אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לג'רי סיינפלד יש מה ללמוד מאיליין

כשקארי לייזר כתבה את "כריסטין הישנה" היא לא חשבה על ג'וליה דרייפוס בתפקיד הראשי. כיום היא לא יכולה לדמיין את הסדרה בלעדיה. ריאיון עם איליין מ"סיינפלד"

תגובות

"אני לא מאלה שמאמינים בקללות, אבל תקללו את זה!" אמרה בתרועת ניצחון השחקנית ג'וליה לואי-דרייפוס מעל במת טקס האמי, כשהיא מנופפת בפסלון שזה עתה זכתה בו על תפקידה הראשי בקומדיה "כריסטין הישנה". דרייפוס זכתה בפרס היוקרתי הזה ב-2006, בדיוק עשור אחרי שזכתה בפרס דומה על גילום איליין ב"סיינפלד".

הקללה נגעה לקושי של ארבעת המופלאים שהשתתפו ב"סיינפלד" להשתלב בסדרות ובסרטים אחרים, לאחר ההצלחה הפנומנלית ההיא. דרייפוס עוד הצליחה באופן יחסי לעומת חבריה - הסדרה הראשונה שהשתתפה בה אחרי "סיינפלד" היתה "בקצב של אלי", והיו לה שתי עונות קצרות בטרם גוועה. אבל אז באה "כריסטין הישנה", ושינתה הכל.

הסדרה, שהעונה הרביעית שלה משודרת כעת בישראל, והחמישית בדרך, היתה להצלחה גדולה, וזיכתה את דרייפוס בפרסים רבים. קארי לייזר, יוצרת הסדרה, מספרת בשיחת טלפון מלוס אנג'לס, כי אף שלא כתבה את הסדרה בשביל דרייפוס, לא חששה כלל מהקללה. "ה'קללה' הזאת בעצם פירושה ברכה. להצליח פעמיים כמו שעשתה ג'וליה, זה מעבר לברכה - זה נס. היום אי אפשר לנתק את 'כריסטין הישנה' מג'וליה. התוכנית לא היתה קיימת בלעדיה. לפני שהציעו אותה, היו עוד אופציות לגילום הגיבורה, ולא אמנה אותן כאן, אבל אני יודעת שללא הכוח, הנוכחות והאיכויות של ג'וליה לואי-דרייפוס ככוכבת, התוכנית היתה יורדת מהאוויר כבר מזמן".

קארי לייזר. לא חששה מהקללה (תצלום: Warner Bros. Entertainment Inc)

"כריסטין הישנה" על שום מה? על שום שגם לחברה החדשה של הגרוש של כריסטין קוראים כריסטין. היחסים בין כריסטין לגרוש שלה ריצ'ארד קרובים מאוד, במשך העונות מתברר שקרובים מדי. גם עם חברתו היא ביחסים טובים. בפרק שישודר ביום רביעי הקרוב, ביס סטארס קומדי, כריסטין ובארב (חברתה הטובה) מחליטות להפוך את חדר הכושר שבבעלותן לספא, ופתאום נהנות מקליינטורה גברית, אבל לא לזמן רב.

כריסטין היא קצת איליין, קשה להפריד בין השתיים. הן נוטות לומר את הדבר הלא נכון במקום הלא נכון (אם כי כריסטין פחות מתכוונת שזה יקרה מאיליין), ומשוכנעות בצדקתן אבל לא תמיד יכולות לגבות את העמדות בעובדות.

ההשוואה בין "כריסטין הישנה" לקומדיה ששינתה את פני הטלוויזיה מן הסתם לא מיטיבה עם הראשונה, מה גם שדרייפוס של שנות ה-2000 היא גרסה מהודקת, רזה, שרירית ומהוקצעת מדי של זו משנות ה-90. האם הגרושה מהחוף המערבי מעוררת געגועים לרווקה הניו יורקית בעלת פני המחבת והשיער השחור המתולתל. אבל גם קצת איליין זה יותר טוב מהרבה דברים אחרים.

כריסטין היא הרבה יותר משפחתית מאיליין. לא רק שיש לה יחסים טובים עם הגרוש שלה, אלא שבנה בן ה-12 ואחיה הבוגר חיים יחד אתה באותו בית. היא גם התחתנה בתחילת העונה הזאת עם חברתה הטובה ביותר ברברה (וונדה סייקס), שאחרת היתה מגורשת חזרה לאיי בהאמה, ארץ הולדתה (הנישואים הלסביים הפיקטיוויים בריבוע, מתברר, אינם מועילים מבחינת משרד ההגירה האמריקאי, אבל זה כבר סיפור אחר).

