אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בגדי המלך המחודשים

דווקא במוזיאון ויקטוריה ואלברט, הנחשב למעוז השמרנות הבריטית, מתרחשת הפעילות האופנתית-מוזיאלית המסקרנת ביותר. ראיון עם כריסטופר וילק, אוצר בכיר במוזיאון שהפך את האופנה לזירה הפופולרית ביותר בין כתליו

תגובות

בתחילת השבוע התקיים במוזיאון תל אביב הכנס השנתי הבינלאומי של בית הספר שנקר. בין הדוברים בכנס, שהוקדש לבחינת היחסים המשתנים בין מוסד המוזיאון ובין מדינת הלאום, היה כריסטופר וילק, אוצר בכיר במוזיאון ויקטוריה ואלברט שבלונדון. וילק, בן 54, בא לישראל כאורח של המועצה הבריטית, והרצה מול קהל גדול של סטודנטים על פרויקט "הגלריות הבריטיות" של המוזיאון, שפותח בהנהגתו בין השנים 1995-2001 (תקופה שבה שאלת הזהות הבריטית היתה נתונה לדיון ציבורי סוער בחוגי האקדמיה, הפוליטיקה והתקשורת במדינה). הגלריות, שהושקו בנובמבר 2001, חולשות על שטח כולל של 3,000 מ"ר, ומוצגים בהן כיום כ-3,000 פריטים מתקופות שונות בין המאות 16-19. "בפרויקט נכללו לראשונה בתצוגת קבע גם פריטי טקסטיל ואופנה לצד רהיטים, כלי קרמיקה, ציורים ופסלים", מספר וילק. "עד אז נשמרו פריטים אלו בארכיונים, מתוך דאגה לשלמותם. בנוסף, הגלריות איפשרו לנו להציג את החפיפה שבין אופנה לתחומי עיצוב נוספים בפרקי זמן שונים בהיסטוריה. הרי אם בוחנים את ההיסטוריה של עולם החומר, ההיסטוריה של החפצים, שום דבר אינו מייצג טוב יותר את הלך הרוח של תקופה מסוימת יותר מטקסטיל ואופנה".

בגלריות מוצגים פריטי לבוש יפהפיים ונדירים למדי: "יש לנו את חליפת החתונה של המלך ג'יימס השני, חליפה אחת מיני רבות שהחליף במהלך טקס החתונה", מספר וילק. "היא עשויה חוטי זהב וכסף שהתחמצנו במשך השנים. שיחזרנו חלק מהבד המקורי בעזרת חוטים חדשים, וכעת ניתן לראות איך הבגד זוהר באור באופן מרהיב".

ארבעה חודשי המתנה

המוזיאון הלאומי ויקטוריה ואלברט שהוקם ב-1852 מחזיק באוסף עצום ומרשים של תלבושות ותכשיטים, המקיף ביותר בבריטניה. האוסף שימש במהלך השנים כבסיס איתן לתערוכות אופנה רבות שהתמקדו, בין השאר, בתקופות היסטוריות (עידן הזהב של ההוט קוטור, אופנת שנות ה-60), בסגנונות הלבוש של מוסיקאים שונים ("הסופרימס", קיילי מינוג), ובעבודתם של מעצבים בולטים כמו ויוויאן ווסטווד וג'יאני ורסצ'ה.

לדברי וילק, האוסף מהווה מקור השראה למעצבי אופנה רבים, והוא אחת הסיבות העיקריות להפיכתו של המוזיאון למוסד פעיל ושוקק חיים, שאליו באים בכל שנה 2.5 מיליון מבקרים. "בכל יום, פעמיים ביום, באים למוזיאון מעצבים וסטודנטים לאופנה על מנת להתרשם מקרוב ממבחר הפריטים שנמצאים בארכיון התלבושות שלנו. ג'ון גליאנו ביקר בו באחרונה ובילה שעות ארוכות בבחינת פריטי לבוש שבוודאי יהיו הבסיס לאחת הקולקציות העתידיות שלו". ביקור כזה נפוץ מאוד אבל מורכב מבחינה תפעולית ומצריך קביעת תור זמן רב מראש (כארבעה חודשים). "אנו מנסים לגייס מימון כדי להקים מרכז מחקר חדש לאופנה, שיהיה זמין יותר לקהל הרחב, שיוכל לבקר בו ולהתרשם מהאוסף הקבוע שלנו".

מתוך תערוכת בגדי הצארים

התערוכה שמוצגת כעת במוזיאון, "הוד הצארים: בגדי גברים טקסיים מחצר הקיסר ברוסיה, 1721-1917", שתינעל בסוף החודש, מושכת אליה 17 אלף בני אדם בכל שבוע. "וזוהי תערוכה קטנה יחסית", אומר וילק. "הרטרוספקטיווה לוויויאן ווסטווד, שהוצגה במוזיאון ב-2004, היתה הצלחה גדולה וממשיכה לנדוד מאז בעולם, בין השאר לאוסטרליה ואסיה".

