אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אופרת סבון מלכותית

המסע בעקבות חיי הנישואים הסוערים של המלך הנרי השמיני נמשך בעונה החדשה של "שושלת טיודור". ראיון עם יוצר הסדרה, מייקל הירסט

תגובות

"באנגליה מקובל להתייחס להנרי השמיני בחיבה", אומר מייקל הירסט, יוצר הסדרה "שושלת טיודור" של ערוץ שואוטיים. בראיון טלפוני מביתו בלונדון, מסביר הירסט כי "הנרי טבוע בזיכרון כדמות מהמחזמר הנודע, שבו המלך השמן והעליז מזמר לו 'אני הנרי השמיני, אני'".

אבל הנרי השמיני שלו לא שמן ולא עליז. ראשית, ג'ונתן ריס מאיירס, השחקן האירי המגלם אותו, רחוק מאוד מהדיוקן שצייר האנס הולביין של המלך, העומד ברגליים פשוקות ונושא בקושי את משקלו; ריס מאיירס הוא דוגמן של "הוגו בוס" ותואם את מה שנכתב על הנרי השמיני בצעירותו - "הנסיך היפה ביותר בכל הנצרות".

בעונה השלישית, העולה היום בערוץ "יס סטארס דרמה", ניכר אמנם שינוי בדמותו לעומת העונות הקודמות - הוא מבוגר ועצבני יותר - אבל עדיין נראה חטוב מאוד בסצינות המיטה. ובאותה מיטה שוכנת עם תחילת העונה ג'יין סימור (אנבל ואליס), אשתו השלישית מתוך שש. בעונה הראשונה היתה זו המלכה הספרדית קתרין מארגון (מריה דויל קנדי), לה נישא לאחר שהתאלמנה מאחיו הבכור אדוארד; העונה השנייה עסקה באן בולין (נטלי דורמר), שבשבילה החליט להקים את הכנסייה האנגליקנית ולהתנתק מהכנסייה הקתולית, ושהוצאה להורג בסוף העונה השנייה; והעונה הנוכחית והבאה יעסקו בארבע המלכות הנותרות.

"שושלת טיודור". עם הזמן נהפכת הסדרה ליותר פוליטית ופחות רומנטית

"הן היו נשואות להנרי לתקופות קצרות יותר ולכן לא מצדיקות עונה בפני עצמן", מסביר הירסט. "היחסים שלו עם אן בולין נמשכו שבע שנים, אבל לאן מקליבס (ג'וס סטון), המלכה הרביעית, היה נשוי רק כמה שבועות", מסביר הירסט. "ג'יין סימור היתה נשואה לו שנה וחצי. היא נכנסה להריון אחרי חצי שנה ומתה ממש אחרי הלידה. הנשים מתחלפות מהר יותר ככל שהוא מתבגר".

בעונה השלישית ניכר בהנרי כי הוא השתנה: עם שיערו המשוח לאחור ושפם חדש על פניו, הוא מזכיר קצת את מרלון ברנדו ב"סנדק". הסדרה מסתיימת לפני מותו ואף לפני השמנתו. "הנרי מת בגיל 55, אבל בסוף שנות ה-40 שלו עוד לא היה איש שמן", אומר הירסט. "כאשר הקבר שלו הוזמן, הוא היה ברוחב 22 אינץ', אך במותו הורחב המקום ליותר מפי שניים".

הירסט, תסריטאי בריטי בן 57, כתב את שני סרטי הקולנוע זוכי האוסקר "אליזבת" ו"אליזבת: תור הזהב" בכיכובם של קייט בלאנשט. "לא תיכננתי מראש את המבנה הזה של הסדרה", הוא אומר על "שושלת טיודור", "הרי בתחילה לא חשבתי שתהיה עונה שנייה בכלל. התזמון הסתדר באופן אורגני".

בעונה השלישית של הסדרה הממגנטת, שנהפכת עם הזמן ליותר פוליטית ופחות רומנטית, מתמודד הנרי עם מרד גדול שפורץ בקרב נתיניו, המתנגדים להיפרדות מהכנסייה ולרצח ולגזל שמבצעים אנשי המלך. הוא מדכא את המרד באכזריות. "בספרי ההיסטוריה בבריטניה לא מתייחסים להנרי השמיני כאל רודן. אבל כשהוא עלה לשלטון היו מיליון בני אדם באנגליה, והוא רצח אלפים מהם. הוא היה סטאליניסט. היתה לו עוצמה מוחלטת והוא השתמש בה לרעה. סולחים לו כי חושבים שבזכות הרפורמות שלו הוא שינה את פני אנגליה לטובה. נאמר לנו שהרפורמציה היתה טובה, שהיא הובילה

לחופש ביטוי ולשיקספיר ולמלכת אליזבת הראשונה. האם רבים כל כך היו צריכים לשלם על כך בחייהם? זאת כבר שאלה אחרת".

אם הנרי הוא סטאלין, לפי תפישתו של הירסט, הרי שהיועץ שנדמה כמי שמדיח אותו למהלכים הנוקשים, קרומוול, הוא לדעת היוצר לנין. "הוא אינו אכזרי כמו שמתארים אותו. אני חושב שהוא באמת האמין שהכנסייה מושחתת ושחלק גדול מהקתוליות מבוסס על אמונות טפלות ועל בורות. הוא, כמו לנין במהפכה הבולשביקית, היה מוכן לגבות את תפישותיו באכזריות".

