אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אביבה אורי 20 שנה למותה: הצעה חד פעמית

התערוכה המקיפה של אביבה אורי שתיפתח היום בגלריה גורדון אינה רטרוספקטיווית, אך מציעה מבט מגוון מכ-30 שנות עבודה

תגובות

לתערוכה שתיפתח היום בגלריה גורדון בתל אביב אין כותרת, רק שם היוצרת - אביבה אורי. שמה לבדו אומר מספיק. זוהי תערוכה שנדיר למצוא כמוה. במוזיאונים השונים, שימור מסורת האמנות הישראלית לדורותיה לקוי ואין כמעט עבודות של אורי (1922-1989) בתצוגות הקבע, שלא לדבר על תערוכה רטרוספקטיווית מקיפה שלה. בגלריות נדיר לראות תערוכה כמו זו, שאינה מסחרית בעליל והיצירות בה אינן מוצעות למכירה. התערוכה, שבה קרוב ל-50 עבודות, היא תערוכת כבוד, תערוכת זיכרון נדיבה וצנועה בעת ובעונה אחת, המציינת שאורי אמנם מתה, אך נכסיה משמעותיים מכדי להישכח. 

גלריה גורדון, שקיימת משנת 1966, צירפה לשורותיה את אביבה אורי ב-1967. היא נמנתה עם אמני הגלריה עד 1975 והציגה בה את עבודותיה. אף שקשרי העבודה הרשמיים הופסקו, מעולם לא נפסקו קשרי ההערכה. אמון יריב מספר כי אביו, שיה יריב, מייסד הגלריה, "תמיד אהב אותה ושמר אתה על קשר". לדברי יריב הבן, גם בתערוכות קבוצתיות תמיד שמח להוסיף ולהראות כמה מעבודותיה שנמצאות ברשותו או אצל אספנים אחרים.

                              "עיר מבעד חלון (ואדי רושמיה)", 1958

בתערוכה הנוכחית הוא ניסה, לדבריו, "ליצור רצף, מהלך מקיף שמספק מבט מקרוב על הדברים עצמם". זו כמובן אינה רטרוספקטיווה, אך עדיין היה לו חשוב לאפשר לקהל לראות עבודות משנים שונות (1958-1988) ולקבל פרספקטיווה רחבה וגם חדשה.

בין העבודות המוכרות של אורי המוצגות בתערוכה: הרישום "בקרקס", עבודות מהסדרה "רקוויאם לחלום" ועבודות שמתכתבות במידה מסוימת עם אמנות הפופ. חלק מהעבודות בתערוכה מעולם לא הוצגו או הוצגו פעמים ספורות, כמו קולאז'ים, עבודות נייר ניסיוניות ומרגשות בפשטותן, ועבודות אקריליק שונות.

               ללא כותרת, 1968

"בשנות ה-50 המאוחרות ובשנות ה-60 המוקדמות, אביבה אורי הציעה לתרבות הישראלית הצעה חד פעמית. ומהי הצעה חד פעמית? חירות הרוח היא הצעה חד פעמית. היא הציעה זאת באמצעות רישום אישי, מודרניסטי, וירטואוזי, רזה, מינימליסטי. רישום שהוא נוף, כפי שהוא נוף הנפש", כתב אדם ברוך לאחר מותה.

אמון יריב מציע מצדו עוד הצעה חד פעמית של מבט חוזר על עבודותיה המאוחרות - על ההתנסות והניסיוניות בצבע ובציור, שהתקבלו בתגובות מעורבות, וכאן זו הזדמנות לראות בהן מבע אמיתי של אורי לא פחות מהרישום המוכר והאהוב שלה.

                              "בקרקס", 1958

*#