אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביל טריילור: כוח מכשף

ביל טריילור, צייר שחור ואנאלפבית, שחי ברחוב במאה ה-19, לא זכה להערכה בחייו. בספר חדש מגוללת פרופ' מיכל סובל לראשונה את סיפורו ואת השפעתו הגדולה על תרבות השחורים בארצות הברית

תגובות

ביל טריילור, צייר שנולד למשפחת עבדים באלבמה, הוא כיום כוכב בשמי האמנות האמריקאית - ציוריו מתנוססים בכל המוזיאונים המרכזיים בארצות הברית ומשתתפים בתערוכות בולטות, כמו "Glossolalia Show", שהוצגה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק בשנה החולפת. אופרה וינפרי, ללא ספק סמן תרבותי בארצות הברית, קנתה אחת מעבודותיו לפני כמה שנים ב-160 אלף דולר. יצירתו זכתה במשך השנים לאין-ספור פרשנויות, מפולקלור אפריקאי דרך מודרניזם ועד ההשערה שצייר בעצם לינץ' בשחורים.

עתה רואה אור בארצות הברית ספר חדש ומרתק על אודותיו, שכבר זכה לשבחים, "Painting a Hidden Life: The Art of Bill Traylor". פרופ' מיכל סובל מאוניברסיטת חיפה, מומחית בעלת שם עולמי להיסטוריה השחורה של אמריקה, מגוללת בו לראשונה את סיפור חייו היוצא דופן של טריילור ומפרשת את יצירותיו באופן רדיקלי. בין השאר היא מדגישה את המסר הפוליטי שהיה בציוריו ובהשפעתו על השחורים בני זמנו - אלה שחוללו את מהפכת זכויות האזרח בארצות הברית.

"מקסיקאי עם חולצה משובצת", 1941-1940

ביל טריילור נולד באלבמה בשנת 1854. בשונה ממשפחות עבדים אחרות, שלו נותרה מאוחדת, והוא גדל עם שלוש אחיות ואח צעיר. לאחר מלחמת האזרחים, כשהיה בן 12, שוחררו העבדים בדרום ארצות הברית, ובני משפחתו של טריילור, כמו רבים אחרים, נשארו על אדמת אדונם, כאריסים.

טריילור הקים משפחה של תשעה ילדים. כשהיה בן 50 מתה אשתו והוא עקר לשטח ששכר עם אשה שנייה. בפעם הראשונה בחייו היה חופשי מאדון לבן. ב-1928, כשהוא בן 74, נפרד מאשתו ועבר לבדו למונטגומרי, אחת הערים הגדולות והשוקקות באלבמה. באותן שנים הגיעו שחורים רבים לערים אלה ויצרו בהן תרבות של מוסיקת בלוז, ביטר בלוז ואמנות רחוב. טריילור התגורר בבית קטן, עבד במפעל וצייר ציורים המלאים בדמויות של חיות ובני אדם. את ציוריו תלה על הגדר שהקיפה את ביתו ומפעם לפעם קנו ממנו עוברי אורח ציור בכמה סנטים.

אבל במחצית הראשונה של שנות ה-30, שנות המשבר הכלכלי, הוא איבד את עבודתו במפעל ועבר לגור ברחוב. שם המשיך לצייר בפחם שדלה ממדורה, על קרעי ניירות וקרטון. הוא היה עלול לשקוע בתהום הנשייה לולא עבר על פניו ביום סתיו אחד ב-1938 אמן צעיר לבן ושמו צ'ארלס שאנון. שאנון היה פעיל פוליטי, קומוניסט כנראה וצייר שזכה להצלחה מוגבלת. את פרסומו קנה כמה שנים לפני כן כשצייר שחורים. בראיון ב-1989 אמר כי כשפגש את טריילור הוא "נתן לי דרך נוספת להיוודע לרוחניות השחורה רבת ההשראה. הוא היה רגוע ומיושב, יפה למראה".

"מבנה כחול עם חתול כתום", 1942-1939

מרגע שראה את תמונותיו של טריילור, נשבה בקסמן. "מה עושה את עבודתו של טריילור לגדולה?" נשאל פעם. "זה כמו לענות לשאלה למה העשב ירוק", השיב. מאותה פגישה ובמשך שלוש שנים קנה שאנון מטריילור כ-1,200 ציורים. הוא ביקר אותו ברחוב בקביעות וקנה לו צבעים. באותה תקופה החל לקדם את ציוריו של טריילור ולסחור בתמונות שלו. ב-1942 גויס לצבא והורה לחבריו להמשיך ולרכוש את הציורים.