השוני הוא שמרתק

האזכורים של ראשית הקומוניזם אינם מלמדים על סדרה היסטורית חדשה שבדרך, אומר הירסט, אלא על ניסיון שלו לקרב את אירועי המאה ה-16 להווה. "שושלת טיודור", לדבריו, "מעלה נושאים שאינם מהמוזיאון. הם עדיין חשובים ורלוונטיים. הכנסייה האנגליקנית לא במפתיע מתפרקת היום, כי היא נוסדה בעצם רק כדי שהוא יוכל להתגרש". את היחסים בין הנרי לקרומוול היה כבר מי שהשווה ליחסי הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש עם סגנו דיק צ'ייני.

ולמרות העיסוק המוגבר בענייניו הפוליטיים של המלך, "שושלת טיודור" היא סוג של אופרת סבון (דגש על הסבון, שקשה להאמין שהיה כה בשפע כפי שנדמה לנוכח מראם המצוחצח של אנשי חצר המלוכה). היא מעוצבת ומושכת מאוד, עם צוות שחקנים מרשים הכולל את פיטר אוטול, סאם ניל ומקס פון סידוב. לדברי הירסט, הטלנובלה היא במקור. "נוטים להאשים אותי על כך שאני ממציא דברים", אמר בעבר, "אבל כלל הזהב הוא שככל שהאירועים נראים מטורפים יותר, כך גדול הסיכוי שהם מבוססים על עובדות. לא אני המצאתי את הסיפור של הנרי השמיני הנאבק בעירום כמעט מלא עם מלך צרפת. גם לא המצאתי את האורגיה שנערכה אחרי הולדת בנו הממזר".

אהבת בשרים היא נושא מרכזי בשתי העונות הראשונות. בשלישית קצת פחות, משום שהנרי איבד מעט מתשוקתו. הוא אינו מצליח להתגבר על פציעה, שלדברי הירסט נמצאת בבסיס תהליך ההשמנה שלו ומזגו הרע. אבל הנשים המתחלפות מלמדות כי הוא עדיין מחפש אהבה, בדרכו הייחודית. "אפשר לומר ש'שושלת טיודור' היא התבוננות בסוגים שונים של אהבה. הנרי אהב את הנשים האלה באופן שונה. השוני הוא שמרתק אותי. התיאורים של הנישואים האלה על ידי היסטוריונים לעולם אינם מספקים אותי. היסטוריונים אינם פסיכולוגים טובים. ואני בראש וראשונה תסריטאי ולא היסטוריון. אני עוקב במקביל אחרי שני תהליכים: האחד הוא של אדם שהיה רפורמטור ואידיאליסט במידה מסוימת, הומניסט שנהפך לרודן, והתהליך הפרטי הוא של אדם שסיפור האהבה שלו משתנה ככל שהוא מתבגר".

אדם אפל יותר

לדברי הירסט, "בארבעת הפרקים הראשונים של העונה הזאת יש סתירה בין שני הסיפורים האלה. הנרי סוף סוף נשוי למישהי שלא נלחמת בו. שתי הנשים הקודמות היו חזקות ואסרטיביות; ג'יין סימור היתה פחות דעתנית. חוץ מזה, היא העניקה לו את מה שרצה יותר מכל - בן זכר. לרגע קצר נדמה למלך שמבחינה אישית יש לו הכל, אבל מבחינה ציבורית הוא מתמודד עם מרידה שעלולה לרסק אותו. ואז, בתום ארבעת הפרקים האלה, היא מתה. זאת נקודת מפנה בחייו. זו, והוצאתו להורג של תומאס מור (בעונה השנייה) הן המשמעותיות בעיצוב אישיותו בהמשך. מור היה המצפון של הנרי. שתי המיתות האלה הפכו אותו לאדם אפל יותר".

על גורלן של נשות הנרי השמיני לומדים בבתי ספר דוברי אנגלית בחו"ל בשיר ילדים מתחרז - "גורשה, נערף ראשה, מתה; גורשה, נערף ראשה, שרדה". מי מהנשים האלה היתה אהודה ביותר על הנרי, מי מהן על אנגליה, ומי מהן עליו? "ג'יין סימור היתה פופולרית מאוד באותה תקופה, כי אן בולין שקדמה לה היתה מאוד שנואה. סימור אימצה את הבת של הנרי (אותה בת שנראית טובה בסדרה אך בספרי ההיסטוריה זכתה לכינוי 'בלאדי מרי', מרי המדממת או הארורה), היא נראתה בציבור והיתה מתוקה וטובת לב. הנרי אהב אותה כל כך שהוא רצה להיקבר אתה, גם כשהוא היה נשוי לקתרין פר (ג'ואלי ריצ'רדסון) בסוף חייו".

"אני אהבתי לכתוב על כולן. חשבתי שלא אוהב לכתוב על קתרין מארגון כי היא נראתה מהכתובים בתחילה כחד-ממדית, משעממת וחסודה, אבל היא היתה מדהימה. השחקנית שגילמה אותה תרמה לזה, כמובן. בסוף העונה השלישית מגיעה מלכה שקוראים לה קתרין הווארד (תמזין מרצ'אנט). היא השובבה בנשותיו, ששכבה עם המשרת של המלך מאחורי גבו. תארי לך, לעשות כזה דבר, לאור מה שידעה על ההיסטוריה שלו. היא כמובן שילמה על כך בראשה".

*#