אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מת מלחין הסרטים מוריס ז'אר

ז'אר הצרפתי, שזכה בשלושה פרסי אוסקר, חיבר את נעימת הנושא של "ד"ר זיוואגו" ועשרות סרטים אחרים

תגובות

היו שנים שבהן אי אפשר היה להיכנס לסופרמרקט או לנסוע במעלית מבלי לשמוע ברקע את "הנעימה של לארה", שחיבר המלחין מוריס ז'אר, שמת שלשום ממחלת הסרטן, בן 84. היתה זו נעימת הנושא של הסרט "דוקטור ז'יוואגו", שביים הבמאי הבריטי דייוויד לין ב-1965, ורק העובדה שצלילי הנעימה העלו בתודעה - ועדיין ממשיכים לעשות זאת - את פניה היפות של ג'ולי כריסטי, שגילמה את דמותה של לארה בסרטו של לין, כיפרה על חשיפת היתר שהנעימה זכתה לה.

אך לא היתה זו הנעימה היפה היחידה שז'אר הלחין במהלך הקריירה הארוכה שלו, שכללה כתיבת מוזיקה ליותר מ-150 סרטים. יפות לא פחות - אך מוכרות פחות - הן נעימות הנושא שז'אר כתב ל"תרז דסקרו", סרטו היפהפה של הבמאי הצרפתי ז'ורז' פראנז'ו מ-1962, ו"למות במדריד", סרטו התיעודי המרשים של פרדריק רוסיף מ-1963 (היו שנים בהן שתי הנעימות האלה הושמעו לעתים תכופות בתוכניות רדיו מקומיות שנענו לבקשות של מאזינים).

"לורנס איש ערב", שחיבר לו את המוזיקה

ז'אר נולד בליון שבצרפת ב-1924. למרות התנגדותו של אביו, עבר לבירה הצרפתית ולמד בקונסרבטוריון של פאריס. הוא עבד תחילה עם במאי תיאטרון מוערכים כגון ז'אן לואי בארו וז'אן וילאר, וב-1951, על פי בקשתו של פראנז'ו, החל להלחין מוזיקה לסרטים. המהפך הדרמטי בקריירה שלו חל ב-1962, כאשר המפיק סם שפיגל הציע לו לכתוב את המוזיקה לסרטו של דייוויד לין "לורנס איש ערב"; המוזיקה זיכתה אותו באוסקר ראשון מבין שלושה (גם שני האוסקרים הבאים הוענקו לו בעבור המוזיקה שהוא כתב לסרטים של לין: תחילה "דוקטור ז'יוואגו" וב-1984 "המעבר להודו"; הוא כתב גם את המוזיקה ל"בתו של ראיין" של לין מ-1970, אך הפעם האקדמיה פסחה עליו).

מאז שנות ה-60 עבד ז'אר עם כמה מהבמאים החשובים ביותר שעבדו בקולנוע האמריקאי והאירופי, ועם כמה מהם הוא שיתף פעולה יותר מפעם אחת. בין הסרטים שהוא חיבר להם את המוזיקה היו "האספן" של ויליאם ויילר (1965); "האם פאריס בוערת?" של רנה קלמאן (1966); "טופז" של אלפרד היצ'קוק (1969); "האיש שרצה להיות מלך" של ג'ון יוסטון (1976); "הטייקון האחרון" של איליה קאזאן (1976); "תוף הפח" של פולקר שלונדורף (1979); "העד" של פיטר וייר (1985); "גורילות בערפל" של מייקל אפטד (1988) ו"רוח רפאים" של ג'רי צוקר (1990). ב-1979 הוא חיבר את המוזיקה לסרטו של מנחם גולן "הקוסם מלובלין". בנו, ז'אן-מישל ז'אר, הוא מלחין נודע בתחום המוזיקה האלקטרונית.

כתבות שאולי פספסתם

*#