אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האשה באדום

התסריט והבימוי של פדרו אלמודובר הופכים את הנשים בסרטיו למפוארות וגדולות מהחיים. אבל כך גם הבגדים, שהם לעולם ייחודים ודרמטיים. בסרטו החדש "חיבוקים שבורים", שיעלה מחר בישראל, האופנה היא כמעט הגיבורה הראשית

תגובות

בפעם האחרונה שבה כיכבה השחקנית פנלופה קרוז בסרט של הבמאי פדרו אלמודובר, גזר עליה האחרון להסתובב עם תותבת שחוברה לגופה. היה זה לפני שלוש שנים, בסרט "לחזור", שבו גילמה קרוז אם המגוננת על בתה לאחר שהרגה את אביה החורג והמתעלל. אלמודובר עיצב מחדש את דמותה של קרוז כשהצמיד לאחוריה תחליף מלאכותי שנועד לשוות להם מראה דשן ובשרני יותר. "לדמויות כאלו יש תמיד ישבן גדול", אמר בראיון ל"גרדיאן" הבריטי בסמוך לצאתו של הסרט.

"חיבוקים שבורים": למועדי הקרנה ופרטים נוספים

בדומה לשחקניות נוספות שעבדו עם הבמאי, קרוז גילמה בסרטיו שורה של דמויות אם לא שגרתיות. ב"אהבת בשר ודם" היא היתה פרוצה שיולדת באופן קולני למדי בתוך אוטובוס במדריד, וב"הכל אודות אמא" גילמה נזירה שמגלה כי היא בהריון כתוצאה מיחסיה עם דראג קווין. ב"חיבוקים שבורים", סרטו החדש של אלמודובר שיעלה מחר לאקרנים בישראל, היא מגלמת את לנה, מזכירתו הצעירה של תעשיין אמיד בשם ארנסטו מארטל, המבוגר ממנה בשנים רבות, שהופכת אחר כך לפילגשו. גם כאן היא נדרשת למלא תפקיד של אם חורגת לבנו המתבגר התימהוני, אולם הפעם המלתחה שהעניק הבמאי לדמותה היא נחמה גדולה עבורה: היא מתבססת באופן גורף על בגדים, אביזרים ותכשיטים של שאנל.

אקספרסיוויות עוצמתית

לפני שהחלו צילומי הסרט, אלמודובר וקרוז ביקרו בארכיון הלבוש של בית האופנה הצרפתי, ובחרו מתוכו פריטים איקוניים מתוך קולקציות שונות שעיצב קרל לגרפלד בשנים האחרונות. התוצאה היא שיר הלל למורשת המפוארת של בית האופנה, שמציג לראווה רבים מהסגנונות שניסחה מייסדתו בראשית המאה ה-20, שהפכו במרוצת השנים לקלאסיקה מודרנית. במהלך הסרט לובשת קרוז בין היתר שמלה שחורה מעוטרת בשרשראות זהב שנלקחה מקולקציית התפירה העילית של עונת אביב-קיץ 1992, וחליפת חצאית מסריג צמר בגוון כחול נייבי, מתוך קולקציית קרוז 2007-2008. היא נושאת תיקי יד מדגם 2.55 הקלאסי, עם תיפורים מרופדים (קווילטד) ורצועת שרשרת מוזהבת, מרכיבה משקפי שמש גדולים וכהים ועונדת עגילי זהב בצורת צמד האותיות CC, הלוגו המפורסם של המותג.

השינויים במלתחתה של הגיבורה הנשית תואמים את השינויים שעוברת דמותה בסרט, שבמהלכו הופכת הבחורה הצעירה והענייה לפאם פטאל המנהלת אורח חיים ראוותני בחסות עושרו המופלג של בן זוגה. מלתחתה, בהתאם, הופכת לראוותנית ועשירה יותר ויותר, ומתעצמת לשיא הדרה בשמלה שחורה ארוכה והדוקה, בעלת מחשוף נדיב, המעוטרת בשרשראות זהב רבות, שלה מתאימה לנה גם זוג עגילים גדולים, המשלבים פנינים לבנות וזהב.

"שאנל היא אחת ההמצאות הטובות ביותר במאה ה-20", אמר אלמודובר בראיון ל"בוורלי הילס ויקלי" מ-1991. מתברר שלבמאי הספרדי יש רגשות חמים למסורת של בית האופנה הנודע, והם נטועים עמוק ביצירתו. בסרטו "עקבים גבוהים", למשל, שצולם לפני 18 שנים, דמותה של רבקה (ויקטוריה אבריל) אוהבת את בית האופנה לא פחות מלנה. בסצנת הפתיחה של הסרט היא מרכיבה משקפי שמש אדומים עם לוגו מוזהב של המותג בצדן, לבושה בחליפת חצאית בגוון בז', עונדת מחרוזת פנינים לבנות וגדולות ונושאת תיק יד מדגם 2.55 בגוון עז של אדום. לצבע האדום, על גווניו השונים, יש נוכחות עצומה בסרטי אלמודובר, בין שהוא מופיע כשפתון המרוח על שפתיה של כרמן מאורה ב"חוק התשוקה" או כלק מבהיק על ציפורניה, או כשהוא שוטף את הרהיטים שבביתה, ובין שהוא צובע את ארון הבגדים של מריסה פארדס ב"הכל אודות אמא". בראיונות רבים חזר וציין הבמאי שהצבע האדום הוא בחירה טבעית בעבורו: פרט להיותו הצבע האהוב עליו, לדבריו זהו צבע אקספרסיווי שמעניק עוצמה רבה. בספרד הוא מסמל חיים, אש, מוות, דם ותשוקה, החומרים שמהם מורכבות יצירותיו הקולנועיות.

