אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מדען עם ראש של ג'וק מבצבץ מהמסך

ציוד הקרנה חדש ומשקפיים משופרים מיגרו את כאבי ראש והסחרחורות האופייניים לסרטי התלת ממד. זה רק חלק מהמאמץ שהשקיעו יוצרי "מפלצות נגד חייזרים" בפורמט החדשני של הסרט

תגובות

כאשר רוב לטרמן וקונרד ורנון גויסו לביים את "מפלצות נגד חייזרים" - סרט אנימציה ממוחשבת מבית דרימוורקס, שעלה בסוף השבוע לאקרנים בישראל - הם היו מוטרדים מכל הדברים הרגילים: איך לספר סיפור טוב, לגייס מדבבים ולשרוד הפקה בת ארבע שנים מבלי לעבור התמוטטות עצבים.

ואז הפתיע אותם ג'פרי קצנברג, מנכ"ל דרימוורקס אנימיישן, באתגר נוסף. כשהעבודה כבר היתה בעיצומה הוא הודיע לשניים שעליהם ליצור את הסרט בגרסת תלת ממד. "נדהמנו", נזכר ורנון. ליסה סטיוארט, ממפיקי הסרט, נרעשה לא פחות כשחשבה על אפקטים תלת ממדיים מהעבר, שהיו מסחררים את הצופים. "חשבתי לעצמי, 'יופי, יהיה לי כאב ראש בשנתיים וחצי הקרובות'", היא אומרת. מפלצות נגד חייזרים: לצחוק בשלושה מימדיםלרשימת בתי הקולנוע ומועדי ההקרנות לחץ כאן מפלצות נגד חייזרים: אבודים בחלל - לביקורת של רותה קופפר

צוות דרימוורקס נזכר אז ב"קפטן EO", סרט שהוקרן בדיסנילנד בשנות ה-80, עם מייקל ג'קסון כחוקר חלל. הסרט היה גדוש בגימיקים תלת ממדיים: קרני לייזר, עשן, חוצנים מטושטשים מעופפים. פרנסיס פורד קופולה ביים, ג'ורג' לוקאס הפיק והסרט נחשב נלוז בעיני דור שלם של יוצרים בהוליווד.

"מפלצות נגד חייזרים". הוצאות ההפקה גדלו בכ-15 מיליון דולר

אבל לקצנברג היה צידוק אמנותי לשימוש בתלת ממד ב"מפלצות נגד חייזרים". הסיפור, העוסק במפלצות שמתגייסות להציל את כדור הארץ מהרס החייזרים, עוצב כמחווה לסרטי המפלצות של שנות ה-50 וה-60.

קצנברג כל כך מאמין בפורמט עד שהוא מוכן לסכן את עתידה של החברה; מ"מפלצות נגד חייזרים" ואילך כל סרט שלה יופק בתלת ממד. הודות לחידושים בטכנולוגיה הדיגיטלית, אמר לבמאים, התלת ממד אינו רק גימיק. בניית סרט בתלת ממד מהיסוד - בניגוד לעיצוב סרט דו ממדי והוספת אפקטים, כפי שנעשה ברוב הגרסאות הקודמות - עשויה ליצור שפה חזותית חדשה.

חסידי הטכנולוגיה החדשה אומרים שהיא המקבילה המודרנית להוספת קול לסרט האילם. העין רואה באופן טבעי בתלת ממד, ולכך הוספת עומק לתמונות שעל המסך מספקת חוויה עמוקה ומציאותית יותר. גם תחושת הבחילה היא נחלת העבר: ציוד הקרנה חדש ומשקפיים משופרים סילקו את כאבי הראש והסחרחורות.

קצנברג רואה כמובן גם את ההזדמנות העסקית שבתלת ממד. אפשר לגבות מחיר גבוה יותר תמורת הכרטיסים, יהיה קשה לשכפל באופן פיראטי את סרטי דרימוורקס וזו דרך לבלוט בשוק שנעשה גדוש יותר ויותר בסרטי גרפיקה ממוחשבת.

