והעיקר, לתת לצוות יד חופשית להתפרע". 

הכלל העיקרי של "לילה בכיף" הוא שאם תחזור על אותה בדיחה שוב ושוב - גם אם היא לא כל כך מצחיקה - בסוף היא תצחיק. גם את הכלל הזה לוקח העורך, נדב פרישמן, עד לקצה: לא רק המבנה קבוע וחוזר על עצמו, אלא גם הבדיחות עצמן, רק שבכל פרק יש להן טוויסט קטן. "אנשים פשוט אוהבים לצחוק ממה שהם מכירים, כמו המערכונים של הגשש וכמו סרטי הבורקס שהחיילים בבסיסים והתרמילאים במזרח טוחנים שוב ושוב", הוא מסביר. 

"הצופים בבית לומדים את הבדיחות, את הפאנצ'ים ואת השפה של התוכנית, ומי שמגיע לצילומים פשוט מדקלם את השורות. כל הדינמיקה הזאת יוצרת אווירה מחשמלת באולפן שמתבטאת אחר כך בתוכנית המצולמת". 

החזרה על הבדיחות הקבועות (רפטיציה, בעגה המקצועית) יצרה תוך שבועות בודדים לקסיקון תרבותי חדש בקרב קהל היעד - בני נוער וצעירים, בעיקר זכרים - שמדקלמים שלל רב של ביטויים. מלים כמו "בכיף!", "סקוויק סקוויק", "לא חשוב שמות", "אל תכבה אותי", "מתמיד!!" ו"מה, אתה ילדה בת שתיים?" הם רק חלק קטן מההתחכמויות האינפנטיליות שארז, חסון ואטינגר, הצליחו להחדיר לסלנג של הצופים. "זה פורמט מעולה לתוכנית גרילה במינימום תקציב, מכיוון שהשלושה כותבים לעצמם את הבדיחות והתסריט נבנה במשותף. בתוכניות אחרות ומושקעות כמו 'שבוע סוף', נדרשים לפחות שניים-שלושה כותבים לבניית תסריט של כל דמות", מסביר פרישמן. 

מביפ לפריים-טיים במשך השנים זכה ערוץ ביפ לכינוי "החממה לזיהוי ולגידול טאלנטים של קשת", והכישרונות הבולטים של הערוץ מוצאים את עצמם אחרי תקופת הרצה בלב הפריים-טיים של ערוץ 2. כך אפשר לומר על אסי עזר (מ"דבר עם הסוכן שלי" ל"האח הגדול"), עידו רוזנבלום (מ"בהפרעה" ל"מונית הכסף") דודו ארז (מ"מהדורה מוגבלת" ל"ארץ נהדרת"), שחר חסון (מ"לילה בכיף" ל"צחוק מעבודה"), אבי אטינגר ואבי נוסבאום (מ"האקדמיה לצחוק" ומ"המהדורה המוגבלת" ל"מועדון לילה"). 

בנוסף, משתמת קשת בערוץ ביפ כבשדה ניסויים לתוכניות פרועות, ושולפת את הפופולאריות שבהן. "מונית הכסף", למשל, שמופקת על ידי ביפ, הוזנקה לפריים-טיים של הזכיינית ומשיגה רייטינג מרשים. 

יחסיה של קשת עם ביפ לא מסתכמים באספקת תוכן. חברת "ביפ ערוץ הצחוק", אחת משלוש החברות שבבעלות קשת, היא הרווחית ביותר שלה וכוללת בתוכה את תחומי הרכש, תכנון לוח המשדרים וקידום השידורים עבור חברת הכבלים. החברה מוחזקת על ידי קומיוניקשת (90%): שותפות מוגבלת של שידורי קשת, אבי ניר, גיא בהר, הנשיא לשעבר של קשת אורי שנער, וחברת מימד (10%). 