לשלוט בפרטים הקטנים ביותר

בתשובה לשאלה כיצד השתנה תפקידו של המוזיאון בכל הנוגע להצגתה של אופנה, מסביר וילק כי מה שהשתנה בעיקר היא התפישה של אופנה בקרב הציבור. "לפני 20 שנה אופנה לא הופיעה בעמוד הראשון של עיתונים יומיים. זה לא נחשב כחדשות. כעת ישנם דימויים מתוך תצוגות אופנה גדולות בעמודים הראשונים של עיתונים מכובדים, ועניין רב יותר של הציבור באופנה. כחלק מהעניין המוגבר בשדה הרחב של אמנות חזותית, אופנה היא כיום לחום שאי אפשר להתעלם ממנו. פתאום זה מכובד לדבר על אופנה, וישנם יותר אנשים שמתייחסים אל התחום כאל צורת אמנות". זהו גם תחום הפעילות הפופולרי ביותר של המוזיאון, והגלריות שמוקדשות להיסטוריה של אופנה רושמות את מספר המבקרים הגבוה ביותר.

מתוך תערוכת בגדי קיילי מינוג

הקמתה של תערוכה רטרוספקטיווית למעצב או בית אופנה היא דבר מורכב. "כשאני פונה למעצבים מתחומים אחרים, רובם מגיבים בהתלהבות ובנכונות לשתף פעולה. מעצבי אופנה, לעומת זאת, מהססים תמיד ומגלים חשדנות, ומפנים אותנו לסוללת אנשי יחסי הציבור שלהם. מאחר ובתי אופנה נוהגים לטפח בדקדקנות רבה מאוד את הדימוי הציבורי שלהם, הם מתקשים לאפשר לגורם נוסף להתערב בייצוג המותג, מתוך חשש כי פגיעה בתדמיתם תגרום לנזק כלכלי כבד. לכן, הם מבקשים לשלוט בפרטים הקטנים ביותר כמו מתי תתקיים התערוכה ביחס להשקה של מוצרים חדשים, כיצד היא תוצג וכו'".

במוזיאון בוחנים כעת את האפשרות להקדיש תערוכה למעצבי אופנה שונים. הרשימה ארוכה. וילק נוקב בשמותיהם של ג'ון גליאנו וחוסיין שאלאיין (שניהם בריטים) כמעצבים האהובים עליו. על התערוכה המקיפה לעבודתו של האחרון, שנפתחה לפני כחודשיים דווקא במוזיאון לעיצוב בלונדון, הוא אינו מצר. "הוא היה ברשימה שלנו זמן רב, אבל הזמן לא היה מתאים והוא קיבל הצעה ממישהו אחר וזה פשוט קרה. אני חושב שזה טוב לכולם שישנן תערוכות אופנה נוספות שמתקיימות במקביל".

סקירת לוח התערוכות שהתקיימו בעבר במוזיאון, וגם הפעילויות הנלוות - הוצאה לאור של ספרים רבים העוסקים באופנה וייסוד מלגת שהות למעצבי אופנה - מגלה כי דווקא במוזיאון הלאומי, שנחשב בעיני רבים כמעוז השמרנות הבריטית, מתרחשת זה זמן מה הפעילות האופנתית-מוזיאלית המסקרנת ביותר. לפני יותר מעשור הוא החל לקיים סדרה של תצוגות אופנה חיות שנקראת "Fashion in Motion". "הרעיון המקורי היה שהדוגמניות יצעדו בחלל המוזיאון, בשביל מתפתל שסומן עבורן על הרצפה ולא על מסלול ישר, כשהקהל עומד מסביבן וביניהן. אלא שבתוך זמן קצר האירועים הללו משכו אליהם קהל רב כל כך, עד שנאלצנו לערוך אותם במתכונת הרגילה של תצוגת אופנה עם מסלול", מספר וילק.

עד כה השתתפו בתצוגות מעצבים בולטים רבים, ביניהם אלכסנדר מקווין, ז'אן פול גוטייה, כריסטיאן לקרואה וגארת פיו. מתברר כי גם כאן מעורב לא אחת משא ומתן ארוך עם נציגי המעצבים. "מעצבי אופנה נוהגים לבזבז סכומי עתק על התצוגות שהם מפיקים במסגרת שבועות האופנה, ואנחנו במוזיאון פשוט לא מסוגלים לעמוד בסוג כזה של הוצאה. כמו כן, אנחנו מעדיפים ליצור מעין תצוגות אופנה רטרוספקטיוויות של אותם מעצבים, שמשלבות בגדים מקולקציות שונות שלהם בעבר, ונראות לנו כמתאימות יותר לתצוגה במוזיאון".

הכניסה לתצוגות היא ללא תשלום. וילק אומר כי הכרטיסים אוזלים לעתים בתוך שעה בלבד מפתיחת המכירה. "אנשים נרגשים מאוד לקראתן. אחרי הכל, לכמה אנשים מחוץ לתעשיית האופנה מזדמן לחזות בתצוגת אופנה אמיתית של מעצב על?".

*#