מהקללה לייזר אמנם לא חששה, אבל בתחילה היא לא היתה בטוחה שדרייפוס, שהיתה מוכרת לה בעיקר כאיליין, תתאים לתפקיד הראשי בסדרה על אם חד הורית עובדת. "לא יכולתי לדמיין אותה עם ילד, ואחד הדברים המאפיינים את כריסטין זה שלא חשוב כמה טעויות היא עושה בחיים שלה, הילד שלה הוא במרכז והאינסטינקט האימהי שלה גואל אותה תמיד.

"מכיוון שלא הייתי בטוחה בתכונות האימהיות של ג'וליה, סידרו לנו בליינד דייט, התיישבנו לשתות קפה, דיברנו על שופינג, מכולת וילדים, וכמובן שהוקסמתי ממנה. "היא, באופן מאוד לא טיפוסי לתעשייה הזאת, נשואה זה 20 שנה באושר לבראד הול. היא ההיפך מהדמות שלה ב'סיינפלד'. היא הכי יציבה והכי משפחתית שאני מכירה".

עוד מעט תגידי שהיא גם לא מועדת בלשונה.

"האמת היא שהיא לא, היא רבת חן. היא כמעט מושלמת. זה מלחיץ. היא חכמה, מצחיקה ונבונה. מאוד בוטחת בעצמה ואלופה ביחסים בין אישיים. היא לא כריסטין. היא לא אני. אני הרבה יותר כריסטין ממנה. אני לא במיוחד מצטיינת במצבים חברתיים ונסיבות החיים שלי הרבה יותר דומות לאלה של כריסטין.

"אני עצמי גרושה, וכמוה שואפת ליחסים טובים עם הגרוש שלי, כדי שלילדים שלי תהיה משפחה. הגירושים של ריצ'ארד וכריסטין טובים מדי, עובדה שהם כל כמה זמן מוצאים את עצמם במיטה זה עם זה, אבל אני באמת מאמינה שאפשר לקיים קשר ידידותי בין גרושים".

דרייפוס היא אכן המרכז, וההורות שלה היא בלב התפקיד של כריסטין. מה שאומר שבסדרה יש ילד, ריצ'י, מרכיב שהרבה פעמים הופך קומדיה לסיפור עם מוסר השכל. לייזר מודה שהשימוש בילד הוא לא מהדברים שהיא הכי אוהבת בסדרה ("וג'וליה עוד פחות ממני", היא מדגישה). "אני אוהבת קומדיות למבוגרים, לא קומדיות לכל המשפחה. אבל למדתי מ'כולם אוהבים את ריימונד' שאפשר לעשות סדרה על הורים בלי לערב את הילדים.

"הנושאים שעלו בקומדיה ההיא היו לגמרי עניינים של מבוגרים, וטופלו מנקודת המבט שלהם. מעולם לא הכניסו ילד עם שורת מחץ מתוקה. שלא תטעי, אני מתה על ילדים, אבל כשמכניסים ילדים צריך פתאום להיזהר מהתכנים של הסדרה. למדתי שכשהילדים רחוקים מהעין, הם גם רחוקים מהלב. כשריצ'י לא נראה על המסך, הצופים לא דואגים שהוא עלול לתפוס את אמא שלו שוכבת עם גבר זר בחדר הסמוך".

חוץ מהילד יש בסדרה דמויות משנה טובות, כמו אחיה הנעבעך מתיו (האמיש לינקלייטר), וכמו שתי הבלונדיניות הרעות לינדסי ומרלי (אלכס קאפ הורנר וטרישיה אוקלי). אלה נשות לוס אנג'לס מושלמות, גבוהות, ארוכות רגליים, מחומצנות שיער וסובלות מעודף מזומנים וזמן. לייזר מודה שהן מבוססות על נשים מחייה.

"יש לי שלושה ילדים והם לומדים בבית ספר פרטי בלוס אנג'לס. ההשראה לדמויות של הבלונדיניות הרעות בהחלט באה משם. אני מרגישה שם כמו דג מחוץ למים. לא גדלתי בעולם הזה. אני לא באה ממשפחה עם כסף, אני הלכתי לבתי ספר ציבוריים.

"מה שאני מזהה בבית ספר זו מלחמת האימהות, בין אלה שנשארות בבית לאלה שעובדות, כל אחת חושבת שהיא טובה יותר בזכות ההחלטות שקיבלה בנושא זה. אני עובדת, תמיד עסוקה. היו כמה אימהות שתמיד העירו לי בצורה פסיווית-אגרסיווית על כך, 'אוי, תראי מה זה, הצלחת להגיע היום' וכאלה. אז אני מנחמת את עצמי בכתיבת דמויות מרושעות כמותן בסדרה".

