אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סוזן וגה: אני לא איימי ויינהאוס

יום הולדתה ה-50 המתקרב של סוזן וגה הוא בשבילה סיבה מספיק טובה להעמיד פנים שהיא עדיין צעירה. לרגל הופעותיה החודש בארץ היא מספרת מה הבינה בעקבות הצלחת להיטה הגדול "לוקה" ואיך חיפוש שמה בגוגל שינה את חייה

תגובות

ב-11 בחודש, שמונה ימים לפני שתבוא לישראל ותופיע בהיכל התרבות בתל אביב, תחמם סוזן וגה את הופעתו של ליאונרד כהן בסארי שבאנגליה. באותו יום היא תחגוג את יום הולדתה ה-50. "אפשר לראות בהופעה הזאת יום הולדת", אומרת וגה בראיון טלפוני, "אף על פי שהייתי מחממת את ליאונרד כהן בכל רגע נתון". כהן הוא אחת ההשפעות הכי גדולות עליה, ואגב, הוא אוהב את השירים שלה לא פחות משהיא אוהבת את השירים שלו. להופעתה המתוכננת של וגה בתל אביב נוספה הופעה שנייה, מוקדם יותר באותו ערב, בשל הביקוש הרב.

סוזן וגה בישראל - כרטיסים ומידע על ההופעהסוזן וגה מוסיפה עוד הופעה בישראל

האם יום הולדתה ה-50 של וגה מעורר בה מחשבות על מה שהספיקה בחייה ומה שעדיין לא? "די נכנסתי להלך הרוח הזה", היא אומרת, "בעיקר מאז שנודע על מותו של מייקל ג'קסון. הוא היה מבוגר ממני בפחות משנה. אני זוכרת שכילדה לא רק שמאוד אהבתי אותו, גם התמלאתי גאווה על כך שילד בגילי יכול להיות כל כך מוכשר וכל כך קול. וכששמעתי שהוא מת אמרתי לעצמי, 'מה? אבל הוא כל כך צעיר'. אף על פי ש-50 זה כבר לא צעיר. או שכן?"

וגה: "או, אני עדיין מעמידה פנים. לפחות חלק מהזמן. יש דברים שאי אפשר להתכחש להם. יש שלב שבו את חייבת להתחיל להתמודד עם מגבלות הגוף. אבל תראה את ליאונרד כהן, אם כבר מדברים עליו. בן כמה הוא, 72?"

"והוא מדהים. הוא רץ על הבמה, שר מול עשרות אלפי אנשים. הוא טוב כמו שהיה פעם. למעשה, הוא נעשה יותר ויותר עצמו, בניגוד למייקל ג'קסון, שנעשה פחות ופחות עצמו. מעניין להשוות בין שני ה..." וגה מהססת כמה שניות לפני שהיא אומרת: "... שני הגברים האלה. בכלל, זה רגע מעניין בזמן בשבילי".

סליחה במקום הצילו

הידידות בין וגה לכהן התרקמה לפני הרבה שנים, וב-1992 הם קיימו ראיון ארוך, שהיה חצי סשן פסיכולוגי וחצי פלירטוט (לפחות מצדו של כהן). הם דיברו, למשל, על האופי המופנם של וגה, והיא סיפרה לכהן שכשהיתה בת 13 שחתה בים והרגישה שעוד רגע היא טובעת. "במקום לצעוק 'הצילו!' בכל הכוח, מילמלתי משהו כמו 'סליחה, אולי יש באפשרותכם... אני חושבת שקצת קשה לי'".

בהמשך איבחן כהן שעל אף הצורך הברור של וגה להיות כל הזמן בשליטה, ולמרות החזות המוקפדת של השירים שלה, אפשר לחוש ב"תיאבון המשתולל" שלה. האם וגה מסכימה עם האבחנה הזאת?

היא צוחקת כמה שניות. "תיאבון משתולל? כן, אני זוכרת שהוא אמר את זה. יש לו דרך מיוחדת להגיד דברים. כן, אני מסכימה אתו, ואני חושבת שהתיאבון עדיין שם, לצד הצורך בשליטה, גם אם הוא משתולל בדרכים המיוחדות שלי. אני לא איימי ויינהאוס".

                  סוזן וגה. על מה חולם במאי פורנו (תצלום: ברט סנצ'ס)

אילו השירים של וגה היו אך ורק מוקפדים ומאופקים, ספק אם היא היתה נהפכת לאחת הכוכבות המפתיעות של אמצע שנות ה-80. אבל ליאונרד כהן צדק, כרגיל: לצד האיפוק היתה גם תשוקה, והשילוב בין השניים הפך את "מרלנה על הקיר", להיטה הראשון, לשיר שאי אפשר היה לעמוד בפניו.

שנות ה-80 לא היו העידן של הסינגר-סונגרייטר, של הזמר שמספר סיפורים. הסגנון של וגה התאים יותר לשנות ה-70, ואת המחצית הראשונה של שנות ה-80 היא אכן בילתה במועדוני פולק קטנים, הרחק מהעין הציבורית.

