אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כיצד נוצר הלוגו של אובמה?

לוגו של מפלגה חשוב במיוחד כיום, בעולם של דימויים. המעצב סול סנדר מספר איך יצר את הלוגו של ברק אובמה, שהיה לסמל פוליטי

תגובות

המשימה לא היתה קלה: לעצב לוגו למועמד השחור הראשון לנשיאות, בלוח זמנים צפוף. אבל התוצאה עלתה יפה ועוררה התלהבות שאינה שגורה כשמדובר בסמלים פוליטיים. "לא משנה עד כמה הלוגו מוצלח, אם הוא לא מייצג עמדה מהותית ורלוונטית שאנשים יכולים להזדהות אתה, הוא לא יעבוד", אומר סול סנדר, בן 38, שעמד בראש הצוות שעיצב את לוגו מסע הבחירות של ברק אובמה. "כשיוצרים תדמית, אחד הדברים שדורשים הכי הרבה זמן הוא לזהות ולהגדיר את הערכים שאנחנו רוצים לקשר למוצר או לארגון".

הצוות בראשות סנדר בחן קמפיינים פוליטיים קודמים וקרא את שני ספריו של אובמה. "התברר לנו שרוב הלוגואים היו טיפוגרפיים והתבססו רק על אותיות. כמעט לא היו סמלים ויזואליים שליוו את המועמדים", אומר סנדר בשיחה המתקיימת באמצעות הדואר האלקטרוני. "לכן, התבקש לעצב גם סמל, שיוכל לעמוד בפני עצמו ושאנשים יוכלו לזהות אותו ולהזדהות עמו".

הוא והמעצבים אנדי קין ואמנדה ג'נטרי קיבלו את המשימה לקראת סוף 2006. את המשרד שלהם שכרה mo/de, חברת עיצוב בשיקגו שעבדה בעבר עם דייוויד אקסלרוד, האסטרטג הראשי במסע הבחירות של אובמה. הלוגו הרשמי הופיע לראשונה ב-10 בפברואר 2007, כשאובמה הודיע על מועמדותו לנשיאות.

מה ההבדל בין מיתוג מועמד לנשיאות לבין מיתוג מוצר? "אף פעם לא ראינו באובמה מי שעובר מיתוג", משיב סנדר. "מיתוג נתפש לפעמים כמשהו שמודבק באופן מלאכותי על קמפיין. המיתוג שפיתחנו היה לקמפיין, לא לבן אדם. בדרך כלל ללוגואים ולמיתוג יש חוקים ברורים ונוקשים. במקרה של הלוגו הזה, אנשים הפכו אותו לשלהם. זה משהו שצמח מלמטה ולא הוכתב מלמעלה".

הלוגו של ברק אובמה (משמאל) בעיצובו של סול סנדר (מימין)

לא ניסינו לשרת אידיאולוגיה, הוא מוסיף. "אחד הדברים שבלטו מקריאת הספרים של אובמה היתה המחשבה שלא צריך שיהיו מדינות אדומות ומדינות כחולות (כלומר רפובליקאיות ודמוקרטיות, י"ס), אלא מדינה אחת, למחוק את הגבולות ביניהן. כך גם נולד הסמל. האות O הגיעה משמו של המועמד, אבל גם ראינו בה שמש שזורחת על יום חדש לפוליטיקה האמריקאית. התבקשנו לעשות משהו חדש אבל פחדנו לעשות משהו חדש מדי. הרגשתי שהאדום, הכחול והלבן צריכים להיות נוכחים כדי לשגר מסר פטריוטי דווקא בגלל החששות מחוסר ניסיונו של המועמד. עשינו המון סקיצות, כמעט 20 רעיונות שונים. בדרך כלל אנחנו מפתחים בין שניים לארבעה".

בהתבוננות בסקיצות שלא נבחרו אפשר לראות משחקים בהשתקפות של האותיות OB שנהפכות לספרות 08, מיזוגים בין הצבע הכחול לאדום, שתי אותיות O שיוצרות את הספרה 8, עיגול שחציו אדום וחציו כחול ועוד.

שתי סקיצות נוספות לזו שנבחרה הגיעו לקו הגמר. בסקיצה הראשונה הוכנסו לאות O תמונות שונות של צמחים, שמים או ילדים, ונעשה שימוש במלים שונות בשפה האנגלית שהאות O מופיעה בהן ושמתאימות ליעדי הקמפיין, כמו חינוך (education), או קריאה להצביע (Vote Obama). בסקיצה השנייה, המודרנית יותר, הופיעו שלושה בלוני דיבור כמו אלה שמופיעים בקומיקס. באחד נכתבו הספרות אפס ושמונה (08), בשני שמו של המועמד עם סימן קריאה (אובמה!) ובשלישי כתובת האתר של הקמפיין, כולם בצבעים אדום וכחול.

לוגו טוב, אומר סנדר, "צריך לספר סיפור ברור ובעל משמעות, סיפור שמי שהלוגו מייצג אותו ירגיש בנוח לספר. גם האסתטיקה חשובה. כל עיצוב תלוי בתקופה. אנחנו רוצים בדרך כלל עיצוב עדכני אבל לא משהו בר חלוף שייראה מיושן לאחר תקופה קצרה. בדומה לאמנות, גם עיצוב צריך לעורר השראה אצל מי שצופה בו".

