אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ספיץ' דבל: טרייסי צ'פמן של ההיפ-הופ

למרות אלמוניותה היחסית, זכתה הזמרת הצעירה ספיץ' דבל בפרס המרקורי הבריטי על אלבומה "Speech Therapy". ותודה לאביה שנטש אותה ולבית הספר שממנו הורחקה

תגובות

לצד זמרים ולהקות מתוקשרות כמו "באט פור לאשס" (שם הבמה של נטאשה קאן), "לה רו", "גלאסווגאס", "קסביאן", "פלורנס אנד דה מאשין" - ששמן הגיע למרחקים גם מחוץ לארץ מולדתם - ספיץ' דבל היתה כנראה המועמדת האלמונית ביותר השנה לפרס מרקורי. הפרס מוענק מאז 1992 לתקליט הטוב ביותר של השנה ונחשב לאחד הפרסים המוסיקליים היוקרתיים ביותר בבריטניה.

כאשר המוסיקאי ומגיש התוכניות ג'ולס הולנד (חבר להקת "סקוויז" לשעבר) הכריז בשבוע שעבר על זכייתה, ספיץ' דבל, בת 26, לא היתה היחידה שהופתעה. תקליט הבכורה שלה, "Speech Therapy", נמכר בפחות מ-5,000 עותקים מאז יצא ביוני האחרון. היא עצמה כתבה בחשבון הטוויטר שלה זמן מה לפני צאתו, ספק במרירות ספק באירוניה, כי "יש אנשים לבנים בתעשיית המוסיקה שלדעתם אני לא שחורה מספיק". אבל הראפרית הלונדונית הוכיחה להם כי לא הכל שחור ולבן.

יש שיטענו כי פרס מרקורי, שנקרא כיום ברקליקארד מרקורי על שם החברה המחלקת את סכום הזכייה, 20 אלף ליש"ט, שנוי במחלוקת. איך ייתכן, הם יתהו, שב-1994 קיבלה את הפרס להקת "אם פיפל" על תקליטה "Elegant Slumming" אף על פי שבאותה שנה היתה מועמדת גם להקת "בלר" על "פארקלייף"? גם ה"פרודיג'י" ופול וולר, שהיו מועמדים כל אחד בנפרד, יצאו אז בידיים ריקות. ואיך קרה ש"רדיוהד" ו"קולדפליי" הפסידו ב-2003 לראפר השחור דיזי רסקל? עם זאת אפילו מבקרי המוסיקה הסנובים ביותר, שלא מוכנים לשמוע שום סגנון שאינו לטעמם, יודו שאי אפשר לפטור את הפרס באזוטריות או להאשים את שופטיו ברתיעה מכל מה שקשור לרוק ולגיטרות. לראיה, "אלבו" זכתה ב-2008, "קלאקסונס" זכתה ב-2007 ו"ארקטיק מאנקיז" זכתה ב-2006.

                           ספיץ' דבל. לא הכל שחור ולבן (תצלום: רויטרס)

ספיץ' דבל, שנקראה בלידתה קורין אליוט, גוררת אחריה סיפור חיים מורכב, כזה שאפשר בהחלט ליצור ממנו קריירה מוסיקלית. הוריה באו לאנגליה מג'מייקה. התא המשפחתי שהקימו לא החזיק מעמד זמן רב. אביה עזב את הבית בהיותה בת שש. היא לא סולחת לו על כך. "יש הרבה אנשים שלא מוכנים להיות אחראים למעשיהם. כשהם עושים את זה הם לוקחים חלק מסוים מחיים של אנשים אחרים. זה כמו גניבה", אמרה לבי-בי-סי על האב הנעדר שנטש אותה ואת אמה. שבע שנים לאחר מכן, אולי כנחמה, החלה לכתוב שירי ראפ ולבצע אותם מול חבריה. המוסיקה הזאת הלהיבה אותה הרבה יותר מאשר בית הספר התיכון, שממנו הורחקה פעמים רבות, ובסופו של דבר לא השלימה את לימודיה.

ההמשך לא היה מעודד יותר. בגיל 19 עזבה את הבית בעקבות מריבות עם אמה שגידלה אותה לבד, ועברה מהוסטל אחד למשנהו. זו היתה תקופה, סיפרה ל"טיימס", ש"הייתי מיואשת כל כך. כמעט הידרדרתי לפשע. אבל עצרתי את עצמי, אמרתי שאני לא אגיע לשם". ארבע שנים לאחר מכן, מפויסת יותר, חזרה להתגורר במקום שבו גדלה. הראפ לא עזב אותה במשך כל השנים. כעבור זמן מה העזה לפנות אל חברת התקליטים העצמאית ביג דאדא. ל"גרדיאן" סיפרה כי אמרה למנהלי החברה שהיא תהיה "טרייסי צ'פמן של ההיפ-הופ". מי שאולי גיחך אז לנוכח היומרה, כנראה כבר בלע את הכובע.

בתוך פחות משבוע מאז נודע דבר זכייתה, נסקו מכירות התקליט ביותר מפי 40. הצ'ק הנאה שקיבלה בוודאי מעודד גם הוא את מי שרק לפני כמה שנים, כפי שהיא שרה באחד משיריה, עוד רעבה ללחם והסתפקה בחמאה ובסיגריות. עכשיו, כשהיא אמנית מצליחה, גם היא יכולה להודות: התרפיה בנאום, אותו משחק מלים שעל שמו נקרא תקליט הבכורה שלה, עוזרת.

*#