אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איב סן לורן: מעונה, רגשני, חזק כאריה

הביוגרפית של איב סן לורן, לורנס בנעים, מספרת כי ההתגלות שחוותה בתצוגה הראשונה של סאן לורן גרמה לה לרצות להתעמק בדמותו

תגובות

התערוכות המקיפות, סרטי התעודה והספרים הרבים שהוקדשו לאיב סאן לורן ולעבודתו עד למותו, הצליחו להאיר רק באופן חלקי את דמותו המסתורית ורבת הפנים. לורנס בנעים, שכתבה את הביוגרפיה שלו בשנת 1993 (הוצאת גראסה), מספרת שהוא הגדיר את עבודתו באוזניה של כ"נעימת ג'אז קצבית שבוקעת ממכונית רולס רויס הגולשת לאטה במורד הרחוב"; וכי הוא נהג להתבודד במשך תקופות ארוכות בביתו שבפאריס או במרקש, הרחק מעיני הציבור.

בשיחת טלפון מביתה שבפאריס מספרת בנעים כי בזמן העבודה על הספר, הופתעה יותר מכל לגלות את אישיותו החזקה. "בעיני כל הוא הצטייר כאדם חלש ומפוחד, רגשני ומיוסר, אבל במפגש אתו גיליתי כי הוא חזק כאריה", מספרת בנעים, בת 48, כיום עורכת מגזין האופנה הצרפתי "סטילטו".

"על עצמו הוא נהג להגן תמיד באמצעות עבודתו, מנהל מאבק מתמיד עם החוץ, מאחר שעיקר עיסוקו היה ברגשות", היא ממשיכה. בנוסף, היא אומרת, היא שמחה מאוד לגלות איש חם ואוהב, בעל יכולת מופלאה להבין ללבם של הסובבים אותו. "באמת להבין אותם, לא רק להיות על ידם".

לורנס בנעים (מימין: כריכת הספר). מעולם לא ביקשה ליהפך לחברה

את ראשית דרכה העיתונאית עשתה בנעים בשנות ה-80 ככתבת אופנה במהדורות הצרפתיות של "ווג" ו"מארי קלייר". ב-1986, כשהיתה מבקרת האופנה של "לה מונד", נכחה לראשונה בתצוגת אופנה של סאן לורן בפאריס.

"התצוגה היתה בשבילי מעין התגלות, הרבה מעבר לאופנה", היא משחזרת בקול נרגש. "זה היה עמוק, אלים ומלווה ברגשות עזים". החוויה עוררה אצלה הרצון לחקור את דמותו של סאן לורן לעומק, והיא פנתה לשותפו העסקי, פייר ברז'ה, בהצעה לכתוב ביוגרפיה שלו. ההצעה, לדבריה, נענתה בחיוב ללא קושי.

העבודה על הספר נמשכה לא פחות משש שנים, ובמשך תקופה זו נהגה בנעים להיפגש עם המעצב על בסיס קבוע ובילתה זמן רב אתו ועם מקורביו בבית אופנת העילית המפורסם בשדרות מרסו 5 בפאריס. היא מספרת על קרבה גדולה שהתפתחה ביניהם, אם כי היחסים הושתתו על בסיס מקצועי יותר מאשר אישי, כלשונה, ומעולם לא ביקשה ליהפך לחברה. "ידעתי כי גם הוא רוחש הערכה לעבודתי", היא אומרת.

בנעים מספרת שעשתה תחקיר ממעיק על סאן לורן ונפגשה עם מכרים ותיקים שלו ואנשים שעבדו אתו לאורך השנים, אבל "הוא היה אדם פרטי מאוד, ולפיכך מעולם לא ניסיתי לחדור אל תוך חייו האישיים באופן מציצני". כל שביקשה, לטענתה, היה לנסות לפענח את עבודתו, שבה היא רואה פרק חשוב בהיסטוריה של האופנה ושל העיר פאריס.

אחד האירועים שנחרתו בזיכרונה מהתקופה שבה עבדה על הספר היה ביקור בביתו של המעצב בפאריס, כדי לצלם אותו עם אמו. "הוא היה מתוח מאוד בגלל נוכחותה של אמו בחדר, וחש צורך עז לשלוט בצילומים עד לפרט הקטן ביותר, כמו במאי קולנוע המביים בדקדקנות רבה סצינה חשובה".

לאחר שהספר ראה אור בצרפת, פרט למכתב תודה רשמי שנשלח לבנעים ממנו ומברז'ה, סאן לורן לא אמר לה דבר. למעשה, היא אומרת, היא אינה יודעת בוודאות אם הוא קרא את הספר. שנים מאוחר יותר, באחד מהראיונות שהעניק לתקשורת, אמר עליה כי היתה היחידה שחש כי יוכל לבטוח בה לכתוב את הספר על חייו.

בספר, ידידתו של סאן לורן בטי קארטו מתארת כך את מורכבותה של אישיותו: "איב הוא שחקן. בעמקי נפשו הוא אכן מעונה וסובל, אבל הוא לא יהיה מוכן להחליף את חייו בעד כל הון שבעולם. הוא מאושר להיות מי שהוא, ולא סתם אדם עם חיים רגילים. הוא עושה בדיוק מה שהוא רוצה לעשות". קארטו סיפרה לבנעים כיצד ב-1976 התאשפזה עם סאן לורן לגמילה מקוקאין ואלכוהול: "אפשר היה למות מצחוק ממה שהלך שם. איב היה שולח לי פתקים עם האחיות: 'בואי נצא מהר כדי שנוכל להתחיל הכל מחדש'".

היסטוריה של חדשנות  מבחר קולקציות חשובות של איב סאן לורן

מימין למעלה ובכיוון השעון: קולקצית "שנות ה-40", 1971; חליפת המכנסיים, 1975; קולקצית מונדריאן, 1965;  הקולקציה הרוסית, 1976;  ז'קט הספארי, 1968

חברים סופדים

ז'אק שיראק, נשיא צרפת לשעבר: "איב סאן לורן, מעצב מיוחד במינו, גאון אופנה, היה התגלמות האלגנטיות הצרפתי. הוא היה חדשן, אוונגרדיסט ופרפקציוניסט, שהצליח להכתיב אופנות כשם שהשכיל להמציא סגנונות"

ניקולא סרקוזי                                                ז'אק שיראק

ניקולא סרקוזי, נשיא צרפת: "עם מותו של איב סן לורן הסתלק מן העולם אחד השמות הגדולים ביותר של האופנה, הראשון שרומם את ההוט קוטור למדרגת אמנות... בזכות כושר היצירה הגאוני שלו ובזכות אישיותו האלגנטית והמעודנת, המאופקת והאצילית, הטביע איב סן לורן את חותמו על חצי מאה של עיצוב אופנה"

כתבות שאולי פספסתם

*#