קשת מנצלת את ביפ גם למתיחת המותגים של ערוץ 2, כמו בשידור התוכנית "האחות הקטנה" עם אפרת אברמוב, בהמשך לשידור "האח הגדול" בערוץ 2. בזכות "האחות הקטנה" זכתה גם אברמוב לשדרוג: היא חתמה על חוזה טאלנט בערוץ ובימים אלה מפתחת תוכנית חדשה, סדרת מסע דוקו-קומית שתשודר בביפ. אברמוב תסתובב עם צוות צילום ברחבי ישראל, ותתעד תופעות ודמויות גבוליות, שעמן תתמודד בחוסר הטאקט האופייני לה. 

בשבוע הבא משיק הערוץ לוח משדרים חדש שבו יעלו לשידור הפקות מקור חדשות כמו "ביפ קומדי האוס", תוכנית על סטנדאפיסטים צעירים ואלמונים; "אל תשאל", ריאליטי טוק-שואו עם שי שטרן;  "ביפ עד הבית", שעשועון קומי בביתם של הצופים; ו"האחות הקטנה". בין תוכניות הרכש בולטת העונה השביעית והמדוברת של "תרגיע" עם פרקי האיחוד של "סיינפלד", ותוכנית אירוח של ספייק פרסטיין, לשעבר מתסריטאי "סיינפלד". 

לדברי יובל נתן, העורך הראשי של ביפ והעורך הראשי של קשת אינטראקטיב ושל אתר mako, "שיעורי הרייטינג שמניבות הפקות המקור של ביפ מגיעים לשיאים חריגים ביחס לאתרי נישה. שיאים של 7% ו-8% צפייה בפרקים של האחות הקטנה' ו'הבובלילים' בקרב מנויי HOT הם לא פחות מאשר הבקעת גול מהיציע, כי מלכתחילה ערוצי נישה כאלה לא מצליחים למשוך שיעורי צפייה גבוהים". נתן מדגיש גם כי הנתונים האלה לא כוללים כמות של עשרות אלפי צפיות ב-VOD של HOT, וכן את מאות אלפי הצפיות בתוכניות שלמות ובקליפים מהן באתר mako. 

מאות הורדות לרינגטונים נתן לא מוטרד מהאפשרות ששידור התוכניות המלאות באינטרנט יפגע ברייטינג שלהן בכבלים. "להפך, תן לי כמה שיותר פלטפורמות להפיץ על גבן את התכנים, זה רק מגביר את הבאזז סביבם. בניגוד לערוצי נישה אחרים, ביפ מתאפיין בצפייה חברתית, כך שגם צעירים שאינם מנויים ל-HOT צופים בתוכניות של הערוץ אצל חברים, מכירים אותן ומדווחים עליהן בסקרים. אותו הדבר קורה באינטרנט ובסלולר". 

יוצרי "לילה בכיף", למשל, התחילו לשווק באמצע העונה רינגטונים מקוריים עם מיטב פניני התוכנית, באגרסיוויות המחוספסת המאפיינת אותה. "את ההשקה הראשונה של הרינגטונים עשינו ללא פרסום בכלל, וכבר בשבוע הראשון נרשמו מאות הורדות. מבחינתנו זה עוד ערוץ לקדם בו את התוכנית, וגם אותו אנחנו עושים בכיף", מספרים רוזנברג ופרישמן. 

במשרד של רוזנברג מונחת ערימת חולצות טריקו הנושאות את הלוגו של התוכנית ואת הלוגו של פינת הדגל שלה, "הבכיפיות". המעריצים מתים עליהן. אלא שלא רק החולצות צברו פופולאריות: "הבכיפיות" - נטלי דדון, ג'ני טוקרב, מעיין קווילי ואנסטסיה שטפניוק (המוכרת בתוכנית כנערת המדליה, זורה גוטנטאג) - נהפכו במהלך העונה מחבורת דוגמניות שמוכרות את גופן בעבור "ריקוד זול" בביקיני לסלבריטאיות מקומיות. 

בכל יום צילומים הן מקדישות דקות ארוכות לקהל - הן מצטלמות וחותמות למעריצים מכל שכבות הגיל והאוכלוסיה. "הן נהפכו לכוכבות", אומר רוזנברג. "מפינה קטנה, שילבנו אותן מהר מאוד לכל אורך העלילה של התוכנית - ובעונה הבאה אנחנו מייעדים להן מקום חדש וגדול אפילו יותר".

כתבות שאולי פספסתם

*#