באותה תקופה נסע טריילור לראות את ילדיו; היו לו 20, משתי נשותיו החוקיות וכן כמה ילדים מחוץ לנישואים. משפחתו היתה מפוררת ומסעו לא היה מוצלח. הוא חזר חולה, כבר היה בן 88. מצבו הידרדר ורשויות הרווחה גילו כי יש לו בת שגרה במונטגומרי. הרשויות הפסיקו לשלם לו קצבה והכריחו אותו לעבור לגור בביתה. הוא חי שם כאסיר לתחושתו ולבסוף חזר לרחוב. ב-1949 מת.

באותן שנים פקד שאנון גלריות ומוזיאונים וניסה לעורר בהם עניין בעבודותיו של טריילור. הוא הצליח לארגן תערוכה בגלריה קטנה בניו יורק. בעקבותיה ביקשו עובדים במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק לקנות חלק מהתמונות של טריילור תמורת כמה דולרים. שאנון דחה את ההצעה. רק בשנות ה-70, כשארצות הברית החלה להתעניין בפולקלור אפריקאי, עלו מאמציו יפה.

ב-1982 היה טריילור אחד מארבעה האמנים שהציגו בגלריה קורקורן בוואשינגטון בתערוכה המרכזית של אמנות פולקלור שחורה באמריקה. התערוכה סוקרה בתוכנית האמריקאית "60 דקות" ושמו של טריילור התפרסם בן לילה. אחרי התערוכה רבים ממבקרי האמנות פירשו את יצירותיו כפי שפירשה אותן האוצרת ג'יין לקינגסטון, והדגישו את האלמנט הפולקלוריסטי בהן. מבקרים אחרים דחו את הגישה הזאת והדגישו את הסמלים הקריאוליים-אפריקאיים בציוריו. במיוחד עמדו על הדמיון בין אחת הדמויות שצייר לברון סמהאדי, רוח המתים של האיטי.

"איש עם כלב גדול", 1942-1939

ב-1985 דחה מבקר האמנות המשפיע דן קמרון את שיוכו של טריילור לתרבות האפריקאית-אמריקאית. במאמר שפורסם ב"Arts Magazine" כתב כי "טריילור הוא גאון", שלא נכון לחפש שורשים תרבותיים לקריאת עבודותיו. הגישה, שקראה להגדרה מודרניסטית של טריילור, החלה לתפוס מקום. ב-1997 טען מבקר האמנות פיל פאטון כי עבודותיו של טריילור הן בלוז ויזואלי. הוא הראשון שהעלה את האפשרות שטריילור צייר לינץ'. את ההשערות הללו הוא הסכים להסיר ממאמרו בספר שקיבץ מאמרים על עבודותיו של טריילור ב-1999. הספר שיקף את קביעתם העיקשת של העורכים למקם את טריילור במודרניזם ולנתק את עבודותיו מהקשרים תרבותיים אפריקאיים-אמריקאיים.

סובל היא ילידת ארצות הברית שהגיעה לישראל בסוף שנות ה-60. לטענתה, אי אפשר לפרש את יצירותיו של טריילור במנותק מהתרבות האפריקאית-אמריקאית או מהקשרים פוליטיים וחברתיים. היא מזכירה כי ברחובות מונטגומרי החלה התנועה לזכויות השחורים לקרום עור וגידים בחרם האוטובוסים הגדול ב-1954 (השחורים הפסיקו לנסוע בתחבורה ציבורית לאחר שרוזה פארקס, אשה שחורה שסירבה לפנות את מקומה לאדם לבן בקדמת האוטובוס, נאסרה). לדעתה, ציוריו של טריילור מכילים את ניצני ההתנגדות וקידמו ללא מלים מפורשות את כוחם של השחורים.

