האם בר רפאלי תצליח להציל את הסדרה המיתולוגית של MTV? - תרבות - הארץ

האם בר רפאלי תצליח להציל את הסדרה המיתולוגית של MTV?

הסדרה "בית האופנה" חזרה בימים אלה לאם-טי-וי, הפעם בהנחייתה של בר רפאלי. אם בעבר סימלה התוכנית את עולם הזוהר של דוגמניות, כעת היא מבטאת בתכניה המיושנים והשיווקיים את השחיקה במעמדן

שחר אטואן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שחר אטואן

כעשור לאחר שירדה מהמרקע, סדרת הטלוויזיה של ערוץ אם-טי-וי האמריקאי "בית האופנה" שבה אליו בעונה חדשה בהנחיית הדוגמנית הישראלית בר רפאלי. הפרק הראשון ששודר בסוף מארס בארצות הברית התקשה לספק מבט עדכני או מסקרן על הנעשה כעת בתעשיית האופנה העולמית, אבל היטיב לבטא את השינויים שחלו בה בעשור האחרון.

הסדרה עלתה בראשונה לאוויר בינואר 1989 ושיקפה את העניין הגובר של הציבור האמריקאי בתופעת דוגמניות העל, שהתהוותה באותן שנים. הסדרה התמקדה בפן היצירתי של תעשיית האופנה, בדוגמניות העל ובחייהן האישיים, תוך עיסוק בהיבטים הפחות זוהרים שלהם, כמו דימוי גוף מעוות והפרעות אכילה. ב-11 השנים שבהן שודרה הסדרה התחלפו המנחות, רובן ככולן דוגמניות מהשורה הראשונה כמו שלום הארלו, אמבר ולטה ורבקה רומיני-סטמוס. המפורסמת ביותר היתה המנחה המקורית, סינדי קרופורד, ש-6 שנותיה בתפקיד סייעו לה ליהפך לשם מוכר בכל בית בארצות הברית. חלק נכבד מההצלחה של הסדרה בשנותיה הראשונות מיוחס לדמותה של קרופורד. לאחר עזיבתה, מספר הפרקים שהזמינה אם-טי-וי צנח מדי שנה באופן משמעותי, עד להפיכתה לתוכנית חד-שנתית ולבסוף לירידתה מן המרקע ב-2000.

בגלגולה הראשון הסדרה נהנתה מכוח המשיכה העצום של דוגמניות העל שהשתתפו בה ומיחסי הקרבה מעוררי הקנאה שהציגו עם מעצבים מפורסמים כמו ז'אן פול גוטייה, בטסי ג'ונסון, אייזיק מזרחי וטד אולדהם. אופיה הנינוח של קרופורד והראיונות הרציניים שערכה עם דמויות מפתח בתעשייה הסגירו את העניין האמיתי שלה באופנה, וסייעו לפופולרית של התוכנית בקרב צרכני אופנה ותרבות עכשווית.

בפרק הראשון של העונה הנוכחית, לעומת זאת, התכנים נעו על הציר שבין שיווקי למיושן. כתבה מצולמת על גיק שיק (אופנה שהגיעה לשיאה לפני כשלוש שנים) התרכזה למעשה בגדג'טים מעוצבים שכדאי לרכוש להשלמת המראה; כתבה בהשתתפות הזמרת הצעירה טיילור סוויפט נדפה ריח של מיזוג יח"צני לא מעניין בין אופנה ומוסיקה.

אבל את שיא הוולגריות וחוסר הרלוונטיות כבשה דווקא רפאלי: בעודה מונה את עשרת הטרנדים החמים של הקיץ הקרוב - צמידי צ'ארם, אופניים, אוזניות צבעוניות, תכשיטים משובצים באבני חן ומצלמת מיני זעירה - התמונה קפאה לרגע, והופיעו עליה תגי מחיר הכוללים מידע על אודות המקומות שבהם אפשר לקנות את המוצרים הנחשקים. בשלושה מתוך עשרה הטרנדים שהדגימה על גופה - קולקציית בגדי הים החדשה של "מארק" הקו הצעיר של מארק ג'ייקובס, הדפסים שבטיים ונעלי פלסטיק - היא נותרה לבושה בבגד ים זעיר בלבד על רקע שדה של צמחי קקטוס גדולים. כדי להציג את הטרנד הבא - צבעי ניאון (עוד אופנה מהשנה שעברה) - ההפקה ציידה אותה בגזר גדול בגוון כתום זרחני. רפאלי לא היססה לרגע, עיכסה אתו ושירבבה את שפתיה בחושניות כשפנפנת פלייבוי מיומנת (ברקע הופיעו ציורי שפנפנים, למען הסר ספק).

הבחירה ברפאלי, הייצוא הישראלי המפורסם ביותר כיום בתחום הדוגמנות, מעידה על השינויים בהלך הרוח של תעשיית האופנה יותר מאשר על התחזקות מעמדה כדוגמנית בזירה העולמית. בעבר דוגמניות על כמו קרופורד נהנו ממעמד של שותפות ביצירת אופנה. רפאלי מסמלת את השחיקה המתמדת במעמדן של הדוגמניות בעשור האחרון. נוכחותה העולצת הולמת מאוד את אופיה המסחרי של הסדרה, שנדמה כי שאיפתה המרכזית היא לעודד צריכה מופרזת של מותרות, כאילו היתה זו המהות היחידה של עולם האופנה.

לא ניתן להפריד בין השינוי שניכר בתוכנית לבין מגמות דומות של התמסחרות בערוץ אם-טי-וי ובתעשיית האופנה בשני העשורים האחרונים. די בבחירה לראיין דווקא את כוכב הפופ ג'סטין טימברלייק, העומד מאחורי קו ההלבשה ויליאם רסט, בשבוע האופנה בניו יורק שהתקיים בפברואר, כדי להבין את הפיחות שחל במעמדו של מעצב האופנה ואת נוכחותם הגוברת של ידוענים בעמדות שונות בתעשייה.

מנחת התוכנית "בית האופנה" ב-1998, רבקה רומיין, ודוגמניות בתצוגה של גוטייה

בשנים האחרונות עולם האופנה נכרך יותר ויותר בתרבות הידוענים. לפיכך יש בו התעניינות רבה וסיקור נרחב יותר בתקשורת העולמית. על רקע הגידול הרב במספר מגזיני האופנה, המודפסים והמקוונים, אולי היה כדאי לבחון מחדש את הפורמט של התוכנית כך שיתרונותיו היחסיים של המדיום יבואו לידי ביטוי בצורה טובה יותר. נחיצותו של מקור נוסף לזיהוי טרנדים חדשים מוטלת כעת בספק, במיוחד משום שברוב המקרים תוכנית טלוויזיה מתקשה להתחרות במידת העדכנות של הבלוגים המוקדשים לנושא.

עתה, כשברור כי הסטייל כבר עזב את הבית מזמן, הנחייתה הסינתטית של רפאלי מצביעה על כך שחרף ניסיונה המקצועי הרב בתעשייה, אופנה נותרה בשבילה שפה זרה, בדיוק כמו האנגלית שהיא דוברת.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