כשההצלחה באה פתאום היא היתה מופתעת מאוד. "במשך שנים ניסיתי להשיג חוזה הקלטות, וכולם אמרו לא", היא אומרת. "ופתאום הכל השתנה כל כך מהר. אחרי 'לא, לא, לא, לא', פתאום שמעתי 'כן'. ואז עוד 'כן'. ופתאום שני האנשים שאמרו 'כן' מתחילים לריב ביניהם. ופתאום אני מוכרת מיליונים. זה היה שוק גדול. מהנערה שעושה קפה לכל המשרד נהפכתי למישהי שמנהלת עסק גדול ואומרת לכל הגברים מה לעשות. לא יכולתי להאמין שזה קורה.

"אבל כבר באותו זמן, ואפילו אחרי ש'לוקה' כל כך הצליח, היה בתוכי קול שאמר: 'שימי לב, אל תיסחפי. השירים שמצליחים עכשיו הם אותם שירים שאף אחד לא רצה לשמוע פעם. התהילה באה והולכת, המכירות באות והולכות, חברות התקליטים באות והולכות. זה לא יישאר לנצח. אז כדאי שתישארי מי שאת, תישארי מחוברת למציאות, תמשיכי להאמין בעצמך ובאמנות שלך".

החוזה בוטל

טוב שווגה אמרה את הדברים האלה לעצמה, כי אלמלא היתה מודעת לטבעה החולף של ההצלחה, היא היתה עלולה להתרסק. ההצלחה הגדולה של "Solitude Standing", האלבום שהוציאה ב-1987, לא חזרה על עצמה, אם כי גרסת הדאנס המפתיעה לשיר הא-קפלה הנהדר שלה "Tom's Diner" היתה להיט גדול ב-1990.

וגה בביקורה הראשון בישראל ב-1999. להיות מאוהב לא מספיק בשביל לשמר יחסים(תצלום ארכיון: יואב רוקאס)

האלבום "99 מעלות פרנהייט" (1992) עורר עדיין עניין לא מבוטל, גם בזכות הלהיטים שהיו בו וגם בזכות הצליל הקשוח (יחסית לווגה) שאיפיין אותו, אבל בשנים הבאות, בשעה שגלגל"צ אימצה את "לוקה" כשיר הדגל הרשמי של "סופשבוע רגוע", עד שהפכה אותו לשיר מאוס, בעולם הפסיקו להתעניין בווגה. היא מצדה התעניינה פחות בעולם ותשומת הלב העיקרית שלה הופנתה לגידול בתה, שהיא כיום בת 15.

ב-2001 וגה הוציאה את "אלבום הגירושים" שלה מבעלה, המפיק מיטשל פרום, אלבום שכלל את השיר "הליכה של אלמנה" ובו השורות הנפלאות "תחשבו עלי כעל אלמנה, בחורים/ זה לא הבעל שטבע, אלה הנישואים". האלבום נכשל מסחרית ווגה שוחררה על ידי חברת התקליטים A&M, שבה היתה חתומה מתחילת הקריירה שלה. ב-2007 הוחתמה על ידי חברת בלו נוט והוציאה את האלבום "Crime & Beauty". גם הוא נכשל מסחרית, ובלו נוט בחרה שלא להאריך את החוזה עם וגה.

"הייתי מופתעת מההחלטה שלהם, ובעיקר הייתי מזועזעת מהדרך שבה הם הודיעו עליה", אומרת וגה. "קיבלתי מכתב בדואר. הם אפילו לא התקשרו. ורק שנה קודם לכן, כשהבאתי להם את הדמו של 'Crime & Beauty', הם כל כך התלהבו ואמרו שהם מאמינים בי.

"אחרי שהכל קרה, המנהל של 'בלו נוט' לקחת אותי לארוחת צהריים ואמר שזאת החלטה של חברת הענק ששולטת ב'בלו נוט', ושאיש לא שאל אותו. מדכא שככה העסק עובד. אבל אולי עכשיו, כשאין לי חברת תקליטים, יש לי חופש להגדיר את עצמי מחדש".

עד שתהיה מוכנה נפשית לעבוד על שירים חדשים היא התחילה בפרויקט שאפתני של הקלטת כל שיריה בגרסאות אקוסטיות, פרויקט שיחזיק ארבעה אלבומים שאותם היא מתכננת למכור באתר שלה. "במקרה של טרנט רזנור מ'ניין אינץ' ניילס' זה עובד", היא אומרת.