הדמות הראשונה שהצוות ניסה לעצב בתלת ממד היא זו של סוזן (שמדבבת ריס ויתרספון), שנפגעת ממטאור וצומחת לגובה של 15 מטרים. גנרל ו"ר מונגר (קיפר סאתרלנד), לוחם מפלצות קשוח, גורר את סוזן לכלא מפלצות. בכלא היא פוגשת בכנופיה שחבריה הם ד"ר ג'וק, מדען מבריק בעל ראש של תיקן (יו לורי); החוליה החסרה, הכלאה בין דג לקוף (ויל ארנט); וביקרבונט אוסטלזין בנזואט (סת רוגן), גוש בצבע טורקיז שנוצר כשמדענים ניסו לחבר עגבנייה שעברה מוטציה גנטית לזיגוג של קינוח בטעם בצל.

אף על פי שקצנברג הציג את התלת ממד כפורמט בשל ליצירה - האמנים, הבמאים והמפיקים העובדים בפרויקט גילו שהם הולכים בארץ לא נודעת. "זה כאילו הם עבדו קודם באנגלית ועכשיו ביקשנו מהם לעבוד ברוסית", אומר קצנברג.

ורנון ולטרמן נפגשו עם ג'ון ברונו, מעצב אפקטים חזותיים זוכה אוסקר ("מצולות"), והוא הרגיע אותם. "הוא אמר לנו שאנחנו כבר יודעים לחשוב בתלת ממד, כי אנחנו מנסים להראות עומק ותנועה במדיום דו ממדי", נזכר ורנון. סטיוארט למדה היטב את "בייוולף", סרטו של רוברט זמקיס מ-2007, שהשתמש בתלת ממד. לדבריה, השוטים הארוכים בסרט לימדו אותה שאי אפשר לערוך סרט תלת ממדי בקפיצות מהירות מתמונה לתמונה כדי שלא להכביד על העין. "התמונה עשירה כל כך שצריך להניח לאנשים לבהות במסך ולהניע את העיניים בפריים", היא אומרת.

האנימטורים למדו שפטנטים חסכניים, כמו השמטת פרטים ברקע, אינם פועלים היטב בתלת ממד. היה צורך להקדיש זמן (וכסף) רב בהרבה בפרטי רקע כגון עצים ובניינים מרוחקים. "היינו צריכים להציב מאחור עוד דברים כי פתאום הרקע בלט מאוד", אומרת סטיוארט. דרימוורקס פיתחה תוכנות מחשב מוגנות בפטנט כדי לעזור לאמניה לעבוד במדיום הזה, מה שהגדיל את הוצאות ההפקה בכ-15 מיליון דולר.

קצנברג רצה תחילה להפיץ את הסרט בארצות הברית ב-5,000 אקרני תלת ממד לפחות. אך מאחר שאולמות קולנוע מעטים מהצפוי השלימו את השדרוג היקר של המקרנות לפורמט הדרוש, "מפלצות נגד חייזרים" מופץ בכ-2,000 אולמות תלת ממד בצפון אמריקה (מתוך 7,000). לדברי קצנברג, זה לא מספיק לכיסוי התוספת בהוצאות ההפקה.

לסרט מאפיינים רבים של דרימוורקס: חוש ההומור הילדותי (בדיחות על תחתונים וציצים) בולט במיוחד. התלת ממד מבהיל תחילה, אך לדברי סטיוארט זה מכוון. הסרט נע במהירות מסצינה בחלל אל הרס הגולדן גייט. "רצינו ליצור אפקט מסחרר שיעיף את הצופים לחלל מיד בהתחלה", היא מסבירה.מפלצות נגד חייזרים: לצחוק בשלושה מימדיםלרשימת בתי הקולנוע ומועדי ההקרנות לחץ כאן מפלצות נגד חייזרים: אבודים בחלל - לביקורת של רותה קופפר

*#