בסרט הנוכחי, נוכחותו המאסיווית של בית שאנל מסמלת גם את שובה של האופנה אל סרטיו, לאחר היעדרות ממושכת בשנים האחרונות. "אני מצפה ליום שבו הסרטים שלי ייצאו מן האופנה, אז אולי יזכו סוף סוף למעמד של קלאסיקה", צוטט בספר "סרטי פדרו אלמודובר" מאת נוריה וידאל, שיצא ב-1988. דברים אלה מסבירים אולי את נטייתו של הבמאי להעדיף את סגנון הלבוש העל-זמני של בית האופנה הצרפתי, אם כי בסרטיו המוקדמים יותר שיתף פעולה עם בתי אופנה ומעצבים נוספים, בהם ז'אן פול גוטייה וג'יאני ורסאצ'ה.

בין פיטר פן לחייל ביוני

בסוף שנות ה-80 חל שינוי משמעותי בדמותה של המוזה הנשית ביצירתו הקולנועית. היתה זו אבריל הצעירה שהחליפה את כרמן מאורה המבוגרת ממנה בתפקיד המוזה של הבמאי. ב-1993 גילמה בסרט "קיקה" את אנדראה קרקורטאדה, כתבת הטלוויזיה הנחושה והאקסצנטרית. בתקופה זו היה זה אך מתבקש שהבמאי, שהיטיב לשתול דמויות חריגות בתוך עלילות מופרכות, יחבור למי שעשה דברים דומים בעולם האופנה - מעצב-העל הצרפתי ז'אן פול גוטייה.

האחרון יצר בעבור דמותה של אבריל ב"קיקה" מערכות לבוש ביזאריות במיוחד, שהפליאו בחריגותן התיאטרלית. אחת מהן היתה שמלה שחורה ודרמטית שכיסתה כליל את גופה, למעט הטפחיים שחשפה; שני פתחים באזור החזה, שעוצבו כהתפרצויות אלימות ומדממות, מהם זלגו מטה לכל אורכה של השמלה שובלי דם אדומים ובוהקים, חשפו לראווה זוג שדיים מפוסלים בפלסטיק. זו היתה דוגמה מייצגת למעברים שנהג הבמאי לעשות בין המקור - אשה אמיתית - לחיקויו. וכמובן שלא ניתן לשכוח את הופעתה של אבריל באותו סרט רכובה על אופנוע, לבושה בחליפת גוף הדוקה בגוון ירוק זית, שהזכירה בו-זמנית את החליפה הילדותית של פיטר פן ומדים של חייל ביוני, חובשת קסדת ראש שאליה מחוברת מצלמת וידאו.

חוליה נוספת שחיברה באותה עת בין עבודתם של אלמודובר וגוטייה היתה השחקנית רוזי דה-פאלמה. זו אמנם לא זכתה אף פעם להוביל את אחד מסרטיו של אלמודובר בתפקיד הראשי, אולם הצליחה להותיר רישום עז בזכות החריגות של תווי פניה הגסים והפרופורציות שלהם, שהתלכדו לכדי כיעור מונומנטלי ומפעים. באחת הסצנות בסרט "קיקה", קיקה, המאפרת טובת הלב וקלת הדעת שמגלמת ורוניקה פורקה, מפצירה בה לגלח את שפמה, אך זו מתעקשת כי השפם אינו נחלת הגברים בלבד. לאחר מכן פוסקת הראשונה, כאשת מקצוע כמובן: "אילו היית פחות גסה, עכשיו, שיש פנים מוזרות באופנה, יכולת להיות דוגמנית!" הערה זו, שנאמרת כחצי לגלוג בסרט, מקבלת משנה תוקף במציאות שמחוצה לו, שכן באותה עת דה-פאלמה שימשה כדוגמנית וכמוזה של גוטייה. בסרט, אגב, היא עונה לה: "אני לא רואה את עצמי על המסלול...הייתי רוצה להיות סוהרת".

בסרט "חיבוקים שבורים" שבה דה-פאלמה להופיע בתפקיד אורח קטן לאחר שנים ארוכות של היעדרות (מאז גילמה את רוזה בסרט "פרח הסוד שלי" ב-1995): היא מגיחה לרגע קצר בתפקיד חולייטה, כשמטפחת אדומה תחובה בפיה, בסרט קולנוע שצילומיו מתרחשים במהלך הסרט, והוא נקרא "נשים ומזוודות".

הקרנת הבכורה של "חיבוקים שבורים" התקיימה בחודש מאי בפסטיבל קאן. בעוד קרוז ואלמודובר צעדו על השטיח האדום, השיקה דה-פאלמה קולקציית מניפות במהדורה מוגבלת, שיצרה בשיתוף עם המותג לואי ויטון, בחנות המותג בעיר. גם אם סקירה היסטורית של כוכבות סרטי אלמודובר מצביעה במפורש על מעבר שעשה הבמאי מנשים מבוגרות ובשלות, כמו כרמן מאורה ומריסה פארדס, לכוכבות הוליוודיות צעירות ויפהפיות כקרוז, נעים לגלות כי חייהן עדיין עלולים להצטלב שוב, ולו לרגע קט, על מסך הכסף ומחוצה לו.

*#