                                        תצלום: אי-פי                         תצלום: רויטרסדיינג'רמאוס. בעיית תקציב     ג'קסון. כילדה הייתי גאה בו     כהן. בין פלירט לטיפול

העובדה ש-"Crime & Beauty" לא הצליח מסחרית ושבלו נוט שיחררה את וגה בעקבותיו, לא אומרת שזה אלבום לא טוב. וגה יכולה להיות גאה בו, והיא תשיר כמה משיריו בהופעה בתל אביב (השנייה שלה בישראל; היא ביקרה כאן ב-99') שבה ילוו אותה גיטריסט ובסיסט. כפי ששמו מעיד עליו, יש באלבום הזה שילוב בין רוך לקשיחות, ווגה מספרת בו סיפורים קטנים וחכמים שבהם מככבים פרנק סינטרה ואווה גרדנר, רוחה של הסופרת אדית וורטון, איש עסקים שנמשך אחרי הפיתויים האסורים של ניו יורק, וגם אחיה של וגה, טים, צייר גרפיטי אלכוהוליסט שמת בגיל צעיר.

וגה היא אחת מאותם כותבים שיכולים לצייר תמונה שלמה בשני משפטים. כך למשל נפתח השיר "Pornographer's Dream'", היפה בשירי האלבום האחרון: "'היא כמו חלום של במאי פורנו', הוא אמר/ הבנתי למה הוא מתכוון". ארבע דמויות מתעוררות לחיים ב-12 המלים האלה, ווגה יוצאת מהן להרהור על טבע התשוקה האנושית.

אם בתחילת השיר המשמעות של 'חלומו של במאי פורנו' היא פשוט בחורה יפה, בהמשך וגה מנסה לדמיין על מה חולם במאי פורנו כשנמאס לו לראות כל הזמן בחורות יפות עירומות. "אולי הוא חולם על משהו יותר רוחני ומסתורי", היא אומרת ומבטיחה לשיר את השיר הנהדר הזה בתל אביב, אף שלא תיכננה לעשות זאת.

אהבה במובן הרחב

בשיר שמוקדש לאחיה, "Ludlow Street", וגה שרה: "אהבה היא הדבר היחיד שבאמת חשוב". אבל ב"פרנק ואווה" היא שרה "להיות מאוהב זה לא מספיק". וגה מודה שזה קצת מבלבל. "לא שמתי לב לעניין הזה, אבל זאת לא באמת סתירה", היא אומרת. "זה ההבדל בין להיות מאוהב לבין אהבה במשמעות היותר רחבה. להיות מאוהב זה לא מספיק כדי לשמר מערכת יחסים, אבל אהבה, במובן הכי רחב שלה, זה באמת הדבר היחיד שחשוב בחיים".

נקודת התורפה של "Crime & Beauty" היא ההפקה של האלבום. "המטרה שלי היתה למצוא איזון נכון בין היופי לבין הפשע", אומרת וגה. "מצד אחד שיהיו עיבודים צבעוניים, עשירים ויפים, ומצד שני שזה יישמע קצת מוזר ואפילו אפל, שתהיה שם מנטליות של רמיקס. אבל אני לא חושבת שהשגתי את המטרה שלי.

"על הצד של היופי אין לי טענות, אבל הצד של הפשע לא באמת נמצא שם. זה לא יצא אלבום מסעיר כמו שקיוויתי. החלום שלי היה להפקיד את הצד של היופי בידי פיל ראמון (מפיק בעל מגע זהב שעבד בין השאר עם בילי ג'ואל ופול סיימון, ב"ש) ואת הצד של הפשע בידי דיינג'רמאוס (המפיק הכי חם בעולם כיום ומי שאחראי בין השאר להברקות כמו "נארלס בארקלי", ה"גורילאז" ו"האלבום האפור", הכלאה בין "האלבום הלבן" של הביטלס לבין "האלבום השחור" של הראפר ג'יי-זי). היתה רק בעיה של כסף", צוחקת וגה, "לא יכולתי להרשות לעצמי אפילו אחד מהם, בוודאי שלא את שניהם".

עם דיינג'רמאוס היא נמצאת בקשרי ידידות כמה שנים. "ב-2004 גיליתי את שירות חיפוש החדשות של גוגל, כתבתי את שמי, והתחלתי לקבל כתבות שמזכירות אותי. אחת הכתבות היתה ראיון עם דיינג'רמאוס באיזה אתר של היפ-הופ, שבו הוא סיפר שהוא עשה מאש-אפ של 'Tom''s Diner' עם שיר של 50 סנט".

וגה: "זה הראש של דיינג'רמאוס. בכל אופן, שלחתי לו מייל, והוא חזר אלי ושאל, 'זאת באמת את?' מאז אנחנו ידידים, משמיעים דברים אחד לשני, אוכלים צהריים מדי פעם".

החודש יצא הפרויקט האחרון של עכבר הסכנה, "Dark Night of the Soul", שבו וגה משתתפת. כל המוזרות והאפלוליות שהיא לא הביאה לאלבום האחרון התנקזו לשיר המוצלח שלה בפרויקט, "האיש ששיחק את אלוהים".

"זה היה תענוג לעשות שיר פסיכדלי כזה", אומרת וגה. אם שיתוף הפעולה שלה עם דיינג'רמאוס יתרחב בעתיד לכדי אלבום שלם, מישהו בבלו נוט עומד להצטער על פזיזותו.

*#