שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
הילל איטלי | אי-פי
הילל איטלי | אי-פי

"מנהלי העיזבון של טולקין רצו להיות בטוחים לגמרי כי הספרים האלקטרוניים אינם תופעה בת חלוף," אמר דייויד ברון, מנהל הפעילות המו"לית בהרפרקולינס בבריטניה, שהודיעה לפני כחודשיים כי יצירותיו של הסופר הבריטי, הנמנות עם הפופולאריות ביותר בעולם, יהיו זמינות להורדה. "סוף סוף עלה בידינו לשכנע את מנהלי עזבונו של טולקין כי הספר האלקטרוני הוא פורמאט לגיטימי ונפוץ".

הוספתו של טולקין למועדון אלקטרוני ממלאה חסר עצום, וכיוון שהספרים האלקטרוניים הם התחום המו"לי שצמיחתו היא המהירה ביותר, התרככו גם סופרים ומנהלי עיזבון נוספים. טום קלאנסי ודניאל סטיל, שלא נעתרו בעבר, התירו לאחרונה להעביר את ספריהם לגירסה דיגיטאלית, ולפי דיווחים, ג'ון גרישאם ינהג כמותם. בגרוב/אטלנטיק, ההוצאה שפירסמה את ספריהם של ויליאם בורוז, סמואל בקט ומלקולם איקס, מעריכים כי רבים מהספרים היותר ותיקים של בית ההוצאה ייעשו זמינים. "ההתנגדות הולכתו נחלשת מדי יום", אמר אריק פרייס, מבכירי גרוב.

ובכל זאת, עדיין אפשר לכונן אוסף מזהיר מהספרים שאינם מקוונים. בין הבולטים שבהם ספרי הארי פוטר וספרים אהובים אחרים, כגון "התפסן בשדה השיפון", "מילכוד 22" ו-"לוליטה".

אין להשיג שום ספרים אלקטרוניים של סופרים חיים כתומס פינצ'ון וגינתר גראס, וגם לא את ספריהם של סטאדס טרקל, רוברטו בולניו וסול בלו שהלכו לעולמם בשנים האחרונות. רק קומץ ספרים מפרי עטם של פול בולס, הנטר ס. תומפסון או ג'יימס בולדווין הותרו לפרסום אלקטרוני.

הסיבות לכך הן משפטיות, פיננסיות, טכניות ופילוסופיות. המחבר, או מנהלי עזבונו, פשוט מסרבים, בדומה לג'יי. ק. רולינג, שהביעה העדפה נחרצת לספרים המודפסים על נייר וחשדנות כלפי טכנולוגיה. אל תצפו לראות את "חשמלית ושמה תשוקה" או איזשהו מחזה אחר מאת טנסי ויליאמס על הקורא האלקטרוני שלכם. "ברגע זה, מנהלי העזבון שלו מתנגדים לכל צורה שהיא של רישוי אלקטרוני", אמר הסוכן הספרותי ז'ורז' בורשארד, המייצג את עזבונו של ויליאמס. "הם פשוט לא נותנים אמון בטכנולוגיה".

ג'יי.די.סלינג'ר, גינתר גראס, ולדימיר נבוקוב וטנסי ויליאמס. להשיג רק במהדורה מודפסת (תצלומים: אי-פי, אימג' בנק / Getty Images)

בעיה נוספת היא שלא תמיד הספר תואם את הפורמט של הספרים האלקטרוניים. מכיוון שלטכנולוגיה האלקטרונית היה כושר מצומצם לטפל באיורים, נדרש נייר - נייר ממוחזר, ליתר דיוק - כדי לקרוא את ספרו של אל גור, "אמת מטרידה" שנלווה לסרט הדוקומנטארי על שימור הסביבה, שזכה בפרס האוסקר. ספרי רודייל מקווים להוציא את ספר ההמשך של גור, "Our Choice", בגירסה אלקטרונית מיד עם הופעתו של הספר במתכונתו המסורתית, שנועדה לסתיו הקרוב.

ממתינים להתפתחויות

לא פעם קורה שהמחבר, או נציגיו של המחבר, משתהים על מנת להשיג כסף רב יותר. הסוכנים קובלים על כך ששיעורי התמלוגים של הספרים האלקטרוניים, בדרך כלל 25 אחוזים מהתקבולים נטו, נמוכים מדי וצריך להכפילם, ואומרים כי הפקתם והפצתם של הטקסטים הדיגיטאליים למעשה אינה כרוכה בהוצאות. "מו"לים מקבלים רווח עצום, יותר תמורת ספרים אלקטרוניים מאשר כל דבר אחר", אומר טימותי נואלטון, מנהל העסקים הראשי של סוכנות קרטיס בראון, שבין סופריה ג'ים קולינס (שספרו "גלגל התנופה-מטוב למצויין" אינו זמין כספר אלקטרוני). "מנקודת ההשקפה שלי, זה לא הוגן בעליל, והנוהג הזה עתיד לפעול כבומראנג על המו"לים".

במקרים אחרים, הסופר, או מנהלי עזבונו של הסופר, אינם מסרבים למכור את הזכויות לספרים אלקטרוניים, אבל עדיין לא השתכנעו כי השוק גדול די הצורך להצדיק את ההוצאה ואת הסיכון שבטקסט דיגיטאלי. ארתור קלבנוף מרוזטאבוקס, מו"ל אלקטרוני, זוכר את המאמצים מרובים שהושקעו כדי להעביר את "אל תיגע בזמיר" וספרים קלאסיים בני עשרות שנים לפורמט אלקטרוני, אך נתקלו בספקנות לגבי המכירות. "אחדים מהשמות הגדולים ביותר עדיין ממתינים שהשוק יוכיח את עצמו", אומר קלבנוף.

הסחבת הדיגיטאלית מתמשכת במיוחד לגבי ספרים שראו אור לפני עידן הקורא האלקטרוני מתוצרת קינדל/סוני. ספרו של דייויד פוסטר וואלס "Infinite Joke", ספר פולחן שיצא לאור ב-1996 בהוצאת ליטל בראון, אמור להופיע סוף סוף במתכונת של ספר אלקטרוני. גרוב/אטלנטיק מקווים שהגירסה האלקטרונית של "Naked Lunch" שראה אור על הנייר ב-1959 תופיע לציון יום השנה ה-50 לפרסומו.

הבירור האם לספר יש זכויות אלקטרוניות הוא תהליך מסובך. אחדים מספריו של ג'ק קרואק זמינים להורדה, ובכללם "בטלני הדהרמה" "Wake Up" וכתב היד המקורי של "בדרכים", אך לא הגירסה הערוכה של הספר המוכרת למיליוני קוראים. מנהל העיזבון הספרותי של קרואק, ג'ןן סמפאס, אמר תחילה ש"בדרכים" אינו זמין כספר אלקטרוני מכיוון שהמו"ל (וייקינג) לא ביקש רשות. אחר כך טילפן שוב ואמר כי הספר זמין ואז נוכח שהוא מדבר בעצם על כתב היד המקורי. סמפאס הציע להתקשר עם וייקינג ואלה מסרו כי יש בידם זכויות למהדורה הפופולארית, כי הם מתכננים לפרסם אותה, אך עדיין לא החליטו מתי ייעשה הדבר.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