המסע היוצא דופן שערכה בעקבות טריילור החל לפני 18 שנים בגלריה בניו יורק. לדבריה, "נתקלתי בקטלוג על עבודתו שהוציאה גלריה ב-1991 בניו יורק. נשביתי בציורים שלו וקניתי שני עותקים מהספר: אחד מהם כדי לגזור את התמונות שלו. הרגשתי שיש בחייו מסתורין והתחלתי לראיין אנשים באלבמה עליו. ב-2005 יצא ספרה של בטי קויק על סימבוליזם אפריקאי בעבודות של ארבעה אמנים אפריקאים-אמריקאים, כולל טריילור. היא הזכירה שם שטריילור רצח את מאהבה של אשתו הראשונה וקשרה את הסימבוליזם בתמונות שלו לגאולה שחיפש מאותו רצח. הרגשתי שהסיפור אינו שלם, שהפרשנות לתמונות חסרה, ושבידי התשובות", היא אומרת.

"ללא כותרת", 1939

כשחקרה את חייו של טריילור גילתה סובל שהרצח הזה לא היה האירוע האלים היחיד בחייו. משיחה עם נינתו עלה כי טריילור האמין שבנו נרצח בידי שוטרים בלינץ' בבירמינגהם, אלבמה ב-1929. "טריילור החל לצייר זמן מה אחר כך. הלינץ' מופיע ברבים מציוריו", היא אומרת.

סובל טוענת כי טריילור, שלא למד לקרוא ולכתוב, הביע כוח באמצעות התרבות שהיה מעורה בה, תרבות הרוחות האפריקאית, הוודו או הקונג'ור. "אני מאמינה שטריילור היה מרפא קונג'ור (conjure)", היא אומרת. "קונג'ור היא תרבות הוודו האפריקאית שנהפכה לתרבות הוודו אצל השחורים שהגיעו לאמריקה, לאחר שהוודו התערבב עם אמונות אינדיאניות ופולקלור לבן. בתרבות הקונג'ור מאמינים שרוחות נכנסות ויוצאות מהגוף, שהן יכולות לרפא את הגוף, להגן עליו או להזיק לו. האמנות של טריילור מתעדת את עיסוקו בוודו. התיק השחור הקטן שדמותו נושאת בציוריו היא סמל להילר האפריקאי. הבקבוקים המצוירים נועדו לכלוא את הרוחות. ברבים מציוריו מופיעה רוח המוות בארון סמהאדי, המענישה את מי שאינו דואג לעניים.

"לפי האמונות הללו, צריך לצייר את האיומים של הקונג'ור, את האדם שבו רוצים לפגוע, את חלקי גופו", מוסיפה סובל. "התמונות מקדמות את הריפוי או הקללה לפי הקונג'ור. אני חושבת שהשחורים שקנו את התמונות ברחוב הבינו את משמעותן. אני קושרת בין הקונג'ור למסר פוליטי. המסר של ציוריו היה שבאמצעות הקונג'ור יש לנו כוח, יותר כוח משהלבנים מבינים. היסטוריונים מוצאים כיום הוכחות לכך שהעניים עשו מעשים מוסווים נגד הממסד באותן שנים".

סובל רומזת בספרה שחוקריו של טריילור לא העריכו אותו מכיוון שהיה שחור, עני ואנאלפבית. במובן רחב יותר, הדבר משקף לדעתה את ההתייחסות לשחורים בהיסטוריה המערבית. "ניסיתי להסביר לאספן מרכזי של עבודותיו את מה שטריילור האמין בו. היא אומרת, "האיש דחה לחלוטין את דברי ואמר ‘הוא לא יכול היה לקרוא או לכתוב. איך היו יכולות להיות לו מחשבות כאלה'. אנשים הלוקחים ברצינות את ציוריו לא רואים את המסר הפוליטי. הם לא רואים שהיה לו משהו לומר לשחורים. הוא תלה את הציורים ברחובות העניים ביותר. הציורים נשאו מסרים פוליטיים, שהשפיעו על דורו".

סובל מקווה שהספר יעשה צדק לדמותו של טריילור, שדמותו תתמלא בכוח ולא רק בחולשה של מי שהחיים הוליכו אותו בנתיב ידוע מראש. "מי שמכיר את אמנותו יודע רק חלק קטן על חייו", היא אומרת ומוסיפה: "לטריילור השפעה הולכת וגוברת על ציירים שחורים, מוסיקאים וכותבים. השתמשו בתמונותיו לעטיפות ספרים של אוטוביוגרפיות של שחורים ואפילו לעטיפת אלבום. בלוגרים רבים ברשת מתייחסים אליו. אני חושבת שהשפעתו תגדל בצורה משמעותית בעשורים הבאים".

*#