כך נהפכה הלמ"ד לדגל מתנפנף

את הלוגו של מפלגת העבודה עיצב רובי הרטמן, כיום בן 59, כשעבד עם המפלגה כמעצב פרילנס בזמן הפריימריס שלה ב-1991. הרטמן, בוגר המחלקה לעיצוב גרפי של בצלאל, התבקש לעצב למפלגה לוגו חדש. באותה שנה החליטה המפלגה לשנות את השם "המערך", שהיה מזוהה אתה עד אז.

הרטמן מספר שבהתייעצות משותפת לו ולצוות הקמפיין הוחלט שהלוגו יתבסס על סמל השיבולים המפורסם של מפא"י, "משום שלבוחרים היה אליו קשר רגשי עמוק". הם התלבטו אם לשמור על הצבע האדום שהיה מזוהה עם התנועה הקומוניסטית או להישאר רק בצבע הכחול של דגל הלאום. בסופו של דבר הוחלט לשלב בין שני הצבעים.

את הסקיצות הסופיות הראו ליצחק רבין, שהיה אז יו"ר המפלגה. "רבין הסתכל על זה דקה בערך ואישר את הסקיצה הסופית", מספר הרטמן. "אז הכל היה פשוט יותר, לא היו מעורבים בתהליך יותר מדי אנשים, העבודה התנהלה בצורה חלקה. שום דבר מיוחד, לא כמו היום".

גם ראובן אדלר, הרבה לפני שנהפך לפרסומאי מצליח ולאחד האנשים המשפיעים ביותר בפוליטיקה הישראלית, החל את דרכו כמעצב. את הסמל של מפלגת הליכוד הוא אמנם לא עיצב, אבל הוא הפך את הלמ"ד המופיעה בו לסמל המזוהה של המפלגה. ב-1977 היתה הסיסמה של מפלגת הליכוד "כוח 1 - הליכוד", ואלה היו גם המלים שהופיעו בלוגו. גדעון שגיא, שעבד כמעצב פרילנס במשרד הפרסום ז'ורבין-דחף, יצר את האותיות החלולות בעזרת רפידוגרף והפך את חלקה העליון של הלמ"ד לדגל מתנופף ברוח.

בבחירות ב-1981 שיפץ אדלר את הסמל. הוא מילא את האותיות בצבע הכחול ושינה את הלמ"ד כדי שתדמה לשאר האותיות. "חיפשתי אייקון שיכול למקד את העין", הוא מספר. "לכן פישטתי את הלוגו ובניתי אותו מחדש על בסיס האות ‘חיים' מוטה. היה לי חשוב שהלמ"ד תוכל לעמוד בפני עצמה כדי שתוכל להיהפך לסמל".

לפי אדלר, לוגו טוב הוא לוגו פשוט וקריא שאפשר לזהותו מרחוק. "אפשר לראות את זה בפריימריס של הליכוד, כשכל המועמדים שבשמם מופיעה האות למ"ד כתבו את שמם כשהם משתמשים בלמ"ד מתוך הלוגו, כאילו מי שאין לו למ"ד בשם לא יכול להתמודד".

כשהוקמה מפלגת קדימה עיצב אדלר את הלוגו שלה. "הכל נעשה מהר מאוד", הוא אומר, "התנועה הזאת קמה מהיום להיום". בתחילה נקראה המפלגה "אחריות לאומית", אבל אדלר מספר שיום למחרת שנקבע השם הבין שהוא לא מספיק טוב ושצריך להחליף אותו. "'קדימה', הצעתו של אורי לברון, שהיה מנהל הקמפיין של המפלגה, היתה האופציה החלופית. צילצלתי לאריק שרון ואמרתי לו שבחרנו שם לא טוב ושחייבים להחליף. הוא סמך עלי ואמר לי ללכת על זה. לאחר מכן בחרנו פונט, לא זוכר איזה. נתנו לו הטיה ושינינו חלק מהזוויות. ניסינו להוסיף חצים, שהוחלפו לבסוף ב'ויש' של השביט, שידענו שנוכל להשתמש בו גם בפרסומים אחרים של המפלגה. את סקאלת הצבעים בחרנו כדי לבדל את המפלגה מהליכוד: הוספנו לכחול אדום ותכלת".

עד כמה לוגו של מפלגה הוא חשוב?

"מאוד חשוב. כשהלוגו טוב קל לתקשר בעזרתו בין המפלגה לבין הציבור".

מה דעתך על הלוגו של אובמה?

"זה לא לוגו שמצית לי את הדמיון, אבל השימוש בו היה נכון. בסך הכל מדובר בלוגו שקל לזכור וקל להתרגל אליו. הוא פשוט ונכון, לא משהו יוצא דופן או מבריק. דווקא אצל הבריטים רואים הברקות יותר גדולות".רוצים לקבל את כתבות "גלריה" ישר אל תיבת המייל שלכם? הירשמו לניוזלטר של עכבר העיר

כתבות שאולי פספסתם

*#