את הדמויות מגלמים לא מעט שחקנים מוכרים: בלייר אנדרווד כמורה של בנה ומחזר של כריסטין; ברנדה בלתין ("סודות ושקרים", "גאווה ודעה קדומה") שהופיעה העונה כאמה הבריטית של כריסטין, המפלה את אחיה מתיו לטובה (אין לבריטיות ממש הסבר, זה נותר פשוט מצחיק); וונדה סייקס, מי שהתפרסמה באחרונה במופע הסטנד-אפ שנתנה בארוחה לפני כתבי הבית הלבן לכבוד כניסתו לתפקיד של הנשיא ברק אובמה, כחברתה הקרובה של כריסטין, בארב.

"אני לא יכולה לדמיין משהו יותר מלחיץ מאשר לעמוד מול הקהל של עיתונאי הבית הלבן כפי שהיא עשתה. לא הייתי מסוגלת לעשות את זה אפילו בשביל להציל את חיי", אומרת מי שבמשך שנים היתה שחקנית והשתתפה ב"ויל וגרייס", סדרה שגם כתבה לה תסריטים.

על החלטתה להפוך לאדם של אחורי הקלעים היא אומרת, "היה לי מזל. רציתי להיות שחקנית ואהבתי את זה, אבל זה לא בא בקלות. התחלתי לכתוב כדי להרחיב את האופקים שלי קצת, ופתאום הכתיבה מאוד זרמה. הצלחתי בזה הרבה יותר מבמשחק. בהתחלה פחדתי, הייתי שחקנית מאז שהייתי נערה, לא הייתי בטוחה שכתיבה היא הייעוד שלי, אבל אני שמחה שהעניינים הסתדרו".

"כריסטין הישנה", כך נדמה, היא מאחרונות קומדיות המצבים. מסביבה פורחות קומדיות הכבלים, החדשניות והמתוחכמות יותר, שמהן מושפעות קומדיות הרשתות האמריקאיות. האם היא שייכת לז'אנר שאבד עליו כלח, נשאלת היוצרת ומשיבה: "הייתי רוצה לחשוב שזה עניין של מחזוריות ולא חלק מהעבר. הבעיה טמונה במחלקות פיתוח הקומדיות בהוליווד. הן אשמות בזה שמגיעים למסך דברים שנראים חסרי ברק, לא אורגניים ולא אותנטיים.

"ברגע שישנו את תהליך הפיתוח הזה ומותר יהיה לאנשים להעלות רעיונות מעניינים וחדשניים, ולא עוד מאותם דברים שכבר ראינו, יש סיכוי שנקבל קומדיות טובות יותר. במשך זמן רב מדי מנסים לשחזר הצלחות של העבר. את נכנסת לישיבה ואומרים לך אנחנו צריכים את 'חברים' הבא, אבל הם לא צריכים את זה, אלא משהו חדש. הניסיון לנבא מה אנשים יאהבו וליצור מהמקום הזה, הוא פשוט שגוי. זה הורג יצירתיות.

"חייבת להיות דרך לשמר את הסיטקום הקלאסי. אין סיבה שזה לא יעבוד - זה מצולם כמו הצגה מול קהל חי, ואם את שואלת אותי, אין דבר מעניין מזה. אני לא חושבת שיש בעיה עם הפורמט, הוא בפני עצמו אינו מיושן".

האם בסוף בסוף תהיה חתונה? האם כריסטין תתיישב?

"לא יודעת, זה לא פשוט. קודם כל, כריסטין מצחיקה יותר כשהיא לא מצליחה ביחסים שלה. כריסטין מאוהבת ומאושרת היא לא נשכנית ושנונה כמו כריסטין המבואסת במקצת, אני אוהבת שהיא מחפשת יחסים. מצד שני, לא רצוי לחזור על עצמך, כי כמה דרכים כבר יש לתאר פירוק של יחסים? אנחנו מתחילות לחשוב שאולי כדאי שתהיה לה מערכת יחסים קצת יותר ממושכת. אבל אז מתעוררת בעיה נוספת: קשה מאוד ללהק מישהו מול ג'וליה, היא כזה כוח קומי, שאין לה הרבה מקבילות גבריות.

"מעבר לזה, אני לא אוהבת את הרעיון שגבר יפתור את כל הבעיות של כריסטין. זה לא המסר שאני רוצה להעביר, שאם היתה פשוט תופסת לה בחור נחמד, הכל היה מסתדר לה בחיים. אני רוצה שתמצא את עצמה בדרכים אחרות, דרך חברויות, עבודה וגם גברים, אבל גבר לא יכול להיות המרכז של החיים, הוא לא הפיתרון לכל".

*#